[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:24

Ik denk dat er sowieso meer mensen zijn die een heggenschaar in huis hebben, dan een kettingzaag - met of zonder zaaglaarzen :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:42

Nummus schreef:
Wacht even lees ik nu tussen de regels door dat je alsnog wel aan 't werk bent ermee? Met deze hitte? Ik zou de hele dag in dat badje blijven liggen inderdaad. :=

Dit was geen werk aan de boerderij maar "werk werk" :D

Haha al die verbaasde reacties over zaagkleding verbazen mij dan weer :D

Ook mét beschermende kleding moet je natuurlijk heel voorzichtig zijn, maar juist omdat wij er niet in geoefend zijn en een kettingzaag toch wel serieus gevaarlijk is wilden we wat extra veiligheidsmaatregelen.

Ik heb overigens wel zin om er mee aan de slag te gaan, maar moest vriend beloven dat ik dat niet doe als hij er niet bij is :+ .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:51

Ah vooruit, "werk werk". :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:16

Gelijk heb je! Ik voel zelf weinig behoefte om met een kettingzaag rond te gaan lopen hannessen maar als je denkt hem veel te gaan gebruiken dan is het een mooie aankoop natuurlijk. Wil je er bomen mee om gaan zagen dan ofzo? :) Nooit verdiept in kettingzagen en dus ook nooit op "zaagkleding" gestuit. Ik zou serieus gedacht hebben dat als iemand zijn zaagbroek aan gaat trekken, dat het dan gewoon een oude klusbroek is die al helemaal vol met zaagsel zit ofzo :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:49

Ja er staan nog meerdere boompjes die om moeten en sowieso heel veel materiaal wat nog afgekort moet gaan worden. En we willen straks in de nieuwe situatie wel weer een houtkachel, dus dan is het ook interessant om zelf stammetjes in kleinere stukken te kunnen zagen.

En er ligt bijvoorbeeld ook nog een heel stuk afgeknapte boom achterin bij de oude schuilstal. Die kunnen we nu ook zelf klein gaan maken. En nog twee omgewaaide bomen over de omheining achterin waar we straks een stukje 'minibos' van gaan maken. Als we overal een hovenier oid voor moeten gaan inschakelen wordt dat een duur geintje. Dus denk dat we deze uitgave er vrij snel uit gaan hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:34

Tip voor het zagen: doe dat binnen niet al te lange tijd nadat de gekapt zijn. Als ze al wat gedroogd zijn, wordt het zagen steeds lastiger. Vergeet ook niet regelmatig je ketting te slijpen.

Mijn man doet de kettingzaag dingen hier, ik krijg hem niet :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:30

Dat geldt voor het klieven ook, droog hout is veel taaier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:31

Ik vind ze vochtiger lastiger te zagen maar dat kan aan mij liggen :+

Vooral qua opruimen is het makkelijker ze snel klein te maken, wij hebben op 1 dag 20 coniferen neergelegd omdat er haast op zat en zie dan maar eens een boom snel in stukken te krijgen :+

Wij hebben 2 reserve kettingen liggen, iedere dag machine even uit elkaar halen en schoonmaken is ook geen overbodige luxe, evenals olie goed in de gaten houden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:44

Jup, onderhoud is key.

Van onder naar boven zagen werkt vaak beter als andersom (mocht je daar nog niet achter zijn), zeker als ze ergens op liggen. Dan blijft je zaag niet hangen omdat de boom inklapt, maar eigenlijk juist 'uit' klapt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 22:07

Goede tips allemaal zo! Thanks!!

Vandaag lekker eerste stukje slingerpaadje uitgezet met prikpaaltjes om te kijken hoe ik het verloop exact wil hebben, op basis van mijn schets van laatst. Ook de roundpen uitgezet met prikpaaltjes en nog even samen gekeken naar hoe we het verder gaan doen en eventuele veranderingen/aanpassingen ten opzichte van de schets.

T' is een beetje lastig te zien met alleen nog prikpaaltjes, maar het geeft een idee...
Zoooo leuk om te doen :D :D
Afbeelding

Verder ter voorbereiding van het plaatsen van de nieuwe aardepennen nog een oud weidepaaltje eruit gehaald én gelijk een brede doorgang gemaakt zodat ik hier straks makkelijk door kan met de tractor vanaf de standplaats en met de marathonwagen richting de rijbak. Ook gelijk dit stukje rood/wit cord vervangen door mijn gallagher cord. Ziet er weer een heel stuk strakker uit zo! Met als bonus onze 'huisduif' ook weer eens op de foto :D . Hij is wel gezellig, komt zich bijna altijd wel even melden als ik bezig ben op de track.

Afbeelding

Morgen eerst weer richting Gelderland voor mijn lesroute daar en dan 's avonds 10.000kg hooi de zolder opwerken :D . Ben echt heeeeel benieuwd hoe vol het dan gaat staan!

De zolder is er in elk geval klaar voor :D
Afbeelding

En de "kleine chagrijnige oude mannetjes" zijn inmiddels heuse jonge zwaluuwtjes en vliegen samen met pappa en mamma mij constant rakelings om de oren :D :D Ook al zo leuk!
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:13

In mijn ervaring is kunststof onder je hooi problematisch. Onbehandeld hout ademt beter en dan krijg je geen vochtverschillen en dus broei/schimmel.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:14

Wat geweldig! Die koppies, ha ha ha.
Leuk zeg, een zwaluwnest.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:16

Die zwaluwtjes!!! <3 Zo leuk :+:
Je draad ziet er inderdaad weer superstrak uit! Ben benieuwd naar het slingerpaadje, kan 't nu nog niet zo goed zien :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 23:23

tamary schreef:
In mijn ervaring is kunststof onder je hooi problematisch. Onbehandeld hout ademt beter en dan krijg je geen vochtverschillen en dus broei/schimmel.

Meen je -O-
Moet ik maar hopen dat het hier toch meevalt, want iets anders heb ik nu niet en zoveel kunststof pallets loopt nog best op qua prijs

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:28

MarliesR schreef:
tamary schreef:

Meen je -O-
Moet ik maar hopen dat het hier toch meevalt, want iets anders heb ik nu niet en zoveel kunststof pallets loopt nog best op qua prijs

Of eerst een laag minder goed hooi (heel oud hooi of berm hooi) op de pallets doen.
Werd vroeger veel gedaan op de hooizolders met alleen maar ronde kleine stammen.
Succes in ieder geval met het hooi.

Slinger paadje is nog niet heel goed te zien, prik paaltjes wel her en der :D

En benieuwd of je nog meer lesroutes hebt ….

Groet Karin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:21

Ik denk dat het schimmelen met die open pallets wel mee zal vallen, maar het zal wel een werk worden om daar regelmatig het hooi onder weg te halen, want dat oude hooi gaat wél heel stoffig worden.
Ik ben dus geen voorstander van een laag oud hooi onder nieuw hooi.

Ze hebben nog genoeg te eten voor het echt 'paden' worden :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:36

Op een vorige stal hadden ze plastic pallets; ik vond die moeilijker schoonmaken (oud hooi eruit) dan houten pallets. Voordeel wel dat je ze af kunt spuiten, dat doe je met hout niet zo snel.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:13

Ik zou het sowieso niet op pellets leggen broeinest voor muizen. Wij strooien hier 1 of 2 pakjes stro uit en daar komt het hooi weer op. Dan heb je ook geen probleem met schimmel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:24

Muizen komen er toch wel in, die hou je sowieso niet tegen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 11:53

Dat was even een flinke klus! Twee van deze wagens!
En dan nog een een losse aanhanger met de restende +/- 40 baaltjes die niet op de platwagens pasten.
Afbeelding

En zo ziet de zolder er nu uit :D
Afbeelding
Afbeelding

Nu is het écht met recht een hooizolder :D
En man, wat was ik blij met het feit dat er een geïsoleerd dak op zit toen we zaterdag met 34 graden bezig waren :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:54

:= Jullie leven dus nog?
Ziet er wel stoer uit hoor!!! Genoeg voorraad voor nu dus.

Is dat wel makkelijk beneden te krijgen? Gewoon smijten of hoe ga je dat doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:03

Dat is een serieuze bult hooi.
Hoelang ga je daar ong. mee doen ??
Nu al profijt van je geïsoleerde dak dus :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:33

Oef....hoeveel baaltjes zijn dat joh := Gek, dat je dat net zaterdag hebt gedaan, hoe krijg je het zo gepland %) Wel fijn dat je nu meteen al blij bent met de investering in het dak :D

Ligt alles nu vol of heb je nog een stukje "praktijkruimte" of hoe noemde je het ook alweer? :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:17

+:)+ wow dat zijn flinke wagens vol en nu een echte hooizolder
en super dat zo'n geïsoleerd dak goed werkt ;)

Groet Karin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 10:32

Nummus schreef:
:= Jullie leven dus nog?
Ziet er wel stoer uit hoor!!! Genoeg voorraad voor nu dus.

Is dat wel makkelijk beneden te krijgen? Gewoon smijten of hoe ga je dat doen?

Ja al moet ik zeggen dat ik de klap wel voel nu het helemaal klaar is :')

En naar beneden is een stuk makelijker, inderdaad gewoon door het gat naar beneden mikken :D . Heb er al mee kunnen testen aangezien er nog ongeveer 40 baaltjes stonden van vorig jaar. Die heb ik allemaal naar beneden gedaan om plek te maken voor de nieuwe voorraad. Dat ging prima!

DubbelDun schreef:
Dat is een serieuze bult hooi.
Hoelang ga je daar ong. mee doen ??
Nu al profijt van je geïsoleerde dak dus :)

Hangt er een beetje vanaf of er nog veulens bij komen en wanneer. Met alleen de huidige twee zou ik het (in combinatie met wat ik nog heb staan) wel moeten redden tot volgend jaar!

pmarena schreef:
Oef....hoeveel baaltjes zijn dat joh := Gek, dat je dat net zaterdag hebt gedaan, hoe krijg je het zo gepland %) Wel fijn dat je nu meteen al blij bent met de investering in het dak :D

Ligt alles nu vol of heb je nog een stukje "praktijkruimte" of hoe noemde je het ook alweer? :)

Hij zou oorspronkelijk woensdag komen, toen was het nog veel warmer! De tweede wagen hebben we zondag gedaan (en nog een klein beetje maandag). Dat scheelde al wel :D
Zolder staat nu wel behoorlijk vol :+ . Dit zijn 400 balen! 450 zou in elk geval ook nog wel lukken. Met heel goed stapelen misschien nog wel 500. Maar echt een theorie/kantoor ruimte gaat op deze manier er niet ook nog naast lukken. Nu zou dat toch iets zijn wat ik pas op zou pakken wanneer we wat verder zijn met het huis, dus kijken tegen die tijd wel even wat we daar mee doen.