Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:14

Prairy schreef:
Whoei € 86,05 vakantiegeld gekregen *\o/* _O-

Gaat wel naar het potje vakantie. Is ook voor het eerst in jaren dat vakantiegeld ook daadwerkelijk aan vakantie wordt besteed _O-

Ik besteed mijn vakantiegeld ook eigenlijk nooit aan vakantie _O-

Hier vervelend nieuws gekregen, het bedrijf waarvoor ik werk stopt er mee, dus per September is iedereen waaronder ik werkloos, alweer.. Was met deze baan begonnen eind 2020 en was echt zo ontzettend blij dat ik iets gevonden had wat goed betaalde en leuk is, loop sinds corona al te struggelen met alles.
Ga ook nooit meer vinden wat ik nu heb. Werk elke zondag 11,5 uur en dat op 200% , dus krijg voor 1 dag werken 23 uur uitbetaald, (en deed daarnaast door de weeks nog een paar extra uurtjes op 100% ter aanvulling, dat kan ik wel blijven doen maar kom ik bij lange na niet van rond)
ik wou september weer gaan studeren en door deze zondag kon ik voldoende inkomen behouden, een beetje sparen en nog voldoende tijd hebben voor mijn studie, maar dat zit er nu niet meer in denk ik. Heb echt geen idee wat ik nu ga doen.
Gelukkig hebben ze het wel op tijd gemeld, heb nu nog 3 maanden om iets nieuws te vinden, maar man wat baal ik, had hier zo'n fijne plek aan.

Skippy01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:19

He wat zuur zeg! :(:)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:03

O wat balen zeg!

Verbouwen is idd duur ja. Ik ga m’n dakpannen laten vervangen. Kost 6250 euro pfff.

Ik zit op m’n belasting geld te wachten. Vakantiegeld ook, die krijg ik dinsdag pas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:11

Skippy01 schreef:
Prairy schreef:
Whoei € 86,05 vakantiegeld gekregen *\o/* _O-

Gaat wel naar het potje vakantie. Is ook voor het eerst in jaren dat vakantiegeld ook daadwerkelijk aan vakantie wordt besteed _O-

Jij zit pas net bij je huidige werkgever dan? :')
Hier is vakantiegeld gewoon 8% van het loon...

Nee bij het UWV :+

Balen Faelynn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:06

Hè wat balen Faelynn! Gelukkig is het nog een stuk vooruit en kun je vast aan het zoeken naar wat anders.

Hier vrijdag vakantiegeld, al gaat dat hier ook nooit naar vakantie eigenlijk. Gaat altijd op de spaarrekening.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:40

Luxorvalkje schreef:
Nou, ik kreeg vroeger brieven van de duo waarin stond dat ik wat beurs kreeg en dat mijn ouders een paar honderd euro moesten neerleggen. Dat weigerden ze toen al.

Ik kon ook gewoon gaan werken wat hen betreft.
Dus ik denk niet dat dat er nu in zit.

Ik zou graag een mba doen. In Nederland kost dat minimaal 30.000 euro.

Dat heb ik even niet liggen :+

Mijn vriend doet er nu een, 18.000 euro.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 17:41

Citaat:
Maar ik heb nu een huis met 4 slaapkamers, dus dan zoek ik liever verder naar iets groters.

@Samantha zo zat ik er destijds oorspronkelijk ook in. Maar dan kwam ik in zulke K-buurten terecht. Dan maar kleinere hokjes en niets voor mezelf maar wel met een veilig gevoel over straat...

Vlissingen is best leuk, de boulevard is best bijzonder die grote schepen die zo dichtbij voorbij varen, het haventje, plus daarachter zijn ook nog paar straatjes. Heb er vorig jaar mijn corona vakantie doorgebracht :+

Ik heb nog 14,35 voor 2 dagen :')
Wilde eigenlijk pizza maar zit nu maar ff aan de tosties :Y) :=

Heb me ingeschreven voor een post-HBO bijscholing a 3000 Euries. Ook omdat je dit jaar het nog voor een flink gedeelte kunt aftrekken van de belasting, dat geldt volgend jaar niet meer ... heb veel overgewerkt en als dit er dan weer af kan hoop ik dat ik mijn zorgtoeslag hou.

En vandaag werd een prachtige bananenplant bezorgd, was nog een prijs van de Postcodeloterij :D

@Faelyn wat ongelofelijk K zeg... weet wat het is dat gedoe met je werk. Na mijn scheiding had ik mijn B&B niet meer (zat in ons huis, daar bleef mijn ex) en raakte ik mijn inkomsten kwijt. Werkte daarnaast wel in zorg en welzijn maar dat verdient niet echt geweldig plus dat ik daar niet 32 uur of zoiets kan werken want ik kan dat fysiek (en soms ook psychisch...) niet aan, dus 24 uur is zo'n beetje echt de max. Heb voor het B&B in behoorlijke managementfuncties gezeten (onderwijs, ben ooit geschoold als docent Nederlands), maar na een fikse burnout dus bewust gas terug en de B&B plus wat gezelligs erbij. Maar ja, dat mooie leventje hield dus op...
Daarna toch weer geprobeerd een coördinerende / middenmanagement functie. Werd tot mijn stomme verbazing ook nog aangenomen ook. Ging helemaal fout. Vond het vreselijk. Na 4 maanden toch weer naar onderwijs (dat verdient gewoon 2x zoveel als zorg....) in combi met zorg. Zorg vind ik ontzettend leuk maar weer die fysieke beperking, en onderwijs vind ik in zoverre leuk dat als ik met mensen zie en mijn eigen programma zo'n beetje kan draaien dan vind ik het leuk. Maar bij deze instelling zit ik in een enorm keurslijf (onder andere door centraal gestuurde examinering) word er veel online gewerkt door corona... ik vind het echt helemaal niet leuk...
Dus allemaal bleh.
Baal daar soms enorm van. Krijg het na die B&B en scheiding maar niet goed meer op orde, zo rommelig allemaal.

Maar goed. Van de week besloten dat ik gewoon echt eindelijk weer wil doen waar ik goed in ben, wat ik kan (fysiek en psychisch) en waar ik per slot van rekening jarenlange ervaring in heb etc etc. Alleen mis ik stukje actuele scholing dus vandaar die post-HBO. Kan ik ook weer wat aan mijn netwerk werken. En ik wil weer ZZP werk doen. Heb ik ook jaren gedaan, verdien ik tenminste ook lekker. En kan ik meer eigen tijd indelen. Werk nu bijv bij die school 16 uur verdeeld over 3 dagen... zo zinloos.

Vrees dus dat daar gedeelte van mijn keuken in gaat zitten }:0

Dus heel veel sterkte. Het valt soms niet mee. GElukkig weet je het nu al... maar eenvoudig zal het niet worden :(:)

Sorry voor m'n lange verhaal wel lekker dat ik het ff kwijt kan :o :7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:29

Wat wil je voor ZZP werk gaan doen? En goed dat je weer naar school gaat!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 18:39

Docent, dan vooral gericht op NT2 (Nederlands als 2e taal). Is enorme vraag naar hier in Rotterdam. Wil me vooral richten op personeel in de zorg. En dus zorgorganisaties. Niet zozeer bij een onderwijsinstelling.

En ik denk voor de zekerheid hier en daar nog wat uurtjes meer regulier onderwijs. Maar dan op projectbasis.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:49

VanHuisUit schreef:
Docent, dan vooral gericht op NT2 (Nederlands als 2e taal). Is enorme vraag naar hier in Rotterdam. Wil me vooral richten op personeel in de zorg. En dus zorgorganisaties. Niet zozeer bij een onderwijsinstelling.

En ik denk voor de zekerheid hier en daar nog wat uurtjes meer regulier onderwijs. Maar dan op projectbasis.

Daar is inderdaad veel vraag naar. Mijn huidige werkgever werft verplegend personeel voor de zorg vanuit het buitenland omdat er meer vraag is dan aanbod op de Nederlandse markt, dus wij hebben een taalpartner ook hiervoor. En wij zijn écht niet de enige partij die zich hiermee bezighoudt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:41

alleen maar fijn je verhaal vanhuisuit :)
Hier inderdaad ook niet in staat fulltime te werken, nouja, op zich wel, heb het ook wel een aantal jaar gedaan, maar ben hoog sensitief en al mijn energie ging in mijn werk zitten, mijn leven bestond uit werken, moe zijn eten en minstens 10 uur per nacht slapen, altijd zere spieren en nergens zin in. Een sociaal leven had ik absoluut niet en mijn paard was meer een moetje, maar had ik ook nooit puf voor, op die manier wil ik eigenlijk niet meer leven, dus ik hoop echt niet dat ik weer terug moet naar zo veel uur werken, wil uiteindelijk niet alleen maar leven om te werken, maar werken om te leven natuurlijk. :j
Maar inderdaad, loon is bij mij helaas nog steeds laag, ben door de jaren heen inmiddels wel naar 11,50 bruto gegroeid, op dat loon moet ik in ieder geval minimaal 32 uur in de week aan inkomen hebben om het rond te trekken, die zondag was wel pittig, maar dekte zo'n groot deel dat zelfs studeren er naast nog een optie was betreft tijd en energie, zo iets ga ik gewoon niet meer vinden, was een gelukje deze baan, dat besef ik mij ook wel. Alleen beetje jammer dat het dan zo snel afgelopen is :') kan de werkgever niks aan doen overigens, die denkt wel fijn met mij mee en heeft mij al wat anders aangeboden voor door de weeks. Alleen ik weet niet of ik dat heel erg zie zitten, niet echt een functie die bij mij past en maar 6 uur werken per dienst op 100% natuurlijk, dan moet ik 4 van die dagen maken om 1 zondag te compenseren zegmaar, en daarnaast nog 2 extra dagen (kortere diensten) om aan de 32 uur te komen, dat is het niet echt waard.
Word even goed nadenken wat ik ga doen.
Zie nu vooral heel erg op tegen het weer vacatures zoeken en sollicitaties versturen. Loon zal ook eerst wel weer achteruit gaan, maar het zal toch een keer moeten. -O-
Daarna dan maar hopen dat een studie er nog naast past, want dat is voor de toekomst uiteindelijk wel belangrijk, en ook weer goed voor een groei van salaris natuurlijk, met de diploma's die ik nu heb kan ik helaas vrij weinig, dus kom meer en deel uit bij ongeschoold werk.

Een B&B klinkt ook wel ontzettend leuk! Heb er nog wel eens aan zitten denken om mijn eigen huisje af en toe een paar dagen te verhuren voor extra inkomen, en dan even bij mijn moeder te slapen, maar vind dat toch lastig gezien je eigen huis (in mijn geval de inhoud helemaal nieuwbouw, nieuwe keuken, badkamer e.d. nog geen half jaar oud) zo persoonlijk is en ik er heel zuinig mee ben :P
Zou het verschrikkelijk vinden als iemand een kras maakt op mijn splinter nieuwe keukenkastjes bijvoorbeeld, dat is dan gelijk zo'n doem scenario _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 21:08

Goed om te horen Skippy, dank je!

@Faelynn met het B&B heb ik in 5 jaar tijd maar 2x gehad dat er iets stuk ging. En dat werd ook nog een WA kwestie dus vergoed. En 1x heeft iemand per ongeluk (ga ik maar van uit dan) 2 handdoeken meegenomen. Verder nooit gedoe.

Vond dat zo ontzettend leuk om te doen :)

Als je iets wilt verhuren waar je gewoon in woont is het handig om één ruimte of kast / kasten te reserveren waar je je persoonlijke dingen direct in kunt zetten, eventueel in mandjes of zoiets. Dan wordt het wel wat leeg in de ruimtes die je verhuurt maar je raakt niets kwijt en het kan niet stuk. Ik had ook wel eens een kamer in mijn vorige huis (toen ik nog samen was) beschikbaar gezet als B&B omdat ik dan zoveel reserveringen binnen kreeg dat ik dacht doe ik dat maar. Dan losten we dat zo op.
Mocht ik ooit weer een groot huis krijgen of iets waar zoiets kan dan ga ik dat direct weer doen!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:39

Ik heb nu een prima huis in een prima dorp, niks crimineel of wat dan ook. Alleen nu de kinderen ouder worden hoef ik niet meer in dit dorp te blijven. De oudste zit al ergens anders op school, jongste over ruim een jaar ook. Vandaar de mogelijkheid om ergens anders te gaan kijken, een echt nieuwe start, niet meer in het dorp waar m’n ex ook nog woont.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:50

verhuurde je dan via air bnb of hoe deed je dat?
Ik heb maar 1 grote slaapkamer, (en 1 hele kleine logeerkamer, maar dat is niet verhuurbaar, die is te klein, meer voor noodgevallen) dus zal sowieso zelf mijn huis uit moeten als ik t wil verhuren, nu woont mijn moeder 10 meter verderop, daar kan ik logeren, dus dat is het punt niet, maar t blijft wel mijn huis en ben er ook wel graag, dus verhuren zal meer een incidenteel iets zijn. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:09

Je zou het ook tijdens je vakantie kunnen verhuren, dat je een gratis vakantie hebt zeg maar.

Check wel even je verhuurder of hypotheek, die zijn er meestal niet zo tuk op en daar kun je een hoop gezeur mee krijgen. Ik zou er als verhuurder in ieder geval niet blij van worden als het regelmatig gebeurd.

En inderdaad je inboedelverzekering.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:02

Ik zou het denk ik niet durven, je leest soms zulke rare verhalen over huizen die helemaal kapot zijn gemaakt of dat er gekke feestjes zijn gehouden.

Airbnb kamer zou ik dan weer wel overwegen, maar daar vind ik ons huis te klein voor. Heb zelf meerdere keren gebruik gemaakt van Airbnb, ook weleens gewoon een kamer bij iemand in huis en dat was prima. Lekker goedkoop en toevallig was het mooi weer dus kon ik in het zwembad in de achtertuin. Was gewoon een rijtjeshuis, niet bijzonder maar wel vlakbij de stad waar ik moest zijn. En voor zo'n verhuurder en mooi extraatje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:21

denice schreef:
Mijn vriend doet er nu een, 18.000 euro.

Dat valt goed mee :oo waar is dat?

Faelinn: oei das echt jammer ja. Hopelijk vind je iets gelijkaardig. Komt goed! Wat wil jij weer gaan studeren? En welke diploma’s heb je al?

Wat een verhaal VanHuisUit! Het is toch regelmatig echt een zoektocht. Goed idee om je bij te scholen en mooie plannen!

Wij zijn de living aan het herinrichten. Was heel erg nodig. Straks verf en behang gaan kopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:51

Yes belastinggeld is binnen! *\o/*

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:34

Zo'n B&B lijkt me zalig, maar aan de andere kant zou ik écht bang zijn om zoveel privé kwijt te zijn. Via air-bnb ben ik een tijdje gaan "logeren" bij een moeder met kind toen ik bijscholing volgde in Antwerpen. Dat was toch ook een vreemd gegeven. De ene week waren ze er, de andere niet. Als ze er was, sliep ze bij haar dochter op de kamer.

Momenteel heb ik 1 pand in verhuur en dat is gewoon dikke *******. Daar gaat ALTIJD wel iets mis :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 10:12

@Belsje dat is vervelend als er steeds iets mis gaat.
Bij ons viel het verlies aan privé erg mee, had 2 volledig ingerichte (inclusief sanitair) kamers, plus keuken plus nog een soort eetruimte in het souterrain gemaakt. Was zo'n ouderwets huis uit 1920 met zo'n groot souterrain eronder en dan een beletage plus overige kamers erboven. Dus mensen kwamen naar binnen en gingen direct met trapje naar beneden, wij omhoog. Denk dat het met een B&B als je er ook echt bent (was meestal thuis) niet veel mis gaat want mensen weten wel dat je er bent en met het ontbijt had ik ook veel contact met de gasten.
Als je gewoon verhuurt heb je er veel minder zicht op...

@Samantha ik was in de war sorry dacht dat jij degene was die in Rotterdam woonde in een vervelende buurt. Kan me er alles bij voorstellen een frisse start!

@Prairy wat je zegt is heel belangrijk, verhuren kan niet zomaar en ook met airbnb is niet iedereen blij (en terecht als je ziet wat voor zooi het bij sommige panden is).
Ik verhuurde via Airbnb en bedandbreakfast.nl zat altijd vol. Echt niet te geloven vanaf dag 1.

@Poes heerlijk om te doen! Veel succes!

Vind het opnieuw weer gaan studeren best eng... heb de 15e juni nog een intake... moet portfolio maken... maar ook wel leuk want dan word je je ook weer bewust van alles wat je al hebt gedaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:39

Belsje, wat verhuur jij en op welke basis?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:40

Dan klinkt het inderdaad wel of je er weinig last van hebt! Ideaal zo dan!

Gewoon een huis op 3,6,9 basis. Niets spannends dus :D.

Maar dat stond op het perceel dat ik kocht en was te goed om niet te laten staan ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:55

Hier is er weer geld uit gegaan vandaag, met poes naar de DA geweest voor check-up. Hij doet het goed en hoef nu pas terug te gaan als hij weer achteruit gaat ipv maandelijks standaard opvolging.
Nog steeds geen nieuws over vakantiegeld :') dus we doen nog even lekker zuinig.

Normaal krijgen we iets voor de uitbetaling gebeurd een mailtje van de uitbetalingsinstantie en dan staat het een dag of 2 later op de rekening, tenzij er een weekend/feestdag tussen zit. Ben wel benieuwd naar het bedrag! Heb vorig jaar 3 maanden 38u gewerkt met wisselende diensten/feestdagen/weekends, dan nog tot begin december 30u en nadien overstap naar 20u.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:54

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:18

Varekaj is Belgisch ;)