Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:45

Het is inderdaad een kwestie van wat je gewend bent en wat je inde opvoeding meegekregen heeft.
En in die zin heeft Arabesk heus een punt, want de meeste ouders met kinderen vanaf de jaren '80 zijn financieel erg verwend. Het kon vaak niet gek genoeg. Nu hebben deze kinderen zelf een huishouden te runnen en zijn de kosten hoger. Inleveren is niet altijd makkelijk.......

opisop_shop

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:49

jeetje dat is toch ook echt absurd, E450 in je eentje...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:56

Dat had ik vroeger ook te besteden, maar geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om het ook uit te geven :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:18

Ik ben in '85 geboren, en thuis hebben we zo goed als altijd veel geld gehad, maar mijn ouders hebben me wel altijd bij gebracht dat geld ook op kan.
Zo moest ik thuis klusjes doen om extra geld te verdienen als ik graag iets wou hebben buiten kleding om (lees een poetstas met borstels voor de manege paarden) ik kreeg dan 0,10 of 0,15 cent om bijvoorbeeld de vaatwasser in en uit te pakken, als ik mee hielp in de tuin kon ik wat geld verdienen etc etc etc.
Op mijn 16e verjaardag een paard gekregen, stalling werd betaald, alle spullen, extra voer, hoefsmid en normale DA kosten moest ik zelf betalen.
Maar zo zijn we ook eens naar Emmeloord geweest, ik had net gespaard voor een video camera, dat was precies genoeg voor de DA rekening en die heb ik dus ook zelf betaald.

Ik heb nog een half-zus en half broer (16 en 14 jaar ouder) die geregeld geld aan mijn vader vragen omdat ze niet rond komen, sinds ik op mijzelf woon heb ik alles zelf gedaan. Nu delen vriendlief en ik alle kosten en houd ik eindelijk eens geld over om te sparen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:04

Kosten delen met een partner scheelt altijd. Maar ik ben altijd single geweest, en dan kosten sommige dingen toch net iets meer. Maar dan nog, gewoon goed kijken wat je koopt en wat het kost, en af en toe dingen zelf maken scheelt gewoon teveel.
Ik zeg altijd maar "ik heb geen hekel aan geld uitgeven, maar wel om meer uit te geven dan strikt nodig is". Laten we eerlijk zijn, ik ga liever uit eten een keer dan dat ik alles naar de supermarkt breng ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:34

Via MP heb ik vanmiddag 2 prachtige rode banken gekocht. Ik kan ze pas eind van de maand afhalen want dan gaat eigenaresse verhuizen. Voor 100 euro een goeie slag geslagen (vind ikzelf :) )

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:41

Heb je ze al gezien? Want t kan altijd tegenvallen he! Maar wel leuk, marktplaats en kringloopwinkels zijn echt super handig! ^^

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:49

Ja, ben er vanmiddag heen geweest. Was van de week al bij de kringloop geweest maar die banken vond ik best viezig.
Deze zitten heerlijk en zien er heel goed onderhouden uit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:57

Dat is zeker een mooie deal!

Ik ben zelf opgegroeid in een bijstandsgezin (uit 1982 trouwens :D ), ik weet heel goed dat geld op kan. Ik heb ontzettend hard moeten werken om mijn opleiding zelf te betalen en ik ben nog steeds ontzettend zuinig, ook al zit ik dankzij een een mooie loopbaan ruim qua salaris. Mijn man heeft thuis nooit iets tekort gehad en die wil ook altijd alles nieuw, a-merk etc. Die zou echt nooit een tweedehands bank kopen. Ik moet het soms bevechten om een goedkopere variant ergens van te kopen, maar hij vind het uiteindelijk wel heel fijn dat we altijd een buffer achter de hand hebben.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:07

Dank je.

Ik heb ook andere tijden gekend hoor, 2 fulltime tweeverdieners met groot koophuis. Tot ik ziek werd, baan uiteindelijk kwijtraakte, van vriend wegging en niet meer aan de bak kwam qua werk.

Mijn slaapkamergordijnen heb ik ook via MP gekocht, echt hele mooie schone overgordijnen, ook nooit gerookt daar. (Zelfde als met bankstel). Voor ruim 3 meter raam, 45€

Ik vind het leuk om zo rustigjes aan eens aan andere goede spullen te komen.

Mijn zus wil ook altijd A merken, dankzij haar heb ik 2e hands AEG vaatwasser en Bosch koel/vriescombi, samen voor 150€.
Zelf heeft ze onlangs een leren hoekbank via MP gekocht.

Zo kun je toch ook bezuinigen, sommige mensen zijn nu eenmaal meubilair of kleding zat na een paar jaar. Een ander is er weer blij mee.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:08

Ik (1987) ben ook opgevoed met het idee dat je wat moet doen voor je geld hoor! Kreeg wel gewoon zakgeld maar als ik iets wilde moest ik er maar voor sparen. Bijvoorbeeld door klusjes te doen of op de vrijmarkt te staan met koninginnedag verdiende ik extra geld.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:33

Siamsmeesje schreef:
Kosten delen met een partner scheelt altijd.

Niet echt, als je er eentje treft die eet als een beer (de mijne), of elke dag een stapel vieze werkkleding in de was gooit kan dat zelfs voor extra kosten zorgen.
Ik gaf minder uit in mijn eentje, omdat ik net zo lief iets simpels eet, of minder vlees en kaas. Mijn vriend werkt weet ik veel hoeveel kaas naar binnen soms :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:41

Of mannen die het liefst een half uur per keer, twee maal daags onder de douche willen :+
Flicka, Fijn dat je op deze manier je huis kunt inrichten!
Ik probeer op jaarbasis (nu paardloos) 20% van mijn salaris te sparen. Dit doe ik niet elke maand ivm wisselende inkomsten en uitgaven, maar aan hand van mijn 'kasboek'.

Vandaag voor 60 euro boodschappen gedaan, inclusief allerlei bakspullen voor een paar taarten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:51

gefeliciteerd mootje :)

wij kopen veel via MP, wel altijd alleen maar goed spul en kijken heel goed naar de verkopers (wat voor soort huis hebben ze, wat bieden ze nog meer aan, enz.)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:00

Van harte gefeliciteerd, Mootje en een heel fijne verjaardag toegewenst.

In het geval van de banken gaf het meteen een goed gevoel. Moeder was erbij, huis schoon, banken schoon en gewoon heel aardig maar niet overdreven. Ik was de eerste (en tot dan toe enige bieder) en het bod werd geaccepteerd.

Ik heb ook regelmatig spullen via MP verkocht en dat werkte prima. Mijn rijspullen (dekens/dekjes/laarzen) ben ik wel kwijtgeraakt, stonden in de berging toch maar te staan.
Nu ga ik mijn fauteuils en bank ook eens op MP zetten, kijken of dat nog wat oplevert.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:03

Ik heb al mijn paardenspullen, 2 zadels, paard en trailer via marktplaats verkocht. Het enige wat ik via mp gekocht heb is een kleine winkler prins, omdat dat zo leuk staat in de boekenkast :') winterbanden en een reserveband.

Thanks, ladies :)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:29

Proficiat Mootje! Goede dag om jarig te zijn. :D

Ik moet nodig ook eens wat paardenzooi en boeken uit gaan zoeken en op marktplaats zetten. Is zonde om weg te gooien. Zelf koop ik vrij weinig op marktplaats, het laatste was een boek. Zag er nog als nieuw uit, maar heb er minder dan de helft van de nieuwprijs voor betaald.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:29

Mootje gefeliciteerd!

Ik doe zuinig omdat het niet anders kan. :)
Zit maar net boven het minimumloon, woon alleen en heb een paard die gelukkig bij mijn ouders staat. En dus ook een grote auto omdat ik anders nergens met dat paard kom.
Sparen doe ik maar 10 euro per maand omdat ik gewoon niks meer kan verzinnen waar ik op kan bezuinigen. ja, nooit meer de deur uit gaan, maar het moet ook wel leuk blijven. :)

En ik kom ook uit de jaren 80, maar gelukkig ook goed opgevoed. Ben nooit iets tekort gekomen, maar ook nooit luxe dingen gehad.
Alleen dan weer wel een pony gekregen, maar die kon thuis staan, dus dan is dat niet zo heel duur.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:42

Je kunt via Marktplaats heel goed je huis goedkoop en leuk inrichten.
Wij hebben ook heel veel basisdingen (bedombouw, bank, eettafel, salontafel, stoelen) op internet gekocht, er staat nauwelijks iets nieuws in huis.
En het zijn echt prima spullen!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:46

voor 5personen en kat zijn we ± 200 euro per week krijg, incl. rookwaar voor4 personen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:50

Jargeau, Jij ook gefeliciteerd :))

Ik ben van '84... Redelijk verwend qua clubjes en vakanties etc. Paard kwam er op mijn 15de, maar als mijn vader niet zo fanatiek was met zelf rijden was hij er niet gekomen. Ik ben wel de deur uitgeschopt toen mijn sofinummer op de mat lag: Ik mocht terugkomen als ik een baantje had gevonden :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:05

Ik ben rond mijn 13 aarbeien gaan plukken in de zomervakantie, en sindsdien altijd baantje gehad.
Wel alleen op de zaterdag/vakantie gelukkig.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:12

Jargeau, jij natuurlijk ook van harte gefeliciteerd.

Lovemario, ik ben benieuwd wat je alleen al kwijt bent aan rookwaar.
Aardbeien geplukt heb ik ook asjemenou, ik kreeg geloof ik iets van 1 gulden voor een kistje. Daar werd je ook niet veel beter van :+

Ik ben op mijn 14e (mocht toen nog) in het weekend in een bejaardenhuis gaan werken, in de keuken. Kreeg ik 10 gulden per dag voor, het was gezellig met al die meiden en ik kon mijn favoriete broeken ervan betalen. We kregen tussen de middag warm eten en ik heb het er die paar jaar naar mijn zin gehad.

Rhys, zo zie je maar dat je met 2e hands spullen ook heel gelukkig kunt zijn. Ik heb toen ik ging "scheiden" heel veel nieuw gekocht en nu mag ik blij zijn dat het nog een fractie opbrengt van de waarde.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:15

Ik kreeg wel wat meer volgens mij!
Ik weet iig nog wel dat het best goed verdiende, maar ik was ook wel best vlug. Een gulden of 6 per uur haalde ik volgens mij?
Soms moesten we stekjes snijden, dat ging per uur, en daar kreeg ik het maximum uurloon wat je daar kon krijgen. Ik heb gene idee meer hoeveel, maar volgens mij was dat rond de 10 gulden, voelde me dan echt rijk. :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:16

Nicolletje schreef:
Siamsmeesje schreef:
Kosten delen met een partner scheelt altijd.

Niet echt, als je er eentje treft die eet als een beer (de mijne), of elke dag een stapel vieze werkkleding in de was gooit kan dat zelfs voor extra kosten zorgen.
Ik gaf minder uit in mijn eentje, omdat ik net zo lief iets simpels eet, of minder vlees en kaas. Mijn vriend werkt weet ik veel hoeveel kaas naar binnen soms :=

Ok..... Afgezien dan wanneer je samen leeft met ene H.B. Gijs :')
Hoewel het je toch wel zal schelen in de vaste lasten (lastig alleen als dat voordeel gelijk wordt opgevroten := )