Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:18

elnienjo schreef:
Ik heb wel ns gelezen dat met de hand afwassen duurder is dan de vaatwasser laten draaien.

Duurder niet maar je verbruikt wel meer water.

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:19

Hoeveel water verbruikt een vaatwasser en hoeveel verbruik je met een handwas? Ik kan me niet voorstellen dat dat laatste meer gebruikt, als je niet zo'n grote gootsteen hebt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:20

Ik ben elk jaar dat ik hier woon minder gaan verbruiken en meer gaan betalen :') ergste was toen het van 2 personen naar q ging, dus heel stuk omlaag qua verbruik maar qua kosten niet. En dat was echt wel een groot verschil in douchen, energie en verwarming

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:20

Nikass schreef:
Waarom kopen mensen een electrische deken?
Het lijkt me niet erg gezond om te gebruiken en het kost toch ook stroom?
Waarom volstaat een gewone deken niet?

Waarom? Omdat het heerlijk is om een koude slaapkamer te hebben en dan een warm bed. Ik zet hem even aan voordat ik naar bed ga en dan blijf je de hele nacht warm onder het dekbed. Ik verwarm de bovenverdieping nooit, ook ‘s winters niet. Maar dan is een elektrische deken wel superfijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:23

Cer schreef:
Hoeveel water verbruikt een vaatwasser en hoeveel verbruik je met een handwas? Ik kan me niet voorstellen dat dat laatste meer gebruikt, als je niet zo'n grote gootsteen hebt?

De vaatwasser draai je als ie vol is, met de hand was je telkens een paar borden en glazen af. En je moet ook telkens alles afspoelen anders smeer je het vuil van de rest er weer op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:27

Als single met een kleine gootsteen valt dat wel mee... Ik heb dan wel een dubbele (nou ja, anderhalf) spoelbak, en ik ben niet zo'n piepert betreffende vuil er weer opsmeren :D Water laten lopen wordt ik helemaal kriegel van, dat doen we hier niet met tanden poetsen, afwassen etc..
Zojuist weer nieuwe prijzen ontvangen van Eneco... %)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:31

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Helaas wordt mijn vaat niet schoon met een kouder programma... :( heb en 40 graden, eco wat 50 graden is en 70. Deed altijd 70, nu de koudste geprobeerd. Werkt dus niet en vaat was helemaal niet heel vies. Jammer, want dat programma is ook een stuk korter

De was die ik altijd op 30 graden en kort. Alleen beddengoed, handdoeken en schoonmaakdoekjes op 60 en kort.

Met de hand afwassen?
Ik heb bewust geen vaatwasser, ik haat die dingen :D

Waarom haat jij een vaatwasser? Snap ik echt niet, het is mijn beste hulp in de keuken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:39

MyWishMax schreef:
Met de hand afwassen kan ik niet. Dan moet ik het een week lang laten staan tot hulp er is.

Wat is er niet gezond aan een elektrische deken? Warm hebben is beter dan koud hebben en verwarming is duurder dan stroom. Alleen een deken is gewoon niet altijd genoeg.

Hmmm ik weet niet of het niet gezond is tegenwoordig. Mijn oma had vroeger een electrische deken en er werd toen gezegd dat het niet goed is voor je hart om daar onder te slapen. Misschien is dat achterhaald, het is al lang geleden. Maar gevoelsmatig vind ik het ook niet zo'n fijn idee, maar dat zegt dan iets over mij.

Suzanne: ik denk dat het me juist daarom gevoelsmatig tegenstaat: ik slaap graag in een onverwarmde, koele slaapkamer.

Charly: die dingen nemen ruimte in en moet je schoonmaken.. met de hand afwassen gaat veel sneller en makkelijker vind ik ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:45

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Met de hand afwassen kan ik niet. Dan moet ik het een week lang laten staan tot hulp er is.

Wat is er niet gezond aan een elektrische deken? Warm hebben is beter dan koud hebben en verwarming is duurder dan stroom. Alleen een deken is gewoon niet altijd genoeg.

Hmmm ik weet niet of het niet gezond is tegenwoordig. Mijn oma had vroeger een electrische deken en er werd toen gezegd dat het niet goed is voor je hart om daar onder te slapen. Misschien is dat achterhaald, het is al lang geleden. Maar gevoelsmatig vind ik het ook niet zo'n fijn idee, maar dat zegt dan iets over mij.

Suzanne: ik denk dat het me juist daarom gevoelsmatig tegenstaat: ik slaap graag in een onverwarmde, koele slaapkamer.

Charly: die dingen nemen ruimte in en moet je schoonmaken.. met de hand afwassen gaat veel sneller en makkelijker vind ik ;)

Ik slaap niet onder een elektrische deken maar zit er onder op de bank.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:47

Haha koud hebben zorgt hier voor meer medicatie en staat geen verwarming aan boven (en beneden dit jaar ook niet hoop ik) dus elektrische deken is sowieso gezonder dan meer medicatie :')

Heb er 1 om onder te zitten en 1 in bed om bed te verwarmen voordat ik er in stap. Lig ik dus niet onder en hij is al uit als ik ga slapen

Maar volgens mij is dat echt achterhaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:10

Nikass schreef:

Als je met een fleecedekentje op de bank gaat zitten hoeft je verwarming ofwel minder hoog, of niet aan :P Zelfde met een IR-paneel.

Daar zit de bezuiniging dus in. Zo'n dekentje opwarmen is beduidend minder kostbaar dan je thermostaat omhoog zetten :j .

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:24

Nikass schreef:

Wat is er ongezond aan? Hij verwarmd hem en je kan er dan lekker onder zitten op de bank. Cv kan dan savonds uit of flink lager. Verbruikt weinig stroom en stroom is een stuk goedkoper dan gas.
En wat dacht je van warmte van de cv? Dacht je dat dat zo gezond was? Die droge lucht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:26

Er is natuurlijk het risico van oververhit raken als je echt gaat slapen en die deken de hele tijd aan blijft.
Wel terecht om voor te waarschuwen denk ik :)

Meestal zit er ook een automatische uitschakeling op volgens mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:33

Ik heb er ook 1 op mijn bed.
Uurtje voor het slapen gaan aan en dan zet ik hem uit.
Heerlijk.
Ook wij hebben geen verwarming aan op de bovenverdieping.
Slapen in een koude ruimte vind ik heerlijk.
Maar eerst een kwartier je eigen bed opwarmen weer niet.
Net de kou er af slaapt zo fijn in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:35

Ik gebruik daar gewoon wat kruiken voor. Of gewone flessen met heet water. Werkt als een tierelier.
Ook erg lekker als je nek vastzit ofzo. Lekker 1 onder je nek om de spieren los te maken :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:37

Kruik is hier niet groot genoeg, dan warmt niet hele lijf op. Dan moet ik er al meerdere hebben en dat vind ik irritant. Maar ik heb sowieso altijd koude handen en voeten en als bed koud is kom ik nooit meer in slaap. En voor die kruik moet je alsnog water opwarmen, vind ik een deken fijner :') voor pijn in nek ofzo heb ik liever een pittenzak, zachter en volgt tenminste de vorm van lichaam haha.

Mijn deken waar ik onder zit heeft trouwens een timer. Die kan niet een hele dag of nacht aanblijven, maximaal 90 minuten als je dat instelt. Anders korter.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-09-22 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:38

pmarena schreef:
Er is natuurlijk het risico van oververhit raken als je echt gaat slapen en die deken de hele tijd aan blijft.
Wel terecht om voor te waarschuwen denk ik :)

Meestal zit er ook een automatische uitschakeling op volgens mij.

Sowieso gaat hij steeds een standje lager als je niks doet tot hij zichzelf uitschakelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:44

Wij hebben er thuis ook een in bed. Heerlijk! Ik zet hem een half uur tot een uur van tevoren aan, en weer uit als ik in bed kruip. Heerlijk, zo'n warm bed!
Op de boot gebruik ik een kruik. Ook prima, maar niet zo fijn als de elektrische deken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:46

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:

Veel mensen kopen nu een electrische deken juist voor op de bank. Om over zich heen te slaan tijdens het lezen, tv kijken en zo energie besparen.

Ik heb geen electrische deken in de Slaapkamer. Slaap in een koele en koude kamer. Swinters soms maar 11 graden. En dan heerlijk onder 2 dekens met een kruik.
Raam altijd open.
Zou niet onder zo'n deken kunnen slapen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:49

Ik heb ook elektrische dekens voor in bed en dat is ook wel echt nodig. Het kan soms wel 4 graden worden in mijn slaapkamer (en mijn bed dan dus ook). Als ik daar in ga liggen, warm ik nooit meer op en mijn spieren vinden dat ook echt niet ok.
Die dekens gaan een uurtje van te voren aan en weer uit als ik in bed ga liggen, echt heerlijk! En beter voor mijn spieren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:48

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:

Ik ben zo vrij om dat in ons geval niet te geloven want:vuile vaat 3 personen lunch en avondeten zit in 3 minuten in de vaatwasser, dan aanzetten 30 sec. en weer uitruimen 3 minuten. Eenmaal in de twee maanden draait dat ding zijn schoonmaak programma, dit kost me 30 sec om aan te zetten.

De ruimte hebben we maar kan natuurlijk niet oordelen over jouw woonruimte. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:58

Best veel mensen spoelen de vaat eerst af voordat het in de machine gaat. Dan kan je net zo goed meteen afwassen vind ik ook :=

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:08

Maar dat vooraf afspoelen is niet de bedoeling bij een vaatwasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:36

Sharani schreef:
Maar dat vooraf afspoelen is niet de bedoeling bij een vaatwasser.

Als ik dat niet doe komt het er net zo goor uit als dat het erin ging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:42

Ik heb voorheen een vaatwasser gehad.
Ik zorgde dat er geen grotere stukjes groente bijvoorbeeld een stukje prei of zo in de ovenschaal nog zat. Dat haalde ik er met een lepel uit.
Spoelde niks. En kwam er zuiver uit.

2 jaar terug was hij stuk. En ik mis hem niets.
Met een gezin kan ik het me voorstellen dat het handig is. Maar voor ons tweetjes stond hij te weinig aan. En haalde ik regelmatig er wat uit wat ik nu nodig had.

Nu was ik het zo en heb dat sneller gedaan dan in en uit laden van dat ding.

Wat goedkoper is weet ik niet.