[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:57

Nog even wat vragen opgepikt ;-)

Nee, we gaan er nu nog niet permanent wonen, maar we streven naar ingangsdatum 1 oktober 2011 om er wel echt als Spaans resident te zitten. Eerst de kinderen netjes op z'n plek en hopelijk ons huis verkocht, er zitten nog steeds twee belangstellenden in de 'pijplijn', maar die zijn financieel druk aan het rekenen. Nadeel van zo'n duur huis, maar ja, weggeven is ook niet alles he.

Het huis staat ongeveer 2 minuten (auto) buiten een klein dorpje in de Hondon Vallei. Vanaf Alicante een half uurtje rijden het binnenland in, dus Costa Blanca Zuid. In het dorpje zelf is niks, echt zo'n typisch oud Spaans dorpje met veel grotwoningen, heel authentiek. Op vijf minuten de andere kant op ligt Hondon de las Nieves, een groter dorp met wat winkels, een hele populaire bodega (wijn!) en bijvoorbeeld een urbanisatie (wijk voor Nederlanders/Engelsen) met een Nederlands restaurant. Daar gaan we voetbal kijken ;-)

Verder is de stad Aspe evenals Elche op zo'n kwartiertje en vooral in Elche vind je alles wat je nodig hebt. Ziekenhuis, grote warenhuizen, noem maar op. Het vliegveld van Alicante is dus een half uur rijden, ver genoeg voor als je vrienden/kinderen op gaat halen.

De Hondon Vallei ligt een half uurtje van de kust, met leuke stranden, haventjes en restaurantjes, maar ver genoeg van de drukte van het grote toerisme. Wij zijn geen mensen voor de 'Nederlandse clubjes', maar het is wel prettig dat je voor bepaalde zaken bij Nederlandse bedrijven terecht kan. En met Engels kom je in het begin ook een heel eind, omdat er veel Engelse bedrijven zitten ook. Spanjaarden spreken trouwens weinig Engels, maar ik doe erg mijn best bij Spaanse les!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:09

Faelivrin schreef:
Vandaag bij de makelaar langs gelopen, uiteraard was 'mijn' makelaar in bespreking en hij zou morgen wel bellen. Ga morgen gewoon nog eens langs want wil hem face-to-face spreken. Snap best dat het huis niet in 4 maanden weg is maar hij kan wel wat meer contact houden dacht ik zo. Ook wil ik nieuwe foto's, vorige zijn in de winter gemaakt. :n

€215.000 kk is toch best te doen voor een startend stel? Je hebt daarvoor een best groot huis, vind ik zelf; http://www.funda.nl/koop/leusden/appart ... rshilt-15/ Wat vinden jullie? Ik begin nu te twijfelen aan de VP. :o

Het is idd heel erg afhankelijk van de omgeving. Staan er meer huizen te koop...wat is daarvan de vraagprijs?
Ik kan me vergissen maar wat moet een starter met een eensgezinswoning? Waar ik woon, in de Randstad is het voor een alleenstaande starter gewoon echt niet te betalen. Een starters appartement gaat hier weg voor 120.000-140.000 euro.
Eensgezinswoningen worden bijna niet verkocht aan starters (stelletjes). Als dat wel gebeurd dan ligt dat denk ik onder de 2 ton.

Ik zeg niet dat je de vraagprijs moet verlagen maar hoeveel bezoekers heb je gehad in 4 maanden? Bedenk je wel dat een huis gemiddeld ruim 8 maanden te koop staat tegenwoordig. Ik weet niet wat je verwachtingen waren voorafgaand aan de verkoop maar misschien moet je je verwachtingen bijstellen. (Mijn verwachtingen waren verkoop van appartement tussen de 1 en 2 jaar. Ik vind 4 maanden echt heel erg onrealistisch in deze tijd...en zeker voor een eensgezinswoning).

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:12

Oh Monique...ik vind het zo'n geweldig plan! Zo stoer om het gewoon te gaan doen.
Ik ben geen typje die dat zomaar even gaat doen. Vind het wel erg gaaf. Maar ik ben nog jong, wil nog kindjes (als het mag :o ) en mijn baan opgeven zie ik nu niet zomaar zitten. Maar wat lijkt het me heerlijk om je droom te leven daar.

MoniqueT

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:32

Ik had het twintig jaar geleden ook niet gedaan hoor. Maar we zitten nu in een situatie dat we financieel niet afhankelijk zijn van een baan, de kinderen zelfstandig zijn/worden en we eigenlijk een beetje kunnen leven zoals we dat zelf willen.

Een heerlijke luxe positie die de medische oorzaak om te gaan toch wel een heel stuk gemakkelijker te verteren maakt.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:34

Nou, feit dat ik starters noem is omdat we alleen maar starters hebben gehad te kijken en 1 stel op leeftijd. Prijs is vastgesteld door een makelaar. Op zich qua afwerking is het huis het wel waard, vind ik. Als je kijkt naar die andere woningen hier in de buurt, dan. Hier verderop (aan de andere kant van onze huizen) is een woning verkocht, maand terug, voor 180.000 of iets in die richting, en das was (en is nog steeds) echt een huis waar nog ALLES in moet gebeuren.. Ons huis heeft nieuwe badkamer, nieuw apparatuur in de keuken, marmeren vloer en de tuin zoals die op de foto's is vertekend nog al want ik heb de tuin ook opnieuw beplant en helemaal uitgespoten met hogedruk reiniger. :+ Ik zal wel even overleggen met de makelaar wat we gaan doen.. Snap wel dat 4 maanden niet realistisch is maar we hebben in die 4 maanden ik denk wel 6/7 kijkers gehad (stelletjes) en we zijn 2 keer gebeld hoe het was gegaan. We horen helemaal niks en wil toch wel weten hoe het loopt.

Enne Monique! Lef hoor! +:)+ Heel erg gaaf huis!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:38

Dat is idd vreemd. Na iedere bezichtiging werd ik direct dezelfde dag gebeld met een verslag van hoe het was gegaan.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:39

Volgensmij is dat ook hoe het hoort te gaan :+ Ik vraag me dan ook af of hij de mensen wel terug belt die zijn wezen kijken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:43

Manja, Leuk dat het zo goed gaat met inpakken. Als ik ergens mee kan helpen, moet je mij maar bellen :j
Faelivrin, Kan je niet aan vrienden/familie vragen of zij je huis willen bezichtigen, om de makelaar te controleren? Prijs vind ik niet gek, als je bedenkt dat ik dat in mijn eentje voor een appartement heb neergelegd :o Ik weet alleen niet hoe het in Leusden zit qua huizenmarkt. Anders een second opinion bij een andere makelaar?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:44

Vrienden/Familie e.d. wonen allemaal op vrij grote afstand. :o (reden waarom we weg willen haha) Maar is wel een idee om te doen ja..

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:21

Het is inderdaad gebruikelijk dat je dezelfde dag nog iets hoort, over hoe het is gegaan. Over de vraagprijs, als de makelaar hem zo heeft vastgesteld zal dat wel goed zijn, toch. Verder is het wel zo dat iedereen zijn eigen huis het mooiste vind, maar mensen hebben allemaal een eigen smaak, als je er dan nog een nieuwe badkamer of keuken in wilt zetten dan is het niet meer betaalbaar. Zelf denk ik dat je het best een voortgangs gesprek kunt aanvragen bij de makelaar, maar gemiddeld staan de huizen wel lang te koop.

En als je twijveld aan de makelaar kun je altijd vrijblijven een andere laten langskomen over wat zijn ideeën zijn..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:23

Faelivrin, ik zou sowieso nieuwe foto's EISEN van de tuin, belachelijk dat hij ze niet aan heeft gepast naar de zomer, dat zou gewoon elke makelaar standaar moeten doen. Zomerfoto's zijn toch altijd veel aantrekkelijker dan winterfoto's.
Als je een startend stelletje heb op de woningmarkt is zo'n prijsklasse echt niet gek hoor :) .

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:35

Faelivrin schreef:
Jammer Medea. En als je dan in Centrum Ijsselstein gaat kijken? Daar heb je erug leuke huisjes die (tenminste, poosje terug nog wel) in jouw budget liggen. Of wil je ècht woerden?

Ik wil erg graag in Woerden blijven ja, ook omdat het perfect te doen is naar mijn werk. Ik ben gisteren even langs de makelaar hier gereden en ze hebben snel mijn hypotheek uitgerekend.. daar werd ik niet erg vrolijk van, aangezien ik daar hier gewoon geen huis voor kan kopen ;( . Klopt het trouwens dat, indien mijn ouders garant willen staan, ik een hogere hypotheek kan krijgen?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:38

Jaa dan moet jij zegmaar aan je ouders betalen, en hun aan de bank

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:40

Als je ouders garant staan, kan jij inderdaad een hogere hyptheek krijgen. Bedenk wel dat je wel je maandlasten moet kunnen betalen. Je ouders worden aansprakelijk gesteld als jij niet aan je financieele verplichtingen voldoet! Willen je ouders dit wel?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:57

Zoals ik het begreep kan garant staan niet meer. Wel kunnen je ouders het geld lenen (2e hypotheek voor hen) en dan kan jij dat geld weer van hen lenen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:00

Volgensmij kan het nog wel hoor, heb ook ff gegoogeld en niemand meld dat het niet meer kan? :) Sinds wanneer zou dat dan zijn veerledec? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:02

Het kan zeker nog wel. Wij hebben het ook onderzocht (niet gedaan uiteindelijk, was niet nodig) en de bank heeft ons verteld wat er mogelijk is. Je kunt zelf betalen maar dan worden je ouders dus aangesproken als jij je maandlasten niet meer op kunt brengen; je kunt aan je ouders betalen en zij betalen een deel in 1 x aan de bank en er zijn volgens mij nog meer manieren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:39

Faelivrin schreef:
Volgensmij kan het nog wel hoor, heb ook ff gegoogeld en niemand meld dat het niet meer kan? :) Sinds wanneer zou dat dan zijn veerledec? :)

We waren dinsdag bij De Hypotheker, mijn vriend vroeg hoe het daarmee zat, en die adviseur meldde dat de banken dat niet meer deden, maar dat het nog wel kon in de constructie zoals ik hierboven neerzette. Ik vertel ook alleen maar wat mij werd verteld :P.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:41

Ffortuna schreef:
Het kan zeker nog wel. Wij hebben het ook onderzocht (niet gedaan uiteindelijk, was niet nodig) en de bank heeft ons verteld wat er mogelijk is. Je kunt zelf betalen maar dan worden je ouders dus aangesproken als jij je maandlasten niet meer op kunt brengen; je kunt aan je ouders betalen en zij betalen een deel in 1 x aan de bank en er zijn volgens mij nog meer manieren.

Die tweede versie is volgens mij ook wat ik bedoel, dat je ouders het lenen bij de bank en aan jou doorlenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:43

Wellicht verschilt het dan per bank :)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:44

Zo vandaag bij het bouwbedrijf geweest en al onze wensen besproken en flink onderhandeld over de meerprijzen ;) Nu een mooie nette prijs en alles wat we willen jeej! :D
Manlief is nu naar de keukenhandel, omdat de keuken iets veranderd moet worden en dan is die ook helemaal super naar onze wens (incl apothekerskast :D ). Gister naar vloeren en badkamers wezen kijken. Hahah en het duurt allemaal nog een jaar voordat het huis klaar is. Vandaag ook even op de bouw wezen kijken en de fundering ligt er al helemaal, uitbouw is al uitgegraven, ziet er super uit!
Ben blijjjj!! :D :D Morgen even aan de bank doorgeven dat we met hun in zee gaan, vandaag aan de makelaar laten weten dat we het huis kopen. Super leuk allemaal!!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:45

Huh heel apart.. Het is voor ons nl misschien ook nog een optie, al hebben we het waarschijnlijk niet eens nodig.

Gefeli cruesli! :D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:32

Wij hebben a.s. maandag een gesprek met onze makelaar, om te kijken wat we kunnen doen, om het meer onder de belangstelling te krijgen.
We willen er eigenlijk echt van af..... we willen best zakken in de prijs maar tot hoever, je wilt het ook niet weggeven.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:46

Zitten er hier ook mensen in het topic die ervaring hebben met verbouwen? :o
Wij willen de keuken eruit slopen. Dan moet er ook nog een muurtje weg zodat het een open keuken wordt. Wat is nu handig? Eerst keuken plaatsen, dan het plafond opnieuw doen en dan de vloer leggen? Of eerst het plafond, dan de vloer, dan de keuken? Iemand ervaring?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:49

Euh. Eerst plafond dan keuken dan vloer? Lijkt me vrij logisch hihi. :) Als je eerst de keuken zou doen dan moet je die weer afdekken voor het plafond, en als je eerst de vloer legt voor je de keuken zet moet je een deel van de vloer weer slopen want een keuken staat op de betonnen vloer en niet op bijv. een laminaten vloer. ;)