E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:47

Ik meen dat hij het bij de Sony van mijn schoonmoeder wel deed. Maar ik vind het ook niet echt belangrijk, is wel een leuke extra maar geen must ofzo :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:59

Je hebt dat kantelen niet nodig, omdat je het lettertype naar eigen snaak (grootte, vorm, regelafstand, etc) kunt instellen en de reader dan de bladspiegel 'passend' opmaakt. Als je dus hele grote letters neemt, sla jij 3x een pagina om die in het originele papieren boek maar 1 pagina besloeg.
Als je op de Kobo pdf bestanden opent, kun je overigens wel kantelen. Moet je even in de instellingenbalk onderaan de pagina instellen dat je wil draaien. Dan zet hij de hele pagina gekanteld. Hij doet dat dus niet door het kantelen zelf, maar door het in te stellen.
Bij pdf kun je dan weer niet lettertype en regelafstand aanpassen.

Heb het even getest op de glo, als je wifi ontvangst hebt, kun je prima mail,checken, maar je moet er wel voor uit je boek, naar de webbrowser, inloggen op je mail, kijken wat er is.
En dan terug naar je boek. En als je weer wilt kijken, weer opnieuw naar je webmail. Het blijft niet op de achtergrond draaien.
Het is dus niet 'even snel' kijken, het is wel wat bewerkelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:02

Mijn Kindle draait wel automatisch mee, maar je kan ook instellen dat-ie dat niet doet. Ik weet alleen niet of de kleineren dat ook doen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 03-04-13 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:03

Dat is prima, ik hoef ook niet de hele tijd in een WiFi signaal te zitten, gewoon om het uur ofzo even kunnen checken, glaasje water halen en dan niet verleid worden tot verder internetten is prima +:)+

Wellicht is niet automatisch draaien van het scherm eigenlijk juist wel fijn, als je een beetje wilt verzitten dat dat scherm dan niet steeds draait :P

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:12

Als je dingen wilt (en kunt) opzoeken tijdens het lezen, kom je op een tablet uit. Die mist helaas weer dat E ink scherm maar het draaien kun je vastzetten zoals je het wilt hebben.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:18

Ik vind het errug fijn dat mijn scherm (Glo) niet meedraait want ik lig graag in bed te lezen, daarbij lig ik op mijn zij en leg mijn kobo dan ook op zijn kant (snappen jullie het nog) als mijn scherm dan draait.... kan ik niet meer lekker lezen :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:39

Marley: Dat bedoel ik, dan wordt het juist irritant :)

Margee: Tablet is voor mij geen optie. Ik wil echt lekker kunnen lezen, maar als je dan de keuze hebt uit wat extra handigheidjes dan wil ik die dus wel graag :j

Zoals op mijn verlanglijstje dus een lampje voor in het donker en de mogelijkheid om even een lijstje van nieuw binnengekomen mailtjes te bekijken. Als dat bij de 1 wel kan en bij de ander niet, heb ik liever gewoon degene mèt :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:01

Dan klinkt die Glo wel ok? Ik heb de mijne gewonnen, dus mag niet klagen :')

Ik vind het best k*t dat er hier zoveel verschillende systemen bestaan. Ik kan niet bij Libris e-books kopen, want niet goede reader voor (werken met Kobo), bij bol dan weer wel, maar Amazon weer niet (Kindle). En dan nog vraagt men zich af waarom e-books en e-readers niet wat beter aanslaan...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:19

Volgens mij moet je wel bij Libris boeken kunnen kopen. Na aankoop boek, nou ja, DRM, downloaden, via Adobe Digital Editions de DRM legaal verwijderen (want je hebt het boek legaal gekocht).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf nog niet geprobeerd heb.
Ik heb dat probleem nl juist andersom, als ik bij Bol.com een boek koop met DRM moet ik dat ook verwijderen. Dus ik kijk eerst of het boek ook via Kobo te koop is en tot nog toe was dat steeds het geval. Dus alleen nog rechtstreeks via Kobo gekocht. Maar ze hebben wel de knop 'downloaden' als je je aankoopt hebt betaald. En dan krijg je dus een of ander DRM bestandje en volgens de uitleg uit de handleiding van Kobo moet dat dus via dat Adobe Digital Editions legaal leesbaar gemaakt kunnen worden.

edit:
Citaat:
Kan ik Kobo eBooks ook op mijn bestaande eReader lezen?
Ja, Kobo eBooks kunnen ook gedownload worden in EPUB-formaat met Adobe-DRM, dus zolang uw eReader Adobe-DRM ondersteunt kunt u Kobo eBooks probleemloos lezen.

https://webshop.libris.nl/Webshop/EBook ... 1#ebookbon

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:37

Marley schreef:
Ik vind het errug fijn dat mijn scherm (Glo) niet meedraait want ik lig graag in bed te lezen, daarbij lig ik op mijn zij en leg mijn kobo dan ook op zijn kant (snappen jullie het nog) als mijn scherm dan draait....

Ja, helemaal, dat overkwam me al steeds bij mijn telefoon. En ook als je 'm op tafel legt en net op de verkeerde manier oppakt ofzo. Snel uitgezet dus.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:52

Yes heb mijn kindle. Ziet er goed uit :) Ben er super blij mee. Vanavond maar eens echt uit proberen. Nu eerst hard leren voor mijn tentamens.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:29

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij moet je wel bij Libris boeken kunnen kopen. Na aankoop boek, nou ja, DRM, downloaden, via Adobe Digital Editions de DRM legaal verwijderen (want je hebt het boek legaal gekocht).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf nog niet geprobeerd heb.
Ik heb dat probleem nl juist andersom, als ik bij Bol.com een boek koop met DRM moet ik dat ook verwijderen. Dus ik kijk eerst of het boek ook via Kobo te koop is en tot nog toe was dat steeds het geval. Dus alleen nog rechtstreeks via Kobo gekocht. Maar ze hebben wel de knop 'downloaden' als je je aankoopt hebt betaald. En dan krijg je dus een of ander DRM bestandje en volgens de uitleg uit de handleiding van Kobo moet dat dus via dat Adobe Digital Editions legaal leesbaar gemaakt kunnen worden.

edit:
Citaat:
Kan ik Kobo eBooks ook op mijn bestaande eReader lezen?
Ja, Kobo eBooks kunnen ook gedownload worden in EPUB-formaat met Adobe-DRM, dus zolang uw eReader Adobe-DRM ondersteunt kunt u Kobo eBooks probleemloos lezen.

https://webshop.libris.nl/Webshop/EBook ... 1#ebookbon

Hmm hier moet ik dan maar eens induiken, bedankt voor de tip! Het zou alleen zonde zijn als je iets koopt en blijkt uiteindelijk toch niet te werken -O- Moet nog eens goed rondneuzen op internet..Heb nu halve project Gutenberg erop, die zijn toch gratis :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:47

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:49

Ja leuk, zag het :D Helaas alleen vanaf 1700, voor scriptie zit ik in 1481 teksten te neuzen :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:05

Hoezee, de postbode kwam mij vanmiddag blij maken met twee Sony's :D Eentje voor mij en eentje voor m'n mam :D Ben nu dus druk bezig met configureren :Y)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:09

Neej, gefeliciteerd! :)

Pmarena, misschien heb ik het even gemist maar heb je al een keus gemaakt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:32

Leuk!! Wil het een beetje lukken met ze start-klaar krijgen? :)

Ha Nelleke, ja ik wil graag de Kobo Glo in het zwart :j

Er wil nog niemand vanaf schijnbaar, zie hem gewoon online in shops te bestellen voor 120 euro, en op Marktplaats staat hij voor 140 bij een shop :P

Er staat er nu wel 1 voor 110 nieuw af te halen in Utrecht, voor de mensen die nog zoeken :)

Maar voor dat tientje verschil koop ik hem liever via een winkel :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:54

Snap ik. Nice! De Kobo glo. Ik ben er heel blij mee. :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:22

Mag ik heel even iets in de groep gooien? Hoeveel zijn jullie bereid om neer te leggen voor een nieuw verschenen e-book?
Puur even soort marktonderzoekje, wat mij tot nu toe tegenhoudt om vooral e-books te kopen (ik heb nu vooral alleen gratis boeken van project Gutenberg erop waar geen auteursrecht meer op zit) is dat ze maar weinig goedkoper zijn dan een printboek en ik dan liever de print heb.. Ikzelf zou een prijs van 7 of 8 euro reëel vinden, maar wat denken jullie?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:37

Rond de €.10,- vind ik meer dan genoeg. In principe kan je hem alleen zelf lezen, een echt boek kun je weggeven of doorverkopen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:45

Ik kom helaas nog steeds met grote regelmaat tegen dat de e-book editie van een nieuw boek duurder is dan de hardcover (!). Principieel weiger ik dat soort boeken nog te kopen, dan lees ik wel 1 van de andere 'tig boeken op mijn leeslijst die wel normaal geprijsd zijn. :o
Laatst bijgewerkt door Dallista op 04-04-13 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:46

Echt? Wow dat heb ik nog niet gezien, maar dat is wel heel raar inderdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:51

Kosten technisch is de prijs van een eboek 10% lager dan die van een paperback. Meer dan de prijs van de paperback wil ik er dus niet voor betalen. Dan kan ik nl beter de 2e handsmarkt in de gaten gaan houden of bij NL het boek uit de bieb halen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:53

Oh ja de bieb, ook optie natuurlijk, toch eens in verdiepen :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:53

Mir_U schreef:
Oh ja de bieb, ook optie natuurlijk, toch eens in verdiepen :)

Niet de bieb zelf, maar e-books bij de bieb :')