Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:17

Maris schreef:
Geen verwarming aan in de badkamer ?

Wij hebben niet eens verwarming in de badkamer. Mis het eerlijk gezegd ook niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:19

De radiator op de badkamer loopt hier als het ware altijd mee, als er ergens in huis op de slimme thermostaat een ruimte verwarmt word, dan die op de badkamer ook.
Vlgs de installateur mag die ook nooit dichtgedraaid worden, ivm te veel druk anders.

Badkamer hier had al elektrische vloerverwarming (lees, stroomvreter), en daarnaast nog een IR paneel aan het plafond.
De rest mag van mijn part koud zijn, maar de badkamer echt niet :o

Zo'n sfeerhaard hebben wij ook, gewoon die van de Hornbach.
Zijn stroomvreters in verhouding tot een IR paneel, en die blazen ook de warmte de ruimte in.
Zet ik liever de airco aan, is meteen de condens/vocht uit het huis.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:33

8nnemiek schreef:
Wij hebben de verwarming op de badkamer ook nooit aan. Ik heb er wel eens aan gedacht om een infrarood spiegel op te hangen. Geeft direct warmte als je er bent, en dan hoef je niet eerst de hele ruimte op te warmen.

Die hebben wij hangen! Ideaal idd, je blijft zelf warm als je uit de douche komt maar je hoeft niet alles te verwarmen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:34

Maris schreef:

Hier niet, enkel beneden verwarming aan, boven blijft comfortabel genoeg voor mij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:40

Sansevieria schreef:
De radiator op de badkamer loopt hier als het ware altijd mee, als er ergens in huis op de slimme thermostaat een ruimte verwarmt word, dan die op de badkamer ook.
Vlgs de installateur mag die ook nooit dichtgedraaid worden, ivm te veel druk anders.

Badkamer hier had al elektrische vloerverwarming (lees, stroomvreter), en daarnaast nog een IR paneel aan het plafond.

.

Dus elekt vloerverwarming ( in de badkamer ) is niet echt een aanrader ?
En IR paneel wel ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:45

Maris schreef:

Ik mis het nauwelijks. We zijn toch alleen daar om te douchen, aan te kleden of de tanden te poetsen. Na het douchen ben ik lang genoeg warm, en aankleden duurt een halve minuut ofzo. Ik vind het zonde om voor die korte tijd de verwarming de hele dag aan te hebben.
Enige nadeel is dat de handdoeken wat langzamer drogen. Raam op kiep scheelt dan wel.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:21

Ik kan niet eens wat aanzetten in de badkamer en heb al helemaal geen vloerverwarming :')

Gewoon badmat op de grond en deur op dat het eventueel meewarmt met de rest, badkamer is beneden, tijdens het douchen deur dicht waardoor het ook opwarmt en na het douchen gewoon dikke badjas of onesie aan over pyjama _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:28

Ik heb een kleine ventilatorkachel die voor het douchen even aangaat. Dan is de douche aangenaam

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:56

Hier ook nergens kachel aan boven. Dat vind ik echt zonde. Pas als mijn kinderen op hun kamer huiswerk moeten maken (nu zijn ze nog te klein) is dat een optie. In de badkamer ook niet, de korte tijd dat ik er ben om te douchen of tanden poetsen, red ik wel in de (relatieve) kou.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:13

MyWishMax schreef:
Ik heb helemaal geen verwarming jn de badkamer zelfs :=

Hadden jullie niet ook problemen met veel vocht in huis? Of heb ik dan 2 verkeerde verhalen aan elkaar geknoopt. Dan is dat misschien toch wel iets om naar te kijken?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:15

Maris schreef:
Sansevieria schreef:

.

Dus elekt vloerverwarming ( in de badkamer ) is niet echt een aanrader ?
En IR paneel wel ?

Het is heel comfortabel, lekker warm aan je voeten, maar gebruikt veel stroom.
Toen we het huis kochten was de badkamer net gerenoveerd, en die lag er dus al in, had ik denk ik zelf niet laten aanleggen.

Het IR paneel is stralingswarmte, daar waar je staat, maar veel zuiniger in verbruik, omdat je het even aanzet als je het nodig hebt, en dan weer uit.
Vloerverwarming heeft lang nodig, die zet je niet even aan voor 10 minuten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:39

Sanet schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb helemaal geen verwarming jn de badkamer zelfs :=

Hadden jullie niet ook problemen met veel vocht in huis? Of heb ik dan 2 verkeerde verhalen aan elkaar geknoopt. Dan is dat misschien toch wel iets om naar te kijken?

Ik heb wel vocht, maar niet zoveel denk ik. Dus ik denk dat het over iemand anders gaay. :j En dat komt vooral door spouwmuur isolatie die nat/vochtig is en niet vervangen wordt. De muur wordt af en toe ingespoten en binnen opnieuw gestuct. en door enkel glas boven. Geen enkele woning hier heeft verwarming jn de badkamer. Geen ruimte voor ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:55

Hier zit de douche beneden, kleine ruimte is snel warm.

Iemand al een gewone radiator ongebouwd naar een elektrische?
Ik heb maar even de eerste de beste link gepakt.
Dat lijkt me ook nog wel interessant.
Radiator ontkoppelen, speciale gel er in en die verwarminsstaaf.
https://www.tegeldepot.nl/elektrisch-ve ... 9KEALw_wcB

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:54

Wij kijken nu naar hybride warmtepomp of multi-split airco.

Is een heel huis op airco verwarmen een beetje te doen?

Weet iemand de voor- en nadelen van airco vs hybride warmtepomp?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:09

Wij hebben dus een airco die ook kan verwarmen. Daar niet voor gekocht. Kwam wel handig uit 2 wintermaanden toen de vloerverwarming niet aan mocht. Maar het háált het qua comfort niet bij de vloerverwarming.... als je alsnog koude tegels hebt dan voelt het gewoon kil aan.

Maar zoveel mensen, zoveel meningen. Wij gaan dus voor een all-electric warmtepomp.
In het kader van als we dit doen dan doen we het meteen goed, en helemaal van het gas af.

De kans bestaat wel dat we de eerste winter de CV-ketel toch er naast houden voor het sanitair warm water, omdat we nog een beetje twijfelen over hoe we dat precies willen doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:14

Wij hebben in een deel van het huis vloerverwarming.
En in de woonkamer niet. Daar is het plafond ook 6m hoog dus niet een ideale ruimte om te verwarmen. Ik denk dat daar het meeste gas heen gaat dus ik denk dat het handig is om iig die ruimte bij te verwarmen met airco.
Maar als een warmtepomp alles kan vervangen is dat misschien ook wel wat.

Wat me wel aanstond aan de airco is dat die ook de lucht op orde houdt, wij hebben soms wel een vochtig huis en de airco kan dat ook verbeteren en dat doet een warmtepomp niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:23

Balen van de woonkamer..... warmte stijgt toch op en dan heb ik juist liever dat het helemaal vanuit de grond begint. Warm hoofd en koude voeten vind ik een waardeloze combinatie en de hele dag op sloffen lopen vind ik ook niet fijn.

Het idee van een warmtepaneel op de plekken waar je vaak zit vind ik ook wel een goed idee.

Wat de invloed op luchtvochtigheid is met airco als verwarming durf ik niet te zeggen.
Ik krijg sowieso een beetje droge ogen van die luchtstroom :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:31

Wij hebben alleen boven een airco, en daar werkt het perfect om te verwarmen. Die van ons heeft ook een stille stand, dan blaast ie ook minder hard, en voel je nauwelijks de luchtstroom maar hij maakt het wel overal lekker warm.
Omdat warmte opstijgt krijgen we het beneden niet warm met die airco van boven (andersom werkt wel; met koelen dan koelt ie mooi het hele huis) dus beneden stoken we apart.
We lopen wel altijd op lekker warme sokken inderdaad. De vloerverwarming is wat dat betreft fijner, maar dat was me vorig jaar al te duur omdat die hier nog steeds op gas is, dus dit jaar zet ik die helemaal niet meer aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:38

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:42

verootjoo schreef:
Wat me wel aanstond aan de airco is dat die ook de lucht op orde houdt, wij hebben soms wel een vochtig huis en de airco kan dat ook verbeteren en dat doet een warmtepomp niet.

Een airco blaast inderdaad droge lucht, maar een verbetering van de luchtkwaliteit is het vaak niet hoor :n

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:49

Ik heb al jaren een LPG gasfles en een gas kacheltje die ik kan verrijden. In de winter staat die in de woonkamer. Ik heb door de week de thermostaat op 15-16 graden staan. Na het werk ga ik naar de paarden en als ik dan rond 19:30-20:00 uur thuis kom, dan gewoon de gaskachel voor 2-3 uurtjes aan. Met een 20 liter tank doe ik 3-4 weken.

Het scheelt gigantisch in huis, de woonkamer warmt snel op met de gaskachel en de CV slaat dan uit en blijft gedurende de eerste uren van de nacht dan uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een variant met glas plaat, ivm de pluimstaarten van de katten, maar je hebt ook nog zuinige varianten met een rooster er voor.

LPG gasflessen zijn hier te koop even als mobiele gaskachels:

https://multiflame.nl/lpg-hervulbare-gasflessen/

De mijne heb ik hier ook gekocht, al ruim 10 jaar geleden, het gaat lang mee, dus is de investering zeker waard.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:02

Wij zijn voor een elektrische boiler gegaan die 50l tot 70 graden dan opwarmen (was 250 met 2 garantie dus viel mee). We gaan het op het gehele netwerk aansluiten waardoor we uit alle gewone kranen ook warm water kunnen krijgen. Daarmee zijn wij dan van het gas af en gaan we sparen voor wat zonnepanelen erbij..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 18:55

Wat vinden de infrarood paneel gebruikers van een paneel met deze specificaties?

Ik zal hem voornamelijk gebruiken bij mijn bureau. Ik vraag me ook af of er dan nog een paneel nodig is voor het verwarmen van mijn benen/voeten want die zijn altijd een drama :p.

Ik zal waarschijnlijk de kachel laag aanhouden, 14 graden oid al ist maar voor het behoud van mijn computerapperatuur en een basiscomfort.

Tips en ideeen zijn wat dat betreft ook erg welkom!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:11

Dank voor de tip van iemand om koud af te wassen. Gaat prima :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:14

Xyris schreef:
Wat vinden de infrarood paneel gebruikers van een paneel met deze specificaties?

Ik zal hem voornamelijk gebruiken bij mijn bureau. Ik vraag me ook af of er dan nog een paneel nodig is voor het verwarmen van mijn benen/voeten want die zijn altijd een drama :p.

Ik zal waarschijnlijk de kachel laag aanhouden, 14 graden oid al ist maar voor het behoud van mijn computerapperatuur en een basiscomfort.

Tips en ideeen zijn wat dat betreft ook erg welkom!

Ik durf niets te zeggen over het paneel, maar ik heb zelf ook een infrarood paneel boven mijn bureau hangen. En dat verwarmt mijn benen en voeten dus niet omdat het bureau er tussenin zit.