Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:01

Dat is makkelijk praten, Annemiek. Alsof iedereen maar geld en ruimte heeft voor een warmtepomp.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:02

Ja alleen lag de termijn natuurlijk totaal anders. Een geplande afbouw van gas is totaal anders dan wat er nu speelt natuurlijk in een paar maanden tijd.
Daarnaast zijn veel huizen helemaal niet geschikt voor wat er nu op de markt is aan alternatieven voor een CV en ook niet alles is zomaar te veranderen (los van de kosten).

Ik heb nu inductie en als er een nieuwe keuken zou komen zou ik weer een gasfornuis willen hoor, dus ik snap die keuze wel haha.
Ben benieuwd wanneer de hybride warmtepompen weer beschikbaar komen. Dat schiet ook voor geen meter op. Zit met een heel oude cv, dus hoop dat hij de winter nog door komt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:07

Onze 20 jaar oude cv ketel heeft het bijna begeven en over twee weken wordt er een nieuwe cv ketel geplaatst, op gas. Maar wel met de mogelijkheid om er een hybride warmtepomp op aan te sluiten. (Ons huis is niet geschikt voor alleen een warmtepomp). Financieel gezien kan niet alles in 1 keer, hoe graag ik dat ook zou willen.

Edit: typo's.
Laatst bijgewerkt door Ann op 11-08-22 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:10

@Fitzroy, maar dat is juist het gekke; nu kan het ineens wel.. Nu gaan mensen massaal airco's kopen die kunnen verwarmen, en warmtepompen, of elektrische CV's.. Pas nu de prijzen echt de pan uit rijzen.. terwijl die mogelijkheid er al jaren is, om deels of volledig van het gas af te gaan.
Maar schijnbaar moet het water eerst tot aan de lippen komen voordat mensen zo'n stap durven zetten. Ik vind dat best bijzonder. Dat zo veel mensen tot het laatste moment willen wachten. En dan heb ik het over degenen die het wel kunnen betalen, en er wel plek voor hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:14

Ik koop niks massaal en heel veel mensen doen dat niet. Omdat er domweg geen geld voor is. Of een verhuurder dat niet wil. Ik denk dat als je echt gaat onderzoeken wie nu gasloos aan het worden is is dat maar klein percentage van de huishoudens ga ik van uit.

Daarnaast was de techniek er niet eens betaalbaar :n
En ik ken een huiseigenaar die wel wil en het geld ervoor heeft maar zijn woning is totaal ongeschikt. Houten vloeren, geen binnenruimte over en bijna geen bruikbare plaatsbare buitenruimte. En op best veel plekken mag het niet geplaatst worden. Monumentale huizen, enz.
En helaas de warmtepompen en aircos veroorzaken ook best wat infra geluidsoverlast met hun gebrom. %)

Zo simpel is het niet gezegd.

En dan weer diegene die het geld en de plek hebben voor dergelijke dingen zijn niet de mensen die klem komen financieel :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:23

Eigenlijk ben ik nu best benieuwd wat voor soort verwarming we hebben met blokverwarming. Beneden is een complete ruimte voor verwarming en die is vorig jaar vernieuwd. Hoop eigenlijk warmtepomp.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:39

8nnemiek schreef:
@Fitzroy, maar dat is juist het gekke; nu kan het ineens wel.. Nu gaan mensen massaal airco's kopen die kunnen verwarmen, en warmtepompen, of elektrische CV's.. Pas nu de prijzen echt de pan uit rijzen.. terwijl die mogelijkheid er al jaren is, om deels of volledig van het gas af te gaan.
Maar schijnbaar moet het water eerst tot aan de lippen komen voordat mensen zo'n stap durven zetten. Ik vind dat best bijzonder. Dat zo veel mensen tot het laatste moment willen wachten. En dan heb ik het over degenen die het wel kunnen betalen, en er wel plek voor hebben.

Misschien omdat je CV nog helemaal niet aan vervanging toe is. In mijn vorige huis had ik een CV van 7 jaar oud. Nadien is het huis wel geschikt(er) gemaakt voor hybride warmtepomp, maar de betreffende CV niet. Ik ga niet zomaar een CV van die leeftijd vervangen "omdat het kan". Dat vind ik a. zonde van de CV die gewoon prima was en b. waren/zijn de ontwikkelingen nog enorm hard aan het gaan en was het dus behoorlijk interessant om nog even te wachten ivm verbeteringen in de apparatuur. Dat heeft niks te maken met wachten tot het laatste moment, want onze wijk was pas voor na 2030 aangewezen voor de "gastransitie".
Je doet nu net alsof het voorzienbaar was dat nu in 2022 dit ging gebeuren en dat iedereen daar op heeft zitten wachten, maar dat is natuurlijk dikke onzin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:33

Nou hier is een paar jaar geleden gewoon weer gas op gehangen, geen idee hoe er een warmtepomp had moeten komen… financieel ook niet.
Mn ouders hebben ook nog gas.. die hebben nooit geld gehad om er iets anders op te hangen.. en die gaan dat nu ook niet doen.
Maar, hoge gasprijzen dus dat gaat daar echt niet meevallen .. :n Ipv verduurzamen (waar bijna een beetje geld voor was, gaat dat geld nu naar de rekeningen betalen..

Soms is het gewoon makkelijker als je geld te besteden hebt :j dan kan je investeren en besparen.. als je t krap hebt, was t lastig en wordt dat lastiger.
Daarnaast is het regelen ervan ook niet voor iedereen weggelegd.. fijn voor de mensen die het wel kunnen hoor, maar een beetje begrip kan ook :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:38

Hier ook wel zonnepanelen maar onze energierekening gaat van 190 maar 350 nu. Kregen wel terug. Maar vind het een flinke hap geld. Mag niet klagen maar wij krijgen nooit wat terug aan toeslagen etc en uiteindelijk houd je netto haast nog minder over.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:17

8nnemiek schreef:
Wat ik dan niet snap: het is al járen bekend dat we uiteindelijk van het gas af moeten.. de problemen in Groningen spelen al meer dan 30 jaar, we weten al heel lang dat dat gas wordt afgebouwd, en dat het dus duurder gaat worden.. en dan zie je dat huiseigenaren hun oude CV ketel vervangen.. door een nieuwe op gas 8)7 En een keuken kopen, met een gasfornuis..
Dan denk ik, was dat nu écht nodig, dat die een op drie mensen in de knel komen.. of had het misschien flink gescheeld als mensen eens wat meer toekomstgericht investeren in hun huis.

Vorig jaar mijn woning gekocht, zit een huurketel in van 3 jaar oud. Afkopen is momenteel duurder. Laat staan of ik weet of mijn woning volledig geschikt is. Wel direct zonnepanelen op laten leggen (6 stuks, sinds maart 1,74 mwh opgewekt). Dus hier gaat eerst alles in de snelle handelingen: Nieuwe tochtstrip buitendeuren, radiatorfolie etc. Het gasverbruik van de vorige bewoner was op jaarbasis ruim 1500m3. Momenteel zit ik op 900 en vorig jaar september gekocht. Ik heb ergens het doel om onder die 1000 te blijven.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:51

Gemeentes doen ook moeilijk, een warmtepomp heb ik niet eens plaats voor in huis en ik denk dat ik binnen een paar jaar mijn cv moet vervangen, die is nu 14 jaar oud. En zoiets als zonnepanelen is ook een dingetje, als ik dat op m'n dak wil mag het niet maar moet de hele straat het doen. Vanwege beschermd dorpsgezicht. Dus ze stimuleren het ook niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:57

8nnemiek schreef:

Beetje kort door de bocht ;)
Zal best voor sommigen opgaan, maar echt niet voor iedereen.

Wij hebben dit huis 4 jaar geleden gekocht, en hadden het geld om een warmtepomp aan te schaffen, heb hier verschillende firma's voor advies aan huis gehad, en het werd door elk bedrijf afgeraden.
Dus hebben wij toen inderdaad nog een nieuwe cv op gas aangeschaft.
Een die zuiniger is, en bijvoorbeeld geen waterbuffer van 60 liter water continue warmhoudt, ja duurt op sommige plekken nu even voordat er warm water uit de kraan komt, kan ik mee leven.

Maar ook zonnepanelen en airco's enzovoorts, en daarmee het gasverbruik haast kunnen halveren.
Komende tijd worden nog een aantal rolluiken geplaatst, en veel meer aan isolatie als wat we nu hebben, kunnen we hier niet doen. Huis uit 1895, vrijstaand en groot.
Voor een huis uit dit bouwjaar en formaat best een laag verbruik t.o.v. een vergelijkbare woning.
Ik vind dus dat wij zowat al het mogelijke al gedaan hebben.

Ja, we hadden dit huis wellicht niet hoeven kopen, maar wat doe je dan met een prachtig oud pand, alles maar slopen dan? Niet alle huizen krijg je volledig mee naar gasloos.

Heb ik het inderdaad nog niet over de mensen die gewoon geen mogelijkheden hebben, de centen niet, of het kan gewoonweg niet.
Flat bijvoorbeeld? Ik ken iemand die mag nog niet eens iets veranderen aan kozijn of deuren vanwege de VVE.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:33

Sansevieria schreef:
8nnemiek schreef:

Beetje kort door de bocht ;)
Zal best voor sommigen opgaan, maar echt niet voor iedereen.

Wij hebben dit huis 4 jaar geleden gekocht, en hadden het geld om een warmtepomp aan te schaffen, heb hier verschillende firma's voor advies aan huis gehad, en het werd door elk bedrijf afgeraden.
Dus hebben wij toen inderdaad nog een nieuwe cv op gas aangeschaft.
Een die zuiniger is, en bijvoorbeeld geen waterbuffer van 60 liter water continue warmhoudt, ja duurt op sommige plekken nu even voordat er warm water uit de kraan komt, kan ik mee leven.

Maar ook zonnepanelen en airco's enzovoorts, en daarmee het gasverbruik haast kunnen halveren.
Komende tijd worden nog een aantal rolluiken geplaatst, en veel meer aan isolatie als wat we nu hebben, kunnen we hier niet doen. Huis uit 1895, vrijstaand en groot.
Voor een huis uit dit bouwjaar en formaat best een laag verbruik t.o.v. een vergelijkbare woning.
Ik vind dus dat wij zowat al het mogelijke al gedaan hebben.

Ja, we hadden dit huis wellicht niet hoeven kopen, maar wat doe je dan met een prachtig oud pand, alles maar slopen dan? Niet alle huizen krijg je volledig mee naar gasloos.

Heb ik het inderdaad nog niet over de mensen die gewoon geen mogelijkheden hebben, de centen niet, of het kan gewoonweg niet.
Flat bijvoorbeeld? Ik ken iemand die mag nog niet eens iets veranderen aan kozijn of deuren vanwege de VVE.

Rolluiken zijn baas <3 mijn ouders hebben er vorig jaar een laten plaatsen, het kost wat maar het doet ook echt wat. Met dat rolluik naar beneden merk je echt verschil in temperatuur, in de zomer is het daar in de woonkamer gewoon zo'n 2 a 3 graden koeler als daarvoor, en in de winter is het ook een stuk behaaglijker. Dat zal je echt merken in positieve zin! Het is dat ze zo duur zijn, anders zou ik ze zelf ook graag willen. Het huis van mijn ouders is uit 1900, zij lopen ook tegen problemen aan zoals die jij noemt. Het spul waarmee zij moeten werken is ook allemaal oud, het is niet altijd een kwestie van even dit, even dat... Want iets willen vernieuwe of verbeteren geeft vaak een dominoeffect aan klussen die ze dan eerst, of tegelijkertijd ook moeten aanpakken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:51

Telpeva, ik ben benieuwd :D
Bedrijf wat de rolluiken plaatst kan niet door de muren, omdat we deze graag handbediend wilden, die dingen moeten aan de buitenkant op het kozijn geplaatst worden.
Muur die 50cm breed is en waarschijnlijk nog iets van blauwsteen inzit :=

We zijn nog aan het kijken voor een groen dak, voor het deel wat later bijgebouwd is, hier zit al isolatie in de muren. Maar dan is de koek ook echt op, meer gaat hier gewoon niet meer...
Maar spouwmuur? Tja die heb je hier in het originele deel van het huis niet.

De rolluiken komen nu eerst eens aan de achterkant van het huis, en als dat meevalt, dan doen we de zijkant van de woning nog.
Voorzijde zitten houten luiken, en die gebruiken we ook, alle beetjes helpen om de warmte uit huis te houden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:21

Ik zat te kijken naar een sunscreen maar die zijn ook behoorlijk aan de prijs, dus nu ook maar eens kijken wat een rolluik dan kost. Als dat weinig verschil maakt is een rolluik effectiever natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:43

Rolluiken zijn meestal goedkoper dan screens.

Wij hebben boven rolluiken en beneden screens. Rolluiken helpen wel beter maar beneden was ons raam te groot voor een rolluik dus daar konden alleen screens. En als je het beneden doet zit je echt in een bunker :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:45

In ons oude huis hadden we rolluiken boven bij de slaapkamers, heerlijk!
Als ik opstond deed ik alles open en na even gelucht te hebben alles helemaal dicht en als we naar bed gingen deed ik hem zo dat de sleuven open waren.
Had gewoon nooit meer muggen op de slaapkamer of ja, een keer een verdwaalde en het was heerlijk koel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:14

Ik kreeg een mail. Ik zit bij Prik Energie. (gedwongen, deze heeft mijn vorige overgenomen)

Op dit moment is het hoogste enkele elektriciteitstarief €0,71307 en het laagste €0,54662. Het gemiddelde tarief is €0,65256.
Voor gas is het hoogste tarief €3,21519 en het laagste €2,56846. Het gemiddelde tarief is €2,99123.
Deze prijzen zijn inclusief energiebelasting en 9% BTW.

Optie A) Verhoging leveringstarieven
Als u kiest voor de verhoging van uw leveringstarief dan passen wij per 12-09-2022, voor de resterende tijd van uw lopende contract, het tarief aan naar de volgende prijzen (inclusief energiebelasting en 9% BTW):

Elektriciteit Hoog: € 0,40035 Elektriciteit Enkel: € 0,37310
Elektriciteit Laag: € 0,34585 Aardgas: € 1,58019

Deze tarieven zijn nog steeds vele malen lager dan de huidige gemiddelde marktprijzen.

Optie B) Wijziging einddatum contract naar 01-01-2023
Met deze optie blijft uw huidige tarief gelijk aan wat het nu is, alleen wijzigt de einddatum van uw contract naar 01-01-2023. U heeft daarmee dit hele jaar nog het voordeel dat u tegen dezelfde lage tarieven geleverd blijft. Per 1 januari 2023 kunt u dan ook kosteloos overstappen naar een andere energieleverancier.

Optie C) U zegt het energiecontract op
Met deze optie willen wij u de mogelijkheid geven op direct kosteloos (zonder opzegvergoeding) op te zeggen met als uiterlijke einddatum 30 september 2022. U kunt per direct overstappen naar een andere energieleverancier maar uiterlijk per 1 oktober 2022. Dit is zonder kosten of boete's.

Optie D) u maakt geen keuze
Deze optie betekent hetzelfde als het niet instemmen van een wijziging van uw overeenkomst.
Daarmee zal de eigen aanvraag van het faillissement van PrikEnergie waarschijnlijker worden voor het einde van 2022, waardoor u automatisch binnen 20 werkdagen na een faillissement een leverancier krijgt toegewezen op basis van de huidige hogere marktprijzen voor de levering van energie.

Wat zal ik doen??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:15

Gas heeft toch helemaal geen dubbele meter? Of heb ik wat gemist?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:25

Ik heb hier sowieso geen verstand van. Ik zie niets over een dubbele meter?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:34

Bellatrix schreef:
Ik heb hier sowieso geen verstand van. Ik zie niets over een dubbele meter?

Daar waar hoog / laag staat, dat is in het geval van een dubbele meter, met dag- en nacht stroom.
Heb jij wel een dubbele meter?
Kun je zien op je meter, het dubbele telraam.

Dan de vraag, waar zat je eerst? En had je daar een vast contract, zo ja, waarom ben je dan noodgedwongen overgenomen, faiiliet of contract eenzijdig verbroken?
Dat laatste mag vlgs mij niet zomaar...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 13-08-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:34

manzano schreef:
Gas heeft toch helemaal geen dubbele meter? Of heb ik wat gemist?

Ja, die lees je verkeerd, gas heeft geen dubbele meter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:36

Sansevieria schreef:
Daar waar hoog / laag staat, dat is in het geval van een dubbele meter, met dag- en nacht stroom.
Heb jij wel een dubbele meter?
Kun je zien op je meter, het dubbele telraam.

Dan de vraag, waar zat je eerst? En had je daar een vast contract, zo ja, waarom ben je dan noodgedwongen overgenomen, faiiliet of contract eenzijdig verbroken?
Dat laatste mag vlgs mij niet zomaar...

Nou ik weet het eigenlijk niet precies meer..ik dacht Vattenfal maar die is toch niet failliet? Contract weet ik ook echt niet meer. :o

Edit: ik zat bij Discount Energie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:39

Oh de formulering is wat raar.
Maar wat zijn dan nu je tarieven voor gas en elektra? Want geen idee wat optie B is.
Optie A is iig goedkoop nu, maar geen idee hoe lang je contract nog loopt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:43

Hier staat iets:

Afbeelding

Afbeelding