Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:16

Ik woon nu weer in mijn eentje en ben echt aanzienlijk duurder uit... ik zit nog uit te vogelen hoe dat nou kan :'). Waarschijnlijk komt het omdat ik heel lui ben in mijn eentje :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:49

Echt? Hm nee maar ik ben echt vreselijk als ik single ben. Ik trek rustig een blik doperwten als avondmaal open := :o

Minder vaste lasten had ik ook op gehoopt, maar meneer wilde liever niet bij mij in mijn 2-kamer appartement in komen wonen (dan hadden we pas écht veel geld over gehouden, ik had een huur van 200 per maand) dus moesten we op zoek naar een ander huis. (hij moest zijn huis verkopen ivm ex)

Omdat we vanwege de verbouwing niet zoveel geld en tijd over houden om leuke dingen te doen, verwennen we onszelf thuis maar, maar dat kost ook eigenlijk best wat :$
Niet zoveel als uitgaan of uit eten gaan, maar toch.

Een aantal basisdingen die lang houdbaar zijn heb ik iets te enthousiast ingepakt en in de berging gezet, en ook een aantal keukenspullen. Ik merk dat ik véél meer geld kwijt ben nu ik per maaltijd apart koop (en het liefst een beetje makkelijk, snel en compleet en niet te veel afwas).
Ik freubelde eerst ook altijd alles zelf met een aantal basis ingrediënten.
Kruiden haalde ik uit de tuin en aan het einde van de zomer vroor ik het gesneden in. Moet ik allemaal weer opbouwen want er gaat niks boven verse peterselie, bieslook en basilicum!
Peterselie en mint groeien trouwens ook als onkruid zo veel. Ik plukte zelfs de brandnetels uit de tuin voor soep :o
Brandnetels zijn vlindernestjes dus die liet ik vaak ook gewoon lekker staan, we hadden ook echt veel vlinders in de tuin, ik plukte alleen de lekkere blaadjes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:18

Die doperwten doe ik ook :D maar ik eet ook rustig niets en dat vind ik heel slecht van mezelf, want ik ben al veel te dun. Dus om dan toch wat te eten koop ik soms wel een maaltijdsalade...

Ik eet echt veel liever met mensen samen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:56

Ik ook, maar dan eet ik blijkbaar ook méér := ben dus wel wat dikker geworden sinds ik samenwoon (hoe cliché) :o

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 08:47

ik leef hier ook met een ''kliko''
ventje is een enorm grote eter,zo propt hij op zijn gemakje al een kilo shoarma naar binnen. [en dan de rest]
een keer koken voor 2 dagen was bijna onmogelijk want het moest op.
nu gaat dat iets beter maar de boodschappen tikken goed aan zo......
[nee,hij is geen billy turf]

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:24

Heel herkenbaar :D Ik was ook echt goedkoper uit toen ik nog alleen was (is al wel een hele tijd geleden). Ik kon echt genoegen nemen met een gekookte aardappel, blikje erwtjes en een vleesje wat ik nog in de vriezer had...daar red ik het echt niet mee bij mijn hubbie. Die eet ook altijd de pannen leeg. Nu kook ik maar gewoon een stuk minder, maar ik kook wel luxer dan toen ik alleen was.
Ook qua vaste lasten is het niet per definitie goedkoper. Ik woonde alleen in een mini-studiootje incl. GWL, ik geloof 300 euro per maand. Daar kan ik nu echt niet mijn deel van de hypotheek van betalen :o Maar ja, ik geniet ook van ons grotere huis e.d., ik heb het er echt wel voor over!

Ik ben op zoek naar een kaptafel voor onze linnen/kledingkamer, ik ga ook maar eens op MP kijken. Die optie vergeet ik dan soms gewoon!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:06

Maar als je op dit moment alleen wilt gaan wonen dan is er niks meer te vinden voor 300 euro, tenminste hier in de buurt niet. Icl kun je rustig het dubbele rekenen.
Huurprijzen zijn hier de laatste tijd echt omhooggeschoten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:21

hmmm, gister boodschappen gedaan voor 37 euro bij de ah en 21 bij de aldi, dus 58 euro.. (ipv 50 euro). daar komt wel bij dat we vorige week 10 euro over hadden dus het is nu weer rechtgetrokken :) We hadden best veel dure dingen bij de ah; kilo kip, bier, notenbrood, vleesbeleg, zalm, kattenvoer en gerookte zalm.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:43

flicka schreef:
Dat vind ik heel knap! Ik leef ook van het minimum en ik heb moeite de eindjes aan elkaar te knopen. En ik woon alleen, nou ja, met 2 hondjes.
Vandaag wel flink ingeslagen bij de Emté supermarkt. Een mooi stuk riblap gevonden met niet al te veel vet, 430 gram voor 2,78€. Mooi voor een paar dagen lekker zacht suddervlees.
Ook lekker shoarmavlees gekocht, dat heb ik in de vriezer gemikt. Brocolli was in de aanbieding, 59 cent voor 1 pond, lekker voor een keer bij het stoofvlees, andere keer heb ik nog rodekool potje.

Omdat mijn cholestorol veel te hoog is, bleek bij bloedonderzoek heb ik sojamelk gekocht, de goedkoopste, toch nog wel duur eigenlijk, 1 euro voor 1 liter.

Hondenvoer weer voor een paar weken op voorraad en lekkere pastasoorten. 2 voor 1. Dus kastjes zijn gevuld. Ik was 30 euro kwijt, maar daarbij zit ook 3 liter wijn, ik rook niet maar hou wel van wijn, en dit was ook een aanbieding. Ik had in ieder geval 3 boodschappentassen vol, pitahbroodjes, droge kosterworst en nog wat kleine dingen.

Ah, de hondjes zijn gek op peesjes dus ik ben buiten mijn budget getreden met kalfspeesjes. Bij de dierenwinkel kosten ze 4,75 voor 100 gram (7 peesjes). Het is wel heel duur, moet eens kijken voor een ander adres. Bij de kiloslager verkopen ze varkensoren, héél groot maar ook héél vet. Dan weet ik al dat ze dat slecht verteren.

En, als je een verjaardag viert moet je dat ook goed doen. Het is immers feest!

Dank je :)

Moet ook zeggen dat ik geweldige ouders heb die mij helpen. Zo eten we op maandag bijvoorbeeld altijd bij mijn ouders, en vaak komt de zaterdag daar ook nog bij, dat scheelt al 2 dagen eten. Mijn dochter zit op zwemles, maar omdat de buurvrouw daar als vrijwilligster werkt, mag ze gratis zwemmen (net zolang tot mijn buurvrouw van 74 stopt met het vrijwilligerswerk). Als de kids twee dagen bij hun vader zijn, scheelt me dat ook in kosten omdat ik ook dan vaak bij mijn ouders mee eet. En zo bouw je allemaal kleine beetjes op.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:20

Ik lees al een tijdje mee en mij lijkt het ook een leuke uitdaging om bewuster te worden van wat ik koop.
Nu doe ik een paar keer per week boodschappen en dan neem je toch onbewust weer extra dingen mee.(en dat is niet goed voor je portomonnee en ook niet voor de lijn :Y) )
Gister voor het eerst een lijstje gemaakt en als het goed is kunnen we daar zeker 5 dagen van eten!ik ben heel erg benieuwd of en hoeveel het scheelt in de kosten.
Ohja,we zijn trouwens met 2 personen,2 cavia's en 2 katten maar die beestjes zijn de kosten ook niet.bijv vlees voor de katten haal ik bij de aldi,als ik voor 15 dagen koop ben ik 3 euro kwijt. :)

Gister ging ik gezellig met vriendlief boodschappen doen,maar dat moet ook niet te vaak want die slaat lekker royaal in :')

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:29

Ik vind het echt heel knap hoor als je met zo weinig budget kunt rondkomen en zelfs nog wat over kunt houden :j kan daar alleen maar respect voor hebben!

Ik heb weer eens veeeeel te veel gekocht natuurlijk voor mijn verjaardag. Nu waren er ook wat mensen minder door een flink ongeluk en dus enorme files met omwegen en dus weg kwijt raken tot gevolg hihi dus anders was er nog wel wat meer gedronken/gegeten ;)
We kunnen in elk geval minimaal 2 weken vooruit nog met het drinken, we drinken normaal gesproken voornamelijk limonade en thee thuis. En ik had wat diepvries afbakbroden gekocht en niet gebruikt dus daar kunnen we ook nog even mee doen, verder nog beleg over enzo dus vanavond lekker brood eten met Ikea balletjes uit de diepvries :9
Hoop komende week even niet zoveel te hoeven kopen, dat compenseert weer wat met mijn uitspattingen hihi! Denk dat we een eind moeten komen :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:36

wat ik trouwens merk, is dat ik ook minder weg hoef te gooien nu ik lijstjes maak.
Ik bedenk nu van tevoren wat we die week gaan eten en haal dus ook voor 7 dagen eten.
Terwijl ik normaliter gewoon dingen in de kar gooide en mijn man ook, dan kan het dus zijn dat je voor 9 dagen eten haalt, blijft er dus altijd iets liggen dat je weg kunt gooien (aan vers spul bedoel ik dus, blikken enz. natuurlijk niet).
Gisteren voordat we de boodschappen opborgen eerst oud spul weggegooid wat nog in de koelkast lag, hopelijk hoeven we straks niets meer weg te gooien.
De honden krijgen ook veel van onze restjes trouwens en ik laat ze ook vaak even een bord of pan lekker uitlikken, gaat het schoner de vaatwasser in. Zonder voorspoelen en gewoon op 50graden, wordt het prima schoon.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:10

Ik ben in '87' geboren, maar mijn ouders hadden het echt heel moeilijk.
Niet veel geld voor extra's, wel kregen we onze dingen die we nodig hadden, maar daar hield het wel bij op.
Verwend zijn wij eigenlijk nooit geweest, maar verder niets tekort gekomen, en heb er veel van geleerd.
Nu ben ik alleen maar blij dat ik zo ben opgevoed, dan dat alles maar kon, want dan is het inderdaad afzien.

Gisteren hebben wij boodschappen gedaan.
Omdat we nog vlees in de vriezer hadden liggen, hoefden we dat niet te halen, en vond m'n man dat we weleens wat geks mochten doen, dus allerlei lekkere dingen gekocht, plus natuurlijk de wekelijkse boodschappen.
Kassa: €39,-

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:27

ik lees al een tijdje mee en ook ik moet met niet veel rond komen.

1 keer per week doe ik de boodschappen de lidle die zit hier om de hoek ik ga lopend met een mandje als die vol zit zit hij vol een extra tasje kopen doe ik niet.
dus alles met daar in behalve wcpapier wasmiddel en als ik aardappelen en appels nodig heb mag 1 van 2 los mee.

buget per week is ongveer 20 euro en 5 euro voor m'n 2 katten. (voor eten drinken kleding kadootjes etc)

vaak lukt het om eronder te zitten maar ik haal veel verse groentes en die verdeel ik dan over bv een pasta wok gerecht en een klein beetje hou ik apart en daar maak ik een gevulde omelet van.
ik kook meestal voor 5 personen 4 vries ik gelijk in en daar kan ik mooi van eten als ik laat terug ben van paardje zo spaar ik weer uit op kant en klaar maaltijden.

brood haal ik bij de ah 3 voor 2 euro kan ik bijna 3 weken mee toe.
en die zijn erg lekker.

verder drink ik koffie limonade en chocolademelk maar die maak ik van verse melk met nesquik maar dan die van de lidle en die is 2 euro voor een grote doos.

gister was ik helemaal blij een nieuwe spijkerbroek kunnen kopen voor 9 euro!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:29

opisop_shop schreef:
wat ik trouwens merk, is dat ik ook minder weg hoef te gooien nu ik lijstjes maak.
Ik bedenk nu van tevoren wat we die week gaan eten en haal dus ook voor 7 dagen eten.

Dat scheelt bij ons ook enorm. Ik haal nu zelfs maar voor 6 dagen eten, de 7de dag is er bijna altijd nog wel genoeg in huis om met een beetje creativiteit een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Gisteren gegourmet, nog genoeg over, dus vanavond alles in een grote koekenpan en smikkelen maar (tussen de middag voor onze logeetjes het pannenkoekenbeslag al opgemaakt :9 )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:41

Lijstjes zijn inderdaad ideaal!
Ik heb de hele ochtend in de keuken gestaan om vanalles te bakken voor mijn verjaardag: boterkoek, vruchtenschelpen, millionaires shortbread, allerlei verschillende muffins en chocolate chip cookies :9 misschien dat ik nog banoffee ga maken. Wat een verschil met wanneer je het kant en klaar koopt qua kosten :oo

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:49

hihi ik ben hier degene die de pannen leeg vreet :') :o Dat liever dan snoep haha _O-

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:48

Ik ben in 87 geboren. Mijn ouders hebben mij ook altijd bijgebracht dat niet alles kan.
Toch kan ik van mijzelf zeggen dat ik verwend ben. Ondanks dat ik mijn paarden, kleren enz. al vrij jong zelf betaalde heb ik vanaf mijn 14de altijd aardig wat geld gehad ivm mijn (goedbetaalde) baantje!
Ik heb afgelopen jaar een half jaar in Finland gestudeert (vrij duur land) en moest zeggen dat het me mee viel om goedkoop boodschappen te doen. Toch denk ik dat indien ik heel de maand aan een vast budget vastzit het in het begin moeilijk gaat worden voor mij. Ik geef makkelijk geld uit omdat ik altijd gewend ben geweest genoeg geld te hebben. Mijn ouders hebben het echt goed gedaan.... Ik heb mezelf gewoon verwend :o

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:53

Als iets mij lekker smaakt, dan kan ik ook aardig wat wegwerken hoor :o
Oh heb trouwens even bij de Deen gekeken van de week naar de tube zaanse mayo...0,58 cent :oo dus best een verschil t.o.v. 0,80 cent :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:47

dat scheelt nogal inderdaad! Maar daarin zit niet de dikke besparing helaas, ik bedoel hoevaak koop je nou zo'n tube?

Goldy, is die E5,- alleen voor je 2 katten of lees ik dat nou verkeerd?

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:24

Nee het is geen dikke besparing, maar Flicka zei van de week dat ze zich meende te herinneren dat ze veel goedkoper waren dan 0,80 cent. Ben dus bewust even gaan kijken wat ze bij de Deen kosten :D

Ik ga zo online maar eens naar de aanbiedingen kijken, voor de aankomende week......heb nog niet alle folders binnen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:48

Ze waren echt een stuk goedkoper dan 80 cent. Wij hebben geen Deen volgens mij. En van zo'n tube kun je er meerdere inslaan, ze zijn best lang houdbaar.

Zo had je een paar jaar geleden macaroni of spaghetti van een goedkoop merk. De Consumentenbond riep dat merk tot beste uit en binnen een week zag je het niet meer. Had de AH het gewoon niet meer in het assortiment. Bang voor de euroshopper of eigen merk denk ik.
Héél flauw.

Dat is ook gebeurd met een biermerk wat de Lidl verkocht. Consumentenbond zegt beste bier voor die prijs. Een week later, wèg kratjes. Nooit meer teruggekomen.

Ik drink altijd Kanis@Gunnik koffie, decafé pads, hebben ze dus niet bij de Emté want hun eigen Markant merk gaat voor, en dat is dus ook een paar dubbeltjes duurder. Dus ik haal K&G bij de AH. Ik ga er niet speciaal naar toe voor die pads want ik kom toch regelmatig bij AH. Maar ik denk dat prijsbewuste mensen wel weten waar bepaalde produkten goedkoper zijn.

Ik had een klein mazzeltje met Sun vaatwastabletten. Er stond zo'n karretje met 35% afgeprijsde artikelen. Ook nog een Sun all in One vaatwaspak. Kost normaal 6,49 en er ging nu meer dan 2 euro af. En waarom: de verpakking is veranderd en er zitten nu 26 ipv 28 tabletten in :) Dus 2 tabletjes bonus naast het prijsvoordeel. Haha. Hema blijft goedkoper maar is het ook zo goed?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:06

Het kan inderdaad soms dubbeltjes schelen per winkel. Ik heb het geluk dat hier AH, C1000 en Aldi letterlijk op een rij naast elkaar zitten. Em-Te aan de andere kant van datzelfde winkelcentrum, en de Lidl aan de weg naar het winkelcentrum :D
Dus ja, ik ben gek genoeg om voor 1 produkt naar een bepaalde winkel te gaan. Het kost me geen extra benzine uiteindelijk.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:23

Ohja wij doen dat ook hoor voor een ding naar een andere winkel omdat het daar goedkoper/beter is, zeker met voorraad dingen. In ëén winkelcentrum zit een groenteboer, ah en bakker. Een gedeelte van de groente en fruit halen we bij de ah en een gedeelte bij de groenteboer, afhankelijk waar het het goedkoopst is. De c1000 zit vrij dichtbij en daar halen we goedkope muesli en de konijnen lusten alleen C1000 hooi :7. Dat kopen we dus groot in maar als er een goede aanbieding is wil ik er ook nog wel speciaal langs gaan.
Dan moet ik voor mijn vriend soms nog langs de ekoplaza want daar hebben ze goed (en heeel duur) suikervrij spul. En dan gaan we nog naar de lidl. Meestal is het wel per week of naar de lidl, of de ah want die zitten beide ver weg. En dan daarbij nog de C1000 als we daar iets nodig hebben.
Mijn paard is vandaag verhuisd van 23 km naar 4,5 km van huis. En dat gaat ook flink benzinekosten schelen. Zag ook scharreleieren te koop langs de weg naar de nieuwe stal en een boer die tijdens het aspergeseizoen, asperges en allerlei andere groente en fruit verkoopt. Vaak zijn dat soort adresjes heel lekker en betaalbaar.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:27

Dat is hier anders. Ik heb een winkelcentrum op loopafstand maar de enige super is AH. Op fietsafstand zit een kleine aldi, eenzaam en alleen. En aan de andere kant van de wijk nog een winkelcentrum met alleen een AH als super. Dus voor de C1000 en Emté moet ik de auto pakken. Ik combineer dat dan met honden uitlaten in een bos of met een dierenspeciaalzaak. Zolang ik mijn 17 jarige autootje nog heb kan dat. Anders ben ik afhankelijk van de AH of Aldi. Ik ben ook weleens bij een Lidl hier geweest maar weet niet meer waar die zit. Die zoeken we op, al is het maar voor de Haribo-drop :)

Da's ideaal Fleurtje, stal dichtbij en boer en eieren langs de weg. Eieren nu zou ik daar niet kopen, zijn vast bevroren (geweest).

Jammie, asperges, oooooooooooooooooh, ben ik zo gek op. Zeker als ze in de aanbieding zijn, of van de boer dus, lekker vers!