Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:36

Om 11:50 waren we de hoogste bieders. Liep tot 12:00u. Nu samengeknepen billetjes voor het telefoontje van de makelaar

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:39

xLeoniee schreef:
Om 11:50 waren we de hoogste bieders. Liep tot 12:00u. Nu samengeknepen billetjes voor het telefoontje van de makelaar

Dan denk ik dat je wel een feestje kan vieren :D

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:56

Wat spannend! Ik hoop dat jullie snel wat horen!

Hier de overdracht naar ex gepland, ook weer een bezichtiging staan komende week. Zou een fantastisch plekje voor mij zijn, in dat complex zou ik graag wonen. Vorige appartement had ik helaas geen duidelijkheid qua overwaarde en nu wel.
Moet alleen wel geluk gaan hebben qua overbieden ben ik bang :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:05

Bedankt voor de tips! Ik zal iig wachten tot ik ook voor mezelf die duidelijkheid heb inderdaad. Het huisje is verder gewoon perfect. Wel klein, echt iets voor iemand alleen. Meeste starters zouden een grotere woning zoeken denk ik. En wat al gezegd is: als het zo moet zijn, is ie er over een maand of twee ook nog wel. Geeft mij ook de ruimte om me verder te oriënteren op dit gebied. Ik ben echt een leek, haha!

En ik zal toch een gesprek aanvragen bij een adviseur, dat kan sowieso geen kwaad. Is nu toch lastig met werk, dus dat kan dan mooi als de boel verder rond is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:23

Nou. Lekker hier. Totale miscommunicatie over de bouwkundige keuring. Blijkbaar is normaal dat je dat zo’n beetje binnen een week regelt. Weten wij veel, wij hebben nog nooit van een particuliere verkoper een huis gekocht.

Had de middag nadat we savonds akkoord op het bod hadden, de aankoop makelaar een appje gestuurd die begon met “mij is niet helder of er nu iets moet gebeuren?” gevolgd door een aantal vragen.

Waarop hij reageerde met “we wachten op het koopcontract, dan hoor je weer van ons”

Ben ik nou gek of mag ik van een aankoop makelaar verwachten dat die dan zegt “ja, je moet een bouwkundige keuring gaan regelen”

Maar toen ik hem daarop aansprak hield hij een beetje af. Hij zei, maar we hebben het er toch meerdere keren over gehad. Ja, over die voorwaarden, maar niet dat dat binnen een week geregeld moet zijn! Maar goed. Hij is nu met de verkoopmakelaar contact aan het zoeken of dat een weekje verlengd kan.

Nu verwachten we daar op zich geen gekke dingen uit. Maar toch.

Beetje raar verhaal alles bij elkaar. Lekker stress weer.

Al is het ook gek om ontbindende voorwaarden te hebben op basis van een bouwkundige keuring, die uiterlijk 20 april blijkbaar er moet zijn (compleet over het hoofd gezien ook die datum), terwijl we op 19 april getekend hebben. Dan zitten we nog midden in de bedenktijd, waar hebben we die clausule dan voor nodig. 8)7

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:23

xLeoniee schreef:

En??

En spannend Duplo!? Wanneer lopen de biedingen af?

Eilleen, oriënterend gesprek kan nooit kwaad natuurlijk! Zou ik zeker doen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:37

Ik vind dit: Is dus maar net wat je afspreekt.

Er kan voor gekozen worden de keuring te laten uitvoeren vóór het verstrijken van de wettelijke bedenktijd. Een andere mogelijkheid is dat de bouwkundige keuring binnen 17 dagen na het verstrijken van de wettelijke bedenktijd wordt uitgevoerd. In dit geval wordt er afgesproken dat de overeenkomst kan worden ontbonden als het herstel van gebreken en direct noodzakelijk achterstallig onderhoud een bepaald afgesproken bedrag overschrijdt. Gemiddeld ligt dit bedrag rond de € 5.000 aan constructieve gebreken (bijvoorbeeld rotte kozijnen of een slecht dak).

Uiteraard is het ook mogelijk om een keuring in een eerder stadium uit te laten uitvoeren, zodat je voordat je de onderhandelingen begint weet waar je aan toe bent. Omdat een bouwkundige keuring al snel € 300 kost, is het zonde van je geld, wanneer je geen overeenstemming bereikt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:45

Ja in het contract stond dus 20 april blijkbaar. Onze fout dat ons dat niet opgevallen is, maar dat voorlopige contract hadden we donderdag 14de eind van de dag pas en maandag was passen en dinsdag hebben getekend. Waardoor die 20 april nergens op slaat. Ik bedoel, waarom heb ik een clausule voor bouwkundige keuring nodig voor verlopen bedenktijd?? Tot verlopen bedenktijd heb je geen enkele reden nodig om te zeggen “toch maar niet”.

Maar vind het vooral kwalijk dat als ik de 13de aan de aankoopmakelaar vraag of er nu iets moet gebeuren, dat hij dan niet zegt dat we die keuring zsm moeten gaan regelen. Hoe moeten wij dat nou weten?

Maar goed. Even afwachten, komt vast goed.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:51

xLeonie, en en en?

Shiloh, volgens mij klopt het wat listiglistje zegt, maar wat een hoop gedoe en stress weer zeg... :roll:

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:37

Oh jeetje Shiloh wat ontzettend verwarrend! Dat is toch inderdaad iets waar de aankoopmakelaar bij helpt zou je denken.

Qua biedingen weet ik het nog niet, vorige keer wilde deze verkoopmakelaar gewoon meteen om de tafel maar ja toen kon ik niet dus misschien bied hij me nu niet weer die kans ;(
Zal het dinsdag wel horen, ga dit keer ook met de partner van mijn eigen makelaar omdat die lekker met de meivakantie weg is :z

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:41

20 april is wel erg kort dag ja, mensen regelen op korte termijn valt tegenwoordig niet mee... :o

Ik heb bij mijn toekomstige huis een bouwkundige meegenomen
met de bezichtiging, heeft al 40 jaar ervaring en tientallen huizen gebouwd/verbouwd.
Toch makkelijk om bij een bouwbedrijf te werken!
Scheelt weer in de portemonnee en ik wist direct hoe of wat voor aankoop/bieding.

Voor alle toekomstige klussen willen collega's ook vrijwillig helpen :D

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:37

Hoelang duurde het bij jullie voordat de taxatie rapporten binnen waren?
Vorige week donderdag is mij eigen huis getaxeerd voor de overbruggingshypotheek.
En vorige week vrijdag het huis wat we hebben aangekocht.

Maar ik heb van beide nog geen rapporten..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:53

Volgens mij is 1,5 tot 2 weken redelijk normaal nu

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:18

Wij hadden diezelfde middag het bedrag op de app en 2 dagen later het rapport. Maar ik ben misschien niet zo geduldig geweest :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:19

Shiloh schreef:
Ja in het contract stond dus 20 april blijkbaar. Onze fout dat ons dat niet opgevallen is, maar dat voorlopige contract hadden we donderdag 14de eind van de dag pas en maandag was passen en dinsdag hebben getekend. Waardoor die 20 april nergens op slaat. Ik bedoel, waarom heb ik een clausule voor bouwkundige keuring nodig voor verlopen bedenktijd?? Tot verlopen bedenktijd heb je geen enkele reden nodig om te zeggen “toch maar niet”.

Maar vind het vooral kwalijk dat als ik de 13de aan de aankoopmakelaar vraag of er nu iets moet gebeuren, dat hij dan niet zegt dat we die keuring zsm moeten gaan regelen. Hoe moeten wij dat nou weten?

Maar goed. Even afwachten, komt vast goed.

Dat mag je dus wel van een aankoopmakelaar verwachten, dat hij dat meldt. Sterker nog: ik zou verwachten dat hij dat voor je regelt...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:23

Het is goedgekomen. Verkoper is akkoord met het verlengen van die clausule tot dat het rapport er is. Afspraak staat voor de 29ste.

Wat een stress allemaal zeg :') Dit alles regelen is net een fulltime baan!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:30

Ons bod is geaccepteerd *\o/*

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:31

xLeoniee schreef:

Super! Gefeliciteerd!! *\o/* Mocht je bereid zijn dat te delen (al dan niet via pb) ben ik erg benieuwd naar jullie nieuwe woning! Zo niet snap ik dat ook hoor!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-04-22 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:35

*\o/* *\o/* *\o/*

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:41

Fijn dat het geregeld is Shiloh, tis inderdaad een hoop gestress zo'n huis kopen.
Gefeliciteerd xLeoniee, wat fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:28

Shiloh schreef:
Nou. Lekker hier. Totale miscommunicatie over de bouwkundige keuring. Blijkbaar is normaal dat je dat zo’n beetje binnen een week regelt. Weten wij veel, wij hebben nog nooit van een particuliere verkoper een huis gekocht.

Had de middag nadat we savonds akkoord op het bod hadden, de aankoop makelaar een appje gestuurd die begon met “mij is niet helder of er nu iets moet gebeuren?” gevolgd door een aantal vragen.

Waarop hij reageerde met “we wachten op het koopcontract, dan hoor je weer van ons”

Ben ik nou gek of mag ik van een aankoop makelaar verwachten dat die dan zegt “ja, je moet een bouwkundige keuring gaan regelen”

Maar toen ik hem daarop aansprak hield hij een beetje af. Hij zei, maar we hebben het er toch meerdere keren over gehad. Ja, over die voorwaarden, maar niet dat dat binnen een week geregeld moet zijn! Maar goed. Hij is nu met de verkoopmakelaar contact aan het zoeken of dat een weekje verlengd kan.

Nu verwachten we daar op zich geen gekke dingen uit. Maar toch.

Beetje raar verhaal alles bij elkaar. Lekker stress weer.

Al is het ook gek om ontbindende voorwaarden te hebben op basis van een bouwkundige keuring, die uiterlijk 20 april blijkbaar er moet zijn (compleet over het hoofd gezien ook die datum), terwijl we op 19 april getekend hebben. Dan zitten we nog midden in de bedenktijd, waar hebben we die clausule dan voor nodig. 8)7

Heel raar dit. Sterker nog. Aankoopmakelaar zou ook contract moeten lezen om te kijken of er geen gekke dingen instaan. En zo'n onder voorbehoudsdatum is gek.

Onze zat overal als een havik bovenop en heeft ook de bouwkundige keuring voor ons geregeld, met verkoopmakelaar en keuringsbedrijf. Wij konden heerlijk chillen met een cocktail en een fles champagne bij wijze van. En zagen wel via de mail of het allemaal in orde was :') .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:20

xLeoniee schreef:

Gefeliciteerd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:28

xLeoniee schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:22

Shiloh schreef:
Iemand hier die een tip heeft voor taxateur omgeving Eindhoven? (En dan met name ook de kosten)

Die prijzen lopen zo gruwelijk uiteen!

Wij hadden meneer de makelaar in Eindhoven. Ik dacht zo'n 549 euro.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:23

xLeoniee schreef:

Yeah! Gefeliciteerd *\o/*