Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:46

Hier 1,5 procent voor 30 jaar vast gezet :) en volgens mij ook nog veel geluk gehad met het moment van overdracht anders hadden we nog 1000 euro boete kunnen krijgen als de rente gestegen was in de tussentijd.

Chawi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:02

Ik ben nu zo blij dat we 10 maanden terug de hypotheekofferte hebben afgesloten voor 1,6% voor 30 jaar, zonder clausule dat we een boete moesten betalen als de rente in de tijd tussen offerte en overdracht zou stijgen. Dat was nu echt in de papieren gaan lopen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 19:18

Wij 2,75 voor 20 jaar (geen NHG)
Hier morgen een klap geven op de biedingen.
Een belachelijk laag bod gehad en een paar leuke.
Extreem druk met werk, raar rooster..
Dus even geen tijd gehad te reageren

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:20

Hier 1,81 % voor 30 jaar aflossingsvrij. Percentage vastgelegd in december en getekend half februari.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:09

Ik zit er nu mee. Vorige week pas officieel mijn huis natuurlijk. 1 september overdracht. Dus ook langer dan 3 maaanden. Percentage vasthouden kost nu erg veel geld.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:13

Fijn hoor, iedereen die de lage rente kan vasthouden.
Wij balen, je woont nu zomaar voor 1500,- + hypotheek in een rijtjeswoning. En we hebben nog steeds niets gevonden helaas

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:07

Ik geloof niet dat de markt zo blijft… veel mensen kunnen nu minder lenen als de rente zo stijgt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:29

Net even gecheckt ik zit op 2,6% 20 jaar vast

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:53

Nu ik jullie zo hoor heb ik ook maar even gekeken :')
1.15 % voor 20 jaar vast. Heb ook nog een klein deel voor 0.88% voor 10 jaar vast.
Wel met NHG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:14

Wij hebben denk ik nog wel redelijk geluk gehad denk ik. 2.01% maar met NHG :) .... Mja, als ik maten spreek die een jaar (of 2) geleden hebben gekocht. Ai ai ai :D . Ik kan niet zeggen dat het helemaal niet steekt. Al hadden we toen uberhaupt geen geld, en hebben we zelf altijd heel veel geluk gehad met betaalbare (sociale) huurwoningen waar we zo inkonden. Dus ja. It is what it is, en we mogen echt niet klagen met alle hedendaagse woninginssues.

Gisteren alleen terugkoppeling van de bank dat ze mijn salarisstrookjes niet konden stroken met de intentieverklaring omdat ze mijn onregelmatigheidstoeslag niet snapte := ... Is mijn bijbaantje bij coolblue, naast mijn gewone baan, waar ik echt geen drol mee verdien en wat puur voor de lol (en de kerstpaketten :D ) is :') . Maar voor de hypotheek was het toch een leuk extraatje. Heb de salarisstrookjes opnieuw gestuurd.

Maar god, wat zou ik blij zijn als we eindelijk uitsluitsel hebben over de hypotheek. Vrijdag verloopt onze "onder voorbehoud van financiering". Denk dat we het anders nog wel contant op zouden kunnen lossen aangezien maar een klein deel is van onze inkomen. Maargoed. Dat zou toch een hap uit de verbouwkosten zijn. Bovendien wil ik inmiddels wel dat het allemaal gewoon rond en definitief is en ik de huur op kan gaan zeggen enzo..... Blijft toch onzeker zo, terwijl je ondertussen wel al je nieuwe leven moet gaan vormgeven.... Aangezien we van baan moeten switchen enzo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:16

horsii schreef:

Ahja, waarschijnlijk een fan van de woning met een beperkt budget. Nee heb je, ja kun je krijgen. Maar gelukkig dat er verder veel meer leuks tussenzat dan dat lage bod :D :D

Spannend allemaal, dat verkopen van een huis. Succes *\o/* :D .

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:47

Menino schreef:
Wij hebben denk ik nog wel redelijk geluk gehad denk ik. 2.01% maar met NHG :) .... Mja, als ik maten spreek die een jaar (of 2) geleden hebben gekocht. Ai ai ai :D . Ik kan niet zeggen dat het helemaal niet steekt. Al hadden we toen uberhaupt geen geld, en hebben we zelf altijd heel veel geluk gehad met betaalbare (sociale) huurwoningen waar we zo inkonden. Dus ja. It is what it is, en we mogen echt niet klagen met alle hedendaagse woninginssues.

Gisteren alleen terugkoppeling van de bank dat ze mijn salarisstrookjes niet konden stroken met de intentieverklaring omdat ze mijn onregelmatigheidstoeslag niet snapte := ... Is mijn bijbaantje bij coolblue, naast mijn gewone baan, waar ik echt geen drol mee verdien en wat puur voor de lol (en de kerstpaketten :D ) is :') . Maar voor de hypotheek was het toch een leuk extraatje. Heb de salarisstrookjes opnieuw gestuurd.

Maar god, wat zou ik blij zijn als we eindelijk uitsluitsel hebben over de hypotheek. Vrijdag verloopt onze "onder voorbehoud van financiering". Denk dat we het anders nog wel contant op zouden kunnen lossen aangezien maar een klein deel is van onze inkomen. Maargoed. Dat zou toch een hap uit de verbouwkosten zijn. Bovendien wil ik inmiddels wel dat het allemaal gewoon rond en definitief is en ik de huur op kan gaan zeggen enzo..... Blijft toch onzeker zo, terwijl je ondertussen wel al je nieuwe leven moet gaan vormgeven.... Aangezien we van baan moeten switchen enzo.

Als je uit eigen zak je garantie betaald krijg je die bij het afsluiten van de hypotheek ( voor het hele bedrag dan wel) weer terug min de kosten van de notaris die je toch al zelf moest betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:45

smurffie schreef:
Menino schreef:

Als je uit eigen zak je garantie betaald krijg je die bij het afsluiten van de hypotheek ( voor het hele bedrag dan wel) weer terug min de kosten van de notaris die je toch al zelf moest betalen.

Oh, zou dat een optie zijn om van de hypotheek af te trekken? Ik weet eigenlijk niet of we die nu los betalen := . Gewoon aan de financieel adviseur gevraagd wat we moeten betalen aan eigen geld en wat onze maandlasten worden en wat hij denkt dat het meest voordelig is.

Denk dat de extra hypotheek die we krijgen door dat baantje zo'n 15K maximaal is. Dat kunnen we evt. dus betalen en we hebben een niet noodzakelijk bouwdepot van 25 K.
Maar waar ik vooral geen zin in heb is een nieuwe hypotheekaanvraag voor een lager bedrag tegen de huidige rente. Deze is een week of 4/5 geleden aangevraagd. En bovendien is onze "onder voorbehoud" deze week al afgelopen.

Ik denk overigens dat het goed komt. Want ze hebben mijn meer-uren bij de onregelmatigheidstoeslagen ingevuld, en ik kan wel aantonen dat ik gemiddeld 30% van mijn salaris (klinkt heel voornaam, maar is 80 euro per maand ofzo :') ) daar uit meeruren haal. Alleen hebben ze een beetje vreemde salarisstrookjes bij coolblue :+ (inclusief slechte woordgrappen, en mannen verkleed in rendierpakken enzo). Waarbij de meeruren niet consistent op hetzelfde strookje vermeld worden maar vaak, en niet altijd, weer op een apart loonstrookje komen. Denk dat het daar is mis gegaan. Heb nu gewoon alles gestuurd vanaf mijn in diensttreding. Financieel adviseur dacht dat het zo ok zou zijn.
Hoop vooral dat het snel geregeld is, want merk dat ik er een redelijke stressreactie op heb := .

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:55

Ik zit op 1,15% met NHG, voor 13 of 15 jaar dacht ik. (Het verschil was best groot als ik het 20 of 30 jaar vast wilde zetten en dan kon ik minder lenen terwijl ik wel echt het maximale nodig had...)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:25

Ik vond 10 jaar te kort om vast te zetten, was bang dat er dan een hoop veranderd zou kunnen zijn en ik dan bij stijging met hoge maandlasten (of erger geen nieuwe hypotheek kunnen krijgen) kwam te zitten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:25

:wave:

Wij hebben recent een huis gekocht en gaan nu ons huis verkopen, dus ik kom hier even meelezen :D
We zitten middenin de hypotheek voor de nieuwe woning. De eerste offerte was nog tegen 2,67%, maar de huidige offerte wordt aangeboden tegen 2,9%. De rente stijgt snel op het moment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:21

gut gut. De ontbindende voorwaarden verlopen vrijdag. En de adviseur verwacht ook pas uitsluitsel van de bank over de hypotheek op vrijdag....
Beetje balen dit. Alles netjes overlegd met professionals met betrekking tot data en tijden..... En dan gaat het toch nog mis misschien..... I ain't happy op dit moment.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:24

Verkopende partij geeft echt wel een paar dagen extra over het algemeen als het nodig is hoor. Kost hun meer gedoe en tijd als ze weer op zoek moeten naar een andere koper.
Maar snap dat het wel vervelend is!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:48

Menino schreef:
gut gut. De ontbindende voorwaarden verlopen vrijdag. En de adviseur verwacht ook pas uitsluitsel van de bank over de hypotheek op vrijdag....
Beetje balen dit. Alles netjes overlegd met professionals met betrekking tot data en tijden..... En dan gaat het toch nog mis misschien..... I ain't happy op dit moment.

Dit was bij ons ook en alles is goed gekomen. :j Als het allemaal bekeken is door een professional en je hebt al een offerte gekregen van de bank dan is het vast oke.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:01

Charaz schreef:
Ik vond 10 jaar te kort om vast te zetten, was bang dat er dan een hoop veranderd zou kunnen zijn en ik dan bij stijging met hoge maandlasten (of erger geen nieuwe hypotheek kunnen krijgen) kwam te zitten.

Klopt inderdaad, ik heb ook lang getwijfeld. Maarja ik had het echt nodig om mijn hypotheek rond te krijgen. En over 12 of 15 jaar (ik weet niet precies meer) verdien ik iets meer als het goed is, is er niet zo veel over van mijn hypotheekbedrag en wie weet ben ik dan niet meer alleen..... ??? (hoop houden :+ )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:32

horsii schreef:

Als in ver onder de vraagprijs?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:04

Menino duurt wel lang zeg, ik zou daar ook jeuk van krijgen...maar komt vast goed zoals Arielle zegt.

horsii die lage bieder is vast nieuw op de huidige huizenmarkt :+ wat een grapjas!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:45

Nouja aan de ene kant zeggen we hier altijd.. Je moet bieden wat je het waard vindt toch? Dan was dit het waard volgens diegene. Gelukkig nog andere hogere biedingen erbij :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:52

Horsii hoeveel biedingen zijn er gedaan?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:16

Hier 30 jaar vast met NHG en ik dacht 1.76 of 1.66. Ging nog 0.10 af vanwege energie label dacht ik. Prima deal als ik alle rentes zo lees. Ik wil ook gewoon zekerheid en ben wel iemand die lang hier zou kunnen wonen.