Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:10

Het hoeft niet morgen e een keuken :j als de huidige nog dienst doet kun je altijd nog even wachten.

Hier splitsen we alles in twee, ondanks ook vrij ongelijke verdienste. Ik verdiende normaal bijna het dubbele. Dat wordt nu eerder gelijk. Ik vind het ergens doodeng vooral omdat mijn man nogal een doemdenker is soms en denkt dat mijn loon niet opnieuw gaat stijgen. Ikzelf heb er eigenlijk echt vertrouwen in dat dit voor mijn loon over twee á drie jaar juist een goede zet is maar soms trekt hij me wel mee haha. Bovendien is het ook helemaal niet zo verkeerd het is gewoon minder. En er is genoeg buffer. Dus loslaten :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:16

poes schreef:
Dure dag gehad gisteren: terrasje gedaan :D en wij houden het ook nooit bij 1 wijntje :+

Wij zojuist bij ons favo restaurant gelunched... Hebben ze lekkere wijn en... Hele lekkere oesters... €€€..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:20

Poes gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Zo werk ik nu een via een uitzendburo. En zit daar nu een jaar bij het huidige werk. Ik heb bij mijn teamleider gevraagd of ik ook bij het bedrijf zelf, op contract kan komen. Maar dat zal hem wel niet worden. Vind ik wel moeilijk, wil toch wel weer naar een vast dienstverband toe werken. Het voldoet goed. En betaald voor mijn beroep ook erg goed. Zo'n loon krijg ik meteen niet weer.
Vorige week nog 287 euro betaald gekregen, over nog een achterstallige loonsverhoging van 2020. Mooi meegenomen. Maar moet de belasting nog betalen van 950 euro.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:11

Dank je :) geen vast contract is ook lastig ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:37

Poes, welke opleiding ga jij eigenlijk doen?

Ik moet dringend eens werk maken van mijn bijberoep, vooral qua verzekeringen informeren etc maar het schiet er gewoon bij in. Ook wel beetje door nonchalance van mij uit O:) maar ik twijfel toch om misschien ander werk te zoeken. Ik zit heel graag waar ik nu zit maar ik zie naar de toekomst toe mezelf hier niet doorgroeien. Denk dat ze dan eerder mijn oudere collega, die 3 jaar na mij is aangenomen die kans gaan geven... Ergens wel zuur, en ik heb er gewoon geen zin in.
En ergens wil ik toch graag nog een master halen, maar ik weet niet goed hoe haalbaar dat is als je 20u werkt, qua stages etc. En ook nog niet of ik dan de master ga halen die aansluit op mijn bachelor, of iets compleet nieuw?

Ik zit te wachten op mijn vakantiegeld :P Geen flauw idee wanneer dat hier komt, ik denk ook ergens einde van de maand. En ik weet nog minder hoeveel dat gaat zijn :))

Uitjes betalen vriend en ik altijd van de gezamenlijke rekening. Zijn loonis nu het dubbele als het mijne en zelfs als ik fulltime zou werken zou dat nog steeds ruim €1000 netto hoger liggen. Maar voor ons werkt dit prima en we dragen allebei maandelijks hetzelfde bedrag bij. Mocht het misgaan, dan is dat gewoon 50-50 te verdelen en klaar. Hoeven we daar al geen ruzie om te maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:44

Varekaj schreef:
En ergens wil ik toch graag nog een master halen, maar ik weet niet goed hoe haalbaar dat is als je 20u werkt, qua stages etc. En ook nog niet of ik dan de master ga halen die aansluit op mijn bachelor, of iets compleet nieuw?

Dat is haalbaar, als je een master doet zonder verplichte stages.
Ik heb naast mijn master gewoon altijd 20-30 uur gewerkt (deels in weekend en avond) en dat was goed te doen. Maar dat was een master zonder stage (internationale betrekkingen, master of arts). In mijn geval een totaal andere richting dan mijn bachelor (bedrijfskunde). Als je gemotiveerd bent en je werk ook deels in avonden / weekenden kunt doen, zou ik er voor gaan :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:49

Als je master aansluit op je bachelor dan kun je vaak je werk als stage gebruiken. Dat heb ik ook gedaan.

Met wat kleine aanpassingen, dat dan wel, maar gewoon binnen t bedrijf en geen extra uren. Kon ook niet want werk fulltime.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:53

Ik zou een master in Verpleegkunde doen, daarin heb ik ook mijn bachelor :D maar ik weet dus niet of daar stages aan verbonden zijn.
Soms twijfel ik ook voor een bijpassende bachelor maar pfft, het is best lastig. Ik werk nu al sociaal verpleegkundige. Richting HR kan interessant zijn, richting management ook maar evengoed richting office management - medical management assistant of dan weer richting bedrijfskunde - rechtspraktijk. Ik kom inmijn werkveld met al die takken min of meer in aanraking en ik wil graag mijn blik en keniis daarover verruimen, maar dan wel zodanig dat ik er naar andere jobs of doorgroeien toe ook écht iets aan heb.

PSvanLot: ik weet niet of een master hier nuttig is. Kans is redelijk groot dat ik 'm wel kan doen en hier dan als stage laten meetellen, maar dat het naar de toekomst toe geen bal verschil maakt. En als ik iets studeer wil ik er wel graag de vruchten van plukken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:02

Ik ben bang dat je daar inderdaad niet veel mee op gaat schieten financieel.
Een hele andere master zal ook moeilijk zijn om dat met een baan te combineren.

Moeilijke keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:55

Ik zal er misschien wel naar verloont worden, maar daarom niet noodzakelijk mee kunnen verder evolueren. En ondanks dat ik mijn job graag doe wil ik toch nog niet uitsluitend dat dit mijn "eindplek" is zeg maar.
Of ik moet alsnog mijn bijberoep opstarten (wil ik sowieso) maar daar dan fiks inzetten op groeien en evolueren.

Dilemma's dilemma's :+

Intussen sorteer ik als een gek ons huisvuil, ben echt strikt nu in plastic bij de PMD en huisvuil als huisvuil. Zag wel dat biologisch afbreekbaar kattengrit in de GFT mag die we nog gaan krijgen. Dat gaat ook al flink besparen hoop ik in ophaalkosten. Deze week een paar kakjes door de plee gespoeld (waar geen grit aan hing) maar het bleef steken dus 2x moeten doortrekken. Dus die besparing is alweer weg :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:18

Varekaj schreef:
Deze week een paar kakjes door de plee gespoeld (waar geen grit aan hing) maar het bleef steken dus 2x moeten doortrekken. Dus die besparing is alweer weg :')

:') :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:58

Ik ga een bachelor toegepaste informatica doen. Ik heb al een master bedrijfspsychologie. Ik ga het combineren met 38u werken. Ik ga wel maar 20 studiepunten doen ipv 30 per semester. Ik zoek ook absoluut naar meerwaarde hoor! Ik ken iemand die zo haar master verpleegkunde heeft gehaald. Zou eens moeten vragen wat ze er nu mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:09

Ik weet dat een paar van mij oud-klasgenoten een master hebben en werken als hoofdverpleegkundige, maar dat is niet echt mijn doel. En 1 van de hoop is momenteel bezig met een Phd en eerlijk waar, ik vind het superstoer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:11

Ik heb tijdens mijn master altijd 24 uur gewerkt. En met die reden naast een major ook een minor thesis gedaan ipv een stage. Omdat je dan gewoon zelf je tijd kon indelen en een stage heeft die luxe vaak niet. Ik werkte namelijk de ene week dagdienst en andere week avond/nachtdienst.

Een phd zou ik nooit aan beginnen.. wat doet iemand zichzelf aan -O-

Ik heb vanmiddag bijna €200 uitgegeven aan nieuwe sportkleding. Al paar jaar niet gedaan, op vlak voor corona een nieuwe outfit voor paaldansen en m'n boksspullen na. Dus vond het wel even kunnen.. heb gewoon 3 complete sets uit de rekken getrokken :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:45

Goede sportkleding is belangrijk :j ik heb mezelf onlangs getrakteerd op wat nieuwe paardenkleren. Meestal loop ik in afdragertjes. Echt een trui kopen om in te rijden doe ik normaal nooit.

Ik heb destijds gesolliciteerd om te doctoreren en was aangenomen maar uiteindelijk voor de bedrijfswereld gekozen. Nog steeds blij met die keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:14

Hmz. Blijkbaar is de master 1 jaar... Maar vraag me af of er geen schakeljaar meer is. En ipv verpleegkunde maken ze vanaf volgend jaar 3 afstudeerrichtingen: verpleegkunde, implementatie of onderzoeker. Aaaaargh, nog meer keuze -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:43

Keertje gaan luisteren op infodagen? Ik vond dat wel verhelderend. En weet je: ik ga het gewoon proberen. Bevalt het niet geen man overboord. Maar ik ben wel overtuigd dat ik sowieso weer ga studeren. Heb lang gekeken voor een mba maar wat een geld pfffff. 35k voor een zeer middelmatige school laat maar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 23:53

Leuk hoor nadenken over een master (en het uiteindelijk ook doen). Ik heb jaren terug een master onderwijswetenschappen gedaan. Ik was heel erg gemotiveerd en vond het superleuk om te doen. Gedaan naast gezin plus baan van 24 uur. Ging prima. Kon de projecten (je moet ook bepaalde onderzoeken doen uiteraard, was MSc) goed combineren met mijn werk. Dat is wel erg boeiend hoor en je leert er zoveel van!

Daarna ben ik doorgegaan voor een PhD. Helaas heb ik dat maar één jaar kunnen doen, ik trok het niet en ben zwaar burnout gegaan. Maar dat lag niet aan de PhD op zich, was veel in de privé sfeer aan de hand. Als je een master of PhD wilt doen moet het gewoon wel ff stabiel zijn :) maar zou het zeker doen als je de kans krijgt. Heb zelf overigens altijd alles betaald, ben je ook nergens afhankelijk van, en ik kon veel aftrekken van de belasting (volgens mij is dat volgend jaar anders?).

Het is altijd een investering in de toekomst. En ook al ga je niet direct in je eigen field of expertise werken dan nog helpt het je om op een bepaalde manier te denken en dat is ook heel waardevol.

@Varekaj is er een mogelijkheid eerst voor één semester in te schrijven? Krijg je een beetje idee van waar je mee bezig gaat?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:47

Ik zat er ook aan te denken om weer te gaan studeren. Toen ik mijn bachelor afgerond had was ik er helemaal klaar mee (zeker nadat ik afgewezen was voor onderzoeksmasters) en wilde ik geld verdienen. Nu zit ik op een prima werk plek maar het lijkt mij wel leuk om weer te studeren. Maar eigenlijk de enige masters die ik echt graag zou willen doen (na bovengenoemde onderzoeksmasters) zijn computerwetenschappen, en conservatie en restauratie van cultureel erfgoed (hoezo brede interesses :') )
De eerste voldoe ik met mijn bachelor psychologie gewoon niet aan de ingangseisen, ook al heb ik ondertussen 2 jaar werkervaring in de (technische) IT. Conservatie en Restauratie van Cultureel erfgoed is echt mijn 'droom'master maar is niet in deeltijd optie. Dat is 2 jaar studeren, 2 jaar werken/stage. Dat zou dus betekenen dat ik mijn leven anders moet gaan inrichten, ook al leer ik over het algemeen met 2 vingers in mijn neus. Dat kan ik nu gewoon nog even niet voor me zien.
Ik had het dus even links laten liggen.

Jullie gesprek heeft de interesse echter weer aangewakkerd. Zeker gezien ik wel al weet dat ik gewoon niet 40 uur per week achter een computer wil zitten voor de komende 40 jaar :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:39

Heel herkenbaar LunarEclipse! Ik speel eigenlijk alweer een tijd met het idee can opnieuw studeren. Na mijn master had ik er echt wel genoeg van en had ik erg veel zin om te gaan werken. Doorheen de jaren echter merkte ik wel dat hoe graag ik mijn jobs ook heb gedaan, ik er langzaam aan uit aan het groeien was. En dat het lastig was om ergens anders in terecht te kunnen.
Opnieuw voltijds studeren zou op zich net aan moeten lukken financieel maar dat zou echt mijn reserves volledig leeg trekken of toch een deel en ik zou het ook niet willen. Vandaar de keuze voor deeltijds leren hier. Ik studeer ook erg makkelijk dus ik hoop ook na het eerste semester te kunnen ophogen in studiepunten.
Desnoods doe ik dan 1 of 2 vakken in de zomer.

Brede interesse herken ik ook haha! Vorig jaar dacht ik erover om Afrikaanse studies te gaan doen :D sluit mooi aan bij mijn interesse in Afrika en mijn liefde voor talen. Maar kan enkel voltijds en vrees dat het zich ook niet gaat opbrengen.
Ik heb al veel nagedacht wat nu eigenlijk mijn ´droombaan’ is en heb er mij maar bij neergelegd dat die mss niet bestaat of toch niet in betalende vorm. Ik ben dol op dieren en reizen maar nog niet echt uitgevogeld hoe ik daar goed geld mee kan verdienen :D en ik hou ook wel van complexe materies.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:43

Ik heb een makelaars opleiding gedaan en daarbij 3 dagen per week gewerkt. Ging op zich best goed. Was alleen blijkbaar toch niets voor mij.

Ik ben nog steeds rustig aan het bedenken wat ik nu eigenlijk wil... En neig steeds meer naar een beetje boer spelen als we gaan emigreren :+ Nu weet ik dat er Europese subsidies voor jonge boeren (tot 40 jaar, klinkt goed, jong beschouwd worden), maar daar moet je een opleiding voor gedaan hebben.

Nog iets om uit te zoeken. Of misschien iets richting permacultuur. Maar dan zal ik me wel even moeten inhouden als ze het over ethiek gaan hebben. Met dat gedeelte ben ik het waarschijnlijk niet zo eens :') Maar goed, het hoort er nu eenmaal bij en ik hoef het daarna natuurlijk niet toe te passen als ik daar geen zin in heb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:58

Dat ga je me even moeten uitleggen :D wat is permacultuur?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:36

Oh Dear :') ehm...

Het is een systeem waarbij je zoveel mogelijk op elkaar aan laat sluiten zodat het elkaar helpt en verbetert. Een meerjarige grotendeels eetbare tuin is daar een groot onderdeel van. Een voedselbos is daarvan afgeleid maar is weer net iets anders (praktischer denkende mensen vind ik over het algemeen)

Maar bijvoorbeeld ook hoe je, als je een nieuw huis bouwt, dat zo kunt bouwen dat je maximaal opbrengst hebt. Bijv door er een kas aan te bouwen en daar weer een sauna in die de kas verwarmd in de winter en het huis.

Maar ook hoe je je perceel (en dat hoeft echt niet zo groot te zijn!) zo indeelt dat je er maximale opbrengst uit kunt halen. En dan houd je rekening met welke planten elkaar helpen, bijvoorbeeld een appelboom met smeerwortel en andere gewassen eronder. Kippen die onkruid wieden en bemesten maar ook eieren en vlees leveren. En alles biologisch en ecologisch.

Alleen met ethiek gericht op mensen heb ik wat moeite. Zij gaan er vanuit dat je altijd eerlijk deelt met mensen. Ik deel heel graag, maar wel wanneer het mij uitkomt en niet omdat iemand anders vindt dat ik dat moet doen terwijl ik /wij er hard voor gewerkt hebben en ervoor betaald hebben. Maar misschien ligt dat ook aan degene die het uitdraagt, want het systeem aan sich vind ik heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:46

Ik zie studeren als een investering in jezelf, wat weer effect heeft op je loon (hopelijk toch) en waardoor je op termijn ook beter kan sparen. Maar mijn interesses liggen ook nogal breed :') en is het afwegen of ik iets geheel nieuw doe of iets wat aansluit op het diploma wat ik al heb. Want mijn bijberoep wat ik wil starten is iets wat compleet los staat van mijn gewone job bijvoorbeeld.

Kan het dat in NL al negatieve rente zit op spaarrekeningen? Als dat in B gebeurd haal ik alles af en gaat dat netjes in een sok onder de matras. Ofzo :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 14:12

Dan moet je wel minimaal 100.000 Euro bij één bank hebben staan heb je geloof ik 100 Euro per maand negatieve rente of zoiets. Met spreiden los je dat al op. Jammergenoeg heb ik dat luxe probleem (nog :+ ) niet :))

Een goede opleiding is absoluut een investering in jezelf! Dat nemen ze je nooit meer af. Ik heb altijd gewerkt en gestudeerd (ook voor mijn HBO) omdat ik geen studieschuld wilde. Heb er ook nooit voor geleend, ook niet voor de master. Als je slim met je geld om kunt gaan is er heel veel mogelijk. Moet wel zeggen dat ik het een stuk moeilijker vind (financieel) als je een gezin bent / en helemaal éénouder-gezin. Maar alleen of als je geen kinderen hebt moet het toch mogelijk zijn een modus te vinden.

Stel dat je ouders geld hebben kunnen ze ook ondersteunen, wisten jullie dat? Dat kan belastingvrij.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ure-studie

Hier vandaag behoorlijk los gegaan met winkelen, was zo heerlijk :o :D
Heb hier in de buurt een fantastische vintage oftewel 2e hands kledingwinkel van ontzettend goede kleding, daar 3 blouses gekocht, 68 Euries in totaal, wat voor vintage kleding best duur is maar het zijn erg mooie kwaliteit blouses en als nieuw. En bij de kringloop 6 glazen en een erg leuk beeldje van een vogel, kostte bij elkaar 9 Euries. En mijn nieuwe schoenen zijn gearriveerd (Ecco, sandalen) zitten zaaaalig.
Dus laat die zomer maar komen {:} :D (en dat vakantie geld ook := )