Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:10

Michelle77 schreef:
Afbeelding

ik zou bij dit balkon wel een soort van gaas plaatsen, omdat de spijlen best ver van elkaar af zitten en geen horizontale spijlen hebben.
misschien een knap gaasmat plaatsen scheelt ook weer voor je klimplant, zodat hij sneller/makkelijker kan kruipen :)

zoiets
http://www.euromaas.nl/wp-content/uploads/gaasmat1.jpg

een tuincentrum is vaak iets beperkter in planten dan een kwekerij. misschien vind je op internet een kwekerij bij je in de buurt. die mensen hebben veel vakkennis, het is niet eens duurder en hebben vaak meer (aparte) soorten
Laatst bijgewerkt door iloonaa__ op 17-04-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:13

Ok, dat is zeker een idee! Heeft mijn vader volgens mij nog wel wat van staan ...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:58

Grappig hoe je zoiets beleeft... Ik zat in mijn huisje in het zicht van het hele dorp aan de doorgaande hoofdweg....
Maar toch voelde het heel vrij, omdat ik totaal niet ingebouwd en heel vrij op 1 hoog op een hoek zat.
Nu kan ik zowel in het vorige huis van mijn vriend als het nieuwe huis gewoon maar niet wennen :o midden in een woonwijk... Je hoort letterlijk de buuf in de tuin keihard praten en een ander zet de Hollandse hits effe lekker hard op... Weer een ander gaat timmeren en zagen...
We hebben nu een hoekhuis genomen om er een béétje minder tussen te zitten, maar toch...

Als ik op jouw balkonnetje kijk, zie je allemaal huisjes die naar binnen kunnen kijken... Dat voelt toch anders dan dat het halve dorp voorbij rijdt of fietst, heel raar. Die huisjes die gaan niet voorbij, die blijven, dat is het 'm :(

Ik vind het trouwens maar irritant dat als ik een leuke plant heb gezien (die winter clematis en ook een 'moerasrozemarijn' voor een schaduwplek in de tuin) dat ik die dan vervolgens niet kan vinden bij de 'gewone' tuinwinkels in de buurt -O-

iloonaa__ schreef:
als ik jouw was zou ik niet hedera met clematissen of iets dergelijks plaatsen,

En clematis met boerenjasmijn? Heb net boerenjasmijn geplant maar vind het wel leuk om een wir war van allerlei planten te hebben.
Ik heb hier ook nog een passieflora staan om in de grond te zetten na de vorst. die bloeit weer later dan de jasmijn.
Het liefst wil ik de schutting naar de buren lekker begroeid.

Die schoenlappersplant die ik heb weggehaald blijkt wel een vlinder-aantrek-plant te zijn. Zonde! dat ik die heb weggehaald :o De beestjes hebben het al zo moeilijk met al die bestrate tuinen.

Ik heb ter compensatie net maar IJzerhard (Verbena) gekocht, dit kwam in de vorige tuin op en wil ik nu weer.
Ik heb ook vlindermengsel en drachtplanten gezaaid (sommigen noemen dat onkruid :P )

De vorige tuin was echt een weelde voor vlinders, zweefvliegjes, hommels enz. Zo leuk! Ik had een vaag gratis bijenmengsel gestrooid, er kwam echt van alles op.
Maarja, ik ben ook het type dat een paar brandneteltjes in een hoekje laat staan... :o (nestje voor de vlinderbaby's) (en lekker in de soep!) (de brandnetels, niet de vlinderkindjes... :n )

'Onkruid' vind ik op z'n tijd geweldig (in m'n wei in grote getalen wat minder...) ik ken een aantal 'onkruid' planten met hun (geneeskrachtige of boodschapper) functie.
Er groeit zoveel nuttigs!

Mijn exvriend uit Slowakije wist ook elke plant en elke paddestoel te herkennen met hun functie. Zij groeien daar echt mee op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:10

Hier een plaatje van drachtplanten:

Afbeelding

Afbeelding

Schitterend, ik zie dit liever dan een vaasje bloemen :o
Laatst bijgewerkt door Nic op 17-04-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:10

@nicolletje, ze kúnnen idd wel op het balkon kijken, maar mijn balkon is wel het meest beschutte. Ik heb een huis voor mijn snufferd.
En ach, als mensen iets willen zien kan dat altijd hahaah

Lag thuis bij mn ouders altijd topless, hier ook weleens. Dan doe ik nu wel wat aan als ik opsta, maar het is ook weleens gebeurd dat ik opeens in de woonkamer sta en me bedenk dat ik vergeten ben mijn topje aan te doen hahahaha

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:13

Ik kan dat gewoon écht niet, in de tuin liggen... Net als op het strand liggen pfff :=

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:14

Ik kan het dan ook alleen met een boek. Zonder iets te lezen hou ik het zo'n 3 minuten uit... In de zomer lees ik dus ook bizar veel haha

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 06:05

Ik kan ook alleen in de tuin lang zitten/liggen als ik wat te lezen of visite heb..
Ik verveel me vrij snel als ik doelloos lig te liggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:53

paddington schreef:
Ik kan ook alleen in de tuin lang zitten/liggen als ik wat te lezen of visite heb..
Ik verveel me vrij snel als ik doelloos lig te liggen :+

Haha idd!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:12

Wij zitten heel vrij in onze tuin gelukkig :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:27

Ik heb ook helemaal geen inkijk, maar ik kan wel bij iedereen op het terras kijken :')
Vorige week was ik bij een collega thuis. Er zijn gewoon 8 verschillende appartementen met een raam dat zo zijn terras en woonkamer inkijkt. Dat lijkt mij echt helemaal niets! Mijn ouders hebben ook helemaal geen inkijk, behalve van de directe buren, en dat midden in een woonwijk :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:50

Ik zal me ook weer eens melden hier!

Zijn druk in tuin bezig geweest vorige week. Hebben al het gras om willen freesen om het opnieuw in te zaaien. In achtertuin redelijk gelukt alleen in voortuin totaal niet... Er is allemaal mos op blijven liggen. En tja uiteindelijk nu toch maar omspitten met de hand. Is een enorme oppervlakte dus een heel karwei helaas ;( daarna moet het nog rechtgemaakt n aangedrukt niet echt leuke klusjes dus :+

Verder woon ik wel buitenaf maar nog wel veel inkijk in onze tuin/huis. Buren houden alles Ook perfect in de gaten :)) komt nog wel verandering in. Eerst de heg maar eens goed aan laten slaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:58

jamiroquai schreef:
Klimop groeit volgens bij nog in een theekopje..... _O-

Lach maar, bij mij in de tuin doet alles het maar die godvergeten k*t klimop slaat nu al voor het tweede jaar niet aan. Ik ga de hele handel eruit halen en iets anders proberen. Ik heb allerlei fragiele planten die het wel doen en juist zoiets als klimop dus echt niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:00

iloonaa__ schreef:
als je iets groens wilt, kan je beter een mix maken met wintergroene en niet wintergroene clematissen. zo heb je iets groens en in de zomer iets aparts qua bloem :)

Welke clematissoorten zijn wintergroen en aanraders?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:00

Maar jij woont ook in België, Urielle :P

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:46

Wat balen Urielle!

Ik heb vorig jaar een heel stuk schutting van klimop ontdaan en echt de grond omgespit naar wortels, maar het komt gewoon weer op op sommige plekken :=
Al heeft de klimop die ik heb laten staan wel echt een klap gekregen van die sneeuw en later de volle zon erop, is vrij kaal, maar er begint weer nieuw blad op te komen nu.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:00

Hallo,

Ik zou me hier ook graag zo nu en dan eens melden!? Heb ook wel een klein beetje groene vingers namelijk!

Urielle wij kunnen elkaar de hand schudden om het gebied van klimop! Onze klimop-schutting van 25 meter staat nu 1,5 jaar en groeit voor geen meter!
De plantjes zijn nauwelijks veranderd sinds het planten! Alleen voor aan de weg (andere grond waarschijnlijk) slaat hij wel aan, en is het al bijna dicht!

Hier misschien tips voor het aanleggen van een beukenhaag? Sommige mensen zeggen dat je het zand moet vermengen met puin onder een beukenhaag, om ennelingen te voorkomen.. Iemand ervaring? Wij gaan dit weekend namelijk een beukenhaag planten voor ons huis!

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:02

ps. Urielle, ik heb enkele weken geleden de bordergrond laten testen, deze was vrij schaars!
Jij al eens je grond bij de klimop laten testen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:09

Ennelingen????
Wij hebben er geen puin bij gedaan. Wel beukenaarde.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:18

O sorry, zal wel een dialecte benaming zijn :)
Ik bedoel die dikke, witte wormen die uit een meikever komen!

Beukenaarde dus, gewoon bij een tuincentrum?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:24

Nee we hebben een kuub gehaald bij een of ander groot bedrijf...... is zo in de aanhanger gegooid. Bedrijf in Zeist geloof ik.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:14

Hè Jorien!
Engerlingen zijn die rotbeesten! Heb ook idd meerdere tips gehad voor de beukenhaag maar wat nou precies helpt? Wij hebben geul gegraven en daar onderin mest gegooid. Gaan er in mei een goedje bijgooien wat die beesten beetje weg moet houden... Bij jullie ook veel engerlingen?

Klimop moeten wij ook nog planten bij stukje afscheiding. Hopelijk slaat die wel aan :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:16

Oh geen idee of we daar last van hebben....... ze staan er nu paar weken in.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:56

Jou kom je ook overal tegen Roos! ;)

We hebben afgelopen 2 jaar niet veel engerlingen gehad, maar ze zijn er wel.. Hebben jullie paardenmest gebruikt voor in de geulen?
Van vocht schijnen de beestjes ook niet te houden, dus flink sproeien aankomend zomer! We hebben sinds paar weken grondwater, dus dat komt goed uit!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:15

Merel, Je moet Destino even PBen. Vriendinnetje ziet af van de stenen, want in totaal is het 5300kg aan stenen. 5x heen en weer rijden met 2 auto's & aanhangers werd een beetje gortig!