[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:11

Gefeliciteerd!!!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:12

Sannert, ik had niet begrepen dat jullie bod nog niet geaccepteerd was gezien jullie al dat gedoe hypotheekadviseur hadden gehad, maar fijn! Gefeliciteerd :)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:23

dondeyne schreef:
Sannert, ik had niet begrepen dat jullie bod nog niet geaccepteerd was gezien jullie al dat gedoe hypotheekadviseur hadden gehad, maar fijn! Gefeliciteerd :)

Ja, het is ook een erg warrig verhaal. We hadden toen dit huis gezien, we zijn toen naar de hypotheekadviseur geweest om te berekenen wat we zouden kunnen lenen. Dit zou genoeg zijn om dit huis te bekostigen aan de hand van de vraagprijs. We hebben toen lang moeten wachten eer we konden bezichtigen. Huis werd verkocht door de bank en de bewoner deed een beetje moeilijk. Uiteindelijk bezichtigd en een bod gedaan. Ondertussen de hypotheekadviseur weer gebeld om een afspraak te maken om alle papieren in orde te maken, dat die meteen verstuurd zodra we akkoord waren met de bank. Smorgens belde de hypotheekadviseur toen dat hij een foutje had gemaakt en het niet ging lukken, de vraagprijs sowieso niet en ook het tegenbod wat de bank ons had gedaan werd al moeilijk. (Smiddags zouden we langs gaan.) Ondertussen hebben we toen nog een tegenbod gedaan en heb ik met een andere hypotheekadviseur een afspraak gemaakt. Die afspraak was afgelopen maandag. En die zei dat het wel zou lukken. En vandaag dan telefoontje dat ons bod geaccepteerd is.
Lang verhaal even in het kort. :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:49

Sannert schreef:
*\o/* Ons bod is geaccepteerd ! *\o/*
makelaar had het niet verwacht haha

Gefeliciteerd! Wat fijn!!!!!!!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:51

Gefeliciteerd Sannert!

BloemBloem, hoe is de taxatie gegaan vandaag?

Hoe hebben jullie het gedaan met een samenlevingscontract en testament? Wij zijn vandaag naar de notaris geweest en ik schrok eigenlijk een beetje wat dat allemaal kost. Ik neig eigenlijk naar een geregistreerd partnerschap maar mijn vriend vind dat te officieel omdat we ook ooit nog ns willen gaan trouwen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:30

Wel goed, 80% rond zegt mijn makelaar, maar ik wil eerst zien en dan geloven. Met een beetje geluk horen we de uitslag deze week!

Wij hebben toen een samenleveningscontract op laten maken, inmiddels zijn wij alweer bijna 5 jaar getrouwd :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:34

Maris89 schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan met een samenlevingscontract en testament? Wij zijn vandaag naar de notaris geweest en ik schrok eigenlijk een beetje wat dat allemaal kost. Ik neig eigenlijk naar een geregistreerd partnerschap maar mijn vriend vind dat te officieel omdat we ook ooit nog ns willen gaan trouwen.

Wij samenlevingscontract en testamenten laten opstellen maar wel gewoon de standaard dingen. Wel geshopt op internet waar het goedkoop kon, zal de prijs eens opzoeken

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:51

Wat een verhaal Sannert!

Wij tekenen in een weg ons samenlevingscontract :) Testamenten vooralsnog niet nodig, omdat we alles omtrent huis in contract hebben Latem vastleggen en we willen trouwen alvorens kinderen te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:32

Maar een samenlevingscontract geldt niet meer bij overlijden, dan heb je een testament nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:38

Wij zijn destijds gegaan voor een geregistreerd partnerschap. Juist omdat we wisten dat we uiteindelijk wilden trouwen (in gemeenschap van goederen) vonden we een samenlevingscontract en testament weggegooid geld.
Toen we uiteindelijk een paar jaar later trouwden, moesten we vooraf het geregistreerd partnerschap laten ontbinden (dat is echt een administratieve handeling) waarna we gewoon getrouwd zijn met alle toeters en bellen eraan.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:03

Volgens mij is het wel geregeld als er nog geen kinderen zijn. Als die er wel zijn moet het erfrecht met een testament geregeld worden. Wij gaan denk ik ook voor een geregistreerd partnerschap :) .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:35

Vlns mij is huis idd geregeld met samenlevingscontract.
In ieder geval als er geen kinderen in het spel zijn.
Wij hebben alsnog testamenten gemaakt waar zelfs de dieren in beschreven staan in geval wij beiden wegvallen.
Die zijn niet overal plaatsbaar en geen familie aanwezig dienze kunnen hebben, dus hebben we specifieke mensen benoemd die dat regelen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:59

Sonja_vR schreef:
Vlns mij is huis idd geregeld met samenlevingscontract.
In ieder geval als er geen kinderen in het spel zijn.
Wij hebben alsnog testamenten gemaakt waar zelfs de dieren in beschreven staan in geval wij beiden wegvallen.
Die zijn niet overal plaatsbaar en geen familie aanwezig dienze kunnen hebben, dus hebben we specifieke mensen benoemd die dat regelen.

Erg ... ik heb dat dus nog niet eens geregeld voor onze dochter :o
Zou niet eens weten wat er met haar zou gebeuren als wij, haar vader en moeder, tegelijk wegvallen :o Slecht!!!!!

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:01

Gefeliciteerd Sannert!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:15

Alleen als er een verblijvingsbeding is opgenomen kun je het regelen met een huis als dat gemeenschappelijk goed is. Alleen gemeenschappelijke goederen kunnen daarin opgenomen worden. Voor niet gemeenschappelijke goederen geldt het erfrecht, en partner met samenlevingscontract is geen erfgenaam.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:24

Maar dat kan je wel weer op laten nemen in het samenlevingscontract volgens mij. Alleen met een kind wordt het dan weer lastiger (ofzo :') ). Zijn gisteren bij de notaris geweest maar ik vind het maar een lastig verhaal.

Bloembloem, het is zelfs al als één van jullie komt de overlijden. Het kind erft een deel van het huis/vermogen en de achterblijvende partner. Omdat een kind onder de 18 nog niks zelf mag beslissen moet dan alles via de kantonrechter. Zo legde de notaris het gisteren iig uit.

Het enige belangrijkste verschil met een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap is dat je bij een samenlevingscontract geen gemeenschap hebt van goederen (dus je bent niet financieel verantwoordelijk voor elkaar). Daarom zullen sommige mensen hier voor kiezen. Voor ons maakt het niks uit dus ik kies toch voor een geregistreerd partnerschap.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:33

Verblijvingsbeding is op te nemen in een samenlevingscontract, erfrecht niet.

Belangrijkste verschil tussen een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap (of huwelijk) is dus het erfrecht.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:07

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:30

Maris89 schreef:
Het enige belangrijkste verschil met een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap is dat je bij een samenlevingscontract geen gemeenschap hebt van goederen (dus je bent niet financieel verantwoordelijk voor elkaar). Daarom zullen sommige mensen hier voor kiezen. Voor ons maakt het niks uit dus ik kies toch voor een geregistreerd partnerschap.

Overigens heb je hierin ook wel weer gelijk, in ons geval in ieder geval. :)) Wij wilden gaan voor een gemeenschap van goederen-vorm, maar de notaris kwam aan met iets strikt gescheiden, blablabla, iets wat wij totaal dus niet wilden. Daarom samenlevingscontract maar overboord gegooid, en besloten om te trouwen. Wat de notaris weer uiterst onverstandig vond. :+

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:33

Wij gaan in juni trouwen en in juli krijgen we ons huis, net op tijd dus :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:11

Haha, bij ons was het net andersom, in juni het huis (2de) en in juli trouwen (4de). Maar aangezien wij het feest in het nieuwe huis gaven was het wel zo handig om al een sleutel te hebben. _O-

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:34

Er was misschien sprake van dat we er eerder in konden, dan zou het ook andersom zijn. Maar we gaan na het trouwen 3 weken op reis dus eigenlijk komt dit wel beter uit :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:13

Ja dat was het... u is correct Neon.
verblijfsbeding en idd wel testamenten erbij voor erfrecht bladiebla en de beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:35

Wij een baalmoment, zouden morgen huis gaan bekijken waar erg enthousiast over zijn, kregen we vandaag telefoon nog niet mochten komen omdat ze de VP wss gaan aanpassen.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:37

Raar? Dan kun je toch gewoon al kijken?