Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:04

Wat een leuk topic!

Ik kom me ook even melden. Ik ben niet zo zeer een asiel, die van mij komen eigenlijk gewoon uit het tuincentrum. :')

Pannenkoekplant had ik al een tijdje op mijn bureau staan en vandaag dit roze exemplaar er aan toegevoegd! *\o/*

Sta er wel versteld van hoe snel die pannenkoekplant nieuwe blaadjes maakt! Ben benieuwd hoe die roze het hier zal gaan doen... Iemand hier ervaring mee?
Afbeelding

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:20

_Lina schreef:
Wat een leuk topic!

Ik kom me ook even melden. Ik ben niet zo zeer een asiel, die van mij komen eigenlijk gewoon uit het tuincentrum. :')

Pannenkoekplant had ik al een tijdje op mijn bureau staan en vandaag dit roze exemplaar er aan toegevoegd! *\o/*

Sta er wel versteld van hoe snel die pannenkoekplant nieuwe blaadjes maakt! Ben benieuwd hoe die roze het hier zal gaan doen... Iemand hier ervaring mee?
[ [url=m/WOgZAI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij ons overlijden bijna alle planten, maar die roze leeft nog :+ zijn witte broertje is heel grappig. Die laat zijn blaadjes hangen als hij dorst heeft en na wat water trekt hij binnen 30 min weer bij en staat er dan weer blij en statig bij.

De pannenkoek doet het bij ons ook niet zo heel goed.

_Lina

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:31

@laura1987

Goed om te horen dat de roze wel nog steeds leeft dan! :D Meer kans voor mij dat het goed gaat gaan haha...
Pannenkoekplant heb ik nu zo een twee tal maand en tot nu toe gaat het wel goed!

Groeit de roze plant bij jou snel? Of valt dat wel mee?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:36

_Lina schreef:
@laura1987

Goed om te horen dat de roze wel nog steeds leeft dan! :D Meer kans voor mij dat het goed gaat gaan haha...
Pannenkoekplant heb ik nu zo een twee tal maand en tot nu toe gaat het wel goed!

Groeit de roze plant bij jou snel? Of valt dat wel mee?

Hij is redelijk snel gegroeid, maar niet zo snel als de witte variant.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:39

Die roze ging hier juist supersnel dood -O-
En ik vond hem nog wel zo leuk!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:32

Mijn huisgenoot heeft een gesloten terrarium, en ik kijk er eigenlijk nooit naar om. Nu alleen laatst gespot dat er schimmel in zit. Is daar nog iets aan te doen denken jullie? Voor zover ik kan zien zit het alleen op dat plantje en niet op de anderen.

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:15

Gister een musa gescoord bij de lidl, leuke tip?

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:47

Ahh leuk een Musa :))

Warboel schreef:
Ahhh zonde :

Ze wilden op werk Frits ook wegdoen omdat hij wat dor werd en het filiaal verbouwd moest worden, maar hij was nog prima op te lappen!

Frits nog op werk, stuk voller maar wel een beetje verdrietig
[ [url=m/omwFV1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Frits bij mij, van zn eerste dag tot nu :))
[ [url=m/U2Ijrn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y49uPE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QEMtXz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk Karel is een beetje vergelijkbaar met de before Frits op 't moment :))

Afbeelding

Ik ga morgen nog ff naar de Intratuin in Halsteren :))

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:56

Oeehh die in Halsteren schijnt mooi te zijn <3
Wil ik ook nog een keer naartoe.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:16

Ik vind Karel bijzonder leuk :D

Schimmel in een terrarium lijkt me lastig.. Sorry, ik weet ook niet wat je daar het beste mee kan doen.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:27

Jaa Halsteren is de grootste van Nederland! Ging sowieso standaard daar altijd heen vroegah dus dacht dat intratuinen altijd zo groot waren want had geen idee dat dat de grootste van Nederland was :+ Tegenvallertje toen ik hier in Tilburg kwam hahahaha.

Sorry ik weet idd ook niks van terrariums!

Haha ik vind Karel ook leuk maar ik hoop dat ie wel een beetje op gaat knappen, hij staat er een beetje treurig bij :+

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:30

Haha ja Tilburg is niet heel groot en collectie qua planten vind ik vaak ook tegenvallen.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:42

Nee nouja het is om de hoek dus bij gebrek aan beter heb ik er toch al wel wat plantjes vandaan gehaald.. maar wel een beetje karig inderdaad, zeker in vergelijking met Halsteren :+ Dus morgen lekker in Halsteren rondstruinen :))

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:44

Spirit schreef:
Mijn huisgenoot heeft een gesloten terrarium, en ik kijk er eigenlijk nooit naar om. Nu alleen laatst gespot dat er schimmel in zit. Is daar nog iets aan te doen denken jullie? Voor zover ik kan zien zit het alleen op dat plantje en niet op de anderen.

[ [url=m/FqC8wR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Te veel vocht. Ik zou hem even open laten staan om iets op te drogen. Misschien de beschimmelde stukjes er uit knippen, maar je gaat de schimmeldraden en sporen in je bodem nooit helemaal kwijt kunnen raken. Je zou ook springstaartjes toe kunnen voegen aan het terrarium, die eten schimmels :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:49

Wel cute zo’n terrarium!

Hebben jullie ook wishlists enzo? Ik hou in m’n notities een hele lijst bij :))

Wishlist:

Afbeelding

En wat ik heb:

Afbeelding
(monstera Obliqua klopt niet, dat weet ik inmiddels. Het is een adansonii)
——

Ik was overigens van de week bij de dokter omdat ik niet zo lekker in m’n vel zit. Hij vroeg me “wat zijn dingen die je blij maken?” Dus ik antwoordde met “Uhm met de hond wandelen, sporten, tekenen...” “oké, en nog meer?” vroeg de dokter, waarop ik het antwoord “uhm... m’n plantjes, en dan vooral als m’n stekjes gaan wortelen <3 u heeft hier trouwens ook een paar mooie planten staan!” gaf. Hij moest er wel om lachen haha, daarna nog even over planten zitten praten. Hij had een mooie palm staan en twee supermooie grote aloë’s. Was een leuk gesprek _O- ik zit pas 2 weken bij die praktijk dus absoluut een goede eerste indruk :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:08

Hoi hoi, vanaf het begin volg ik jullie topic maar door het gebrek aan groene vingers heb ik nog nooit iets durven plaatsen :+

Inmiddels heb ik een aardige verzameling (11 planten) die ik tot nu toe als sinds november in leven weet te houden (persoonlijk record).

Nu vind mijn Yucca het de laatste tijd niet heel gezellig meer. Wat doe ik verkeerd? Hij staat in de badkamer zonder direct zonlicht wel vlakbij een groot raam.

Afbeelding

Een lijst zoals jij heb ik niet Warboel omdat ik van heel veel planten niet weet hoe ze heten :=

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:53

Warboel wat leuk zo’n huisarts :) Ik herken het helemaal wat je zegt, ik word ook helemaal gelukkig van mijn stekjes. Mooie lijst ook van planten die je hebt en wilt!

Welkom Selka! Ik ben ook een beginner dus wat je yucca mankeert weet ik niet goed.. Maar wat scheelt er precies aan? Onderste bladeren vallen af en hij maakt geen nieuwe?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:23

Het probleem is dat de bladen wat hangen van die stam. Van de grote stam staan de bladen wel mooi omhoog.

Er valt geen blad vanaf.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:27

Van mijn Yucca's trok ik de oude bladeren er altijd af als dat kon. Maar ik weet niet of dat goed advies is, Yucca's sterven bij mij altijd. Intussen heb ik ook geen nieuwe meer.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:05

Haha leuk zo’n gesprek Warboel! En mooie wishlist :D
Ik hou geen wishlist bij. Bij mij staan de Philodendron Ring of Fire, Florida Ghostbej Pink Princess heel hoog.
Maar wil ooit nog een Pachira Aquatica <3

Yucca’s houden van veel licht en weinig water Selka :)
Oude bladeren gewoon eraf knippen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:14

Thanks Darah3, telt het stoom van de douche ook als vocht? Dan kan ik hem misschien het beste 1x in de 2 weken water geven? Ik denk dat ik hem te nat houdt.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:23

Dat betekent wel dat de luchtvochtigheid hoog is, ik zou hem op een drogere plaats zetten.
En de grond laten opdrogen voordat je weer water geeft.
Ik geef de mijne volgens mij 1x per 3/4 weken water :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:27

Hmmm oke. Dan moet ik eens op zoek naar een badkamer vriendelijke grote plant.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:41

Ondertussen heb ik een laatste poging gedaan om mijn waardeloze Ikea aloe vera te redden.

Dit was het arme overvolle ding na drie uur per ongeluk zon te hebben gezien:

Afbeelding

Allemaal slappe geelbruine bladeren. Omdat ik twijfelde of het niet toch wortelrot was heb ik hem drie weken in de schaduw laten staan zonder water. Toen knapte hij een beetje op. Gister was het tijd om hem eens helemaal uit elkaar te halen:

Afbeelding

Nergens wortelrot! Het was dus echt de zon waar hij niet tegen kan. Vervolgens allemaal weer verpot, dan wordt het ineens een flinke verzameling (dit zat eerst allemaal in één potje!)

Afbeelding

Ik geef ze twee maanden de kans te herstellen en leuk te worden. Doen ze dat niet, dan gaan ze linea recta naar de kliko :+ Ik heb mijn best gedaan haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 12:13

Aloe en zon
Die Ikea planten zien in de Ikea geen spatje zon ...
Als je die thuis dan in het zonnetje zet schrikken die dingen zich het schompes
Ook al is het een plant die juist in het zonnetje zou moeten gedijen
Langzaam wennen is dan aan te raden