Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:10

klinkt eigenlijk best lekker, maar weet niet of het me gaat lukken om dat aan mn gezin voor te schotelen , zo is veldzuring ook lekker door de sla , maar dan krijg ik hier te horen dat ze geen onkruid willen eten.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:16

Gewoon niet zeggen wat het is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:18

Hahahaha ja gewoon je mond houden. Dat doe ik soms ook hoor. Alleen op deze manier; 'nee hoor lievelings, ik heb de aardappels echt niet bij de Lidl gekocht hoor....' en dan lust hij het ineens wel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:25

Haha idd niet zeggen maar voorzetten en eerst proeven! Smaakt goed hoor met wat spekjes erdoor!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:26

Raapstelen stamp is ook lekker en heel makkelijk en snel eetbaar in je moestuin. Mijn moeder heeft dat altijd. Vind brandnetelthee en brandnetelkaas ook heel lekker, eens kijken of er bij het park hier brandnetels staan. Zijn jonge scheuten wat frisser groen van kleur dan de 'oude'?

Ga ook eens voor zo'n tas kijken, vind het vlees in ieder geval niet goedkoper dan in de supermarkt. Bij de boer zelf heb je vaak wel heel lekker, goed en goedkoper scharrelrundvlees en dan zie je echt waar het vandaag komt. Maar met groente zou ik het wel een leuke uitdaging vinden om er iedere week weer iets van te maken. Als ik op de sites kijk heb ik het idee dat die vitatas wat 'toegankelijker' is. En ik denk dat als je daarbij voor 10 euro een 4 persoons groentetas neemt, je met zijn 2-en wel echt voor de hele week klaar bent. Al is een beetje nog zelf kunnen bepalen natuurlijk ook wel fijn. Mijn vriend houd niet van stamppotten en ik wel heel erg, die hollandtas lijkt me wel wat voor in de winter (sorry zat weer stamppotgroente in).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:26

Mootje schreef:
Dan heb je toch niet voor de hele week boodschappen gehaald :')
Dit zou je dus bij je vorige boodschappen op moeten tellen, toch?

Dat dacht ik ook hihi.

Ik van 24 euro kwijt met lekkers erbij maar ben de voorraadkast aan het leegmaken ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:35

http://www.proef.nu/
Deze hebben wij Von.
Als je een keer op donderdag rond de middag langstkomt, dan kun je ze zien. Zijn wel alleen de fruittassen. In Best staan er stuk of 50, van alles wat, kun je alles zien, maar dat is denk ik minder makkelijk?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:41

Nog een paar dingen die heel lekker en heel goedkoop zijn, maar van de categorie "dat moet je willen":

Look zonder look erg lekker door de sla
zevenblad, klaar te maken als spinazie
brandnetel idd.
pinksterbloem om sla op smaak te maken. (Niet te veel van gebruiken, na een kilo kun je gaan hallucineren...)

watermunt (staat in heel veel boerensloten) is erg lekker voor muntthee (Lekkerder dan gewone munt wat mij betreft)

Ook eetbaar:
paardenbloem
weegbree
veldzuring
hondsdraf

Als iemand een keer een paar leuke receptjes wil: ik wil er best een keer wat overtikken en online zetten.

(Vanuit een vorige baan ging ik vaak met groepen kinderen "koken uit de natuur", ik begeleidde veldwerkprojecten voor scholen. Vandaar...)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:52

Intresse, intresse!! :D Maar heb je ook plaatjes van de desbetreffende 'onkruiden'? Wil niet per ongeluk iets giftigs o.i.d. gaan plukken }:0

Heb vandaag kruiden op de markt gekocht, dat scheelt! Een potje in de supermarkt is meestal zo'n E1,10 en dan heb je een kleine 10 gram. Het minimum op de markt is 50 (!) gram en kost zo ongeveer tussen de E0,80 en E1,40! (Afhankelijk natuurlijk wat voor een kruid je koopt.) Ik kon de munt geeneens in een kruidenpotje kwijt. Heb de helft nog in het zakje zitten. Het is veel leuker kopen en je hebt ook nog veel meer keus. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:06

Nou, de liefhebbers van zevenblad mogen bij mij in de tuin gratis hun maaltje komen plukken. :+

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:27

Lydalfa schreef:
Intresse, intresse!! :D Maar heb je ook plaatjes van de desbetreffende 'onkruiden'? Wil niet per ongeluk iets giftigs o.i.d. gaan plukken }:0

Heb vandaag kruiden op de markt gekocht, dat scheelt! Een potje in de supermarkt is meestal zo'n E1,10 en dan heb je een kleine 10 gram. Het minimum op de markt is 50 (!) gram en kost zo ongeveer tussen de E0,80 en E1,40! (Afhankelijk natuurlijk wat voor een kruid je koopt.) Ik kon de munt geeneens in een kruidenpotje kwijt. Heb de helft nog in het zakje zitten. Het is veel leuker kopen en je hebt ook nog veel meer keus. :)

Dat is wel een hele goede tip! Vrijdag hier ook maar even zien of wij een kruidenkraampje hebben, vast wel :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:55

kun je mij zeggen wat look zonder look is?

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:18

Ik ga gelijk morgen een stamppotje maken - 7 blad, zuring en paardenbloemen genoeg hier!
Dank je wel, heel goede tip. Dat is het summum van bezuinigen... GRATIS!!!
Hou me aanbevolen voor recepten.
Brandnetel hebben we ook, maar dat hebben we al eens geprobeerd en we vonden het niet zo lekker.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:37

Nou ik heb net mijn tasje opgehaald hoor meiden! En ik moet zeggen het ziet er allemaal heeeeeeeeeerlijk uit. Wat ik heb gehad:

Vlees (het vlug klaar pakket):
3 slavinkjes
3 verse worstjes
1 bakje half om half gehakt 300 gram
1 bakje rundergehak 300 gram
2 hamburgers
2 tartaartjes

groente (dit was een eenpersoonstas):
radijsjes
bakje tomaatjes
zakje witlof
2 appeltjes
2 sinaasappeltjes
6 waspeentjes

Nu ik toch in de bio supermarkt was heb ik gelijk een zuurdesembroodje meegenomen en 2 bakjes cottage cheese. Zo lekker..... Net lekker een boterhammetje opgesmikkeld. Had nog tuinkers staan, lekker erop gedrapeerd. Jammie!

Maar ja eventjes ontopic. Ik was voor het vleespakket 26,08 euro kwijt, het groentepakket 8,95 en de extraatjes dus het brood was 3,29 (duuuuuuuur, kreeg wel 0,34 cent korting hij was in de aanbieding hahahahaha) en de cottage cheese 3,50 voor 2 bakken.

In totaal dus 41,48 euro. Op zich vind ik dat dan wel meevallen. Ok ik moet er nog wel wat bij kopen natuurlijk. Aardappels, en de groentes zijn bij lange na niet genoeg. Maar ja het was dan ook een 1 persoons tasje. Maar de groentjes zagen er prima uit. Vlees is wel echt genoeg voor een week. Als ik nu de rest van de groentes bij de boer haal kom ik toch niet boven de 60 euro totaal uit.

En dan moet ik alleen nog naar de supermarkt voor eventueel cola en andere drankjes. Ga eens even verzinnen wat ik met de witlofjes ga doen vanmiddag.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:53

Zo, dat is duur!
Zeker als je ziet hoe weinig eigenlijk in zit.

Ik heb me vanmorgen op de markt weer laten verleiden tot wat impulsaankopen. Ging voor groenten (2 paprika's & 750g trostomaten, samen €2) en kwam met een hoop extra fruit thuis:
500g aardbeien (€1, wel vandaag of morgen opeten maar daar helpen mijn huisgenoten wel bij)
1 tas mango's (10 stuks, €2) die ook vandaag of morgen verwerkt moeten worden. Waarschijnlijk belanden ze met wat gember en pepertjes uit de diepvries in een voorraad chutney.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:54

Ik vind dat best heel erg duur!!! :o
Het vlees is dan in ieder geval genoeg , maar aan de groente natuurlijk lang niet voor 1 persoon. Dan ben je dus al 47 euro krijt aan vlees én wat groente en fruit!!

En dan hoor ik jou zeggen :kijken wat ik met de witlof ga doen... ideetje ,met ham en kaas in de oven *\o/* heerlijk!!! maarja , die ham en kaas komt dan ook bij je budget op (of iets anders wat je er mee gaat doen)

Het lijkt me wel een leuke verrassing , zon tas vol!! moet je alleen wel tijd hebben om te bedenken wat je er mee gaat doen...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:00

Ik vind het ook veel geld voor weinig..... dat valt me vies tegen zeg :o
zou ik zelf dan niet zo snel doen.....

hier gaat het weekschema nog goed, vandaag en morgen nog het schema aanhouden en dan vrijdag weer lekker uit eten :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:03

Ik vind het inderdaad ook wat tegenvallen :o
Dan kun je beter aan de marktkoopman zeggen... Ik heb 10 euro, gooi maar een tas vol met seizoensproducten! Denk dat ze dat nog best leuk vinden om te doen ook :))

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:05

Ja had ook verwacht dat het groentepakket toch wat gevarieerder zou zijn, en er toch wel minimaal een bloemkool ofzo in zou zitten. Gaat toch niks boven mijn boertje hier in de polder hihi.
Maar ja. Goed idee ovenschotel met ham/kaas! Geen idee of ik nog zo'n tas neem. Het leuke is wel dat je niet weet van tevoren wat erin zit. Leuk om dan wat te verzinnen.

Kwam net inderdaad al een leuk recept tegen voor een witlofschotel, waarvan ik eigenlijk bijna alles al in huis heb:
http://www.24kitchen.nl/recepten/witlof ... -en-kaas?f[0]=im_44_field_ingredient%3A893&f[1]=im_17_field_main_ingredient%3A36&f[2]=bundle%3Arecipe

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:07

Heb je daar echt de tijd voor? pfff, relaxed!!! Ik bedenk op donderdagavond in 2 minuten wat ik de hele week ga eten en dat schrijf ik dan op de boodschappen lijst . en ik eet de hele week niets meer en niets minder!

heb jij dan ook bij zon recept dat je dan wat weglaat ? is volgens mij echt een vrouwentic , zo van ,dat kan ook wel zonder serrano ham erbovenop ?

Ben het helemaal eens met je onderschrift!!! :D

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:18

Ja daar neem ik de tijd voor. Ik ben gek op koken, daardoor heb ik mezelf en mijn vriend een beetje verwend denk ik. Bij ons komt niet zomaar een simpel stamppotje op tafel. Ik moet er altijd wel een draai aan geven hahahaha. Ben nu ook al een uurtje bezig met mijn ovenschoteltje. Lekker ontspannend vind ik dat. Blijf er ook niet de hele tijd naast staan hoor.
En hij wordt helemaal gemaakt hoor inclusief serranoham en peterselie. Gewoon omdat ik het ook leuk vind als het er mooi uitziet. hahahaha

Enne mijn onderschrift.....ik heb een lange haren tik. Alles moet bij mij lang haar hebben. Mijn paarden, mijn hond, mijn vriend moet verplicht op onze trouwdag lang haar. Hij zit nu tot op zijn schouders.
Was vroeger ook verliefd op de gymleraar. Niet omdat hij zo knap was, maar omdat hij lang haar had. whhahaha echt simpel eigenlijk. :') Maar ja kweenie smelt er gewoon van weg ofzo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:54

Aan het groentepakket had ik altijd genoeg, maarin de winter is het inderdaaderg weinig gevarieerd. Het heeft me wel doen nadenken... als in het pakket de groenten zitten die op dat moment goed verkrijgbaar zijn, dan zijn we wel enorm verwend dat alles zomaar in de winkel ligt. Ik ben toch meer seizoensgroenten gaan kopen :j

Kunnen jullie mij helpen? Ik ben op zoek naar iets goedkoops en niet te ingewikkelds (als in: flambeer de appeltjes en klop de room luchtig). Ook nog invriesbaar graag! En het liefst te doen met 1 of 2 soorten groente of een groentepakket :P. Ik word een beetje gek van mijn pasta/rijst + rode/witte saus + groente.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:12

zelf lasagne maken? met flink wat groente erin ?

Goed in te vriezen, niet te moeilijk maar je moet er wel ff de tijd voor nemen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:15

Zolang het in de oven kan vind ik het geen probleem hoor :). Dan hoef je zelf toch niet zoveel actiefs te doen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:21

Ik heb laatst heerlijke gevulde kippensoep gemaakt. De basis was een pakje honig gebonden kippensoep, en ik heb er zelf een berg prei, champignons en kip doorheen gedaan. Had een pan vol genoeg voor 4 personen. Heb vandaag het restje uit de vriezer meegenomen naar m'n werk en er een broodje van de ah bij gegeten, een rozijnen/noten broodje voor 1 euro.