Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:14

:(:) het heeft in elk geval jouw goede intenties nog gevoeld.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:04

Mja ik baal er alleen wel enorm van dat ik het beestje niet heb kunnen helpen... heb hem in afwachting van de dierenambulance maar in een doosje met hooi gedaan, en in een donker hoekje van de stal gezet. Leek me fijner voor een uiltje, overdag, dan zo in de zon in de wind te zitten :(:)

Ik stelde nog voor om hem / haar zelf naar de vogelopvang te brengen maar dat wilden ze liever niet.
Ze waren er gelukkig wel nog redelijk snel.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:03

Wat leuk om weer een verhaal te lezen met de foto's erbij. Fijn dat jullie alles binnen hebben en de droogte voorbij is!

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 21:11

Dammie: <3

Achterom: <3

pmarena: Wat sneu van het uiltje :knuffel:
Ik heb laatst een vleermuis gered uit de waterbak. Op een een of andere manier was die erin gevallen en ik dacht dat die al dood was. Maar toen ik hem eruit schepte bleek hij behalve erg koud nog springlevend! Wat kunnen die krijzen zeg, net een kat! Heb hem aan een handdoek gehangen en op de hooizolder gebracht. Een paar uur later was hij weg en ´s avonds zag ik de vleermuizen weer rondvliegen :)

Die 50cm vult zichzelf weer aan dus is meer als genoeg voor ons verbruik :)

De kolen zijn inderdaad tot zuurkool veranderd, mmmm zooo lekker.

Solistar: Dank je wel <3

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:09

Zo jeetje die vleermuis had geluk dan zeg! Hier in vorige huis regelmatig vleertjes gehad. Zo'n heel typisch elektronisch geluid maken die beestjes dan. Heb er meermaals 1 van de katten moeten redden en het zijn echt liefjes, nooit deed er 1 een poging om te bijten ofzo.... kon ze zó weer tegen de buitenmuur hangen (gewoon ruwe baksteen) en dan klommen ze zelf weer omhoog, tot onder de dakrand :)

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:38

Hoe is het ts, zitten jullie ook al in de sneeuw?

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 22:16

Hej Mando! Nee, we hebben eigenlijk nog geen sneeuw gehad. Maar ze voorspellen voor het weekend een beetje :)

Nieuw stukje is onderweg ;) Even geduld nog :)

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:43

Leuk. Kom maar op. _O-

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 16:25

Appel dromen



Afbeelding

De kleurrijke herfst ging over in de donkere winterdagen. De sompige tuin en de natte kale bomen deden de wereld duister doen lijken. Het viel mij zwaar om in het nieuwe ritme te komen na alle hektiek van de zomer en herfst. Het voelde alsof het donkere weer mij in zijn greep had genomen. Ik had geen zin om te lezen of te schrijven. Er klonk geen snorrend geluid van de naaimachine die door de stof gaat en het spinnenwiel stond stoffig in de hoek met een laatste pluk wol er nog aan. Zelfs als ik mijzelf er toe dwong om aan het naaien of spinnen te besteden gaf het niet hetzelfde glansrijke gevoel als daarvoor.

Afbeelding

Grijze wolken hingen als een dikke viltlaag over Småland. Het miezerde dan weer wel dan weer niet, alsof het weer net als ik niet kon beslissen wat het zou doen. Ik drentelde heen en weer, deed mijn dagelijkse klusjes, pelde de laatste bonen en mais en de lange donkere avonden sleepten zich voort met het tikken van de klok.


Afbeelding

Met een lege blik staar ik het duister in door het oneffen glas in de keuken. Ik waan mijzelf terug in oktober, de maand waarin de zomer zijn laatste poging deed. De aarde rook fris en de fruitbomen kreunden onder het gewicht van hun rijke oogst. Flarden van gelach, gespetter van water tijdens het wassen van de appels voor we ze konden persen. Overal stonden manden vol met geplukte appels. Kruiwagens vol gingen mee naar huis. Het hele erf was gedrapeerd met het aroma van de zoete gistige appels. Pannen stroomden vol met het versgeperste zoete nectar. Appelmoes blubberde op het fornuis en op een hoekje stond een pannetje met sap dat langzaam steeds dikker werd. Het gele sap kleurde naar oranje en een paar uur later naar een diep rood/bruine stroop.

Afbeelding

En zo plukten we meer appels en peren....

Afbeelding

Het slaan van de klok brengt een einde aan mijn dagdromen. Weer een avond is voorbijgeleden. als ik onder de dekens kruip voelt de lucht koud aan mijn neus en met een gevoel dat er verandering op komst is val ik in een diepe slaap.

DieL_Zor

Berichten: 3891
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:47

Binnen zittend met een warme kop chocolademelk, naast de dansende vlammen van de kaarsen, met rode wangen na een paar koude uren buiten….was dat een heerlijk stuk om te lezen en met je mee te dromen <3

Hopelijk komt die verandering en voel je je snelle eer wat fijner!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:08

_/-\o_ Mooie update :j :brr: Fijn geschreven, erg beeldend ook. Best een overgang zo van de zomer, naar de herfst richting winter. Met dat stuk schrijven en de foto's is het in elk geval goed gekomen. Heerlijk om bij weg te soezen onder genot van een kop warme thee. Dank je wel voor het delen. Hopelijk snel weer wat beter daar. :knuffel:

gerlienke
Berichten: 1512
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:17

Heerlijk stukje om te lezen. <3
Wat doen jullie met al die appels behalve appelmoes maken?
En hoe doe je dat? Ik vind de foto's van de appel pers er mooi uitzien en ben benieuwd hoe dat proces gaat. :)

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:00

Prachtig geschreven weer... kan me zo goed inleven zoals jij schrijft. Kan me je gevoelens ook voorstellen denk dat we dat op dit moment wel een beetje delen.
Ik zou regelmatig willen om meer op de wijze zo te leven als jij dat doet, maar vraag me af of ik helemaal zonder al die luxe kan.

Ik droom in ieder geval wel bij jouw verhalen, dank je wel daarvoor!
Als er een boek uitkomt, dan koop ik dat meteen. :j

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 18:31

DieL_Zor: dankjewel <3

willekes: dankjewel <3

gerlienke : dankjewel <3 Behalve appelmoes, drogen we appelringen en maken we heel veel appelsap. Zo´n pers werkt eigenlijk heel simpel. De vermalen appels gaan in de zak in de pers en dan draaien maar. Schoon sap komt er dan uit. Deze steriliseer ik dan een half uur in de weckpan en zo kunnen we er de hele winter van genieten.

Myfairytale: dankjewel <3

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:34

Wat heerlijk weer om te lezen.
Kan je echt even bij wegdromen.

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:39

Oh dank je wel weer voor je update. En ik snap het wel, de overgang van zomer via herfst naar winter vind ik ook ieder jaar weer lastig.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:42

TheaD schreef:
gerlienke : dankjewel <3 Behalve appelmoes, drogen we appelringen en maken we heel veel appelsap. Zo´n pers werkt eigenlijk heel simpel. De vermalen appels gaan in de zak in de pers en dan draaien maar. Schoon sap komt er dan uit. Deze steriliseer ik dan een half uur in de weckpan en zo kunnen we er de hele winter van genieten.
en appelstroop zo te lezen
"op een hoekje stond een pannetje met sap dat langzaam steeds dikker werd. Het gele sap kleurde naar oranje en een paar uur later naar een diep rood/bruine stroop. "

Mijn gasfornuis wordt denk ik net te heet om dat goed te laten gaan -O- . Sap is lekker, moes ook, maar jams ben ik geen fan van. Stroop zou dan leuk zijn, maar ben bang dat dat mis gaat, sudderpitje hier maakt pan nog net te heet uiteindelijk.

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 21:56

Mando: dankjewel <3

Jeetje77: dankjewel <3

tamary: Yup, en appelstroop die was ik inderdaad vergeten te vermelden. Zo lekker op de pannenkoeken en ook als vervanger van stroop in koekjes en dergelijk. Of ipv molasse in de baked beans, mmmm heerlijk :9

Jammer dat het op het gasfornuis niet goed gaat, maar het moet inderdaad wel zachtjes gaan anders bakt het helemaal aan en zie het dan maar weer uit de pan te bikken :P

Gisteren had ik lekker peppernoten en taaitaai gemaakt voor <:) Helaas kwam de goed heiligman niet langs dus we hopen dan maar dat de {:) onze deur beter kan vinden....

Afbeelding

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:43

Sprookjesachtig



Afbeelding

Ik ontwaakte in een sprookjesachtig landschap. Het was nog donker en een paar sterren fonkelden aan de hemel. Het gele schijnsel van mijn lamp deed de sneeuw doen glinsteren in allerlei kleuren. Alle geluiden klonken gedempt terwijl ik daar zo buiten stond. Elk moment verwachte ik dat Mr. Tumnus * vanuit de bomen tervoorschijn zou komen om mij uit te nodigen voor een kopje thee ;)

Afbeelding

De witte sneeuw heeft de natte donkere aarde bedekt en alles is opeens zoveel lichter. Dit is precies wat ik nodig had en wat het vlammetje van inspiratie en motivatie deed aanwakkeren.

Afbeelding

Al snel brandde er een monter knapperend vuurtje in de kachel en begon de theeketel te fluiten. De boter siste en spetterde als ik het in de koekenpan leg. Een dikke schep pompoenzuurdeeg beslag gaat erin. Langzaam ontstaan er allemaal bellen in de bovenkant van het beslag. pfff... zeggen de bellen als ze knappen. De roomwitte porseleinen schaal, die warm werd gehouden op het vuur, zat al vol met pannekoeken.

Afbeelding

Om de komende kou buiten te houden hang ik extra overgordijnen op in de keuken en voor de achterdeur. Een extra plaid ligt klaar op de stoeltjes die knus in de hoek staan en op het bed leg ik een extra quilt. Een deken van lapjes met herinneringen. Een stukje van mijn eerste jurk die ik gemaakt had, een stukje van een Zweeds volkskostuum, een vakje van een lang versleten shirt. Allemaal stukjes uit ons verleden en toch allemaal aan elkaar verbonden.

Afbeelding

Ik zat aan mijn schrijftafeltje in de hoek en neurie een kerstdeuntje terwijl ik de kerstkaarten naar vrienden en familie schrijf. Zo nu en dan werp ik een blik naar buiten om te bedenken wat ik meer kan vertellen. Het begint het weer te sneeuwen. De kleine vlokjes dwarrelen voorbij.

Afbeelding

Afbeelding

Nu zal het niet lang meer duren voor het donker wordt. Alle sporen in de sneeuw zijn alweer uitgewist als ik de pony´s hun hooi breng. De lucht klaart langzaam op en het word vast een koude nacht.

Afbeelding

*uit het boek "The lion, the witch and the wardrobe", bij C.S. Lewis

Hoe is het in Nederland? Hebben jullie ook sneeuw en winters weer?

vikawiek

Berichten: 1556
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:48

Heerlijk geschreven weer <3

Hier is het ook koud ja. Afgelopen nacht - 11, maar sneeuw maar heel sporadisch. Het is wit van de vorst maar niet van de sneeuw

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:57

Koud inderdaad hier, het gras is wit van de rijp, de hele dag door.

Je hebt weer een heel gezellig stukje geschreven, dank je wel :)

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 04:21

Prachtig, met mooie fotos.

maras

Berichten: 2350
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 07:50

Wat leuk, een quilt met herinneringen op je bed,,dat moet lekker slapen!! En die tekening is ook weer prachtig gemaakt! Je had toch ook een tekening ontworpen voor op zeep, verkoopt die zeep nu stukken beter?
Hier is het koud, -8 maar ook wij hebben een houtkachel en die staat nu alweer heerlijk te branden met twee honden er bijna tegenaan en ik met mijn kop thee aan de tafel erbij, lekker Bokt lezen in alle stilte voor ik dadelijk naar de hectiek van de dag ga.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:47

Wat een leuk stuk weer, en een schitterende kerstkaart zeg!

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:32

Ts ik lees nog altijd stilletjes mee maar kunnen we ooit een boek verwachten? Lijkt me tof om het te bundelen