Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:13

Pissebedden zoeken is een makkie, til een steen op, voila! :)) :D

Maar wat enorm leuk al die dieren!
Die onkruid heb ik ook, ik heb achter een gezaaide bloementuin en ik weet nooit wat wel of niet o kruid is.
Behalve de brandnetels. :')
Ik heb ook kleefkruid maar dat voer ik aan Malik en de andere diertjes mogen daar ook wat van. :9

Thelma is een typisch vrouwtje die zijn vaak stoerder en minder speels, net als bij paarden.
Romeo ging ook aandacht trekken toen mijn man aan het vergaderen was, keihard miauwen dus toen maar op schoot. :D

Deze twee vond ik in de tuin, ook mooie beestjes. <3

Wespenboktor

Afbeelding

Zwartkopvuurkever of leliehaantje?

Afbeelding

Hilary

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:18

Oh vingerhoedskruid, die hebben wij ook in de tuin. De onze donderen alleen vrij snel om :') Ach, de bijen en hommels zijn er blij mee, dus we laten ze lekker staan tot ze omvallen of over het tuinpad hangen (van de straat naar de voordeur, postbode enzo moet er ook langs dus tja).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:22

Dat is toch geen vingerhoedskruid?
Daar heb ik hier zat van, erg mooi en erg giftig.
Ik heb nog een iets duidelijker foto van de rode kever.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 17:25

Het is Koningskaars :) Vingerhoedskruid is ook wel super mooi!

Die wespenboktor is wel prachtig he <3 je rode kevertje is denk ik een Zwartkopvuurkever (Pyrochroa coccinea).

En tgoh, 'onkruid' bestaat eigenlijk niet he :D maar deze zijn alleszins spontaan op de oprit opgedoken, we hebben ze niet gezaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:22

Niet scherp helaas;

Sint Jacobsvlinder
Afbeelding

Lijkt wel een kruising tussen een mot en een vlinder :Y) , zo heb ik hem ook gegoogled.

En we hebben een wespennest bij de deur van onze hooischuur :\ , kan er niet zelf bij, dus dat wordt iemand bellen denk ik.. Al staat het me tegen om dat eigenlijk te doen.. Als het niet bij de deur zat, had ik hem laten zitten.. Nu weet ik het niet. Er is een reden dat ik nog niemand gebeld heb .. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 18:39

Dat is ook een dagactieve nachtvlinder, dus daarmee dat het een mot lijkt, het IS een mot (nachtvlinder) :D

Heb je last van de wespen? Als in, is het onvermijdelijk dat je ze stoort als je er hooi vanaf haalt ofzo? We hebben ook eens een nest in onze hooizolder (bij de huurwei) gehad en zolang we rustig bewogen rond het nest, deden de wespen niks. In de herfst hebben ze het nest verlaten en waren we er vanaf. Als je het aandurft kan je het misschien laten zitten en kijken of je het uithoudt tot de herfst, en het dan in de winter weghalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:09

Solleke_Noah schreef:
Dat is ook een dagactieve nachtvlinder, dus daarmee dat het een mot lijkt, het IS een mot (nachtvlinder) :D

Heb je last van de wespen? Als in, is het onvermijdelijk dat je ze stoort als je er hooi vanaf haalt ofzo? We hebben ook eens een nest in onze hooizolder (bij de huurwei) gehad en zolang we rustig bewogen rond het nest, deden de wespen niks. In de herfst hebben ze het nest verlaten en waren we er vanaf. Als je het aandurft kan je het misschien laten zitten en kijken of je het uithoudt tot de herfst, en het dan in de winter weghalen?

Als ik de deur open doe dan zit het rechtsbovenin de muur. Dus ja ik stoor ze elke keer als ik de deur open doe en naar binnen moet. Het liefst zou ik ze laten zitten. Ik ben best bang voor wespen, ook al beweeg ik rustig enzo en ga ik bukkend door de deur om ze maar niet te storen :+ . En er lopen ook kinderen rond hier.. Dat maakt het zo dubbel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:12

SillyB schreef:
[VSW] Kruidentuintje voor de paarden - tips? kun je dat topic nog van nuttige aanvullingen voorzien TS? En nog vorderingen gemaakt?

Lief dat je mijn topic aanhaalt :*

Wat een mooie beestjes allemaal <3
Ik wil graag een poel aan gaan leggen bij de paarden in de hoop dat er ook zo veel moois op visite wil komen hier. Moet alleen nog even goed uitzoeken hoe en wat

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 19:29

Maartje_M schreef:
SillyB schreef:
[VSW] Kruidentuintje voor de paarden - tips? kun je dat topic nog van nuttige aanvullingen voorzien TS? En nog vorderingen gemaakt?

Lief dat je mijn topic aanhaalt :*

Wat een mooie beestjes allemaal <3
Ik wil graag een poel aan gaan leggen bij de paarden in de hoop dat er ook zo veel moois op visite wil komen hier. Moet alleen nog even goed uitzoeken hoe en wat

Had jij al niet een poel, of was dat iemand anders in je topic? We staan hier echt te kijken van hoe snel er leven in zo'n nieuw gegraven poel komt. Libellen, waterjuffers, poelslakken, en vandaag zelfs zoetwater kwalpoliepen gespot <3 zeker met de steeds drogere zomers ga je zeker veel leven aantrekken!

@Humpiedumpie: ai, da's lastig. Als je het niet ziet zitten dan toch maar iemand laten komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:43

Nee dat was iemand anders inderdaad. Ik heb nog geen idee hoe groot en diep het moet

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 19:51

Maartje_M schreef:
Nee dat was iemand anders inderdaad. Ik heb nog geen idee hoe groot en diep het moet

Wij wilden ook een poel bij de paarden aanleggen, maar hebben voor nu eerst eentje aangelegd op het niet-paarden-gedeelte. Het grondwater zit op dit moment zo laag dat de poel niet gevuld geraakte :\ hebben daarom rubber folie erin moeten leggen en hem gevuld met regenwater uit de put. Hij is nu ongeveer 1 meter diep gegraven en echt nog niets van water.. Kan dus wel aanraden om een testje te doen hoe diep je grondwater zit!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:56

Ja hier zit het super diep, dat is wel een probleem. Want ik wil niet te stijl en dan moet hij dus heel groot worden...
naast 3 paarden hebben we ook nog 3 jonge kinderen dus de vijver hebben wij juist weggehaald toen we hier kwamen wonen :+ bij de paarden is dan een stuk veiliger hihi

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:18

Ja ik dacht ook zwartkopvuurkever maar die lijken wel heel veel op elkaar!
Hier juist vingerhoedskruid bij de oprit, het was kaal omdat we de muren hadden gedaan en daar zagen ze een kans.
Ik laat behalve de brandnetels ook alles staan, maar de bramen snoei ik wel terug want die gaan maar door. ~~}>
De insecten vinden het allemaal zo lekker en als het bloeit vind ik het goed. :D

Oh ja wespen hebben wij ook wel een paar keer gehad, wel weggehaald want ze werden steeds lastiger, konden niet meer buiten eten en de honden en katten was ik ook bang voor want die gingen ze vangen.
We hebben ook wat bijen gehad in een vogelhuisje maar die waren helemaal niet lastig.

Een poel is gaaf, hebben we hier geen ruimte voor helaas.
Anders wordt het voor de helft nat longeren. :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 21:00

@Maartje: ai ja, dat gaat nog een gepuzzel worden. Evt kan je één diepe zijde maken (wel steil dan) en die afzetten zodat de paarden er niet aan kunnen, en ze enkel in het zacht aflopende deel toegang geven.

@Miranda: vingerhoedskruid is wel heel mooi he, heb het hier wel hier en daar geplant, maar enkel in de tuin, niet bij de paarden natuurlijk :)) Braam is echt verschrikkelijk, de expansiezucht van die dingen :') de braamstruiken zitten hier wel vol vlinders, superleuk. Maar we houden ze ook met de zeis in toom hoor.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:07

Deze poel is heel erg leuk vind ik! <3
[ITP] Poolparty! (Paddock Paradise)

De bramen nemen het liefst alles over!
Wat wel grappig is, wij hebben de vingerhoedskruid natuurlijk ook niet binnen bereik van de dieren, maar als ik met Malik naar de wei ga komen we er langs, meestal probeert hij wel dingen op te vreten maar in de Vingerhoedskruid is hij niet geïnteresseerd.
Hij vrat wel een keer een stuk jkk op hoor, raar paard. :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:13

Ja wordt nog een uitdaging := misschien toch maar geen poel haha
Ik ga even in dat topic kijken, thx

Hier had een braam bedacht de stal in te groeien, was niet zijn beste idee zeg maar :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 11:39

Ja die poel vond ik ook super tof gedaan! Qua waterleven zal het niks zijn, maar echt heerlijk zo bij de paarden kunnen dobberen.

De ijslanders vinden de bramen hier echt lekker, ze plukken altijd heel voorzichtig de jonge blaadjes ertussenuit.

Had nog deze sfeerfoto's van het nachtvlinderen :D

De zelfgemaakte nachtvlinderval (voor het onweer losbarstte := )
Afbeelding

En binnen op het gemakje determineren
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:10

Ohhh ik ben je topic een tijd geleden uit het oog verloren toen er een tijdje geen updates waren, maar wat leuk dat je nu weer post! Ik volg ook graag weer mee!

En oooohhh, ik wil al vanaf dat ik een jaar of 10 ben heel graag fretjes, ik vind ze zo leuk!! Wat heerlijk dat jullie er weer eentje hebben!

Paddock is ook mooi zo met de schaaldelen!
En wat heerlijk dat je alle rotzooi van de vorige bewoners kwijt bent! Daar kijk ik hier ook naar uit whaha!

Hier proberen we ook meer richting "EquiHabitat" dan puur "Paddock paradise" te gaan en dus ook wel echt rekening te houden met natuur. Dus extra leuk om ook jouw updates en kennis te volgen :D Zorgt weer voor extra inspiratie ook :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:06

Wat gaaf zo vlinders spotten! Ik stuur mijn zoontje van bijna 5 een keer bij je langs hoor, die vindt het helemaal geweldig daar!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:49

Maartje_M schreef:
Wat gaaf zo vlinders spotten! Ik stuur mijn zoontje van bijna 5 een keer bij je langs hoor, die vindt het helemaal geweldig daar!

Haha, ik geef al paardrijlesjes aan kinderen, misschien moet ik ook 'vlinders spotten voor kinderen' toevoegen aan de catalogus :D

@MarliesR: welkom terug! Fretjes zijn echt geweldige huisdieren <3 soms wel echt wandelende chaos, maar zoooo leuk. En tof dat jullie ook bezig zijn met natuur een plek geven in het paarden gebeuren. Deel gerust foto's van jullie stukje hier, ben benieuwd :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:58

Dat soort dingen is wel ontzettend leuk voor kinderen, Nikita vond dat ook altijd heel leuk, en uileballen uitpluizen enzo! :))

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:09

Solleke_Noah schreef:
Haha, ik geef al paardrijlesjes aan kinderen, misschien moet ik ook 'vlinders spotten voor kinderen' toevoegen aan de catalogus :D

@MarliesR: welkom terug! Fretjes zijn echt geweldige huisdieren <3 soms wel echt wandelende chaos, maar zoooo leuk. En tof dat jullie ook bezig zijn met natuur een plek geven in het paarden gebeuren. Deel gerust foto's van jullie stukje hier, ben benieuwd :j

Haha goed idee om vlinderles te geven!

We hebben nu twee wolfhonden, dus chaos zijn we wel gewend :D :D

In elk geval al heel cool stukje natuur hier zijn de vele tijgerspinnen!
Afbeelding

Ook onze poel trekt veel leven aan. De waterstand was wel heel laag geworden door de droogte, inmiddels staat hij weer wat hoger.
Afbeelding

En het plan is om de weilanden steeds diverser te maken qua plantjes/begroeiing. Vorige eigenaren lieten het elk jaar tot de grond afgrazen en er werd dan in het voorjaar weer geïnjecteerd. We hebben nu twee jaar niet bemest. Dit najaar gaan we wel wat kalken vanwege de vele boterbloem. Het maaien daarvan dit jaar lijkt overigens ook al wel verbetering te geven! En ik ben nu voor het eerst een experiment aan het doen met het maken van Bokashi van de mest van de paarden, wat ik dan ook gelijk verreik met Vulkamin. Het is sowieso mooi om te zien dat de wei dit jaar al weer heel anders is dan vorig jaar. Ik probeer ook elk weitje minimaal 1x volledig uit te laten groeien en bloeien.
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:42

Zelf hebben we niet zoveel ruimte helaas...
Wij hebben rondom ons ook wel echt veel natuur. *\o/*
Gisteravond laat toen we een rondje om gingen met de hond nog een familie ransuil in de bomen horen roepen en toen we thuis waren vlogen er vier over ons huis!
We spraken een man die hierachter langs het water woont en die had telkens stoeiende otters in de tuin, hoe geweldig is dat! <3
De bevers zijn ook zo gaaf, we hebben ze nog steeds niet gezien maar wel gehoord en de sporen zijn overal wel te vinden.
Reeën lopen hier ook overal, echt heel mooi om te zien.
En ik zie af en toe een eekhoorn, maar die rent telkens de weg over, hopelijk wordt hij niet platgereden.
Wespspin heb ik hier ook vaker gezien, mooi zijn ze!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:41

Afbeelding

Afbeelding

Niet de beste foto’s (zon stond op m’n scherm en je ziet dat het hoesje van m’n telefoon net tegen de bovenkant van de camera komt :roll: ), maar dit is een plek in één van onze weides die ik wat bijzonder vind. Het is een lager liggende plek, maar volgens mij krijg je er juist een soort extreem heet en droog klimaat in de zomer.
Dit plantje groeit er vol enthousiasme, maar geen idee welke het is. Niet hoog, de ‘bloemetjes’ doen me denken aan uitzaaiende zuring. Er groeit ook mos vlakbij trouwens:
Afbeelding

Bokt-upload maakt de foto’s er ook niet beter van. Zal de camera eens meenemen en wat proberen.

Edit: en we hadden deze prachtige rupsen

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 09:55

@Hilary: Rups van de Koninginnenpage, prachtig <3

De plantjes zijn allemaal Veldzuring denk ik. Als de plek lager liggend is, kan het misschien dat er in de herfst/winter lang regenwater blijft staan? Dat verzuurd wel erg en dan kan je wel die plekken zuring krijgen.

@MarliesR: haha, fretjes zijn 'death from the ankles down' maar met wolfshonden zal je inderdaad wel wat chaos gewend zijn _O- Thelma is echt grappig, de laatste tijd verstopt ze zich altijd onder de zetel en als je dan durft een voet op de grond zetten piept ze onder de zetel uit om in je enkel te bijten en schiet dan rap terug :')

Tijgerspinnen zijn tof *\o/* die hadden we het eerste jaar massaal, maar omdat de paarden het gras erg kort graasden, zijn ze helaas verdwenen... ze hebben echt lang gras nodig om hun webje tussen te weven. Jullie hebben wel echt een prachtige poel zeg! Het was die die ik in het topic van Maartje zag. Echt zo'n natuurlijke poel.

Je weiland ziet er al goed uit. Ik zie zo direct Kamille, Streepzaad, Madeliefje en denk Rode klaver? Kalken en maaien zou boterbloem wel onder controle moeten houden :j benieuwd naar je Bokashi experiment, ik ben een stille volger van je topic.

@Miranda: otters :wow: wauw!! Jij woont wel echt midden in de natuur he <3