Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:24

Sonja_vR schreef:
Aloe en zon
Die Ikea planten zien in de Ikea geen spatje zon ...
Als je die thuis dan in het zonnetje zet schrikken die dingen zich het schompes
Ook al is het een plant die juist in het zonnetje zou moeten gedijen
Langzaam wennen is dan aan te raden

Yes, dit is helemaal waar. Maar ik vond dat ie na 2,5 maand wel een klein beetje dichter bij het raam mocht. Maar dat was al te veel := Of hoe langzaam is bij jou langzaam wennen?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:43

Succes met je aloe familie :') Toevallig binnenkort nog verjaardagen waarbij je ze kunt weggeven? :o

Darah3

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:47

Mooie Aloë familie zo :D

Mijn Aloë’s doen het echt altijd beter in de schaduw.
En weinig water.
Om een plant te laten wennen aan het zonlicht kun je ze beter langzaamaan dichter naar het raam verschuiven.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:37

Eelmo schreef:
Succes met je aloe familie :') Toevallig binnenkort nog verjaardagen waarbij je ze kunt weggeven? :o

Hahaha, verjaardag of niet, iedereen krijgt een aloe van mij volgende maand :') (Als iemand uit dit topic interesse heeft: let me know!)

Dankje Datah3 :D

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:46

Waar woon je? Heb wel interesse :j

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:54

Oh wat een goed idee! Misschien moet ik mijn Aloë ook eens uit elkaar halen. Ik heb er ook een van Ikea, dat is inderdaad veel plant in een klein potje (al heb ik 'm al groter gepot).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 15:03

xIrlijn schreef:
Sonja_vR schreef:
Aloe en zon
Die Ikea planten zien in de Ikea geen spatje zon ...
Als je die thuis dan in het zonnetje zet schrikken die dingen zich het schompes
Ook al is het een plant die juist in het zonnetje zou moeten gedijen
Langzaam wennen is dan aan te raden

Yes, dit is helemaal waar. Maar ik vond dat ie na 2,5 maand wel een klein beetje dichter bij het raam mocht. Maar dat was al te veel := Of hoe langzaam is bij jou langzaam wennen?

Das idd wel langzaam zat :')

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:28

Wat een heerlijk topic dit! Volg het al stil een tijdje :D

Ik heb een vraagje. Ik slaap op zolder en wil heel graag meer planten op mn kamer. Het probleem is alleen dat de kamer redelijk donker is. Overdag komt er wel zonlicht in door het dakraam, maar vooral indirect. Ik heb er nu 3 random plantjes staan (die nodig verpot moeten worden :')) en vergeet ook deze regelmatig water te geven (heb ook geen idee hoeveel ze moeten :'))
Mijn vraag dus: weten jullie wat leuke plantjes/planten die weinig licht nodig hebben, goed tegen droogte kunnen, maar toch een stoere/tropische uitstraling hebben? :D
Mogen kleine plantjes zijn, maar ook eventueel een "staanplant" of hoe je het wil noemen. Als ze maar niet te duur zijn :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:33

Coconut schreef:
Waar woon je? Heb wel interesse :j

Zelfde vraag hier :j Omgeving Nijmegen is voor mij makkelijk. Ik heb plaats voor een vrij grote denk ik, want mijn minipalm met wolluis is bijzonder, mogelijk onherstelbaar, depressief :+

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:43

Eelmo schreef:
Spirit schreef:
Mijn huisgenoot heeft een gesloten terrarium, en ik kijk er eigenlijk nooit naar om. Nu alleen laatst gespot dat er schimmel in zit. Is daar nog iets aan te doen denken jullie? Voor zover ik kan zien zit het alleen op dat plantje en niet op de anderen.

[ [url=m/FqC8wR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Te veel vocht. Ik zou hem even open laten staan om iets op te drogen. Misschien de beschimmelde stukjes er uit knippen, maar je gaat de schimmeldraden en sporen in je bodem nooit helemaal kwijt kunnen raken. Je zou ook springstaartjes toe kunnen voegen aan het terrarium, die eten schimmels :)

Dat dacht ik ook inderdaad. Maar we hebben hem nog nooit water gegeven. Zat wel vaak condens op het glas.
Hij staat nu weer open inderdaad. Heb nu niks waarmee ik bij de plantjes kan om ze te knippen helaas. :') Springstaartjes ga ik eens googlen, want daar heb ik nog nooit van gehoord.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:38

Iemand die weet hoe deze plant heet? En hoe ik hem het best verzorg?

Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:59

Ik hoop dat dat gaat helpen Spirit!

_christina het is een erg leuk taakje om te doen, kan het zeker aanraden :D

Dat vond ik ook Sonja :')

WildDreams: mijn Chinees lantaarntje doet het super in indirect zonlicht en met 1x per week water. Maar dat is geen eyecatcher die je misschien zoekt.

_Lina: grappig plantje! Geen idee wat de naam is, maar lijkt me een vetplantje. Die willen over het algemeen veel licht en niet te veel water (ik laat die van mij 1x per week dompelen in water en laat ‘m daarna helemaal opdrogen).

Coconut en Sokje_6, ik zal jullie vanavond of morgen een berichtje sturen :)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:04

Ik heb zo'n zelfde plantje, weet de naam helaas ook niet maar ook hier staat hij goed in het licht (bij en raam, maar geen direct zonlicht) en krijgt eens in de 10 dagen flink water, waarna hij inderdaad weer helemaal op mag drogen. Hij doet het heel goed, ik vind het een leuk plantje :j
Mijn moeder had eenzelfde en die was bij haar heel zielig dus die woont nu ook hier en krijgt nu wel mooi nieuwe blaadjes :D

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:36

Bedankt allebei voor jullie feedback! Nu weet ik tenminste al hoe ik hem het best verzorg. :D

Denken jullie dat hij voorlopig voldoende ruimte heeft zo? Of zou hij een grotere pot nodig hebben?
Mijn mama bracht hem mee van een nieuwe platenwinkel omdat ze de pot zo leuk vond haha. :))

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:03

Spirit, springstaarten (Collembola in het moeilijk) zijn kleine, ongewervelde bodemdiertjes die van o.a. schimmels leven :) Ze zijn niet schadelijk voor je planten, maar verbeteren dus je bodem in zo'n terrarium. Ik weet niet hoe makkelijk ze te bestellen zijn, maar ik weet wel dat mensen ze in dit soort dingen gebruiken. De makkelijkere optie is misschien om gewoon een betere afwater laag te creeren onderin je glas, met kiezels of hydrokorrels ofzo :)

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:23

Wat leuk die stekjes! Ik zou daar ook wel interesse in hebben. Maar kun je die wel opsturen?
Ik heb zelf (nog?) geen stekjes helaas.
Woon pas sinds begin dit jaar in dit huis en vond het zonder plantjes kaal.
Begin nu dus pas interesse te krijgen in tuinieren en planten.

De verzameling tot nu toe

Een orchidee. Tot nu toe nog altijd zonder luis. Hoop dat dat blijft.
Afbeelding

Een medinilla (?) plant. Vind deze prachtig maar moet wel de bloemen gaan ondersteunen. Doen jullie dat met bamboe?
Afbeelding

Een mini cactusje.
Afbeelding

Dit grote groene ding. Weet iemand hoe die heet? Staat in een donkere hoek. Gaat super!
Afbeelding

Deze weet ik ookde naam niet van. Lijken bloemen uit te gaan komen?Afbeelding
Afbeelding

Dit is een Palm soortje? Op de badkamer
Afbeelding

Wanneer verpotten jullie? Mij lijken de potten uit de winkel zo klein maar wanneer een plant zo groeit ben ik bang dat die stuk gaat als je gaat verpotten. Hoe doen jullie dat?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:32

Die met dat roze is een bromelia. Die andere weet ik zo even niet haha. Maar staat er wel super bij zeg <3
Verpotten doe ik in april/mei en dan de pot 20% groter dan wat ze hadden. Als ik echt een zielig hoopje uit tc haal vetpot ik ze vaak meteen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:37

Mooie verzameling J00P! Ook de edelstenen op de achtergrond haha :)

Ik ben helemaal niet naar het tuincentrum geweest......
Afbeelding

Waar kopen jullie trouwens nieuwe plastic binnenpotten? Tuinland heeft alleen maar binnenpotten die te groot zijn voor in de terracotta :+

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:40

Leuk potje bij die bovenste plant Joop! :D
Zo'n bromelia hebben wij ook gehad, ik vond hem heel leuk maar hij wilde het maar niet goed doen. Wat is het geheim?
De juiste maat binnnenpot vinden vind ik ook maar lastig. Ze steken altijd boven m'n buitenpotten uit, of ze zakken er juist te ver in -O-

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:46

Air wat een leukerd!
Een tip voor de bromelia heb ik niet. Behalve dat ik 1x per week een scheut lauw water tussen de bladeren kiep. Dus niet in de grond. Ik doe er een beetje plantenvoeding bij.
Binnenpotten, ik gebruik meestal wat ik nog heb liggen en koop die nooit. :o
Als het nu nog kan moet ik ook nog even gaan ompotten. Sommige plantjes staan nogal krap naar mijn idee.

Ik zag hier nog een wishlist van iemand. Leuk idee!
Een aloe vera, bananenplantje, Chinees lantaarntje en een pannenkoekenplant staan nog op mijn wishlist. <3

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:53

Mooi J00P die ene met de hangbloemen heb ik laatst gehad. Zo gaaf! Leuke pot voor die Palm.

Air, mooie plant. Hoe heet ie?

Vandaag heb ik weer wat nieuwe planten gekocht en voor het eerst planten verpot. Ook heb ik baby’s gesplitst van ouders... doodeng. Ben bang dat ik alles vermoord heb :=

Nieuw
Afbeelding

Overgehouden maar verpot in nieuw potje;
Afbeelding

3x baby pannenkoek
Afbeelding

Sanseveria baby en 2x kalanchoe uit voorjaarsstukjes gered
Afbeelding

Die eerste zijn hangpotten maar moet eerst even spijkers in de schouw meppen.

Heb een Calathea gekocht. Maar deze heeft (nog) geen strepen. Ze zouden ze wel moeten hebben maar geen een in het tuincentrum had ze. Wel waren ze allemaal gesloten door het gebrek aan licht. Misschien is dat de reden? Of zouden deze geen strepen krijgen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:27

Je hebt enorm veel soorten calathea. Hangt ervan af welk type je in huis hebt Selka!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:31

Het is een Ficus Elastica (Tineke) :)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:42

Air schreef:
Mooie verzameling J00P! Ook de edelstenen op de achtergrond haha :)

Ik ben helemaal niet naar het tuincentrum geweest......
[ [url=m/Ux83Ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar kopen jullie trouwens nieuwe plastic binnenpotten? Tuinland heeft alleen maar binnenpotten die te groot zijn voor in de terracotta :+

Omg zo leuk deze!!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:53

Eelmo schreef:
Spirit, springstaarten (Collembola in het moeilijk) zijn kleine, ongewervelde bodemdiertjes die van o.a. schimmels leven :) Ze zijn niet schadelijk voor je planten, maar verbeteren dus je bodem in zo'n terrarium. Ik weet niet hoe makkelijk ze te bestellen zijn, maar ik weet wel dat mensen ze in dit soort dingen gebruiken. De makkelijkere optie is misschien om gewoon een betere afwater laag te creeren onderin je glas, met kiezels of hydrokorrels ofzo :)

Zo makkelijk klinkt dat niet vind ik. :D Speciaal een kant en klaar terrarium gekocht zodat we niet hoefden te prutsen. Krijg je dit. :')