Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:04

Ik heb echt een hele simpele plastic tray met bijbehorende onderbak en deksel die al jaaaaaaaaaren mee gaat. Ik haal de plantjes er met een theelepeltje uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:27

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wel goede verhalen over gehoord, een potjes pers. Je doet aarde erin en dan pers je het samen, dat blijft dan zitten blijkbaar.

Voordeel, geen plastic nodig en zo te verplanten.

https://www.bol.com/nl/p/gegalvaniseerd ... androidapp

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:42

Hier nog een fan van de potjespers. Trays gaan altijd kapot, dus weer plasticafval. Het persen van de potjes is alleen even werk, ik heb niet zo veel teelt dus ik heb een enkel persje, maar die Prairy aangeeft werkt best snel als je er veel wil persen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 13:01

Ach so. Wij recyclen daarvoor plastic verpakkingsmateriaal en potjes waarin gekochte planten zaten. Al die bakken en potjes staan op dienbladen in de kas.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:55

Sizzle schreef:
Ik heb echt een hele simpele plastic tray met bijbehorende onderbak en deksel die al jaaaaaaaaaren mee gaat. Ik haal de plantjes er met een theelepeltje uit.

Ja dat was dus ook mijn gedachte, maar de praktijk leert dus dat de variant die ik heb, niet zo lang meegaat en dat vind ik best zonde.

Potjespers heb ik idd al meer voorbij zien komen. Ik zal me daarin eens gaan verdiepen. @promter, zet je ze dan nog wel in een bak met een kap erover? Want meestal zaai ik mn zaden in een tray en dan een plastic kap erover, om zo een mini kasje te hebben.

Overigens heb ik de eerste ronde gezaaid :D

Een beetje voor de sier en een beetje voor het eten; 3x lathyrus, erwten en peulen.

Afbeelding

begint het bij jullie ook al te kriebelen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:19

Enorm! Maar ik moet wachten, want de winter kan in april nog flink hard terugslaan.
Ik mag over een week of 2 de eerste plantjes voorzaaien, dat zullen hoogstwaarschijnlijk vrijwel alleen erwten zijn vanwege minder gevoelig voor eventuele late vorst.
En dan eind van maart weer een ronde, dat zullen er al wel veel meer gaan worden. Tomaten, komkommers, kolen, etc.

Zo'n potjespers, vallen die 'potjes' dan niet op een gegeven moment uit elkaar? Dat is mijn grootste angst.
Ik hoor er ook graag meer over, want het lijkt me wel echt briljant. Bespaart zoveel plastic!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:24

De perspotjes gaan inderdaad nog in een bak met kap erover als het koud is. Ze vallen als je ze goed geperst hebt niet uit elkaar. Kijk maar naar de groenteplantjes die je in bijvoorbeeld een tuincentrum koopt, die zitten vaak met 6 perspotjes in 1 plastic bakje. Voordeel is dat je ziet wanneer je moet planten, dan komen de worteltjes door de geperste aarde heen. En planten is lekker simpel, gaatje maken, perspotje met plantje er in, aarde terug en klaar. Er wordt niets beschadigd omdat je niet eerst een plant uit een plastic potje moet peuteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:55

loveslimpie schreef:
Hebben jullie nog suggesties voor het kweken van plantjes in trays?

Ik heb verschillende zacht plastic gehad, maar die gaan te snel stuk naar mn zin, de hardplastic is tot op heden oké, al heb ik daar een uitdruktool bij nodig, zodat niet heel mn vingers stuk gaan.. en dan heb ik nog de uitdaging van de juiste onderbak en doorzichtige kap, deze zijn ook van een wat zachter plastic en houden het niet zo goed vol als ik zou willen…

Uitdruk tool die er bij hoort is idd idioot duur, maar stokje werkt ook. 12mm dik/doorsnee en zo'n 20cm lang gebruik ik hier. Nu had ik die stok van 12mm nog, maar die haal je voor veel minder dan bijbehorende uitdruk plaat bij de praxis/gamma.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:02

Hier onlangs begonnen in de kas. Dus ook enorm veel zin in.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:33

Ik kon het niet laten en heb er weer een boom bij. O:) Dit keer een kerspruim.

Die mag mooi het zicht op de grijze muur van de buren onderbreken. Hij is al 3,5e meter hoog dus dat gaat best aardig lukken denk ik.

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:06

Mooie boom. HOe hoog wordt hij in de toekomst? Want het zou zonde zijn als je onder de kroon van de boom nog zicht houdt op de muur van de buuf. Je woont lekker in het buitengebied Malenka, zo lijkt het.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:18

Zalige boom Malenka! Gaat fijn vruchtjes geven, zeker als hij nu al zo groot is. Ga je snel plezier van hebben. Hier nog een roodbladige vlier bestelt voor in het voedselbosje.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:26

Hij zal tegen de 8 meter hoog worden uiteindelijk. Maar er onder/achter staat een gemengde haag die nog aan het groeien is. Dus dat vult elkaar mooi aan.

We wonen zeker voor stadse begrippen heel erg buiten. We zitten 14km van het centrum af en hebben een bestaande bosstrook aan het eind van de straat (echt heerlijk met de hond maar er is ook een ruiter route!) en direct tegenover ons een enorm voedselbos in aanleg.

Ik heb hier ook een donkere vlier. Zo ontzettend mooi. Zeker ook door de roze bloemschermen. Daar ga je denk ik geen spijt van krijgen neile.

Kerspruim kan nogal beurt jaren hebben. Dus ik laat me verrassen. Degene die ik ken geeft eens in de paar jaar een geweldige oogst voor liters jam en saus. Ik hoop dat deze dat ook gaat doen. Al verwacht ik dat hij dit jaar vooral moet settelen met zijn wortels.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:57

Oh kerspruim! Die hadden wij in NL ook, twee stuks. Je kon in een oogstjaar inderdaad echt bizar veel er vanaf halen. De kippen waren er ook altijd erg blij mee, er stond er 1 in de kippenwei dus al het gevallen fruit was voor hen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:59

Gaaf malenka!

Wij gaan morgen de eetbare haag kopen samen met de buren, er komt oa framboos, kiwi en hop als afscheiding.

Ik wil daar ook even kijken wat voor formaat fruitbomen ze hebben, ik zoek eigenlijk een beetje lage hoogstam +/-6m anders komen ze voor de zonnepanelen. Dus ik ben benieuwd wat ze nu hebben staan :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:08

Oh Malenka, bedankt voor de geruststelling. Ik ben echt heel benieuwd hoe hij er uit gaat zien. Ik heb hem bij Vreeken besteld en ik heb géén idee wanneer die gaan verzenden. Ik lees hier in het topic dat het bij hen wel eens kan duren. Heeft iemand een idee hoe het zit bij hen als je een gemengd pakket besteld van dingen die al voorradig zijn en dingen die pas bvb in mei verstuurd worden? Sturen ze dat dan nog eens na of blijft alles liggen tot mei (hoop van niet)?

Een eetbare haag van Framboos, kiwi en hop, klinkt goed! Maar heb je dan een bekaertdraad waartegen je het laat groeien of ...? Want op zichzelf zijn dat toch geen haagplanten? Klinkt wel als een heel lekker idee!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:20

Judith, hier staat hij ook aan de rand van wat de kippenren gaat worden.

Loveslimpie, leuk! Er is zo veel lekkers te vinden. Ik ben ook wel benieuwd naar waar jullie het langs gaan leiden.

Neile, Vreeken heeft momenteel een levertijd van ongeveer een maand. En ik verwacht dat ze dit dan wel in tweeën zullen sturen. Maar het beste kun je het bij hen navragen natuurlijk.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:45

We hebben van t najaar op de erfgrens een hek van dubbelstaafs matten geplaatst, dus genoeg om het tegenaan te leiden.

De frambozen die ik nog had, heb ik er al tegenaan gezet en op de achtergrond m’n (omgevallen) boerenkool

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:32

Wij hebben vorige week ook een paar bomen bijgekocht. Er zit hier iemand in dorp die bomen verkoopt die niet al te duur zijn :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:56

Wat voor bomen heb je gekocht?

Ik heb hier net bij de Lidl twee Ginko's meegenomen. Leuk experiment voor €3,- per stuk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:26

Pruim, appel, peer en kers geloof ik.
De meeste bomen die we al hadden komen nog uit Nederland en zijn dus al 2 keer verhuisd in hartje zomer :Y) dus die hebben wat tijd nodig om weer helemaal bij te komen en weer goed vrucht te dragen.
Daar tellen we dan de late vorst van vorig jaar bij op.. geloof dat we maar 5 appels hadden, 0 peren, perzik is helemaal hopeloos, een paar kersen die te hoog in de boom zaten om te kunnen plukken en pruimen die niet te eten waren (die bomen stonden hier al)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:11

Ik heb bij de Lidl vandaag ook 2 kersen, 1 appel, een pruim en een perzik meegenomen.

Nu weer onderweg naar een ent cursus. Kan ik volgend jaar mooi onderstammen bestellen en poging tot vermeerderen doen van wat we al hebben en lekker vinden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:45

Leuk dat je nog zo veel he t kunnen vinden! Bij ons hadden ze al geen fruitbomen meer helaas. Op 1 saaie appel na.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:48

Heb geen ruimte meer. :')

En wil ook meer bomen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:53

Herkenbaar. Wij lopen ook tegen ruimte gebrek aan... Maar het is zo verslavend leuk om ze te zien ontwikkelen en leuke soorten te sparen. Het enige dat ik kan bedenken is om laagstambomen te leiden. Dan nemen ze minder ruimte in.