Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:49

996981 schreef:
purny schreef:
@996981: Dat is ook niet slim. Hierdoor gaan veel mensen in problemen komen omdat ze dan misschien 1000 euro moeten bij betalen.

Het is toch aan mensen zelf om keuzes te maken? Sommige mensen betalen liever meer en krijgen geld terug (met het risico alles kwijt te raken bij faillissement) en anderen betalen maandelijks liever minder en betalen einde van het jaar bij.

Het was alleen maar uit bezorgdheid bedoeld hoor. Wat je doet moet je echt zelf weten.
Niet dat je straks aan het eind van het jaar zoveel terug moet betalen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:50

purny schreef:
996981 schreef:

Het is toch aan mensen zelf om keuzes te maken? Sommige mensen betalen liever meer en krijgen geld terug (met het risico alles kwijt te raken bij faillissement) en anderen betalen maandelijks liever minder en betalen einde van het jaar bij.

Het was alleen maar uit bezorgdheid bedoeld hoor. Wat je doet moet je echt zelf weten.
Niet dat je straks aan het eind van het jaar zoveel terug moet betalen

Bedankt Purny. We zullen aan het einde inderdaad x bedrag bij moeten betalen, net als dit jaar, maar dat komt goed! :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:03

Ik vind het geschatte verbruik en het adviesbedrag bij ons nogal ruim…
Om aan het geschatte verbruik te raken moeten we augustus t/m december gemiddeld 316m3 p/m verbruiken. Vorig jaar was januari met 335m3 de maand met het meeste verbruik. Toen hebben we de gaskachel veel aangehad (gaan we dit jaar niet meer doen)

Zal wel te maken hebben met het vervangen van de ketel. Vorig jaar mei verbruik van 440m3 en dit jaar 41m3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 996981 op 07-08-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:14

verootjoo schreef:
[ [url=m/IblHFc.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gevonden wat ik aan gas betaal.
Ik vind het niet veel, waar komen die absurde bedragen vandaan? Of gaat die van mij nog omhoog binnenkort? Ik heb geen bericht gehad van Eneco over een verandering.

Maar jij heb een contract voor onbepaalde tijd? Hoe werkt dat dan? Want dan krijg je dus nooit te maken met een nieuw contract en dus nieuwe prijzen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:22

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:
[ [url=m/IblHFc.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gevonden wat ik aan gas betaal.
Ik vind het niet veel, waar komen die absurde bedragen vandaan? Of gaat die van mij nog omhoog binnenkort? Ik heb geen bericht gehad van Eneco over een verandering.

Maar jij heb een contract voor onbepaalde tijd? Hoe werkt dat dan? Want dan krijg je dus nooit te maken met een nieuw contract en dus nieuwe prijzen?

Het is wel een variabel vrij contract.
Maar geen idee hoe het werkt want heb me er niet echt in verdiept. Wij zitten al jaren bij Eneco, en in dec 2020 verhuist en toen kregen we dit. De prijzen zijn wel 2 keer verhoogd (voor 2021 en 2022) maar niet zo drastisch als ik hier lees.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:15

verootjoo schreef:
Oh dus als je vast had en dat die nu afgelopen is?

Wij blij dan met ons contract voor onbepaalde tijd variabel :=

Maar raar toch dat die niet zoveel stijgen en als je een nieuw contract moet afsluiten het ineens alleen absurde bedragen zijn :?

De variabele contracten wijzigen dus wel ! In ieder geval per januari en juli. Maar bij veel leveranciers nu ook tussendoor. Ik neem aan dat Eneco nu ook een stuk hoger zit dan 0,88 per M3 gas die je nu noemt.
Laatst bijgewerkt door Maris op 07-08-22 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:15

verootjoo schreef:
Telpeva schreef:
Mijn maandbedrag is deze maand weer omhoog gegaan, nu betaal ik inmiddels bijna 3x zo veel als vorig jaar.

Ventilatoren onder de verwarming ben ik ook wel benieuwd naar of dat wat is, of het herrie maakt, merk je er veel van?
En meteen nog een vraag van mijn kant, weet iemand hoe nuttig het is om apparaten als de vaatwasser en wasmachine niet overdag maar alleen in de nacht en in het weekend te laten draaien? Haal je daar echt winst uit?

Ligt eraan of je dal- en normaaltarief hebt. Maar wij hebben zonnepanelen dus ik doe dat vooral als de zon schijnt :Y)

Telpeva, als je een slimme meter hebt, dan heb je normaal gesproken ook piek en daltarief (mits je hier ook een contract voor hebt, als je tijdens je contract periode van conventionele meter naar slimme meter bent gegaan, heb je misschien maar 1 tarief). In Limburg en brabant (enexis) gaat dat 's avonds om 9 uur in en in het weekend. In de andere delen van NL om 23 uur.

Verootjoo, als je zonnepanelen hebt hoef je niet te wassen als het zonnig is, het wordt namelijk gesaldeerd op je jaarrekening. Je kunt gewoon tijdens een sneeuwbui de was doen ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:20

Maris schreef:
verootjoo schreef:

Maar raar toch dat die niet zoveel stijgen en als je een nieuw contract moet afsluiten het ineens alleen absurde bedragen zijn :?

De variabele contracten wijzigen dus wel ! In ieder geval per januari en juli. Maar bij veel leveranciers nu ook tussendoor. Ik neem aan dat Eneco nu ook een stuk hoger zit dan 0,83 per M3 gas.

Die foto is wat ik nu betaal, ik heb de screenshot vandaag gemaakt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:21

verootjoo, dan snap ik echt niet hoe dat kan !

Dit is b.v. en paar bladzijdes terug te lezen over Eneco .

manzano schreef:
Hmm bij mij wijzigt het elke maand bij Eneco.
Hoop niet dat ze hem nu omhoog knallen en er dan pas over 3 maanden weer wat aan wijzigen :=

En ik kwam ergens een prijs tegen van 1,45 euro per m3 gas bij eneco.
Laatst bijgewerkt door Maris op 07-08-22 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Storm

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:25

Variabele prijzen veranderen niet in ieder geval per januari en juli. De leverancier waar ik werk heeft de prijzen per 1 mei omhoog gedaan, maar daarna niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:25

Storm schreef:
Variabele prijzen veranderen niet in ieder geval per januari en juli. De leverancier waar ik werk heeft de prijzen per 1 mei omhoog gedaan, maar daarna niet meer.

Je hebt gelijk, sorry. Maar veel leveranciers zullen dat wel doen nu, denk ik ?!
Weet jij hoe het kan dat Verootjoo nog steeds 0,88 per m3 betaald ? Met een variabel contract bij Eneco.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:27

Maris schreef:
Dit is b.v. en paar bladzijdes terug te lezen over Eneco .

manzano schreef:
Hmm bij mij wijzigt het elke maand bij Eneco.
Hoop niet dat ze hem nu omhoog knallen en er dan pas over 3 maanden weer wat aan wijzigen :=

En ik kwam ergens een prijs tegen van 1,45 euro per m3 gas bij eneco.

Ja, daarom ging ik kijken wat ik betaal. Ik heb ook geen mails gehad over gewijzigde tarieven oid.
Ik begrijp die verschillende tarieven totaal niet. Mijn ouders hadden een contract wat afgelopen is en die gaan ook naar een bizar tarief. Dus die halen nu hun huis van het gas af.
Maar ik heb geen raar tarief, en zit ver onder wat hier genoemd wordt. Ik begrijp niet waar ‘m dat in zit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:29

verootjoo schreef:
purny schreef:
Dat zijn prijzen van nieuwe contracten. Moet je maar eens Twitter bekijken. Daar stikt het van de idioot hoge adviesbedragen.

Ik heb hetzelfde contract (al tig jaar) en wissel wel elke maand qua tarief. Zat op jouw tarief en nu op 1.67 (is ook nog hoger geweest). Heel apart.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manzano op 07-08-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:29

Wij kijken per maand of de prijs omhoog moet. Wij kopen in op de markt, en als de prijzen nog weer meer gaan stijgen, dan moeten wij ook omhoog. Maar gelukkig vanaf mei blijft het gelijk (2,83 inclusief alle kosten en nog 21% BTW, daadwerkelijke prijs is dus lager)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:32

Over de vragen van de variabele prijzen, als je ergens lang bent, krijg je meer korting. Dan loont het dus om niet over te stappen want dan begin je weer overnieuw. Dit staat ook in je algemene voorwaarden en liep al voordat de prijzen omhoog gingen.
Dat mag een leverancier trouwens zelf bepalen. Sommigen doen het wel, sommigen niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:33

manzano schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb hetzelfde contract (al tig jaar) en wissel wel elke maand qua tarief. Zat op jouw tarief en nu op 1.67 (is ook nog hoger geweest). Heel apart.

[ [url=m/WpTKHC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hé wat gek joh, jij ook Eneco. Zou het dan misschien ook te maken hebben met de netbeheerder? Dat is hier stedin.

Storm schreef:
Over de vragen van de variabele prijzen, als je ergens lang bent, krijg je meer korting. Dan loont het dus om niet over te stappen want dan begin je weer overnieuw. Dit staat ook in je algemene voorwaarden en liep al voordat de prijzen omhoog gingen.
Dat mag een leverancier trouwens zelf bepalen. Sommigen doen het wel, sommigen niet.

Ah, dat zou kunnen. Wij zitten nu al 10+ jaar bij Eneco.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-08-22 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:34

Storm schreef:

Ja maar ik ben met 19 jaar denk ik best lang klant :=
Feit dat verootje helemaal niet wijzigt en wij elke maand bij hetzelfde contract is ook gek, ongeacht hoe lang je klant bent.

Edit; netbeheerder heeft er geen invloed op. Dat is enkel de netbeheer vergoeding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:38

manzano schreef:
Storm schreef:

Ja maar ik ben met 19 jaar denk ik best lang klant :=
Feit dat verootje helemaal niet wijzigt en wij elke maand bij hetzelfde contract is ook gek, ongeacht hoe lang je klant bent.

Edit; netbeheerder heeft er geen invloed op. Dat is enkel de netbeheer vergoeding.

Nee, ik heb het voor de zekerheid teruggekeken in de app, maar heel 2022 heb ik 0,88€ voor gas.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:39

Netbeheerkosten liggen ook niet vast. Het varieerd ergens tussen de 4,99 en 25 euro afhankelijk waar je woont en wie je leverancier is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:42

Storm schreef:
Netbeheerkosten liggen ook niet vast. Het varieerd ergens tussen de 4,99 en 25 euro afhankelijk waar je woont en wie je leverancier is.

Ja dat klopt. Maar dat is (bij Eneco) een los bedrag en staat los van de gasprijs (en of die wisselt per maand).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:42

Over de prijsverschillen: het zou kunnen dat jullie ook nog weer verschillende contracten hebben, je hebt ook dynamische contracten, contracten op basis van de marktprijs en contracten met APX (elek) en leba (gas). Dan heb je ook verschillende prijzen maar die hangen dus samen met de manier van inkoop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:43

verootjoo schreef:
Nee, ik heb het voor de zekerheid teruggekeken in de app, maar heel 2022 heb ik 0,88€ voor gas.

Ik zou vooral geen navraag gaan doen :)) :')

Edit: aan de screenshots te zien zijn het dezelfde contracten.
Anyhow; ik vind het gewoon heel slecht hoe vreselijk ondoorzichtig en onduidelijk het is. Dat blijkt in dit topic wel en je kan als consument toch bijna niks anders.
Ik heb totaal geen inzicht of het klopt en ik moet maar weer afwachten wat ze volgende week verzinnen qua tarief voor volgende maand (of welke periode ze dan goed dunkt).
Laatst bijgewerkt door manzano op 07-08-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:44

manzano schreef:
Storm schreef:

Ja dat klopt. Maar dat is (bij Eneco) een los bedrag en staat los van de gasprijs (en of die wisselt per maand).

Dat klopt inderdaad, dit veranderd niet mee met de variabele prijs.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:47

manzano schreef:
verootjoo schreef:

Ik zou vooral geen navraag gaan doen :)) :')

Hahaha, nee dat was zeker niet het plan. Misschien zijn ze ons gewoon vergeten.

Word wel een beetje bang voor 2023. :=

Storm schreef:
Over de prijsverschillen: het zou kunnen dat jullie ook nog weer verschillende contracten hebben, je hebt ook dynamische contracten, contracten op basis van de marktprijs en contracten met APX (elek) en leba (gas). Dan heb je ook verschillende prijzen maar die hangen dus samen met de manier van inkoop.

Oh echt, wat apart zeg. Ik wist helemaal niet dat er zoveel contracten waren. Toen we in ons vorige huis gingen wonen ons aangemeld bij Eneco, geen idee op wat voor contract. En toen we gingen verhuizen dat doorgegeven en aangegeven dat we energie en gas van hun wilden hebben. Nooit verdiept in wat voor contracten er mogelijk zijn.
We wilden eigenlijk overstappen naar een groene, maar dat durf ik nu al helemaal niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:52

Storm schreef:

Whaaaa dat is om het gemakkelijk te maken zeker ? :+ ;)