Interieur tips gevraagd, hoe ziet jouw woonkamer eruit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Interieur tips gevraagd, hoe ziet jouw woonkamer eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:10

Geen antieke meubels over :P ? Die kan ik altijd gebruiken :D .

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:10

ik ben voorzien.
heb zelf al spullen te koop staan

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:12

Jammer dat je zover weg woont ecyoj, je tafel is echt gaaf om om te toveren tot brocante tafel :j .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:12

Rinske, wat ik me toch altijd afvraag, hoe zie je nou of iets antiek is of gewoon oud? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:15

antiek?nee,wel misschien meubels die je kan opknappen maar geen antiek.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:21

Rinske schreef:
Sita_ schreef:
Nou ja! Nu kom ik dat kastje wat ik gekocht had op MP tegen! 8)7 :x

Weet ik, had ik gisteren ook gezien := .

Me vriend heeft net even gebeld, er stond ook een telnr. bij.. En nu werd er gezegt dat ze verkocht zijn en ze gisteren opgehaald zijn. :')
Nou ja.. Ik laat het maar zo.. Ik wil ze al niet eens meer..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:21

Dat ligt aan het soort hout, de soort verbindingen waarmee het is gemaakt. Een voorbeeld: ik heb een oud dressoir gekocht. Toen ik hem thuis kreeg (er zit een heel verhaal aan vast :P ) bleek dat hij volledig met zwaluwstaarten is gemaakt, er zit serieus GEEN ENKELE spijker in! Dat betekent dat hij heel oud is, vroeger werden er alleen zwaluwstaart verbindingen gebruikt, geen spijkers en schroeven.
Verder moet je er gewoon kennis in opdoen. Ik wist eerst ook niet goed hoe ik het moest zien, maar hoe meer meubeltjes je voorbij ziet komen, hoe sneller je het herkent. Bij een stoeltje moet je eigenlijk de onderkant eraf halen, zodat je het binnenwerk en de houtverbindingen kunt zien. Je kunt dan vaak ook zien of een stoeltje in kleur gespoten is (nep) of dat hij echt in de was is gezet. Verder heb ik HEEL VEEL antiekboeken, waardoor ik steeds meer stijlen en houtsoorten ga herkennen. Houtsoorten die tegenwoordig meer gebruikt worden, werden bijvoorbeeld vroeger niet - of op een andere manier gebruikt.

Ik heb bijvoorbeeld ook een commode in Louis Seize stijl, met prachtige ornamenten. Maar omdat hij geen houten, maar een marmeren blad heeft, weet ik dat hij niet uit origineel 1770 is, maar uit rond 1900. In de stijl van, maar iets nieuwer. Dat scheelt ook weer 1000 euro in de prijs overigens. Als ie origineel was geweest was ie minstens 1500 euro waard geweest in de staat waarin hij nu verkeert, nu is hij ongeveer 500 euro waard.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:54

Lijkt me dan toch nog best moeilijk! :D Maar wordt er wel steeds enthousiaster over, vind het allemaal prachtig en machtig interessant! :D
Jij hebt toch ook les gehad in restaureren?
Volgens mij worden er hier in de buurt geen lessen/cursussen gegeven op dat gebied, vind ik toch wel heel jammer..
Ik teken en schilder ook graag, zou ook graag bij een clubje willen of op les oid, maar zie alleen af en toe een losse cursus bomen schilderen langskomen oid :+ Dat is het dan weer net niét zeg maar :))

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:00

Ik heb inderdaad les gehad in restaureren, inmiddels heb ik zelf ook een aantal gereedschappen, zodat ik ook stoeltjes kan restaureren. Helaas moest ik door geldgebrek stoppen met de lessen (die zijn niet goedkoop), maar ik vond het altijd wel erg tof om te doen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:49

Leuke hobby Rinske!

Ik heb wel wat met antiek, heb zojuist mijn antieke Engelse kast (vitrine - rond 1850) verhuisd naar de garage om straks mee naar ons Spaanse huis te nemen. Ik heb de kast 22 jaar geleden gekocht bij een antiquar en kan het niet over ons hart verkrijgen hem weg te doen. Ons nieuwe huis leent zich er niet echt voor, maar in het gastenverblijf staat de kast straks prachtig. De kast heeft door te weinig poetsen en veel zon toch wel heel veel diepte van kleur verloren. Ik heb de pot ouderwetse, vrij harde antiekwas al klaar staan, maar zijn er middelen die net zo goed werken en minder kracht van mijn pijnlijke handen vragen?

Heb volgend jaar nog twee antieke kasten die ik wel mee ga nemen trouwens, die krijgen een speciaal plekje ;-)

Ik zie trouwens dat je in Loon op Zand woont, straks gezellig bij kletsen met onze vrienden ('de' rijtuigenbouwer) tijdens een etentje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:05

Ik heb een houten rookstoel die ik voor mn ma moet opknappen, die doe ik oliën ipv met was, dat trekt er beter in en maakt de kleur dieper.. maar weet niet of dat met antieke meubeltjes net zo goed werkt..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:02

Ik denk zelf dat olie best een optie is, maar durf het nog niet zo goed aan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:10

Lijkt me erg leuk Rinske! :D Jammer dat je met de lessen hebt moeten stoppen, maar je hebt inmiddels al een aardige basis volgens mij? :)

Ik heb er totaal geen verstand van :o Maar zou die was niet iets zachter worden als het wat warmer is? :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:26

Wendy15 schreef:
Maar zou die was niet iets zachter worden als het wat warmer is? :)

Ja, dat is zeker zo. Dus misschien even 'voorverwarmen'? Of wachten op zon ;-) Mijn man heeft de schildersziekte en kan absoluut niet tegen de geur van boenwas en dergelijke. Daarom heb ik de kast ook eigenlijk wat verwaarloosd, ik ben zelden lang zonder hem in huis en de geur is vrij sterk. De kast gaat in Spanje in ons gastenverblijf en daar is het sowieso warmer dan hier. Misschien daar pas gaan boenen of hier op een mooie dag buiten.

Nadeel is dat we de komende weken weinig thuis zullen zijn, voordeel is dat de kast al op een pallet staat (in twee delen) en ik het ding dus zo naar buiten kan rijden bij mooi weer.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:27

Ik heb hier ook was, ik zet de meubels niet in de olie, maar in de was. Als je een gekleurd effect wil hebben dat niet glanst, kun je olie gebruiken, maar als je een lichte glans wil over de meubeltjes kun je toch beter was gebruiken. De was die ik heb is niet echt super hard. Je kunt hem inderdaad even bij de verwarming laten staan zodat ie iets zachter wordt, maar ik zou hem niet vloeibaar laten worden, weet niet of dat wel goed gaat. Ik vind het in de was zetten niet eens zoveel werk eigenlijk, misschien is de was die ik gebruik zachter?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:14

Sorry ben even niet geweest O:) .

Michelle, je hebt echt een leuke stijl! kan zo in een tijdschrift :D .

Zag een mooie hocker voorbij komen.

Vriend en ik hadden vandaag een bod uitgebracht op een woning en binnen 3 uur hadden we het :D , we mogen nu dus lekker gaan kijken en shoppen voor vloeren/gordijnen/verf/behang enz :D .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:51

Gefeliciteerd!! Foto's :P ?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:01

@ calice: gefeliciteerd!!!

ik hoop dat mijn klusplannen niet in de war worden geschopt...
Ben gister namelijk aangereden met mn fiets, heb misschien een breuk in mijn hand op een moeilijke plek en zit dus in het gips.
Er zijn fotos gemaakt maar ze konden het niet goed zien, moet dus over 10 dagen terug, als het meevalt mag het gips er dan af en kan ik gewoon klussen, als het dan echt gebroken is, 8 tot 12 weken gips!!!
daar zat ik dus net niet op tewachten, krijg over4 weken de sleutel van mijn huis....

sorryvoor spelfouten, typen valt niet mee zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:05

@calice,leuk,gefeliciteerd!
@spotted,he dat is ships zeg...hopenlijk valt het toch mee en kan je lekker klussen....
als het tegenzit,wat doe je dan?woon je nu nog bij je ouders ofzo,of wel op jezelf?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:13

ik woon al op mezelf, ik zal dus hoe dan ook al moeten overhuizen aangezien in dit huis al iemand anders gaat wonen.

Ik heb gelukkig wel wat mensen om me heen om me te helpen maar t is toch lastig zo, maar nog maar even geen paniek, eerst de nieuwe fotos maar afwachten...
Mocht het echt mis zijn dan schuift de klusplanning maar iets op...
Vandaag het nieuwe boek van ikea binnen gehad, staan weer erg leuke nieuwe dingen in..

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:30

aaayy spotted poniej, sterkte dan maar, hopen dat het niet zo erg is :(:)

Ik heb gister ook het nieuwe ikea-boek gehad :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:39

Ik heb het nieuwe boek van ikea nog niet. :n Jammer, vind ik altijd wel heel erg leuk om te kijken! Misschien komt het vandaag. Ben wel Family lid. :j

Heb 2 nieuwe 'kastjes' gekocht. Heb nog een lege plek achter de bank. Eerste witte meubel haha. Probeer langzaam alles in een landelijke brocante sfeer te brengen. :)

Wil niet alles heel antiek dus deze tafeltjes zijn wel wat strakker in design. :)

http://huis-inrichting.marktplaats.nl/t ... ltjes.html

Spottedponie; ik hoop dat het allemaal een beetje mee valt. :(:) Niet te somber in zien hoor!

Calice; Gefeliciteerd! Waar heb je een huis gekocht? (had je niet onze kunnen kopen? :)) )

Rinske; Complimenten hoor! Bij mijn moeder staat een heel oud kastje (tenminste, dat denken we) Als ik nou een foto maak zou je dan willen kijken wat voor info je er uit kan halen? :D Misschien is het wel een heel duur kastje haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:00

Ja hoor, maak maar een foto :D . Ik zal kijken wat ik ervan kan maken qua historie :P .
Leuk kastje heb je gekocht! Dat pas zeker in een brocante interieur. Mocht je hem landelijker willen maken kun je er altijd nog een ander knopje opzetten.

spottedponie, balen zeg!! Ik hoop dat de rontgenfoto mee valt, zodat je niet nog minstens 8 weken in het gips moet :\ .

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:05

Rinske schreef:
Gefeliciteerd!! Foto's :P ?

waar wil je presies foto's van zien? :+

spottedponie, hopelijk valt het mee :(:) , anders zal je klusschema inderdaad flink in de war gegooid worden.

Faelivrin, het huis staat in Hardinxveld-Giessendam.
Leuk kastje heb je gekocht!

Ik heb trouwens best een mooie vloer gezien voor in de slaapkamer maar het zal niet bij onze donkerbruine meubels passen helaas := .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:08

De woning natuurlijk! :D