Grappig hoe je zoiets beleeft... Ik zat in mijn huisje in het zicht van het hele dorp aan de doorgaande hoofdweg....
Maar toch voelde het heel vrij, omdat ik totaal niet ingebouwd en heel vrij op 1 hoog op een hoek zat.
Nu kan ik zowel in het vorige huis van mijn vriend als het nieuwe huis gewoon maar niet wennen
midden in een woonwijk... Je hoort letterlijk de buuf in de tuin keihard praten en een ander zet de Hollandse hits effe lekker hard op... Weer een ander gaat timmeren en zagen...
We hebben nu een hoekhuis genomen om er een béétje minder tussen te zitten, maar toch...
Als ik op jouw balkonnetje kijk, zie je allemaal huisjes die naar binnen kunnen kijken... Dat voelt toch anders dan dat het halve dorp voorbij rijdt of fietst, heel raar. Die huisjes die gaan niet voorbij, die blijven, dat is het 'm
Ik vind het trouwens maar irritant dat als ik een leuke plant heb gezien (die winter clematis en ook een 'moerasrozemarijn' voor een schaduwplek in de tuin) dat ik die dan vervolgens niet kan vinden bij de 'gewone' tuinwinkels in de buurt
iloonaa__ schreef:als ik jouw was zou ik niet hedera met clematissen of iets dergelijks plaatsen,
En clematis met boerenjasmijn? Heb net boerenjasmijn geplant maar vind het wel leuk om een wir war van allerlei planten te hebben.
Ik heb hier ook nog een passieflora staan om in de grond te zetten na de vorst. die bloeit weer later dan de jasmijn.
Het liefst wil ik de schutting naar de buren lekker begroeid.
Die schoenlappersplant die ik heb weggehaald blijkt wel een vlinder-aantrek-plant te zijn. Zonde! dat ik die heb weggehaald
De beestjes hebben het al zo moeilijk met al die bestrate tuinen.
Ik heb ter compensatie net maar IJzerhard (Verbena) gekocht, dit kwam in de vorige tuin op en wil ik nu weer.
Ik heb ook vlindermengsel en drachtplanten gezaaid (sommigen noemen dat onkruid
)
De vorige tuin was echt een weelde voor vlinders, zweefvliegjes, hommels enz. Zo leuk! Ik had een vaag gratis bijenmengsel gestrooid, er kwam echt van alles op.
Maarja, ik ben ook het type dat een paar brandneteltjes in een hoekje laat staan...
(nestje voor de vlinderbaby's) (en lekker in de soep!) (de brandnetels, niet de vlinderkindjes...
)
'Onkruid' vind ik op z'n tijd geweldig (in m'n wei in grote getalen wat minder...) ik ken een aantal 'onkruid' planten met hun (geneeskrachtige of boodschapper) functie.
Er groeit zoveel nuttigs!
Mijn exvriend uit Slowakije wist ook elke plant en elke paddestoel te herkennen met hun functie. Zij groeien daar echt mee op.