We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:57

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:13

8nnemiek schreef:
Ik zie op de website dat ze deze bakjes hebben: https://www.action.com/nl-nl/p/3012863/ ... aarbakjes/
Die lijken me ideaal voor eenpersoons ovenschotels :j
Ik heb zelf de bakjes van 1 liter dacht ik.

Deze hebben ze nu idd in de winkel liggen, ik heb ze vorige week gehaald :j

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:40

8nnemiek schreef:
Ik zie op de website dat ze deze bakjes hebben: https://www.action.com/nl-nl/p/3012863/ ... aarbakjes/
Die lijken me ideaal voor eenpersoons ovenschotels :j
Ik heb zelf de bakjes van 1 liter dacht ik.

Deze bedoelde ik inderdaad. Ik gebruik ze ook voor mijn dochters die vegetarisch eten om ovenschotels te maken en invriezen voor de keren dat wij iets eten wat lastig dubbel koken is (vlees en vega)

Cer

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:41

Kan dat in de vriezer? Ze sluiten niet helemaal af toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:00

Gaat hier al jaren goed :j De randjes vouw je om, en daar komt nauwelijks lucht door.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:01

Er wordt hier wat meewarig gekeken, maar ik ga t gewoon proberen :j :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:15

Kun je niet beter iets meer investeren en dan bakjes halen die je gewoon kan schoonmaken en hergebruiken?

Ik ben best verrast over de prijs van kip. 300 gram voor 4,50. Gaat toch eigenlijk nergens meer over.

Scoupy doe ik via woolsocks. Inderdaad spaarzak methode, maar je kan ook uit laten betalen wanneer jij wil.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:12

Dat is de reden waarom ik glazen ovenschalen heb gekocht bij de ikea met een afsluitbare deksel. Daar zitten nu de stampotten in. Ik wil naar een grotere kijken voor de ovenschotels en daar ook wat van in gaan vriezen. Ook heb ik als voornemen om meer groenten los te gaan kopen en daar meerdere gerechten mee te gaan maken. We hebben op de moestuin ook witte kolen klaar die ik dan gelijk mee kan gaan bakken.

Nog een tip voor diegenen die kleren kopen, op vinted staan vaak veel merken voor een stuk minder dan het in de winkel kost. Ik heb een paar merken die ik helemaal geweldig vind maar die nieuw imo echt duur zijn en op deze manier is het goed te betalen.

Weten jullie trouwens of groenten op de markt verhoudingsgewijs nog steeds goedkoper is dan in de supermarkt? Met meal preppen komt het wel op maar ik heb het idee dat de markt niet eens meer zoveel goedkoper is dan in de supermarkt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:24

Bij mij is de markt op het winkelcentrum hier duurder, in het centrum staat een groentekraam die wel goedkoop is, daar is het altijd druk. Goedkoopst is de Turkse supermarkt hier, vooral voor groente en fruit uit het seizoen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:37

Markt is vergelijkbaar of net duurder. Ken 1 kraam die wel duidelijk een stuk goedkoper is, maar dat is een uitzondering en staat niet op de markt waar ik altijd naar toe ga.
Wel kan veel meer naar juiste hoeveelheid gekocht worden omdat het per stuk kan.
Hier op de markt staat een poelier met goede en goedkope kip. De kippenboer met gegrilde kip is ook goedkoop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:32

Glazen ovenschalen vind ik niet zo fijn. Sowieso omdat het meer plek inneemt, en meer gewicht.. Ik vries al gauw 30 maaltijden van een liter in. En ik vind het te breekbaar, en ook wat te duur. Aluminium is goed te recyclen, dus daarom koos ik daarvoor :j

Wat betreft de markt: je moet net een goede marktkraam weten te vinden. Bij ons in de buurt zit er een die bij de groothandel zoekt naar goedkope partijen, en daardoor kan die een aantal soorten heel goedkoop aanbieden. Ze kunnen daar zomaar een kilo bananen aanbieden voor 2,50, maar sinaasappels voor 50 cent per kilo, en dan ook elke week verschillend dus. Als je daar op de koopjes let ben je echt heel goedkoop uit :D

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:55

Winged schreef:
Ik ben best verrast over de prijs van kip. 300 gram voor 4,50. Gaat toch eigenlijk nergens meer over.

Bizar he? Wij hebben hier in de buurt de Valk Versmarkt, die verkoopt een kilo kip voor €7,99. Eens in de zoveel tijd in de aanbieding voor €6,99 en laatst zelfs voor €5,99. En dan heb ik nog 10% korting. Sindsdien haal ik nooit meer in de supermarkt met die prijzen van tegenwoordig

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:18

Het is natuurlijk wel fijn als het niet zo duur is, maar eigenlijk is vlees veel te goedkoop om het dier een beetje een acceptabel bestaan te geven. Ik laat kiloknallers bewust liggen en betaal liever iets meer. En eet liever een paar keer per week wat duurder vlees en dan een paar dagen niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:12

_djoeke_ schreef:
Het is natuurlijk wel fijn als het niet zo duur is, maar eigenlijk is vlees veel te goedkoop om het dier een beetje een acceptabel bestaan te geven. Ik laat kiloknallers bewust liggen en betaal liever iets meer. En eet liever een paar keer per week wat duurder vlees en dan een paar dagen niet.

Ik ook, en t vlees van de appie valt daar ook niet in alle gevallen onder. Dit waren de kiloknallers namelijk al.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:37

De ah verkoopt geen kiloknallers meer, alle kip is minimaal 1 ster en heeft daardoor een slag gemaakt in dierenwelzijn.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:43

Mizora schreef:
De ah verkoopt geen kiloknallers meer, alle kip is minimaal 1 ster en heeft daardoor een slag gemaakt in dierenwelzijn.

Klopt, en dat zie je dan terug in hogere prijzen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:49

Met de persoonlijke bonus is die regelmatig in de aanbieding. Tenminste de kipdijfilet, tussen de 15-25% korting.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:56

Mizora schreef:

Vind ik opzich eigenlijk wel een hele goeie stap

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:40

_djoeke_ schreef:

Snap ik, en ben ik het ook mee eens. Ik weet dat Valk een eigen boerderij heeft waar de dieren het goed hebben en waar je als buitenstaander ook mag komen kijken. Er wordt echt heel goed voor deze dieren gezorgd.

Of de kip daar ook vandaan komt, dat weet ik niet. Maar er is maar 1 versmarkt, een lokale slagerij dus eigenlijk, en niet een grote keten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 23:55

Prima zaak betere prijs voor vlees als dat inderdaad betekent dat dierenwelzijn groter is.
Alhoewel ik het altijd iets lastigs blijf vinden hoor, dierenwelzijn en dan zo kort leven omdat je jong geslacht wordt maar goed dat terzijde :+

M'n bonus dochter wilde alleen nog maar komen eten als we vega aten, yessss beïnvloeding heeft zin gehad *\o/* _/-\o_ alhoewel de prijs van vlees voor haar ook wel erg van invloed is maar goed :7

We doen aan dry januari, dat gaat ook wel wat besparing opleveren deze maand :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 03:44

Een paar dagen geleden kwam ik bij een Duitse supermarkt vegan ‘gerookte zalm’ tegen.. 100 gram voor 2,50.. vond ik wel érg duur, maar super nieuwsgierig naar de smaak, dus hup in de mand.. Nah echt super lekker en zalm-achtig, zelfs imo lekkerder dan zalm omdat er die taaie draadjes niet in zaten..
Dus ik ging eens googlen hoe veel duurder dat spul nu eigenlijk zou zijn dan echt zalm.. zie ik dat ie gewoon de helft goedkoper is := Ik ben al jaren uit de vis, maar jee wat is dat duur geworden zeg! Logisch ook natuurlijk.. maar ik denk dat ik voortaan regelmatig eens de vega variant haal, zonder me te hoeven ergeren hoeveel duurder het is dan echte vis :+

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 08:05

Wat betreft Scoupy, je hoeft je rekening niet te koppelen.
Dan gaat het bespaarde geld in je 'Scoupy tegoed'
Dit (opgespaarde bedrag) kun je handmatig laten uit betalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:33

Mizora schreef:

Moet je nog niet willen eten, 1* is nog helemaal niks beters voor die dieren

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:40

Winged schreef:
Kun je niet beter iets meer investeren en dan bakjes halen die je gewoon kan schoonmaken en hergebruiken?

Scoupy doe ik via woolsocks. Inderdaad spaarzak methode, maar je kan ook uit laten betalen wanneer jij wil.

Dan ben ik meteen hier eventjes nieuwschierig bij of dit dan 1 a 2 filets zijn of dat dit al gesneden is?

tita schreef:
Mizora schreef:

Moet je nog niet willen eten, 1* is nog helemaal niks beters voor die dieren

1 ster is denk ik inderdaad ook nog weinig beter voor de dieren. Maar het besparen en beter voor de dieren willen zijn gaat eigenlijk niet samen in mijn ogen. je kan niet besparen op vlees als je enkel voor goed vlees wilt gaan want echt goed vlees kan niet bij verre na niet overal kopen. Dan moet je al naar een speciale slager gaan.

Jammer dan Soupy hier niet is, klinkt als een hele leuke app :P

Ik koop vlees zoals kip nooit in kleine verpakkingen maar altijd 1 of 1,5 kg. En dan niet alleen de kip filets maar ook bouten en dijen enz. Ook gehakt koop ik groter in en als ze bij de lidl bijvoorbeeld 1,5 kg karbonades ofzo hebben neem ik er daar ook een van mee. Daarmee bespaar je wel echt veel ook.

Misschien een leuke vergelijking, hier in Frankrijk is als ik het mij goed herinner kip filet op het moment zo rond de 9.50 per kg (in 1 kg verpakking) en ik dacht dat ik de dijen vorige week voor rond de 6 euro had (1 kg ook)

Verder hoop ik volgend jaar eigenlijk wel een groot deel van de kip die wij in een jaar eten van hier thuis te kunnen hebben. Dan weet ik echt 100% zeker dat het vlees is van dieren die een geweldig leven gehad hebben. Dit jaar eindigd de teller op 13 a 14 hanen die de vriezer in gegaan zijn. Ik hoop volgend jaar op het dubbele minimaal uit te komen.
Betekend dan wel weer dat ik een nieuwe/extra vriezer nodig ga hebben.

Meal prep zou ik ook echt graag wat meer willen doen maar dan kom ik ook weer echt in de knoop met vriezer ruimte, zeker nu ik toch best wat aan het slachten geweest ben voor kerst. Volgende week moet ik er nog een paar doen en dan haal ik de botten die ik tot nu toe verzameld heb weer uit de vriezer en ga ik een grote pan botten bouillon maken en dat wekken. Dat zal best een aantal liter moeten lukken denk ik. :D

Afgelopen week boodschappen gedaan. Ik dacht zo voor 1 a 2 weken. Maar ik denk dat ik het wel 3 weken ermee kan halen. Moet ik wel of nog aardig wat brood bij bakken nog of dat wel nog in de winkel tussendoor halen. Zo heb ik een aantal recepten die enorm lekker zijn, niet ongezond en ook nog eens weinig kosten :D
een voorbeels ervan is caribische linzen soep en chineese pulled pork met rijst en spercibonen, die ik dan met kip of varkensvlees maak, net wat ik heb (gisteren kippen dijen ervoor gebruikt). <3
Beide maaltijden eten wij hier 2 dagen van waardoor we ik denk misschien net 5 euro per maaltijd voor 2 personen betalen.

Waar ik ook enorm veel mee bespaar is zelf wasmiddel maken. ik maak wasmiddel voor 50 cent per 2,5 liter. Gebruik dit ondertussen al 2 jaar, alles word goed schoon en ruikt fris zonder chemische geurtjes erbij. Dus en heel goed voor de portemonee en ook nog eens goed voor de gezondheid en voor het milieu.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:37

Jarenlang stille meelezer hier.
In de afgelopen dagen dit topic doorgelezen, en nu ik zelf ook mag posten kom ik graag meepraten.
Ik heb een 1-persoons huishouden, 3 katten (15, 1, 1), en als beeldend kunstenaar een chronisch laag en onregelmatig inkomen.
Besparen cq. weinig uitgeven zit intussen in mijn bloed, en ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik wèl heb. Je wordt er ook inventief en creatief van :)

Ik werk al 20 jaar vanuit huis: een apartement uit 1959, nog met een gaskachel en kleine keukengeiser. Verder bezit ik geen auto dus loop en fiets veel. Elke week spit ik online de folders van de 5 supermarkten hier in de buurt door, en maak lijstjes van aanbiedingen.
Maaltijd preppen gaat redelijk op de automatische piloot, maar ik wil dit jaar graag beginnen met wat meer basisvoorraad aanleggen. Ik eet grotendeels koolhydraatbeperkt (KHB) - geen brood/rijst/aardappelen.
Wel af en toe volkoren spaghetti, en winegums :9 (ben net 2 jaar geleden gestopt met roken, en wil het mezelf niet al te moeilijk maken, haha)

Ik heb al aardig wat welkome tips voorbij zien komen hier, en hoop zelf ook een bijdrage te kunnen leveren.