Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:53

manzano schreef:
[
Anyhow; ik vind het gewoon heel slecht hoe vreselijk ondoorzichtig en onduidelijk het is. Dat blijkt in dit topic wel en je kan als consument toch bijna niks anders.
Ik heb totaal geen inzicht of het klopt en ik moet maar weer afwachten wat ze volgende week verzinnen qua tarief voor volgende maand (of welke periode ze dan goed dunkt).

Precies !

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:54

Ik weet ook niet óf dat zo is, alleen dat wij dat wel hebben (maar ik werk bij een leverancier in zakelijke energie) dus het zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de prijsverschillen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:11

verootjoo schreef:
We wilden eigenlijk overstappen naar een groene, maar dat durf ik nu al helemaal niet meer.

Niet overstappen hoor! Zo goedkoop als dit krijg je het nergens.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:28

verootjoo schreef:
[ [url=m/IblHFc.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gevonden wat ik aan gas betaal.
Ik vind het niet veel, waar komen die absurde bedragen vandaan? Of gaat die van mij nog omhoog binnenkort? Ik heb geen bericht gehad van Eneco over een verandering.

Dan is je contract waarschijnlijk nog niet afgelopen. ik heb hetzelfde contract als jij en betaalde ook 0,88 voor gas. Mijn gas en electriciteits tarieven zijn sinds juni veranderd. Betaal nu 1,80150 per M3 gas. 0,38843 per kWh normaaltarief electriciteit en 0,34386 per kWh daltarief.

Ik heb al van een paar mensen gehoord dat hun gasprijzen verdriedubbeld zijn. Dus van rond de 88 cent naar rond de €2,40 per M3 -O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:33

manzano schreef:
Storm schreef:
Over de vragen van de variabele prijzen, als je ergens lang bent, krijg je meer korting. Dan loont het dus om niet over te stappen want dan begin je weer overnieuw. Dit staat ook in je algemene voorwaarden en liep al voordat de prijzen omhoog gingen.
Dat mag een leverancier trouwens zelf bepalen. Sommigen doen het wel, sommigen niet.

Ja maar ik ben met 19 jaar denk ik best lang klant :=
Feit dat verootje helemaal niet wijzigt en wij elke maand bij hetzelfde contract is ook gek, ongeacht hoe lang je klant bent.

Edit; netbeheerder heeft er geen invloed op. Dat is enkel de netbeheer vergoeding.

Volgens mij heb en verschillende contracten. Ik heb ook een variabel contract bij Eneco en betaalde al tijden rond de 88 cent per M3. Ik. Bij mijn contract schijnen de prijzen 2x per jaar aangepast te worden. Ik betaal maandelijks een vast termijnberag. Het gemiddelde van wat ik per jaar zou betalen. Ik hoor ook van mensen dat ze een contract hebben die maandelijks veranderd. De prijzen maar ook het maandbedrag. Mijn ouders zitten bijv bijv vattenvall en betalen elke maand wat anders. Ook naar gebruik. Dus zomers betalen ze heel weinig omdat ze amper gas verbruiken en in de winter krijgen ze een hoge rekening ivm hoger gebruik

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:45

Netbeheerkosten 31 dagen € 0,33779 € 10,47
Vaste leveringskosten 31 dagen € 0,18058 € 5,60

Dit zijn trouwens de andere kosten van gas gebruik.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:46

Dat snap ik Tieme, maar de naam van het contract staat er gewoon boven en ik vergelijk het dus met mensen met hetzelfde contract, bij dezelfde aanbieder. Inderdaad 0,88ct voor gas had ik ook.
Ik heb al jaren dat de tarieven 2x per jaar wijzigen en dat is nu dus opeens veranderd.
M'n maandbedrag zelf wordt niet aangepast verder. Vooralsnog niet....

zonnebloem18

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:55

Afbeelding
Wij zijn op vakantie, leuk om te zien wat er dan gebeurd met de standen. Wel apart dat stroom zo wisselt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:32

Vandaag de eindafrekening van vattenfall gekregen, we krijgen geld terug maar moeten wel meer betalen. Van 152 naar 295... Echt belachelijk.. En we zijn al minder stroom en gas gaan verbruiken ten opzichte van vorig jaar.

En ik kan het maandbedrag maximaal op 236 euro zetten, waarom kan dat nietager? Beetje raar

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:53

fjordjes schreef:
Vandaag de eindafrekening van vattenfall gekregen, we krijgen geld terug maar moeten wel meer betalen. Van 152 naar 295... Echt belachelijk.. En we zijn al minder stroom en gas gaan verbruiken ten opzichte van vorig jaar.

En ik kan het maandbedrag maximaal op 236 euro zetten, waarom kan dat nietager? Beetje raar

Van de week op de radio gehoord; een aantal energieleveranciers heeft inderdaad ingesteld dat je het maandbedrag niet lager kan zetten dan ik dacht 75% van hun advies.
Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar duizenden euro's moet bijbetalen.

Als hun advies klopt betaal jij volgend jaar bijna 1800 euro meer, op het moment hoor je overal dat mensen hun energie rekening niet meer kunnen betalen, snap wel dat ze dit zo doen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:02

Ik maak me echt zorgen hoor, misschien nog niet eens direct voor ons zelf, maar wel de mensen die het echt minder hebben, ik vraag me af: hoe dan , gaan die mensen deze kosten betalen?

En ik begreep bij het programma 1 vandaag, dat wij in Nederland zo'n 2,5 keer zoveel betalen per kuub gas in vergelijking tot de meeste europesche landen, echt werkelijk???Hoedan?

Ik maak me in zekere zin ook voor onszelf, ik ben zzpér en vrees dat ik klanten ga verliezen en daardoor natuurlijk ook inkomsten,waardoor wij ook weer minder uit kunnen geven,dit zal heel veel zzpérs treffen waardoor ook andere bedrijven het gaan merken. Het is een visueze cirkel.

Ik hou mijn hart vast

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:09

Ik zit al jaren en jaren bij Vattenfall met een variabel contract voor onbepaalde tijd. Tarieven zijn per 1 juli weer omhoog gegaan, ik betaal aan variabele kosten voor gas nu 1.47 per m3. Per 1 april was het 1,34 en in januari 1.25. Voor 1 januari 2022 betaalde ik nog 0,88.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:24

Ik kan het nog wel betalen maar zal moeten snijden in mijn andere budgetten...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:26

fjordjes schreef:

Je kunt het maandbedrag maximaal 20% lager zetten. Is bij de leverancier waar ik werk ook. Echt puur om de mensen te beschermen tegen te hoge jaarafrekeningen.

McGregor, een variabel contract voor onbepaalde tijd klopt eigenlijk niet helemaal. Iedere periode zul je iets meer gaan betalen net zolang tot je op het tarief zit dat iedere nieuwe klant ook betaald. Hoe lang dat duurt hangt af van hoe lang je al klant bent.
Laatst bijgewerkt door Storm op 11-08-22 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:29

Ik zit bijna aan mijn grens. Gister zitten rekenen 400 euro per maand meer aan vaste lasten in vergelijk met vorig jaar en mijn inkomen stijgt niet mee. -O- alleen mijn vervoer verkopen kan nog lucht geven structureel. Maar ja dan kan ik nergens meer heen verder scootmobielafstand en dan alleen bij een beetje knap weer. Zelfs de huisarts en apotheek zijn dan met slecht weer bijna onbereikbaar.

En dat met een lage hypotheek en een toch best redelijk inkomen. Gewoon gestoord eigenlijk. Omdat ik net buiten de compensatieregeling val. Dus ja hallo slapeloze nachten. ;(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:36

Karuna kan jij niet met de Regiotaxi oid?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:09

Ja en nee. Die moet ik per keer betalen en dat is niet echt goedkoop. En ze doen moeilijk met mijn hondje en regiotaxi kan me soms niet brengen waar ik heenwil/moet. Ze gaan niet graag de rivier over bijvoorbeeld (andere regio). Of bv huisartsenpost die weet ik uit ervaring met regio taxi niet zomaar a la minuut op te roepen zijn. Dan wordt het een gewone taxi en dat is onbetaalbaar. En leg ik voor dat soort ritten weer een last op bij anderen.

Mijn hoogbejaarde vader woont nu 80 km verderop. Met het ov zou ik dan de theoretische bus (beperkte lijnen) dan de trein met minstens een keer overstappen. Dan weer bus en dan een eind lopen. Kortom mijn energie zal dan halverwege al op zijn en dan moet ik nog terug. -O- en als mijn hond hals over kop naar een dierenarts moet heb ik helemaal een probleem.

En zelfs met verkoop van mijn vervoer win ik net iets meer dan 100 euro op maandbasis aan verzekering belasting en brandstof. Alleen onderhoud is er dan af maar dat is in principe eens per jaar. Schiet niet echt op dan. Dat en mijn vrijheid kwijt in ruil voor moeilijk regelen en vergelijkbare kosten. Dan liever drastisch een keuze maken dan mijn laatste vrijheid opgeven zolang dat niet hoeft

Maar het zou goddorie gewoon mogelijk moeten zijn om met een dergelijk inkomen een fatsoenlijk leven te lijden. Twee jaar geleden geen probleem ik kon ruim sparen, dingen kopen en dingen doen. En nu -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:09

De armoede gaat steeds meer toenemen in Nederland. Voor iedereen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:15

Voor de ‘verre’ ritten is er Valys en bij ziekenhuizen e.d. geldt een wachttijd van max 30 minuten.

Edit, als je WMO pasje hebt betaal je een drol.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:12

Maris schreef:
verootjoo, dan snap ik echt niet hoe dat kan !

Dit is b.v. en paar bladzijdes terug te lezen over Eneco .

manzano schreef:
Hmm bij mij wijzigt het elke maand bij Eneco.
Hoop niet dat ze hem nu omhoog knallen en er dan pas over 3 maanden weer wat aan wijzigen :=

En ik kwam ergens een prijs tegen van 1,45 euro per m3 gas bij eneco.

Dat betaal ik nu idd. Par 14 augustus wordt dat 2,25..... Eneco. Ik heb Eneco Gas Variabel. Zonder het woordje 'vrij' erachter. Missxhien dat dat ook verschil geeft?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:17

Wmo pasje helaas geen recht op. Het is hier de regel of scootmobiel of een wmo pas. Andere smaken zijn er niet. Tralys heb ik ervaring mee gehad. -O- Een drama, leuk die theoretische wachttijd van een half uur, praktijk was eerder 1 tot 1,5 uur. Of ze waren veel te vroeg, of veel te laat, of niet, of een omrit via nog twee andere mensen waardoor je 1,5 uur in een bloedheet busje zit voor een ritje van 20 minuten. Of een rijstijl waardoor ik de boel bijna moet volspugen. Of ze willen de hond niet meenemen. :n Dan ben ik bij wijze van liever thuisloos dan dat ik mijn rolstoelbus er voor ga verkopen. Dan krijg ik er veel kosten en een hoop drama en ellende voor terug. Nope. Ik ga er keihard voor vechten om financieel gezond te blijven al zullen dat misschien vrij drastische keuzes vergen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:23

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:36

Ik las ook dat 1 op de 3 gezinnen in de knel gaan komen als de (gas)prijzen zo hoog blijven.
Ik ben zo ontzettend blij dat ik bij een leverancier werk. Dit gaat een enorme goede secundaire arbeidsvoorwaarde worden die mij veel zal schelen. Wij hebben/krijgen een collectief voor werknemers en hun familieleden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:50

@Storm, daar mag je zeker blij om zijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:55

Wat ik dan niet snap: het is al járen bekend dat we uiteindelijk van het gas af moeten.. de problemen in Groningen spelen al meer dan 30 jaar, we weten al heel lang dat dat gas wordt afgebouwd, en dat het dus duurder gaat worden.. en dan zie je dat huiseigenaren hun oude CV ketel vervangen.. door een nieuwe op gas 8)7 En een keuken kopen, met een gasfornuis..
Dan denk ik, was dat nu écht nodig, dat die een op drie mensen in de knel komen.. of had het misschien flink gescheeld als mensen eens wat meer toekomstgericht investeren in hun huis.

Verder hoop ik vooral dat het meevalt en dat er niet te veel mensen in de problemen komen. Wel vind ik dat verhuurders, huisjesmelkers, best eens verplicht mogen worden om hun huizen te verduurzamen.