Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:07

Zo handel ik helemaal niet. Beetje jammer dat het schijnbaar word gedacht.
Ik ga geen rekening betalen die ik 100% zeker niet zelf veroorzaakt heb en wil eerst alle andere mogelijke opties uitsluiten voor ik in de duit moet graaien voor een ijking. Mensen die een baan hebben, een vast inkomen en evt een partner zullen inderdaad al veel sneller naar ijking gaan, maar als singel, momenteel werkeloos na een baantje bij de Burger King wat nou niet echt een vetpot was, is het een behoorlijk risico wat je neemt.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:08

Ik hoef hier geen "i told you so" berichten ;) Ik kom hier voor updates en heb geen zin in mensen die gaan zeggen dat ik het niet goed doe zus en zo. Anders ben ik hier weg.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:08

lifaya schreef:
Nouja, niet zo begrijpelijk want mij was beloofd dat ik pas hoefde te belaten als alles uitgezocht was ;)
En wat is 3 maanden in vergelijking met de tijd dat dit al aan de gang is? De vorige bewoners zijn allemaal niet voor niets verhuisd....

Vindt dit echt een beetje naïef bedacht. Je kan toch zelf ook bedenken dat ze niet maar blijven wachten tot alles uitgezocht is? 3 maanden is van een energie maatschappij al heel coullant.
Natuurlijk heb je hier niet om gevraagd maar helaas
zulke rot dingen horen wel bij het leven van op jezelf wonen. En dan moet je soms heel veel actie ondernemen. Snap heel goed dat je niet op zulke posts zit te wachten je zit maar mooi met deze situatie maar je moet leren actiever te zijn en iedereen nog meer aan zijn broek aan zitten. Er zit soms echt veel tijd tussrn een stap die je onderneemt.

Misschien maandag liander bellen en vragen of die met oxxio willrn overleggen. Maar dan moet je zeker weten dat
ze bij liander echt met een onderzoek bezig zijn.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:10

Kan het niet zijn dat je verbruik nu heel laag is omdat je nu niet stookt? Zomaar een gedachte. Zelfs als je in de winter je verwarming uit hebt gezet stook je toch vaak nog wat, omdat je verwarming 'uit' eigenlijk pakweg 15 graden betekent. En dan slaat de verwarming alsnog aan als de temperatuur daaronder komt.

Het zou iig verklaren waarom je nu weinig verbruikt, want de meeste verbruikte kWh zijn van van de winter, toch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:11

genja schreef:
Misschien maandag liander bellen en vragen of die met oxxio willrn overleggen. Maar dan moet je zeker weten dat
ze bij liander echt met een onderzoek bezig zijn.

Hier heb ik iets aan, dankje. Dit kan ik inderdaad maandag wel even opperen.
Maar hoe je het went of keert, zelfs als ik die ijking nu aanvraag, dan nog duurt het minimaal 6 weken eer ik de uitslag weet en zal het dus niet voor de deadline zijn. Heb ik de betreffende mevrouw ook uitgelegd.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:13

Lifaya het is ontzettend oneerlijk dat je in deze situatie bent gekomen. En ik snap dat het ook nog eens ontzettend slecht uit komt. Je hebt hier echt niet voor gekozen en ik snap dat het echt heel lastig is.

Maar hoe oneerlijk de situatie ook is. De situatie is wel zoals hij is. En je moet eruit zien te komen met zo min mogelijk kosten. En daarvoor krijg je deze adviezen.

Maar door te blijven zeggen dat het niet jou schuld is en dat je daarom niet betaald en niets doet, daarmee los je de situatie niet op en lopen de kosten op. Enorm klote en oneerlijk. Maar helaas wel realiteit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:14

De crux zit m erin dat zij kunnen aantonen dat dit het verbruik is geweest. Jij moet hierin tegen verweer want de bewijslast ligt bij jou. Zij zullen dus betaling gaan eisen en die kosten kunnen enorm gaan oplopen. Niet betalen omdat jij er van overtuigd bent dat zij ongelijk hebben, maakt niet dat ze de betaling heel lang zullen opschorten. Je zal dus snel moeten overgaan tot betaling en ondertussen verder uitzoeken hoe en wat. Daarna kan je terugvorderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:23

Hou er ook rekening mee dat ze gaan afsluiten bij niet betalen.
Verder heeft het dan ook geen zin om een andere energie leverancier te zoeken want die vraagt gewoon 500 euro vooraf vanwege de betalingsproblematiek.
Geeft inderdaad de netwerkbeheerder een trap onder zn hol en als er echt niets uitkomt is het wijs om te gaan verhuizen.
Verwacht niets van de verhuurder want die doet werkelijk helemaal niets, dit is echt tussen gebruiker en energie leverancier. Alleen als de meter niet deugd en dit al een tijdje speelt, kan je de verhuurder op zijn tekortkomingen wijzen.Of ie er wat mee doet is vers 2.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:23

Volgens je meter heb je dit verbruikt en die energiefirma's zijn echt geen lieve en meedenkende mensen. Je was er voor in het begin van dit topic gewaarschuwd en jij gaf toen aan dat je het geld eventueel van je ouders kon lenen. Ik snap dat je pissed of bent maar de problemen komen niet alleen door de firma's die geld van je willen. Hoe assertief je dan aan de telefoon ook bent, als je niets in de mail hebt dan vegen ze de vloer met je aan, ze willen gewoon geld zien en jouw verhaal van single/werkloos/krap bij kas enz interesseert ze geen ene reet. Misschien dat dat nu duidelijk is, wat je gaat doen maakt mij niets uit, het is jouw meter maar stop met van alles te zeggen. Je kunt wel niet willen betalen en uiteindelijk zal je dat waarschijnlijk ook niet hoeven maar door echt meteen de koe bij de horens te pakken en niet alles een beetje op zijn beloop te laten in de hoop dat er wel wat zou gaan gebeuren. had je dit hele gedoe al achter je kunnen laten. Sterkte en ik hoop voor je dat er volgende week duidelijkheid komt. Al contact gehad met de speciale inspecteur??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:53

Ik denk dat ze al best redelijk zijn gezien de tijd dat dit al loopt. En vanuit hun ogen gezien, is er nog steeds niks aangetoond wat het tegendeel bewijst.

Meid een heleboel mensen zeggen het echt niet om je dwars te zitten, al snap ik dat het niet leuk is dat ze het zeggen van "we hadden je er al voor gewaarschuwd". En ik denk dat je het ook niet als na schoppen moet zien, integendeel juist.

Er zijn best veel goede adviezen gegeven waar je niks mee deed (ook div waar je wel wat mee deed) maar waarvan uit kwam dat je dat beter al eerder had kunnen doen.

Maandag volgas ermee aan de gang gaan en niks meer af laten hangen van "mevr. we bellen u zo snel mogelijk terug".

*Typo
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-07-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:14

Ik denk persoonlijk (lees al vanaf het begin mee) dat oxxio binnen afzienbare tijd een incassobureau in gaat schakelen om de "verbruikskosten" betaald te krijgen.

banketstaaf voor TS, maar de bewijslast ligt nu eenmaal hoe oneerlijk soms ook echt bij de TS.

Ik snap dat een ijking duur is...maar dan heb je daar alvast zekerheid over..de kosten lopen nu ook onnodig op...........(maakt oxxio geen bal uit..die komen wel aan het geld..goedschiks of kwaadschiks), dmv van incasso/beslaglegging etc..en dan is TS nog veel verder van huis.

maar voor de TS is het wel zaak om alles zo snel en efficient mogelijk opgelost te krijgen en dat doe je in mijn ogen niet door dat al vanaf april te laten aanmodderen........

(zoiets kan je denk ik ook nog door een rechter verweten worden, van als hij vraagt..van mevrouw waarom heeft u niet eerder een iiking oid gedaan...?)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:47

dat laatste niet zo zeer studiemiep..

wel als er een langlopende regeling nodig zou zijn, waarbij de jaarnota volgend jaar gepasseerd wordt en oxxio gaat niet akkoord..

gegarandeerd dat oxxio in dat geval komt met:

Het bedrag komt niet in augustus (want dat zou dan de maand van een geschillencommissie worden, of zelfs oktober als het afgedwongen moet worden door oxxio via een gerechtelijke procedure). maar was al bekend toen de jaarafrekening kwam. Er had dus rekening met betaling gehouden moeten worden..

TS zou er verstandig aan zijn om een bedrag van ongeveer 1/4 van de rekening al beschikbaar te hebben (gelijk aan het aantal maanden dat het inmiddels loopt), zodat ze aan kan tonen welwillend te zijn om tot een regeling te komen, waarbij dan rekening wordt gehouden dat er reeds een aantal maanden zijn verstreken. daarnaast kan TS met alle uitkomsten aansturen op onverklaarbaar hoog verbruik..

op basis daarvan zou het dan tot een correcte schikking kunnen komen, gebasseerd op normaal gebruik in dit soort woningen, het huidige verbruik daarbij in acht genomen en de uitkomsten van een eventuele ijking.

De uitkomst daarvan kan dan echt wel in termijnen voldaan worden, maar dit kunnen dan best grote bedragen per maand zijn, omdat men ervan uit mag gaan dat TS rekening heeft gehouden met het feit dat er mogelijk een bedrag betaald moet worden.. Dus stel er wordt gesetteld op 660 euro (ik grijp maar een bedrag uit de lucht).. dan zou je normaal 11 termijnen de tijd hebben naast je termijn bedrag (tot de volgende jaarnota), zijnde 66 euro per maand.. waarschijnlijk dus 70 euro per maand en een laag laatste termijn.. bij een schikking zou er dan bepaald kunnen worden dat dit nog steeds mogelijk is, maar dan dus in 7 maanden (immers er zijn er al 3-4 verstreken).. of 4x66 euro direct.. en de rest in termijnen van 66..

legio mogelijkheden qua mogelijkheden, maar het is wel verstandig als TS financieel rekening gaat houden dat er een bedrag voldaan moet worden over niet al te lange tijd om een regeling over het restbedrag mogelijk te maken (ook oxxio zal er 'vanuit' gaan dat je inmiddels een bepaald bedrag gereserveerd hebt staan voor afbetaling.. als er een bepaalde aanbetaling is, zullen ze ook echt niet moeilijk gaan doen over een regeling voor het restbedrag)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:00

Ts je bent zo lang al bezig en het enigste wat er gebeurd is dat de bedrading na is gekeken waar je overigens nog geen rapport van hebt.

Een deze dagen staan ze gewoon aan je deur en dan is het dag stroom/gas weer opnieuw aansluiten kost €500,- want je betaald ook voor afsluiten. Nieuwe leverancier vraagt een fixen borg en je zit zonder luxe.

Snap dat je zelf vind dat je heel druk bent maar moet je eens kijken wat het gaat kosten als je geen acties onderneemt. Word alleen maar meer en meer.

Ik zou maandag meteen gaan bellen en regelen.
-ijking
-politie desnoods doe je aangifte aftappen dan moeten ze actie ondernemen en komt het zwart op wit
-bij oxxio jou contact persoon spreken en eisen dat je tot 2 weken na ijking betaling uitstel krijgt en dat zwart op wit
- ga naar de gemeente klinkt dom maar hun hebben personen die je kunnen helpen. Blijkbaar heb je zelf niet de capaciteit het op te lossen. En als er iemand belt met een naam dan gaat het vaak iets makkelijker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:05

lifaya schreef:
Zo handel ik helemaal niet. Beetje jammer dat het schijnbaar word gedacht.
Ik ga geen rekening betalen die ik 100% zeker niet zelf veroorzaakt heb en wil eerst alle andere mogelijke opties uitsluiten voor ik in de duit moet graaien voor een ijking. Mensen die een baan hebben, een vast inkomen en evt een partner zullen inderdaad al veel sneller naar ijking gaan, maar als singel, momenteel werkeloos na een baantje bij de Burger King wat nou niet echt een vetpot was, is het een behoorlijk risico wat je neemt.

Maar je zegt zelf dat je er zeker van bent dat je de hoge kosten niet zelf veroorzaakt hebt en dat lijkt mij ook onmogelijk. Dan is een ijking toch helemaal niet zo'n groot risico?
Ja, risico is er altijd tot op bepaalde hoogte, maar ik denk dat je helaas weinig keus hebt. Bij het uitblijven van betaling krijg je een grote hoeveelheid incassokosten en kan er uiteindelijk zelfs afsluiting in zicht komen. Dan ben je helemaal ver van huis. Het is dus kiezen tussen 'twee kwaden' waarbij ijking nog de meest vriendelijke optie voor jou is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 15:16

Ceyenne, het gaat er om dat als ik dus wel in een bepaalde periode ben afgetapt (en nu niet meer) dat dit dus niet uit de ijking komt ;) Want ik vind het gewoon ontzettend merkwaardig dat het om en nabij elke dag 10 KWH is maar met zo'n afrekening zou ik gemiddeld aan de 32 KWH per DAG moeten zitten :) Ik ben dus bang dat het, ookal heb ik het zelf niet veroorzaakt, het dus wel verbruikt is, maar dus niet door mij.

Overigens merkwaardig, ik heb enkel één 50w ventilator, koelkast, PC en internet aanstaan en de meterstand is nu 88676, oftewel 4 kWh gestegen in een extreem korte periode van slechts 3 uur... Er is gewoon geen logica... Op dit soort momenten krijg ik dan idd weer het idee dat de meter gewoon te snel loopt, dat als ik meer apparaten er in heb zitten. Maar nog steeds blijft er een gigantisch gat in verbruik zitten dat niet te verklaren is.

Ik ga iig maandag met de agente weer bellen voor de fraude inspecteur, dan Liander over hoe het met het onderzoek gaat en dan Oxxio bellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:19

Maak d'r ook foto's van. Daar staat een tijdstip op en dan zien ze ook dat het niet klopt. Mocht je het rapport nog niet hebben ontvangen de monteur in gebreke stellen en eventueel je geld terug vragen. Verder zal ik nu gaan eisen dat je verder word geholpen. Het spelletje is nu wel klaar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:25

Stel, er is ooit afgetapt. Hoe banketstaaf ook, als dat niet aangetoond kan worden, ben ik bang dat je kunt betalen. En snel ook, want ik denk dat Oxxio niet lang meer zo coulant blijft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:43

Okee, jij heb het niet gedaan, het verbruik is inmiddels redelijk normaal.. dus wie heeft er een sleutel van je woning? Heb je de sloten al eens een keer vervangen??
Jij heb het niet gedaan zeg je, maar je laat het ook een beetje over je kant gaan. Je bent niet zo opdringerig... Maar de leverancier, je huurbaas en de rest van de wereld wil wel dat jij gaat betalen voor iets wat je niet gedaan heb. Dan kan je een paar dingen doen. Wachten tot de storm gaat liggen... (word m niet want de energieleverancier wil centen)
Wachten tot je huurbaas aktie gaat ondernemen.. (gaat ie ook niet doen, ze vangen liever dan dat ze de boel moeten herstellen) of je kan zelf aktie ondernemen. Dat is bet een goeie, want een ander gaat je niet helpen om de boel te onderzoeken of betalen. Je heb een huurhuisje, dus verwacht dat je huurbaas jou gelooft. Niks is minder waar. Meis, doe wat want je moet strakjes weer weg, niemand gaat rekening houden met een vrouw die het verrekt om dr rekeningen te betalen. Geen agent, geen huurbaas, en geen politie. Doe die f** king ijking en geef het aan bij die man/vrouw die komt. Zolang dat niet is gedaan zal je alleen maar meer problemen krijgen met de instanties.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 18:54

UHm, mijn woningbouw doet helemaal niks, dus ik ga daar ook niet achteraan. Die kan ik pas verantwoordelijk achten op het moment dat de meter geijkt is en er niks is uit gekomen, want dan zou het kunnen betekenen dat er iets aan de binneninstalatie gek doet. Dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik wacht tot zij actie ondernemen? Want dit is niet eens in mij opgekomen gezien hoe lang dit al speelt :') Dan blijft dit nog doorgaan tot het huis gesloopt word. Het feit is gewoon dat dit zich al afspeelde voor dat ik het huis introk. En ik niet opdringerig? Nee, ik ga niet elke 5 minuten bellen, maar ik heb een hele hoop tijd gespendeerd aan de lijn met Liander hoor ;) ook met oxxio en met de woningbouw en politie nu dus ook. Dus ga niet zeggen dat ik alles over mijn kant laat gaan.

Leuk als er half gelezen word. De ijking gaat komen, nogmaals, Liander is momenteel ook met een onderzoek bezig, zij bespreken dit onderling. Het is dus absoluut niet dat ik niks doe en er momenteel helemaal niks loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:56

Maar waarom wachten met de ijking? Doe het gewoon nu en los de schuldvraag later op..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:10

Makkelijke huurder ben jij. Als woningbeheerder wil ik wel meer mensen. Ik kan ze alles flikken en ik word toch niet opgehouden of er word toch niks ondernomen. Volgens mij vind jij het wel goed zo. Zijn mijn centen gelukkig niet. Ik zou niet eens een oog dicht kunnen doen

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:11

Volgens mij zei je laatst iets met dat je het wel kon betalen met gespaard geld maar dat dat hier niet voor bedoeld was.
Als ik jou was zou ik dat hier maar wel voor gebruiken, betaal die rekening, en ga dan verder met je procedure, want die gaat zo nog wel een paar maanden duren denk ik.
Dan heb je iig geen aanmaningen enz van van icip achter je aan, wat het nog duurder maakt.

En toch blijf ik erbij dat het ook in apparatuur als lampen en stofzuigers etc kan zitten, want dat je koelkast noet veel gebruikt weten we nu, maar je gebruikt voor meer dingen energie...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:13

hoe zit het nu met die elektricien, heeft die dat rapport nu al een keer aan je gegeven?
Anders maandag 8.00 uur daar op de stoep staan!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:21

Lifaya, ik heb een gaslek meegemaakt, een waterlek , en een kapotte electra meter. Geen van alle heb ik hoeven te betalen. Gas lek was na de meter, maar in de "kast" . Water was na de meter maar buiten de woning. Echt heel veel geluk gehad. en de laatste x dus de electrameter die het begaf. Nu is ons voordeel dat we al jaren op hetzelfde adres wonen, maar is dus ook fijn opgelost. Dit alles wel omdat we niet wachten tot de tegepartij actie onderneemt. Als je iets op mp wil kopen en je word genaaid, is het "eige schuld" voor vele.. maar nu niet.. waarom dat verschil? denk je nu echt dat ongeacht welke organisatie zijn poten uit zn lijf gaat lopen voor een mens zoals jij en ik?? nee maatstaven daar houden ze zich aan vast. Stuur een aangetekende brief, stel ze aansprakelijk en eis!! dat t geregeld gaat worden. Alle instanties. Met de datums dat je ze gesproken heb en met wie.. wat er afgesproken was enzovoorts enzovoorts. Je hoeft t niet te doen, tuurlijk niet. Maar dan moet je ook niet klagen dat je denkt dat je meter soms wel s honger heeft.
Ik zou niets liever willen dat je geholpen word. Niet in de maling word genomen. Maar dan zal je toch echt wat meer "ballen"" moeten krijgen. De wereld loopt niet voor jou.. jij moet de aandacht op jouw probleem vestigen wil je gehoord worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:25

Snap heel goed dat het financieel een moeilijke keuze is om te ijken.

Maar half juni gaf je al aan een ijking aan te vragen maar eerst het rapport van de elektricien af te wachten.

Nu lees ik dat een ijking 6 weken duurt. Ik zou dat dan vast aanvragen en ondertussen de elektricien achter zijn broek aan zitten voor het rapport.

Misschien dat Oxxio ook nog weer uitstel wil verlenen als ze weten dat je ijking hebt aangevraagd.
Want helaas hoe je het went of keert die ijking moet er komen en die rekening loopt door.

Niet verwijtend of opdringerig bedoeld maar waarom vraag je de ijking niet vast aan?
Mocht er binnen die 6 weken een wijziging in de situatie komen kan je altijd weer afzeggen natuurlijk.