Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:52

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:53

Bedrijfsmatig paarden houden (paardenhouderij) is wel wat anders dan 2 hobby paarden in een weiland. Maar altijd belangrijk om goed te onderzoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:55

manzano schreef:
Bedrijfsmatig paarden houden (paardenhouderij) is wel wat anders dan 2 hobby paarden in een weiland. Maar altijd belangrijk om goed te onderzoeken.

Ja alleen moet je wel aan het bestemmingsplan voldoen toch? Dus in dit geval ook inrichten volgens het plan dat het bij de omgeving past. Denk dat je een rijbaan wel kan vergeten..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:58

Mag binnen het bouwvlak staat in de tekst. Maar ik heb niet verder gekeken naar hoe en wat. Hangen vaak nog wel artikelen onder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:17

Een 20x40m rijbaan mag je in eigenlijk iedere
gemeente zonder vergunning aanleggen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:18

996981 schreef:

Alleen op het bouwblok.. daarbuiten heb je een vergunning nodig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:27

Wat ik kan vinden is het bouwblok eigenlijk al vol en is de grond die er bij zit agrarisch met archeologische en “ waarden”

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:35

996981 schreef:

Dat is zeer afhankelijk van de bestemming. Het mag vaker niet dan wel. Heb er al zo vreselijk veel problemen mee gezien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:38

manzano schreef:
996981 schreef:

Dat is zeer afhankelijk van de bestemming. Het mag vaker niet dan wel. Heb er al zo vreselijk veel problemen mee gezien.

Volgens mij heeft het ook te maken met de regels die de gemeente per bestemming hanteert. De ene gemeente is makkelijker dan de andere. Het is sowieso altijd goed na te vragen bij de gemeente wat wel en niet mag. Wetten en regels zijn niet altijd makkelijk juist te interpreteren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:43

996981 schreef:
Volgens mij heeft het ook te maken met de regels die de gemeente per bestemming hanteert. De ene gemeente is makkelijker dan de andere. Het is sowieso altijd goed na te vragen bij de gemeente wat wel en niet mag. Wetten en regels zijn niet altijd makkelijk juist te interpreteren

Sommige gemeentes gedogen het, maar zodra er klachten komen moeten zij handhaven.
Het is gewoon landelijk geregeld dat (buiten)bakken/schuilstallen enz op het bouwblok thuis horen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:45

Dat klopt. En binnen gemeenten heb je nog weer verschillende bestemmingsplannen per locatie.
Maar heb er afgelopen jaren aardig wat ervaring mee op gedaan.

Edit: ze hoeven helemaal niet altijd op het bouwblok overigens. In heel veel bestemmingsplannen is het bouwblok namelijk niet groter dan het woonhuis.
Vaak werken ze dan met afstanden vanaf het woonhuis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:48

manzano schreef:
Dat klopt. En binnen gemeenten heb je nog weer verschillende bestemmingsplannen per locatie.
Maar heb er afgelopen jaren aardig wat ervaring mee op gedaan.

Edit: ze hoeven helemaal niet altijd op het bouwblok overigens. In heel veel bestemmingsplannen is het bouwblok namelijk niet groter dan het woonhuis.
Vaak werken ze dan met afstanden vanaf het woonhuis.

Dat is mijn ervaring ook :j bij twijfel gewoon even contact opnemen met de gemeente, dan heb je het zwart op wit

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:51

Dat is idd altijd goed (op schrift). Zeker met gemeenten.... :=

Maar "agrarisch-met waarden" is over het algemeen geen fijne bestemming qua mogelijkheden :n
Maar met zo'n schuur van een ander zo pal tegen je perceel met een overpad zou ik sowieso niet aan beginnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:56

manzano schreef:

En dan nog kan dat verkeerd gaan.
Vriendin had op mail staan dat iets mocht, nee hoor helemaal geen probleem.
Later een brief dat ze het toch moest verwijderen/aanpassen omdat het toch niet voldeed, met de mededeling dat degene van de mail niet gemachtigd/gerechtigd was daar over te beslissen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:01

Brainless schreef:
manzano schreef:

Later een brief dat ze het toch moest verwijderen/aanpassen omdat het toch niet voldeed, met de mededeling dat degene van de mail niet gemachtigd/gerechtigd was daar over te beslissen.

Idd wel even goed checken dat je niet met de receptie mailt oid en wel een juiste persoon hebt.
Waardeloze organisaties wat dit betreft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:09

Brainless schreef:
manzano schreef:

Dan hadden ze bij mij toch echt wel een probleem gehad :o

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:02

Weet iemand van jullie hoe het zit, om te wonen op een agrarische bestemming? Zonder bedrijf? Is het zo simpel te omzeilen als mij word voorgedaan, even een kvk nr aanvragen en 2 paarden daarom zetten. Of een stukje aan een bedrijfsmatige stal verhuren?
Of word me dit echt te makkelijk me voorgehouden en is het een slechte optie.
Mijn plan is als om het privé te houden eigelijk en wel jaarlijks een paar veulens te gaan fokken voor de verkoop.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:10

Het is vaak een probleem dat de bank niet wil financieren als alles agrarisch is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:22

Of omzetten naar prive maar daar zitten ook kosten aan verbonden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:23

Letsdunit schreef:

En helaas willen veel gemeenten er niet aan nog. Was onlangs nog een persbericht over vanuit Buitenstate. Echt zonde.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:31

gewoonmarie schreef:
Weet iemand van jullie hoe het zit, om te wonen op een agrarische bestemming? Zonder bedrijf? Is het zo simpel te omzeilen als mij word voorgedaan, even een kvk nr aanvragen en 2 paarden daarom zetten. Of een stukje aan een bedrijfsmatige stal verhuren?
Mijn plan is als om het privé te houden eigelijk en wel jaarlijks een paar veulens te gaan fokken voor de verkoop.

Wij hebben laatst een huis bekeken welke 20% agrarisch is. Dit kwam er op neer dat we 80% van de taxatiewaarde konden financieren bij de bank, en de 20% agrarisch zelf moeten betalen.

Kijk dus goed of het überhaupt te financieren is.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:08

De financiering is het probleem niet, maar kan ik m’n huis uit worden gezet als ik daar woon met wat paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:15

Letsdunit schreef:

En soms lukt je dat niet door bezwaren uit de omgeving. Als daar een veehouder zit die met zijn toekomstige bedrijfsvoering in de knel komt door jou woonbestemming, zal die echt wel bezwaar maken op die gewenste bestemmingswijziging. En er zijn gemeenten die ook heel stellig zijn met buitengebied voor boeren, bebouwde kom voor burgers.

Gewoonmarie, je hebt iig geen bescherming zoals een woonbestemming dat heeft. In hoeverre je op zo'n bestemming een actief bedrijf moet hebben, geen idee. Daar ben ik niet in thuis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:48

gewoonmarie schreef:

Doen wij al 25 jaar. Geen probleem. Niet eens een KvK-nummer, fok idd af en toe een veulen.

We moesten hier zelfs gewoon agrarisch omzetten naar 'bijzonder agrarisch - paardenhouderij'.
Vond de gemeente alleen maar heel fijn, kalvermestrechten voor 130 stuks werden 17 paarden - mestoverschotprobleem wilden ze graag helpen opruimen.

Als je buren hebt met wél een bedrijf vinden die het alleen maar heel plezierig als je agrarisch blijft. Kun je niet zeiken over stankcirkels.

Onze buren hebben hun agrarische bestemming gehouden (terwijl een gemeentelijke herziening van het bestemmingsplan er 'erfbestemming' van wilde maken) omdat hún buren aan de andere kant fokzeugen houden.