Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:34

Koken.

Mijn boiler is elektrisch en van vorig jaar. Beter dan de 18 jaar oude die er hing.

Maureen95

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:19

Ik begin ook al aardig zenuwachtig te worden voor wat ik moet gaan betalen in november. Ik heb afgelopen november nog op het nippertje een jaarcontract bij Oxxio af kunnen sluiten. Het maandelijkse bedrag wat ik betaal is € 135. De app is al maanden aan het zeuren dat ik hem naar € 50 moet zetten maar dat heb ik niet gedaan. Nu heb ik een mooi spaarpotje. Nu heb ik op de website van Oxxio uitgerekend dat als ik een 3 maand contract neem wat daarna variabel wordt, ik € 340 per maand moet gaan betalen. Is dit letterlijk ook wat ik vanaf november moet gaan betalen of hoeven vaste klanten minder te betalen? Als dit zo is ga ik namelijk mijn rekeningen niet meer kunnen betalen -O-

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:24

Dat ligt per energieleverancier anders helaas. Bij HVC waar ik zat krijg je de prijzen van het modelcontract. Bij de grote drie zitten de prijzen er nog wat onder.

Dit is hét moment om radiator folie te plaatsen en waar mogelijk ventilatoren onder de radiatoren. Ook aanvoer temp zo laag mogelijk kan al flink schelen.

Wij krijgen in september een kleine en hoop met wat kleine tweaks het in bedwang te kunnen houden. Dankzij de Univé/GC deal stijgen wij bij gelijktijdig gebruik (3500kWh/1100m3) van 185 naar 290 per maand. Dat valt nog mee met wat het met een modelcontract was geweest..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:27

Helpt dat echt radiator folie?
Misschien ook even voor kijken.

Wij hebben geluk met een zonneboiler op dit moment met het mooie weer.
Maar wat de winter gaat brengen :(

12m kost 46 euro

Je ziet al verschil met 2021 omdat wij een elektrische kachel gekocht hebben.
Dan kan de verwarming uit of omlaag.
Helaas geen zonnepanelen dus wel meer stroom gebruik
En korter douchen.
Dat blijven wij maar doen.

Afbeelding

Winter:

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:43

Ik heb zelf een huurhuis van de woningstichting. Afgelopen winter heb ik al tochtkieren bij de voordeur laten plaatsen. Ik ga daar binnenkort ook een gordijn voor plaatsen. Het is een oud huis en vooral boven is het altijd mega koud. Ik douche zo kort mogelijk en kook elektrisch.

Bij mij valt wat ik verbruik nog mee. Rond de 1000kwh en ik denk rond de 600m2 aan gas.
Afbeelding

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:12

Marcella schreef:
Eindelijk een keer gekeken, maar mijn gasprijs is € 0,76141.

Zit voor dit jaar op de 6 kuub. :=

Wel blokverwarming.

Ik zou dan echt overwegen om over te stappen op elektrisch koken.
Die paar kuub zijn de kosten niet, maar je betaald best veel vaste leveringskosten over gas.

Kost je dan eenmalig de afsluitkosten en een andere kookplaat, maar wij hadden dat heel snel terugverdiend.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:48

Ik heb even gekeken naar mijn verbruik, ik heb er geen verstand van maar zo te zien krijg ik nog ergens geld van terug. Ik woon in een beneden tussenwoning (huur en woning is uit de jaren '80) met alleen dubbelglas in de woonkamer. Slaapkamer heeft enkel glas. Daar staat nooit de verwarming aan. Verwarming staat nu natuurlijk uit maar in de winter altijd ergens tussen de 19 en 21. Doe eerst trui aan en dekentje op maar ik ben een koukleum.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:03

Bij vattenfall geven ze aan dat 7 m3 gas 33 euro kost .... Beetje vreemd. Misschien met transportkosten etc erbij ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:11

Heeft iemand trouwens ervaring met die radiatorventilatoren ? Maken ze veel lawaai ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:19

Afbeelding

Ik heb gevonden wat ik aan gas betaal.
Ik vind het niet veel, waar komen die absurde bedragen vandaan? Of gaat die van mij nog omhoog binnenkort? Ik heb geen bericht gehad van Eneco over een verandering.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:27

Dat zijn prijzen van nieuwe contracten. Moet je maar eens Twitter bekijken. Daar stikt het van de idioot hoge adviesbedragen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:29

Ons adviesbedrag is €750 :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:30

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:33

996981 schreef:

:wow: Dat is niet niks. Wat betaalde je eerst?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:36

purny schreef:
Dat zijn prijzen van nieuwe contracten. Moet je maar eens Twitter bekijken. Daar stikt het van de idioot hoge adviesbedragen.

Oh dus als je vast had en dat die nu afgelopen is?

Wij blij dan met ons contract voor onbepaalde tijd variabel :=

Maar raar toch dat die niet zoveel stijgen en als je een nieuw contract moet afsluiten het ineens alleen absurde bedragen zijn :?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:44

Maureen95 schreef:
996981 schreef:

:wow: Dat is niet niks. Wat betaalde je eerst?

Moeilijk te zeggen. We zijn van een appartement naar een vrijstaande woning gegaan. Voorschot in appartement was geloof ik €100. Vorig jaar mei nieuwe boiler gekocht en dat scheelt enorm in verbruik. Toen we die nog niet hadden zaten we rond 400m3 in de wintermaanden. Nu lag dat rond de 250m3 á 300m3. Als we deze winter een beetje beter oppassen kan dat makkelijk lager. We hadden de vloerverwarming constant op 20 en douchen vaak 2 keer per dag. Huis is nu goed geïsoleerd. Ik wil alleen nog gordijnen voor de openslaande deuren. We betalen nu €220 p/m en laten het daar op staan. Zien wel wat we bij moeten betalen einde van het jaar

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:17

Dat energiebedrijven nu winst kunnen maken ligt er ook aan of ze slim hebben ingekocht. Als je veel nieuwe contracten verkoopt, en nog genoeg gas 'over' hebt, maak je winst. Die ga je ook hard nodig hebben als de prijs hoog blijft en je bij moet gaan kopen voor de gas van de contracten die je voor september 2021 hebt verkocht. Dus je moet voldoende geld over houden voor de toekomst, anders gaan ze alsnog failliet. Daardoor lijkt het nu dat ze veel geld verdienen, maar dat geld hebben ze nog hard nodig. Binnen nu en een jaar gaan de prijzen zeker niet dalen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:19

Wij hadden vorig jaar juni toen we hier heen verhuisden ook een advies van 600 per maand. Terug gezet naar 300 en nu kregen we alsnog 2200 terug.
Nieuwe advies voor nu was 325 ofzo geloof ik. We hebben het gewoon hetzelfde gelaten en ik hou het in de loop van het jaar wel in de gaten. Kan het gewoon aanpassen als ik wil.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:19

Mijn maandbedrag is deze maand weer omhoog gegaan, nu betaal ik inmiddels bijna 3x zo veel als vorig jaar.

Ventilatoren onder de verwarming ben ik ook wel benieuwd naar of dat wat is, of het herrie maakt, merk je er veel van?
En meteen nog een vraag van mijn kant, weet iemand hoe nuttig het is om apparaten als de vaatwasser en wasmachine niet overdag maar alleen in de nacht en in het weekend te laten draaien? Haal je daar echt winst uit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:24

Telpeva schreef:
Mijn maandbedrag is deze maand weer omhoog gegaan, nu betaal ik inmiddels bijna 3x zo veel als vorig jaar.

Ventilatoren onder de verwarming ben ik ook wel benieuwd naar of dat wat is, of het herrie maakt, merk je er veel van?
En meteen nog een vraag van mijn kant, weet iemand hoe nuttig het is om apparaten als de vaatwasser en wasmachine niet overdag maar alleen in de nacht en in het weekend te laten draaien? Haal je daar echt winst uit?

Ligt eraan of je dal- en normaaltarief hebt. Maar wij hebben zonnepanelen dus ik doe dat vooral als de zon schijnt :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:31

Peerke_ schreef:
Ik zou dan echt overwegen om over te stappen op elektrisch koken.
Die paar kuub zijn de kosten niet, maar je betaald best veel vaste leveringskosten over gas.

Kost je dan eenmalig de afsluitkosten en een andere kookplaat, maar wij hadden dat heel snel terugverdiend.

Idee leuk, maar geen geld. Met dat ik dan rekening moet houden dat elektrisch aangepast moet worden. Ben al lang bij dat ik sinds vorig jaar door de nieuwe boiler de antieke stoppenkast weg is (die werd trouwens alleen vervangen als ik de boiler zou vervangen). Zit in een huurwoning met dat ik niet van plan ben om hier te blijven.

Ze hebben wel een nieuwe stoppenkast gedaan, maar de bedrading is niks aan verandert dus niks is geaard.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 07-08-22 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:31

Volgende maand krijgen wij een nieuwe ketel, een hybride. en daarbij ook nog radiator filters waardoor ons verbruik met 13% gemiddeld af zou moeten nemen.
. Ben erg benieuwd, wij koken nog op gas en verwarmen ook op gas enzo. Hebben een eengezinswoning uit 1974 van 135m2 ongeveer met 2 volwassenen en 1 kind.

Verbruik afgelopen maand was 15m2 aan gas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:33

@996981: Dat is ook niet slim. Hierdoor gaan veel mensen in problemen komen omdat ze dan misschien 1000 euro moeten bij betalen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:44

verootjoo schreef:
Telpeva schreef:

Ligt eraan of je dal- en normaaltarief hebt. Maar wij hebben zonnepanelen dus ik doe dat vooral als de zon schijnt :Y)

Ja dat heb ik, daltarief en normaal tarief, ik heb geen zonnepanelen :)

Voor degenen onder ons die bijna letterlijk elk dubbeltje omdraaien: anderhalve maand geleden heb ik een slimme stekker geplaatst tussen het stopcontact en de stekkerdoos waar letterlijk alles van mijn tv op staat aangesloten. Deze heb ik zo ingesteld dat hij in de nacht automatisch uit gaat, en vlak voordat ik wakker wordt automatisch weer aan. Volgens de app van mijn energieleverancier is mijn sluipverbruik hierdoor afgelopen maand met 0,80 cent omlaag gegaan. Dus enkel door de tv het bijbehorende kastje in de nacht niet op standby te laten staan.
Deze heb ik
https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smar ... e-stekker/

Bij mijn computer en keukenapparaten heb ik simpelere goedkopere 'domme' stekkers met een aan en uit schakelaar er tussen zitten, hoeveel dat precies scheelt weet ik niet want mijn computer heb ik al jaren op die manier aangesloten, en mijn keukenapparaten nog te kort om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Het zal niet meer als een paar euro verschil maken want sluipverbruik is al niet de grootste stroomverbruiker in een huishouden, maarja elk beetje winst is winst... Denk ik dan :o :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:46

purny schreef:
@996981: Dat is ook niet slim. Hierdoor gaan veel mensen in problemen komen omdat ze dan misschien 1000 euro moeten bij betalen.

Het is toch aan mensen zelf om keuzes te maken? Sommige mensen betalen liever meer en krijgen geld terug (met het risico alles kwijt te raken bij faillissement) en anderen betalen maandelijks liever minder en betalen einde van het jaar bij.