E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:45

Op zich moet enkel checken of je email hebt echt wel kunnen hoor, maar echt fijn werkt het niet inderdaad. Kun je niet gewoon outlook of Thunderbirds of zo installeren op je laptop? Laat je die gewoon aanstaan terwijl je leest en zit je er een geluidje op terwijl je leest en dan krijg je vanzelf een pingel te horen als er mail binnen is. Dan hoef je ook alleen naar de laptop toe als je dat geluidje hoort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:59

Tilmar schreef:
ehhh, geen mail op je smartphone??

De ereader is echt niet geschikt om te internetten, mijn kobo Glo kan het, maar ik heb dat maar 1x gedaan. Met een ereader kan je perfect lezen, that's it.

Ik HEB dus geen smartphone, zie eerder berichtje :)

Heb een GSM van zeker 10 jaar oud waar nèt een voorzichtig soortemet van kleurenschermpje op zit :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:03

Shiloh schreef:
Op zich moet enkel checken of je email hebt echt wel kunnen hoor, maar echt fijn werkt het niet inderdaad. Kun je niet gewoon outlook of Thunderbirds of zo installeren op je laptop? Laat je die gewoon aanstaan terwijl je leest en zit je er een geluidje op terwijl je leest en dan krijg je vanzelf een pingel te horen als er mail binnen is. Dan hoef je ook alleen naar de laptop toe als je dat geluidje hoort.

Bedankt voor het meedenken :j

Maar dat wil ik nu juist niet, ik wil van die laptop af en lekker rustig kunnen lezen :)

Ik hoor nu ook pingels als ik mail binnen krijg, maar danpingelt hij dus voor elke onzinmail zoals van Bokt of aanbiedingen van Marktplaats ofzo, en dan zou ik nog die laptop de hele tijd achter me aan moeten slepen en dat wil ik nu juist niet, ik wil juist een beetje meer afstand van de laptop nemen :P

Als het even checken af en toe maar mogelijk is, zodat die laptop minder vaak open hoeft tijdens een even-lekker-lezen-momentje, dan vind ik het al prima, daar gaat het mij om :j

Dat ik gewoon af en toe even heel simpel op de E-reader kan checken of er belangrijke mail binnen is, en ik dus niet elke keer naar de laptop heen en weer hoef en daar weer blijf hangen achter Bokt ofzo :P

Zie ik tussen het lezen door dat er geen belangrijke mail is dan kan ik gewoon lekker doorlezen, hoef dan niet steeds de laptop te checken (en daar achter te blijven hangen) waardoor ik veel rustiger kan lezen omdat ik zeker weet dat ik niet veel mis :)

Zie ik dat er wel belangrijke mail is, dan is het vroeg genoeg om de laptop erbij te pakken om de mail af te handelen :)

Natuurlijk zou ik de laptop ook mee kunnen nemen bvb. de tuin in als het er eindelijk eens van komt om in de zon een boekje te gaan lezen :P
Maar dat wil ik dus juist niet, dat ding overal mee naartoe zeulen en in dat signaal zitten de hele tijd :)

Ik snap dat het wat lastig te vatten is dat ik alleen even wil kunnen zien wat er voor mail binnenkomt zonder gelijk vanalles daarmee te kunnen, maar ik zoek dus echt een boekenlezer met een klein extraatje en geen mini-laptop ofzo want dat schiet zijn doel voorbij :D

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:13

Ik heb sinds december een Sony reader http://www.sony.nl/product/rd-reader-ebook/prs-t2, en wat was ik er blij mee in de trein elke dag naar stage *\o/* Enorm lange batterijduur (als je niet of wifi zit begreep ik). Half december opgeladen en ben nu op de helft van de batterij :+
Hij kan op wifi, maar geen idee wat je er dan allemaal mee kunt, ik lees er alleen mee :) Maar je kunt oa online woordenboeken gebruiken of iets opzoeken. E-mail weet ik niet of dat mogelijk is..?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:15

Dat is ook helemaal top dat ze zo weinig stroom verbruiken, echt super :j

Als je maar op internet kunt met een browser, dan kun je ook je mail bekijken als je daar online in kunt loggen en dat kan ik voor zowel mijn zakelijke als mijn privé-mailadressen...gewoon even in de mailbox kijken wat er staat :) Doe ik ook wel eens als ik bij mijn ouders ben ofzo, op hun laptop.

Beantwoorden doe ik dan wel gewoon thuis via de laptop in Outlook :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:21

O, oké geen smartphone.. Die had ik even gemist.

Ik heb het even geprobeerd voor je op de Kobo glo, maar het gaat echt niet makkelijk.. Kan je eigenlijk favoriete websites bewaren? Dat zie ik al niet.
Het scherm reageert heel traag en Inloggegevens intypen is ook een ramp. Ik zie ook niet dat die onthouden worden. Misschien doe ik wat fout hoor, maar 'even' mail checken is volgens mij niet mogelijk.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:25

Standaardbrowser staat er hier tussen de specificaties, dus dat zou dan mogelijk moeten zijn.. ik las dit op een review site:

As is common on e-readers, the built-in browser on the Sony Reader PRS-T2 is pretty basic. It will save your browser history and lets you bookmark favorites. The default home page features a few preselected bookmarks to Facebook, GoodReads, Food Network and a few reference sites.

Within the Settings menu, you can tweak several browser defaults including the home page, pop-up blocking, image loading, auto-fit of pages and enabling Javascript. There are also privacy settings that let you remember form data and passwords, clear cookies and clear history.

If you want to check your email on this device, you'll need to use the browser. However, it took us between 10 and 15 seconds to load m.cnn.com and www.laptopmag.com. The Sony Reader PRS-T2 couldn't decide whether to load the mobile or full version of the NYTimes, and got stuck in a load loop. The mobile version of Facebook loaded in two seconds. In general, we wouldn't recommend using the browser on this device.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:38

Er zijn ook Kindles met gratis 3G wereldwijd. Daar kan je ook vrij gemakkelijk email op lezen heb ik gelezen, al heb ik dat zelf nog niet getest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:05

Zag dit nog in een review staan, dat klinkt precies prima als wat ik wil eigenlijk +:)+

Citaat:
Extra’s
De Kobo Glo heeft een aantal extra functies. Je vindt onder het menu Instellingen een schaakspel, schetsblok, sudokupuzzel en browser. Het zijn allemaal niet officieel ondersteunde functies, maar ze werken naar behoren. De browser is wel heel basaal, en eigenlijk alleen handig voor snel het nieuws te lezen of, iets op te zoeken op Wikipedia of je mail te bekijken.

Nog een spelletje en een Sudoku (toch leuk, even wat anders dan lezen :) ) en mail, nieuws, een wikipedia....precies wat ik graag (heel basaal) zou willen kunnen doen zonder direct achter de laptop te moeten kruipen (waar het allemaal weer een stuk flitsender is en je snel blijft surfen...) klinkt super +:)+

Juist lekker even rustig, niet meteen allerlei toeters en bellen maar gewoon even wat feitjes kunnen checken tussendoor :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:11

Maar in jou geval pmarena, als het missen van een belangrijk emaille dan zo belangrijk voor je is, snap ik echt niet waarom je niet investeerders in een simpele smartfoon. De instap modellen met basis functies zoals email zijn echt niet zo duur en maakt het bijhouden van je email nog 1000x makkelijker.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:28

Het staat er leuk zo in de specificaties van de fabrikant, maar het is echt super onhandig! Ik ga mee met shiloh, je kan dan beter een simpele Smartphone kopen en op wifi je mail checken.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:47

Ik zou mijn ereader iig nooit voor dat soort dingen gebruiken. Als ik eenmaal aan het lezen ben dan ben ik liever alleen daar mee bezig :) Lekker even rest uit/weg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:51

Ik hoef geen smartphone -O- Heb al een laptop om serieus mee te mailen :P

Waarbij dus het "probleem" is dat je er niet lekker op kunt lezen, en je bij het "even" checken van je mail toch ineens weer op Bokt ofzo terechtkomt.

Dus... vandaar een E-reader (met basale mail-check-functie zodat ik JUIST rustiger kan lezen) :)

Ik zeg al, ik snap dat het lastig te begrijpen is maar voor mijn situatie zit er ècht logica in :P

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:00

Maar ik denk dat het op de reader ook niet zo ideaal is om je mail te doen. Ik stel me zo voor dat je wat menu's door moet om bij je mail te komen en dan vrij lastig kan openen, nog lastiger iets kan typen (kan dat überhaupt op de Glo?) en dan weer menu's door moet om terug te komen bij je boek. Ik zal m'n Glo zo eens aan de pc hangen en kijken hoe of wat.... Als ik er zo zin in heb...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:01

DaniBanani schreef:
Er zijn ook Kindles met gratis 3G wereldwijd. Daar kan je ook vrij gemakkelijk email op lezen heb ik gelezen, al heb ik dat zelf nog niet getest.

Als je de 3G functie van gratis internetten op het 3G/EDGE netwerk bedoelt, dat zit voor zover ik weet (?) alleen op de Kindle 3/Keyboard (mits je niet de wifi-only hebt, natuurlijk, *grin*). In elk geval niet op de Paperwhite. Er zijn ook andere Kindles met 3G, maar met die kan je de 3G alleen gebruiken om in de Kindle e-bookstore te shoppen en waarschijnlijk wikipedia o.i.d., maar niet meer dan dat. Waardeloze functie, IMHO, alsof mensen echt zo nodig overal (waar dus geen wifi bereik is) boeken moeten kunnen kopen op elk willekeurig moment. Beetje overdreven... maar goed.

Het probleem met internetten op de oude Kindles t/m K3 is dat het geen touch-screen heeft. Navigeren in de browser gaat dus allemaal met de directie button. Het is echt niet bedoeld om uitgebreid te gaan internetten, al kan het dus wel, maar dan moet je erg veel geduld hebben en goed met de knopjes overweg kunnen! Op de nieuwere, touch-screen, Kindles, gaat het een stuk makkelijker, maar ja, tenzij je dus echt geen andere optie bij de hand hebt is het echt niet de moeite waar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het alleen de eerste dag dat ik de Paperwhite had even gebruikt heb om te kijken hoe het werkte ten opzichte van de K3, en daarna nooit meer. Voor mij is een ereader een ereader, en niet meer dan dat. :D

Helaas is die 3G internet functie op de K3 inmiddels ook ingeperkt, meen me te herinneren dat het nu nog maar iets van 50 Mb per maand is. En het is niet wereldwijd. Het hoe en waarom van de access is een nogal ingewikkeld verhaal, maar simpel gezegd is het vooral access buiten Europa. Binnen Europa is het daarvoor echt waardeloos.

http://kindleworld.blogspot.nl/p/countr ... ccess.html geeft wel hele goede uitleg erover, trouwens. ;)

Ik heb het kunnen gebruiken in de VS, en in Japan, zonder problemen. Maar dat was voordat er een restrictie op het datagebruik zat... Maar dit is dus wel de reden dat ik mijn K3 voorlopig niet zal weggooien/verkopen en ik hoop dat hij nog lang meegaat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:05

Marley schreef:
Maar ik denk dat het op de reader ook niet zo ideaal is om je mail te doen. Ik stel me zo voor dat je wat menu's door moet om bij je mail te komen en dan vrij lastig kan openen, nog lastiger iets kan typen (kan dat überhaupt op de Glo?) en dan weer menu's door moet om terug te komen bij je boek. Ik zal m'n Glo zo eens aan de pc hangen en kijken hoe of wat.... Als ik er zo zin in heb...

En dat is dus vrij ideaal voor mijn situatie :D

Ik wil juist geen flitsend gedoe want dan ga ik weer zitten surfen en laptop-dingen zitten te doen terwijl ik gewoon rustig wil lezen en even geen computer-gedoe wil :)

Maar wil dus graag de rust hebben dat ik weet dat er niet al uren een belangrijke mail staat te wachten op antwoord :)

En ik vind het wel leuk als je inderdaad tijdens het lezen in een boek eens iets genoemd ziet worden waarvan je wel meer wilt weten, als je dan even een zijstraat in kunt naar Wikipedia vind ik dat best een leuke extra :j

Kun je gewoon lekker blijven lezen en zit je niet ineens weer volop achter de laptop :P

(ik ben raar, ik weet het :o )

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:09

Ik mis gewoon de logica en handigheid denk ik haha! Ik wil ook de rust maar die heb ik juist omdat ik er lekker alleen op kan lezen :))
Ik zal straks eens proberen te kijken voor je hoe het werkt....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:18

Als je wilt: heel graag! :)

Ik heb het in de gaten dat het blijkbaar alleen voor mijzelf volkomen logisch is, haha :D

Jullie lijken maar te denken dat ik er vanalles op wil internetten en de halve wereld mee wil rond kunnen mailen ofzo....terwijl ik het al prima vind als ik alleen maar een lijstje van platte tekst zou zien van nieuw binnengekomen mailtjes, zodat ik niet steeds die laptop in de gaten hoef te houden..... en dus JUIST meer rust heb :P

En als ik dan een belangrijke nieuwe mail zie staan dan ga ik dus wel even naar de laptop toe om die mail te beantwoorden. Maar dan heb ik tenminste niet 10x voor niks de laptop gecheckt (en er weer achter blijven hangen :P )

Ik vind het prima als het op de E-reader langzaam gaat en alleen maar simpele tekst is: dan kom ik tenminste niet in de verleiding om op allerlei links te klikken en allerlei "onzin" toch even te bekijken, zoals je op een laptop wel snel doet....en kan ik dus veel lekkerder rustig blijven lezen +:)+

Daarom zou dat voor mij veel rustiger zijn dan alleen maar een boek...met het verontruste gevoel in mijn nek dat er een mail staat te springen om een reactie (terwijl dat vaak helemaal niet zo is) :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:29

Ik kom er met het kabeltje van de pc niet op, dan krijg ik alleen het oplaad-scherm. Nu even los gekoppeld en nu kan ik er wel komen maar moet ik de wifi regelen, dat wilde ik nou juist niet :') dat is een wachtwoord van weet ik hoeveel tekens, iets met een IT vriendje!
Maar goed, je komt door op instellingen te klikken en dan op extra. Daar kun je schaken, schetsen, sudoku spelen en op internet dus.... maar dat laatste ga ik nu niet doen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:34

Ja, zo begreep ik het ook, via het extra's menu :)

Ach, ik ga gewoon in de gaten houden of die een keer in de aanbieding komt / met mijn verjaardag en dan zie ik het wel. Het is alvast leuk dat er in die review gezegd wordt dat het kan, voor mij is het een mooie extra als ik niet elke keer naar die laptop toe hoef om alleen maar even te weten te komen of er een belangrijke mail is.

Hij staat hier helemaal overigens, die review waar ik het over heb :) http://www.ereaders.nl/review_kobo_glo_ ... riegt_niet

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

Ik heb ook een Glo en heb net even gekeken, je kunt op zich wel je webmail controleren, maar ik vind het verre van ideaal, omdat kleuren omgezet worden in grijswaarden en lichtere kleuren daardoor moeilijker leesbaar worden. Je kunt de boel wel gemakkelijk vergroten, waardoor het leesbaarder wordt, maar dan moet je heen en weer scrollen geloof ik. Heb het niet heel uitgebreid uitgeprobeerd. Maar als je alleen even snel wilt checken en dan weer wilt lezen, is het wel te doen.

Van rechts naar links scrollen is op veel sites sowieso nodig, omdat je natuurlijk een verticaal schermpje hebt ivp een horizontaal en voor zover ik heb kunnen ontdekken, draait het beeld niet mee als je het scherm draait.

Verder vind ik de Glo een heerlijk apparaat met z'n ingebouwde lampje. Ideaal in een trein waar het licht uitvalt, 's avonds in bed als ik nog wil lezen, maar mijn lief niet of in een auto. Lekker lezen, zonder er iemand bij te storen met hinderlijk licht.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:23

Ik ga morgen kijken naar een Kobo ereader. Heb heel lang zonder problemen op m'n tablet boeken gelezen, maar ik merk de laatste tijd dat mijn ogen sneller vermoeid raken. En aangezien lezen toch wel mijn grootste hobby is, en ik 100den ebooks heb, maar eens kijken naar een ereader.

Ik twijfelde eerst tussen de Sony PRS-T2 en de Kobo, maar nadat ik een zooi reviews gelezen heb, ga ik toch voor een Kobo denk ik. Maar ik wil ze eerst ook nog even irl zien bij de boekwinkel :+. Denk trouwens dat ik een Kobo Touch neem, een ingebouwd leeslampje is voor mij geen must. Belangrijkste vind ik dat het scherm mooi is en dat de software goed werkt, de rest is eigenlijk bijzaak (ik hoef bijv. ook geen mail of facebook oid te checken, daarvoor heb ik m'n tablet/computer).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:23

Annick75 schreef:
Ik heb ook een Glo en heb net even gekeken, je kunt op zich wel je webmail controleren, maar ik vind het verre van ideaal, omdat kleuren omgezet worden in grijswaarden en lichtere kleuren daardoor moeilijker leesbaar worden. Je kunt de boel wel gemakkelijk vergroten, waardoor het leesbaarder wordt, maar dan moet je heen en weer scrollen geloof ik. Heb het niet heel uitgebreid uitgeprobeerd. Maar als je alleen even snel wilt checken en dan weer wilt lezen, is het wel te doen.

Van rechts naar links scrollen is op veel sites sowieso nodig, omdat je natuurlijk een verticaal schermpje hebt ivp een horizontaal en voor zover ik heb kunnen ontdekken, draait het beeld niet mee als je het scherm draait.

Verder vind ik de Glo een heerlijk apparaat met z'n ingebouwde lampje. Ideaal in een trein waar het licht uitvalt, 's avonds in bed als ik nog wil lezen, maar mijn lief niet of in een auto. Lekker lezen, zonder er iemand bij te storen met hinderlijk licht.

Senks +:)+

Prima juist dat het lastig leest, dan blijf ik er tenminste niet in hangen en hou ik het ook echt bij alleen even het lijstje van binnengekomen mails bekijken, en er verder niks mee doen totdat er iets echt belangrijks tussen staat waarvoor ik dan de laptop (terecht) open ga trekken :)

Ja dat vroeg ik me ook nog af!

Kun je met het gewoon lezen van een boek wel je schermpje draaien en dat hij dan mee draait? :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:34

Bij de Sony volgens mij niet, maar je kunt je bladzijden wel op allerlei manieren instellen, dus bijv. ook liggend ipv staand

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:46

Bij de Glo draait 'ie ook niet mee en ik heb ook nog geen mogelijkheid ontdekt om het handmatig te doen, maar het kan zijn dat ik niet goed genoeg gezocht heb. Voor mij is die draaifunctie niet nodig, dus er erg hard naar zoeken zal ik niet ;)