Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:07

We zitten op zandgrond, dus langdurig regenwater kan ik me haast niet voorstellen. Wel dat het wellicht wat overbegraasd is geweest op dat stukje. Of er zou regenwater vanaf het naastgelegen maisland naar die kuil toe gesijpeld moeten zijn >;) Als ik veldzuring Google, kan ik de bodemkenmerken op dit moment niet helemaal rijmen met wat ik zie in die wei, maar wellicht had ik er in de winter wat vaker doorheen moeten lopen :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 10:30

Haha je hebt ook nog schapenzuring, dat is meer iets voor zandgrond. Als je een blaadje van dichtbij kan fotograferen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:10

Kan het ook nog zijn dat er vroeger iets stond?
Je hebt op oude plekken waar lang geleden een gebouwtje stond of misschien iets van landbouw vaak dat de begroeiing heel anders is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:18

Afbeelding

Kijk wat ik vandaag zag, een goudwesp!
Wat een mooi beestje! <3

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:38

Wil je nog even door met het motten determineren? :)
Ik kwam deze tegen, maar het was denk ik einde verhaal, hij was heel hard op de grond aan het fladderen en er kropen al mieren over het lijfje.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 16:43

@Miranda: Oh heel mooi die goudwesp!

@Indymouse: da's een grote, niet? Eens zien of 'k er wat van kan maken :P

Vandaag zijn we verder gegaan met het verwerken van de houtstapel. Weer een gevuld houthok erbij en het derde klaargezet. De stapel lijkt wel amper verminderd, maar we hebben hem van binnen uitgehold _O- de paddock moet ook dringend gemaaid worden :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vijver is ook nog niet af :+ (ik begin een patroon te zien) maar wel al voller met allerlei waterplanten. Het is echt een heerlijk plekje om aan te zitten mijmeren en naar de libellen te kijken :+: de waterranonkel (het witte bloemetje) staat in bloei, echt mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat onderwaterfoto's, een waterinsect van onderaf getrokken met wat eendekroos bij, en een poelslak. Naast de poelslak zie je de zoetwater(kwal)poliepen, die 'stokjes' met 'vingers' aan. Op de poelslak zit er ook eentje :D geweldig toch hoe zoiets in sneltempo vol leven komt te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

De Triopsjes zijn helemaal volgroeid nu en gaan volgende week (als het lekker warm wordt) met z'n allen de vijver in *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 21-06-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 16:49

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik kwam deze tegen, maar het was denk ik einde verhaal, hij was heel hard op de grond aan het fladderen en er kropen al mieren over het lijfje.

[ [url=m/nJNu1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Via de Vlinderstichting vind ik Hopwortelboorder, en die lijkt er toch wel sterk op! https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... ase=museum

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:25

Solleke_Noah schreef:
Haha je hebt ook nog schapenzuring, dat is meer iets voor zandgrond. Als je een blaadje van dichtbij kan fotograferen?

Oh díé lijkt er heel goed op inderdaad!

MirandaMalik schreef:
Kan het ook nog zijn dat er vroeger iets stond?
Je hebt op oude plekken waar lang geleden een gebouwtje stond of misschien iets van landbouw vaak dat de begroeiing heel anders is.

Hiervoor was het een maisland, maar dat is denk ik zeker 10 jaar geleden.

Oeh die goudwesp is gaaf!

Die triopsjes zien er zo wel erg Armageddon uit :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:12

Schapenzuring is nog best een 'goeie' soort: "Schapenzuring is een indicator van vrij zure droge voedselarme omstandigheden. Waar je deze soort vindt kan je op zoek gaan naar soorten van vrij schrale natuur zoals droge heischrale graslanden, struisgraslanden of droge heide." Ook waardplant voor redelijk wat vlinders: https://www.ecopedia.be/planten/schapenzuring

Ja he, echt zo'n prehistorische beestjes <3

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:34

Solleke_Noah schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

[ [url=m/nJNu1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Via de Vlinderstichting vind ik Hopwortelboorder, en die lijkt er toch wel sterk op! https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... ase=museum

Het was inderdaad een grote, en deze ziet er goed gelijkend uit!

Jullie poel word al erg mooi, ik ben wel een beetje jaloers :) Ben aan het proberen mijn man zo ver te krijgen dat we iets van water in de tuin maken.
Vrienden van ons hebben een gigantische kavel, niet breed maar wel heel lang. Ze wisten eigenlijk niet goed wat ze er mee moesten, en het achterste deel is ook nog vrij nat. Ik heb gepleit voor een zwemvijver maar ze wilden er niet aan. Zo jammer!

Goed bezig met al jullie hard werk! Ik heb van de foto's af al voldoening als ik kijk naar jullie mooie gevulde houthokjes :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:53

Hilary schreef:
We zitten op zandgrond, dus langdurig regenwater kan ik me haast niet voorstellen. Wel dat het wellicht wat overbegraasd is geweest op dat stukje. Of er zou regenwater vanaf het naastgelegen maisland naar die kuil toe gesijpeld moeten zijn >;) Als ik veldzuring Google, kan ik de bodemkenmerken op dit moment niet helemaal rijmen met wat ik zie in die wei, maar wellicht had ik er in de winter wat vaker doorheen moeten lopen :')

Wij hadden in de winter toch echt wel flink water op onze zandgrond-weide hoor :=
Hier ook enorm veel zuring op die plekken. Snap nu dus ook waarom, daar had ik nog niet over nagedacht

Mooi houthok heb je daar! Lekker gevuld ook al. En je vijver <3 als de kinderen hun zwemdiploma hebben allemaal wil ik ook weer een vijver. Wij hebben hem dichtgegooid toen we hier kwamen wonen (kleintje maar)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:46

Hilary, ik bedoel meer richting de middeleeuwen. :D
Mijn man ging vroeger nog wel eens met de metaaldetector op pad en dat soort dingen let je dan op, andere begroeiing betekent vaak dat daar iets aan de hand is geweest.
Maar het kan idd ook zoiets simpels zijn als water wat naar bepaalde plekken toe stroomt, al is dat natuurlijk niet zo leuk. :D

Wat een mooie mot!

De vijver is wel heel leuk!
De triops.. <3
Ik vind water ook heel leuk maar we zouden alleen plek hebben onder de bomen en daar komt zoveel zaad en blad af, dat wordt niks, dan ligt het water constant vol.

We hebben van de week zwaluwbaby's gekregen dus dat is ook ontzettend leuk, je kan ze goed zien en je ziet ze bijna groeien! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:01

@Indymouse: Wij hebben ook veel voldoening van de houthokjes <3 het is best zwaar werk met de hand, al dat klieven, maar het zien vooruit gaan is echt heel bevredigend :P

Zwemvijver lijkt me nog zalig, ik sluit niet uit dat we op de weides van de paarden nog wel een grote poel gaan graven. Maar daar moeten we eerst een bouwvergunning voor aanvragen enz, dus dat is iets voor later.

@Maartje: omgevingscondities kan je zoveel vertellen over je plantengroei, en omgekeerd. Dat vond ik wel een handig truukje toen we een eigen huis zochten, weides bomvol Pitrus (wijst op natte grond) sloegen we over, echt géén zin meer in horror winters met modder :')

@Miranda: groot gelijk, vijver en bladval/schaduw gaat niet samen, heb je veel te veel werk van om dat mooi en helder te houden. Zwaluwbaby's <3 <3 heerlijk! Had de foto's op FB gezien!

Vandaag eindelijk de tijd gevonden om de paddock JKK-vrij te maken. Het was dringend, want stond al volop in bloei := Vorig jaar stond er nog geen enkel plantje in de paddock, en dit jaar ineens massaal! Denk door de combi droge zomer (veel zaad) en kale grond dus optimale kieming. De planten zaten al vol met rupsjes van de Sint Jakobs vlinder (van die leuke gestreepte rupsjes, oranje-zwart). Ideale partners in de strijd tegen JKK, ze vreten zo hele planten kaal in no time! Ik heb de rupsjes braaf opgeraapt en verplaatst naar de JKK planten die mogen blijven staan (in de tuin)

Voor en na. Nu alle paardenstront nog even verwijderen _O-

Afbeelding

Ook de twee omgevallen populieren van de omheining van de voorste wei gehaald. Nog een kleine week en dan mogen ze erop, het gras staat goed in zaad. We hebben dit jaar wat langer gewacht zodat het graszaad de grasmat weer wat kon aanvullen, vorige winter hadden ze het iets teveel kapot gelopen. Het zagen ging vlot en we hebben er meteen weer wat brandhout bij (nóg een grotere stapel, zucht :') )

Stormschade is altijd het moeilijkste om op te kuisen, omdat de bomen onder spanning staan en soms rare dingen doen. Deze keer gelukt zonder één keer geklemd te zitten met de zaag :)) steeds een beetje verbetering -:)

Afbeelding

Afbeelding

En even biologen-freak-modus: op de omgevallen populier spotte ik een onbekend kevertje. Even snel een foto van genomen en daarna bij de experts gecheckt: een Grijze wespenboktor. Blijkbaar een zeer zeldzame verschijning in België en Nederland :D en zijn habitat: omgevallen populierenbomen. Dat kon ongeveer wel kloppen ja _O-

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:29

Mooie update weer, en wat ga je nu met die kever doen want de boom is nu veranderd in brandhout? ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 09:53

We hebben het stuk stam in het bos laten liggen :P Mijn vriend wou daar ook al heel enthousiast brandhout van maken, maar brandhout genoeg voor de volgende jaren denk ik zo :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:13

:)* Als je die half liggende bomen vanaf de onderkant zaagt zakken ze vanzelf naar beneden en zit de zaag (meestal, soms draaien de stammen) niet vast.

Veel gewerkt weer +:)+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 14:26

Je hebt helemaal gelijk :D in dit geval heb 'k het eerste stuk inderdaad langs onder gezaagd, maar de rest hing juist omhoog op de kruin (niet op de foto) dus kon langs boven. Tot een bepaald punt, na enkele blokken ging het weer klemmen en moest het weer langs onder :+ maar ik mis nog weleens hoor, dat de spanning omgekeerd zit als ik dacht, en dan zit de zaag weeral klem :')

Merci! Merk dat mijn conditie weer te wensen over laat, was na twee bomen verzagen al best kapot.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:25

Ik doe vaak ook maar een of twee bomen per keer zagen en opruimen, hakken doe ik dan later als de berg groot genoeg is maar ook dat gaat met de trekker :+

Toen we verhuisd zijn kregen we bij het huis ook een berg hout maar dat is op ongeveer een meter gezaagd dus dat hoef ik alleen nog door te zagen zodat het in de kachel past.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 20:46

Zagen met de trekker? Heb je daar zo'n kliefmachine opzitten? :D Mega handig wel!

Vandaag Alcatraz nog wat verstevigd; een episch gevecht met de planken en de boormachine, maar uiteindelijk victorie voor ons. We zijn wel een boorkop kwijtgeraakt in het proces :o de bos-kant van de wei heeft een houten omheining gekregen, ben er echt blij mee <3 en de paarden ook, die gingen meteen kop in de grond en vreten :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:54

Gaat lekker snel zo en je wordt er een stuk minder moe van ;)

Heb ook een cirkelzaag voor op de trekker om de stukken van een meter in 2 te zagen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 09:54

Ok, dat hebben wij ook nodig :D :D ziet er super handig uit!

Soms droom ik wel van dat soort machines, ipv alles op ambachtelijke wijze zoals we nu doen. Ooit.. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:47

Als ik maar een paar stukjes heb dan doe ik het ook met de hand maar soms is het hout zo hard dat de bijl gewoon stuitert op het hout dus dan ben ik er snel klaar mee :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:46

Mag ik hier iets vragen?

In de wei waar mijn paard staat groeit JKK.. Ik twijfelde een beetje of het wel echt JKK was, maar inmiddels zitten er Sint Jakobsrupsen in, dus weet ik het vrij zeker :+ Nu alleen mijn dilemma: JKK trek ik met liefde uit de paardenwei, maar nu er rupsen in zitten kan ik het eigenlijk niet meer over mijn biologenhart verkrijgen om ze weg te halen. Hoe dealen jullie met JKK? Kan ik eventueel de bloemen er uit halen zodat ze geen zaad meer zetten en de plant verwijderen als de rupsen verpopt zijn?

Man, veehouderij en natuur is ineens een stuk moeilijker te verenigen als het in je 'eigen' wei is :') -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:57

Ik trek ze er zsm uit, maar heb er niet zoveel staan dat er rupsen in komen. Bloemen er uit en dus geen doorzaai is goede tussenoplossing. Voorkomen verspreiding via zaad is immers waarom je ze trekt.
Let er wel op dat als je bloemen verwijderd ze rap terug kunnen komen, dagelijks controleren dus.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:12

Hier zorgden de rupsen ervoor dat de bloemen opgegeten werden dus dan was het weer even rustig met bloemen maar die kwamen later weer terug en waren de rupsen al verdwenen of naar het volgende stukje