Als ik veldzuring Google, kan ik de bodemkenmerken op dit moment niet helemaal rijmen met wat ik zie in die wei, maar wellicht had ik er in de winter wat vaker doorheen moeten lopen
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Als ik veldzuring Google, kan ik de bodemkenmerken op dit moment niet helemaal rijmen met wat ik zie in die wei, maar wellicht had ik er in de winter wat vaker doorheen moeten lopen

de paddock moet ook dringend gemaaid worden

(ik begin een patroon te zien) maar wel al voller met allerlei waterplanten. Het is echt een heerlijk plekje om aan te zitten mijmeren en naar de libellen te kijken
de waterranonkel (het witte bloemetje) staat in bloei, echt mooi.

geweldig toch hoe zoiets in sneltempo vol leven komt te zitten.

Indy_Mouse_9 schreef:Wil je nog even door met het motten determineren?
Ik kwam deze tegen, maar het was denk ik einde verhaal, hij was heel hard op de grond aan het fladderen en er kropen al mieren over het lijfje.
[ [url=m/nJNu1l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Solleke_Noah schreef:Haha je hebt ook nog schapenzuring, dat is meer iets voor zandgrond. Als je een blaadje van dichtbij kan fotograferen?
MirandaMalik schreef:Kan het ook nog zijn dat er vroeger iets stond?
Je hebt op oude plekken waar lang geleden een gebouwtje stond of misschien iets van landbouw vaak dat de begroeiing heel anders is.
Solleke_Noah schreef:Indy_Mouse_9 schreef:Wil je nog even door met het motten determineren?
Ik kwam deze tegen, maar het was denk ik einde verhaal, hij was heel hard op de grond aan het fladderen en er kropen al mieren over het lijfje.
[ [url=m/nJNu1l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Via de Vlinderstichting vind ik Hopwortelboorder, en die lijkt er toch wel sterk op! https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... ase=museum
Ben aan het proberen mijn man zo ver te krijgen dat we iets van water in de tuin maken.
Hilary schreef:We zitten op zandgrond, dus langdurig regenwater kan ik me haast niet voorstellen. Wel dat het wellicht wat overbegraasd is geweest op dat stukje. Of er zou regenwater vanaf het naastgelegen maisland naar die kuil toe gesijpeld moeten zijnAls ik veldzuring Google, kan ik de bodemkenmerken op dit moment niet helemaal rijmen met wat ik zie in die wei, maar wellicht had ik er in de winter wat vaker doorheen moeten lopen
als de kinderen hun zwemdiploma hebben allemaal wil ik ook weer een vijver. Wij hebben hem dichtgegooid toen we hier kwamen wonen (kleintje maar) 
het is best zwaar werk met de hand, al dat klieven, maar het zien vooruit gaan is echt heel bevredigend
heerlijk! Had de foto's op FB gezien!
Vorig jaar stond er nog geen enkel plantje in de paddock, en dit jaar ineens massaal! Denk door de combi droge zomer (veel zaad) en kale grond dus optimale kieming. De planten zaten al vol met rupsjes van de Sint Jakobs vlinder (van die leuke gestreepte rupsjes, oranje-zwart). Ideale partners in de strijd tegen JKK, ze vreten zo hele planten kaal in no time! Ik heb de rupsjes braaf opgeraapt en verplaatst naar de JKK planten die mogen blijven staan (in de tuin)

)
steeds een beetje verbetering

en zijn habitat: omgevallen populierenbomen. Dat kon ongeveer wel kloppen ja
Als je die half liggende bomen vanaf de onderkant zaagt zakken ze vanzelf naar beneden en zit de zaag (meestal, soms draaien de stammen) niet vast.
in dit geval heb 'k het eerste stuk inderdaad langs onder gezaagd, maar de rest hing juist omhoog op de kruin (niet op de foto) dus kon langs boven. Tot een bepaald punt, na enkele blokken ging het weer klemmen en moest het weer langs onder
maar ik mis nog weleens hoor, dat de spanning omgekeerd zit als ik dacht, en dan zit de zaag weeral klem
Mega handig wel!
de bos-kant van de wei heeft een houten omheining gekregen, ben er echt blij mee
en de paarden ook, die gingen meteen kop in de grond en vreten 

Nu alleen mijn dilemma: JKK trek ik met liefde uit de paardenwei, maar nu er rupsen in zitten kan ik het eigenlijk niet meer over mijn biologenhart verkrijgen om ze weg te halen. Hoe dealen jullie met JKK? Kan ik eventueel de bloemen er uit halen zodat ze geen zaad meer zetten en de plant verwijderen als de rupsen verpopt zijn?