Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:18

Eigenlijk niks? Terwijl ik niet verwacht had dat iets het zou overleven. (1 euro plantjes bij de intratuin toen het seizoen eigenlijk al over was)

Oh dat klinkt goed Destino!

Mootje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:19

Laura, foto heb ik al geplaatst :D Daarna zijn er alleen nog een japanse azalea, oleander en sundaville bijgezet!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:22

Wij zijn ook weer druk bezig in de tuin!! En alles gaat nu zo hard groeien!! Alleen de tulpen willen maar niet uitkomen, de eerste hyacinten heb ik wel in de tuin staan! Verder wordt het weer steeds groener en mijn hortensia's zijn ook alweer redelijk aan het uitlopen!! Heb er zo zin in dat alles weer lekker in bloei staat!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:26

Laurabram, da's dan hier ongeveer hetzelfde! Maar da's dan dus normaal :+

Naath86, heb jij tulpen in de tuin staan? :)

Mootje, ga jouw foto eens terugzoeken, ben benieuwd :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:26

Mootje, wat een mooi balkon heb je :D Heel fleurig :D
En nog best ruim :j !

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:31

Wat heerlijk om weer in de tuin bezig te zijn nu he? De zon schijnt hier zo lekker! Heb net de tuintafel flink afgeschuurd, zo even naar de tuinland voor beits en een paar plantjes. Vanmiddag het terras even bladvrij maken en dan lekker buiten zitten.

Alles,gaat ook zo hard ineens, eigenlijk is het wel toe aan de eerste keer grasmaaien ook. En de forsitia (Hmm.. Dat schrijf je geloof ik niet zo?) Is zo lekker uitbundig geel :-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:39

Wat een prachtige bakken Destino! Heel mooi en strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:10

Zo. Voortuin onkruid en bladvrij gemaakt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:10

Destino schreef:
Laurabram, da's dan hier ongeveer hetzelfde! Maar da's dan dus normaal :+

Naath86, heb jij tulpen in de tuin staan? :)

Mootje, ga jouw foto eens terugzoeken, ben benieuwd :D

Jaa!! Heb in het najaar bollen geplant, onder andere dus tulpen, narcissen en hyacinten. De hyacinten doen het al erg goed, maar de tulpen dus nog niet!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:42

Hier zijn de hosta's wisselend, sommigen staan echt al een stukje uit de grond, maar ik heb er ook 2 staan waar je net een mm kopjes ziet. Moet wel zeggen dat dat ook weer mini-hosta's zijn. Hoewel een andere mini-hosta, de stiletto, het verste al uit de grond is.

En met dit weer krijg ik ook enorm veel zin om de bakken weer te vullen. Is alleen nog te vroeg, ik wil echt wachten tot de ijsheiligen, nog even doorbijten dus. Gelukkig moet ik komend weekend werken, en het weekend erop zit in in Berlijn, en dan zijn de ijsheiligen er al. Weekenden zijn het verleidelijkste om naar de tuincentra te gaan. :P

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:53

Hello!

Leuke aanwinsten overal zeg :)
Heb net bij Formido 2 frambozenplantjes gekocht. Waren 5,49. Bij Intratuin normaal 9,95. En als ik zag hoeveel blad hier al aanzat... Vreesde ik dat de mijne de winter niet overleefd hebben. Thuisgekomen gekeken en idd, helaas, helemaal dood en dor.
Misschien het weekend nog een plantje erbij halen en misschien ook een kiwi... Al denk ik dat ik meer heb aan gewoon lekker 4 frambozenplantjes. Heerlijk!

Andere plantjes MOET ik mezelf inhouden, kan het nergens kwijt haha

Vraagje wb inrichting/bordervorm.
We gaan de tuin betegelen en dan aan de zijkanten borders. We gaan met wat "grotere" tegels tegelen, dus dat moet/wordt rechttoe, rechtaan tegelen. MAAR ik heb bij een tuinprogramma "kromme" borders gezien. Dat wil zeggen, een soort S vorm.
Hoe zou ik dat nou kunnen oplossen?
De border zal wel rechtmoeten ivm tegelen.

Zou ik bijvoorbeeld de border in een S vorm kunnen maken, die grens "afbakenen" met bijvoorbeeld grote keien (vind ik erg leuk, vriendje vindt het vreselijk, maar aangezien het "mijn" domein zal worden, heeft hij niet veel in te brengen, _O- Leg het gewoon neer haha) En dan het gedeelte dat niet betegeld is, en dus ook geen plantjes krijgt, opvullen met siergrind?
Zou het dan nog wel een speels effect krijgen?

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Afbeelding

zoiets zou het dan worden, alleen wordt de rand wel gewoon recht, en dan de "uitgeholde" bochten opvullen met bijvoorbeeld grind?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:16

Naath bij mij zijn de tulpen ook nog niet open hoor!

Michelle ik kan niet echt visualiseren wat je bedoelt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:42

Zoiets zou het gaan worden.
Afbeelding

Zoiets bedoel ik, dus een S vorm waarachter de plantenkomen, de rest opvullen met bijvoorbeeld grind, of evt iets anders.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:45

Mooi :j
Met welk programma heb je dat gemaakt?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:51

Denk ook dat dat wel mooi wordt :j

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:54

Hay, ik kom even binnenvallen met een vraag :D Ik hoop dat een bokker mij verder kan helpen!
Wij hebben dan wel geen tuin maar 2 balkons. We willen graag een aantal plantjes op het balkon houden en hiervan willen we ook graag bassilcum (of hoe schrijf je dat? :P ) en nog een aantal andere 'eetbare' plantjes hebben. Kan je die gewoon in potten op het balkon zetten en laten groeien? En moeten ze dan juist in de zon of in de schaduw? (voor hebben we vanaf 12 uur smiddags geen zon meer en vanaf een uurtje of 1 tot de zon ondergaat staat ie achter bij ons) Welk balkon zou het meest geschikt zijn? Of wil het helemaal niet?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:32

Destino schreef:
Denk ook dat dat wel mooi wordt :j

Hoop het! Denk je ook met het grind? Wil het proberen iets minder strak te maken nl...

@Annemiek, ehm, via internet. Iets van Garden en zo? Zal wel even kijken of ik het terug kan vinden. Sowieso in het topic staat 't ergens!

@Miranda, ik had voorheen ook een balkon. Ik had er een goed bloeiende frambozen plant, tomatenplantjes, basilicum, munt en bieslook. Mijn ervaring was wel dat de basilicum en bieslook niet teveel in de volle zon t volhielden. Ze staan nu in de keuken in mijn raamkozijn, met in de ochtend zon en ze doen 't super.

Ook had ik op mijn balkon (vanaf zonsopgang tm uur of 5 zon in de zomer) vnl mediterraanse planten. Die kunnen goed tegen die hitte. Wel gaf ik ze 2x per dag water, in de pot en op de schotel.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:59

Denk dat als je het zonder grind doet, het juist strak wordt.. Door alle rechte vormen.
Ik denk dat het speelser wordt met grind :j
Wat voor bordertegels ga je gebruiken? Je kunt denk de borders ook minder vierkant proberen te maken?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:03

Daarom idd, wil t niet te strak.
We gaan gewone 40x60 grindtegels gebruiken, die omdraaien en verven met betonverf.
Zelf zou ik de plantenborder willen omranden met grote kiezels, dat kan dan mooi overlopen in de kleinere kiezels/grind.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:46

Dovish en Von, goed bezig!
Miranda, de mediterraanse kruiden als tijm kunnen goed tegen de zon. Basilicum is vrij lastig geloof ik met wind, zon en natte voeten. Meestal staat het wel goed aangegeven op de verpakking (of anders even zoeken met google).
Michelle, Leuk idee! Ik denk dat dat een heel speels geheel wordt op die manier :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:53

Mootje schreef:
Leuk Destino :j Idd een duur grapje, maar met die potten kun je natuurlijk jaren doen!
Ik heb trouwens bij de Intratuin een hele schattige witte clematis in mijn handen gehad, maar die vond ik eigenlijk te duur. Die was 30 euro, maar hij blijft maar in mijn hoofd zitten.... En ik heb nog een kortingsbon O:)

Klinkt als een Clematis Armandii (vanwege de prijs).
Als je de gok wil nemen, koop dan een kleiner exemplaar. Ze zijn een beetje itchy als het gaat om winterhard. Die van mij hebben het overleefd maar wel met flink wat schade.
O ja, ik vergat het belangrijkste als ze bloeien ruiken ze ontzettend lekker naar amandeltjes.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:26

Dank jullie voor het advies! Weet ik even waar ik allemaal een beetje naar kan kijken nu :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:50

Thanx Mootje!
Hoop ook dat t gaat lukken, vriendje wil.die stenen eigenlijk niet, maar ga ze er gewoon bijleggen haha

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:00

Morgan, ik heb even gegoogled en het is idd de clematis die jij voor ogen hebt :j
Ga van het weekend andere plantjes in die porseleinen stapelbakken zetten. Deze waren heel slecht geworteld (6 voor 1 euro), dus dan maar ander klein perkgoed erin!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:41

Due clematis armandi ben ik op inet tegengekomen voor 9,95. Zou gewoon even googlen!
Hij staat nl ook op mijn lijstje, maar ga er geen 30 voor betalen...