Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:15

Bij voedselboss (Martijn Aalbrechts). Inhoudelijk echt een hele sterke workshop en ook alle tijd. Van 10.00 tot 16.00 en daarna nog de optie voor een rondleiding in een jong voedselbos. Wel wat prijziger met €85,-. Daarin zitten twee boompjes, veel informatie (ook digitaal aangeleverd) en koffie en thee. De lunch was potluck. Elke extra ent kost €2,- voor de onderstam. Ik vond het wel naar waarde want hij kan echt op een natuurlijke manier lesgeven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:26

Ok, iets voor volgend jaar. Ik vond het inderdaad erg prijzig. Maar als je voor 2€ extra bij kunt kopen en zoveel aparte dingen maakt het het wel weer interessant.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:44

Er was echt heel veel keus aan rassen die hier (of zelfs in heel Europa) niet of amper in de handel zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 23:57

Ziet er goed uit Prairy. Klinkt goed de cursus Malenka.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:48

https://www.gardenersworldmagazine.nl/g ... mulch-wol/

Ik las gisteren dit artikel, vond het erg interessant. Wij gaan dit jaar moestuinbakken maken, ik ga een flinke laag wol onderin doen per bak. Dan zullen de slakken ook wel meevallen hoop ik.

Ook wil ik ermee experimenteren in het voedselbos om het gras wat te onderdrukken rondom de boompjes. We gaan in het najaar nog een nieuw stuk aanleggen, met verhoogde eilandjes, daar kan het dan ook mooi onder, ipv karton.

En als laatste gebruiken we het als isolatie in een stal die we ombouwen naar multifunctionele ruimte, eens zien hoe dat bevalt.

Ik had een advertentie op Marktplaats gezet en al gelijk 3 reacties, eentje die het zelfs wil komen brengen! Voor nu 5 big bags en dan zien we wel weer verder.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:02

Dat is interessant. Ik kan wel aan wol komen. Ik ga het wel proberen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:19

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:38

Ik heb er in ieder geval al goede ervaringen mee om in potten onkruid te onderdrukken en vocht vast te houden. Niet geschikt voor jonge planten, je moet wel de bast vrij houden.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:11

Het is nog niet de grootste, maar de spinazie staat voor vanavond op het menu :) vooraan staat bieslook, wat paksoi en nog een beetje koriander. Achterste helft van de bak heb ik vroege spinazie, veldsla en radijs gezaaid en alle rijtjes lijken mooi op te komen.

Uit de tuin eten is heerlijk, maar k wilde wel iets anders na palmkool, boerenkool, spruitjes en prei...

Afbeelding

T is voor het eerst dat ik een bak met vliesdoek heb en tot nog toe ben ik er wel tevreden over. Ik moet alleen in de gaten houden dat het genoeg water krijgt, dat is natuurlijk een stuk minder(tot bijna niet) van de regen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 18:20

Het ziet er heel goed uit loveslimpiie

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:22

Net 22 van de 130 boompjes geënt (rechts, links had ik al gedaan). Nog maar een paar te gaan... Mijn man heeft ze in pot gezet en de waterslang erin gedaan. Goed teamwerk :)
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 18:39

Lekker bezig Prairie! Ziet er goed uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 18:16

*\o/* *\o/* LENTE

Vandaag had ik 2 plantjes gekregen uit de tuin van een "dinnetje" en we hadden gisteren piepers gekocht (aardappeltjes om te poten). Het weer ishier geweldig, dus na een wandelingetje met mijn man ben ik gelijk begonnen. De aardappeltjes zijn gepoot, geen foto van, ik heb bolletjes waar mooie bloemen uit komen in mei/ juni/ juli gepoot met plantjes in de siertuin (zie de foto's) en ik heb de aardappeltjes gepoot in de tuin (geen foto van). Tevens zowel in de siertuin als in de groente tuin veel onkruid eruit gehaald en weer in de tuin terug gegooid.
Cardio training dus. Ik ben moe maar zeer voldaan.

Mijn mooie pot vol in knop die op knappen staan

Afbeelding
En 2x de siertuin waar mijn eigen geplante crocusjes ook al opkomen (zijn de stampertjes valeriaan? of zeg ik nu iets heel erg doms)

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:57

Ik denk dat je saffraan bedoelt Pien :) Valeriaan is iets anders.

En nee, dat is het niet. Saffraan krokussen bloeien in de herfst. En dan kun je de rode stampers oogsten en drogen. Waren/komen/zijn te koop bij Vreeken in ieder geval. Maar waarschijnlijk pas vanaf late zomer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 19:41

Klopt Prairy, ik was echt te moe . Maar dat bedoelde ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:25

Vandaag rondje tuin gemaakt, want de lente begint en ik wil het dit jaar een beetje bijhouden

De plant springt bijna uit zijn knoppen <3

Afbeelding

Zeldzame beschermende orchidee die weer terug komt waarvan ik de naam vergeten ben

Afbeelding

Wie weet wat onderstaande bloemetjes zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Wilde primula's waarvan de eerste komen en waar ik er veel van ga krijgen

Afbeelding

Aangewaaid

Afbeelding

Citroenplant in bloei en met piep kleine citroentjes

Afbeelding

Kruidentuin waar de lente bolletjes uit komen
blauwe druifjes
Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:32

Lekker hè Pien!

Hier ben ik ook zo aan het genieten van heel de tuin die ontwaakt :j
Ik heb een border die begon met sneeuwklokjes gevolgd door kleine narcissen en hyacinten en nu komen de eerste blauwe druifjes.

Verder had ik de broccoli van vorig jaar nog laten staan omdat die een beetje zielig was, is dit nu het resultaat!
Afbeelding

En de peulen, erwten en lathyrus staan in de grond, dat frisgroen blijft zo mooi om te zien

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:51

Heerlijk, die ontwakende tuinen! Daar ben ik hier nu ook echt enorm van aan het genieten.

Loveslimpie, kunnen die erwten tegen de laatste nachtvorst? Ik vind het toch altijd een beetje spannend om nu al dingen buiten te zetten.
Oa de uien die echt wel geplant kunnen worden, maar ik ben bang dat het allemaal stuk gaat.
De knoflook is nu overigens na 10 dagen mooi aan het opkomen, die heeft van de vorst vorige week geen last gehad. Nou ligt er ook wel een goede laag oud gras over de bedden, dat zal ook wel wat helpen.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:24

Ik beperk me over het algemeen maar tot meelezen in dit topic aangezien het klimaat hier toch wel heul anders is... :+ Afbeelding
Zelfs de eerder genoemde Sara Backmo is voor hier te optimistisch (zij zit in groeizone 3 en wij in 5/6)
Ben al wel wat aan het voorzaaien binnen maar dat moet toch nog wel een maand of 2 geduld hebben voor het naar buiten of in de kas kan. Voor aankomende week wordt 's nachts nog -10 voorspeld.
Maar ik geniet nog ff van het winterwonderland <3
En zodra ik een schep in de grond kan krijgen heb ik een hele kliko vol bokashi in te graven... :Y)
Die is dan waarschijnlijk ook wel ontdooid :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:34

Erwten kunnen als het goed is wel wat hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 13:46

Spotless dat ziet er inderdaad meer winters uit vergeleken met hier. Leuk jullie tuinen die ook ontwaken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:09

Marcella schreef:
Erwten kunnen als het goed is wel wat hebben.

De erwten die ik in mn graanmengsel zaai doen het iig prima ondanks de kou :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:09

Net de plantuitjes (geel en rood) in de grond gezet. En wauw, die mulch! Ik heb maar een dunne laag lang oud gras, zeg hooi op stam, maar dat doet echt ontzettend veel. Eronder is de aarde echt lekker warm en vochtig, het stikt van de insecten, voornamelijk regenwormen. Wat een uitvinding.
Ik heb er gelijk wortels naast gezaaid, eens kijken hoe dat gaat.

Is hier trouwens iemand die tuiniert volgens de methode van Yggdrasil?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 19:44

Ik heb de cursus via internet gevolgd bij hen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 09:39

Storm begint dus gauw nog een rondje tuin gedaan. Er is al meer bloem als vorig jaar. Er is zoveel gewerkt en aangelegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding