Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:18

De duitse makelaar die vorige week bij mij de bezichtigingen heeft gedaan, vond mijn huis extreem netjes.
Was hij niet gewend zei hij :')
Ik ruim dan ook wel echt alles op, maar de gangkast boven heb ik maar op slot gedraaid want die zat echt propvol _O-

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:38

Ik lees al een tijdje mee, maar meld me nu toch maar. Nadat zojuist tot grote frustratie voor de 3e keer een afspraak voor bezichtiging is afgebeld omdat de woning al verkocht is :Y)

Zondag een woning op Funda gezien, vanmorgen gebeld en bezichtigingsafspraak gemaakt voor vanmiddag, 2 uur later gebeld dat het huis verkocht is. De woning stond al wel een week op Funda, maar toch. Ik moet nog wennen aan het hoge verkooptempo van het type woning wat ik zoek :+

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:43

Ik lees mee, ons huis gaat binnen 2 weken ook in de verkoop en ga ik alleen een huis kopen. Zie en hoor al veel dat het moeilijk gaat worden. Denk toch wel dat ik een aankoopmakelaar in de hand ga nemen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:57

Ik meld me ook
Ook aan t rond kijken. Al paar keer gehad dat we afspraak hadden, vrijgekomen, 2 uur voor de tijd afgebeld dat t verkocht is

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:16

ClaudiaHS schreef:
De duitse makelaar die vorige week bij mij de bezichtigingen heeft gedaan, vond mijn huis extreem netjes.
Was hij niet gewend zei hij :')
Ik ruim dan ook wel echt alles op, maar de gangkast boven heb ik maar op slot gedraaid want die zat echt propvol _O-

Jup, die reactie kregen wij ook. Super schoon en netjes.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:54

ff een vraagje; als ik een bieding doe zonder voorbehoud van financiering (ik weet ook wel zeker dat het wel rondkomt, huis is goedkoper dan ik nu woon), hoef ik toch alleen maar nu eerst de 10% snel te betalen (dat kan uit eigen zak), en dan pas bij de overdracht in maart de rest? Dit omdat we sterk vermoeden dat dat de doorslag gaat geven bij hun keuze.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:01

Swah schreef:
ff een vraagje; als ik een bieding doe zonder voorbehoud van financiering (ik weet ook wel zeker dat het wel rondkomt, huis is goedkoper dan ik nu woon), hoef ik toch alleen maar nu eerst de 10% snel te betalen (dat kan uit eigen zak), en dan pas bij de overdracht in maart de rest? Dit omdat we sterk vermoeden dat dat de doorslag gaat geven bij hun keuze.

Ja, je betaalt de waarborgsom dan inderdaad vrij snel (paar weken waarschijnlijk) en dan de rest bij de overdracht. Dan wordt de waarborgsom verrekend met de koopsom en betaal je dus koopsom - waarborgsom.

Wel even rekening houden met de betaal termijnen van de bank en op tijd aangeven dat je een groot bedrag wil overschrijven. En zorg dat je het een 2 dagen voor de overdracht oid alvast overschrift, als er dan iets mis gaat met de betaling kun je nog wat regelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:46

Waarom geloof ik hier geen barst van?
Jaja woning zondag in de verkoop gekomen volgens makelaar gister al onder voorbehoud verkocht? Vreemd, geloof er geen barst van dat dat gister pas bekend was. :n Zullen vast al onderhandelingen zijn geweest. Zet dat dan neer of zet de woning niet online. Flauwe manier van info binnenhengelen. _-:(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:50

Ik had laatst een huis dat online kwam op Funda terwijl het al verkocht was en ze zelfs al overdracht hadden gehad bij notaris. Kan nog erger dus....

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:05

Klopt, ik zie ook vaak woningen online komen met gelijk de status al van onder voorbehoud verkocht..

Als de notaris kan, krijgen wij 3 december de sleutel van het huis!
Helaas de jongen die ons huis koopt was alles nog niet klaar ofzo. Eerst zei hij dat hij een papier van de scheiding mistte en gister een appje dat ze het nog niet klaar hadden (allemaal wat vage appjes).
Het is dat ik hoop dat het gewoon allemaal doorgaat, maar achteraf had ik toch meer mensen langs laten komen om een bod te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:11

In dit geval dus geen status verkocht onder voorbehoud, ook geen onder bod niks. Reactie van de makelaar op vraag kan er bezichtigd worden was antwoord is verkocht onder voorbehoud

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:13

karuna schreef:
Waarom geloof ik hier geen barst van?
Jaja woning zondag in de verkoop gekomen volgens makelaar gister al onder voorbehoud verkocht? Vreemd, geloof er geen barst van dat dat gister pas bekend was. :n Zullen vast al onderhandelingen zijn geweest. Zet dat dan neer of zet de woning niet online. Flauwe manier van info binnenhengelen. _-:(

Was bij de mijne ook zo... Ik was vrijdags wezen kijken voor t huis online kwam te staan, bod gedaan en zondags stond de woning op Funda. Maandags heb ik de onderhandelingen rond gekregen.

Hypotheek nu bijna rond en 3 januari overdracht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:21

Maar stond er toen in onderhandeling of verkocht onder voorbehoud? Volgens makekaar zou dat gisterochtend vroeg allemaal zijn rondgekomen. 12 uur gebeld en toen was bezichtiging gepland en geweest die ochtend en verkocht onder voorbehoud. Dus binnen 3 uur. >;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:39

karuna schreef:
Maar stond er toen in onderhandeling of verkocht onder voorbehoud? Volgens makekaar zou dat gisterochtend vroeg allemaal zijn rondgekomen. 12 uur gebeld en toen was bezichtiging gepland en geweest die ochtend en verkocht onder voorbehoud. Dus binnen 3 uur. >;)

In eerste instantie zonder melding op Funda en in de middag onder bod.

Eind van de week is ie toen op verkocht onder voorbehoud gezet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:44

Dan heeft er nog een weekend tussen gezeten, kan ik nog voorstellen. Maar een huis waar kleine kindjes wonen binnen drie uur bezichtiging gepland gedaan en verkocht >;) 8)7 mwa niet heel waarschijnlijk. Maar ben er als makelaar dan eerlijk over als dat niet zo is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:54

Het kan wel hoor Karuna. Daarbij de makelaars moeten zelfs al verkochte huizen online zetten. Funda is van de NVM, en die verplicht ze dat. Het zou best kunnen dat die mensen al voordat hij online kwam bezichtigd hebben, en precies op de dag waarop de makelaar hem online zet het ok van de bank hebben gekregen. Of dat ze al van te voren wisten dat dit huis te koop zou komen, ze direct een afspraak gemaakt hebben en gekocht.

En ja het is heel vervelend voor iemand die ook zoekt, maar de markt is op het moment gewoon zo. En soms kan je er niet tegen bellen. Dat is al meerdere hier in het topic overkomen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:56

karuna schreef:
Dan heeft er nog een weekend tussen gezeten, kan ik nog voorstellen. Maar een huis waar kleine kindjes wonen binnen drie uur bezichtiging gepland gedaan en verkocht >;) 8)7 mwa niet heel waarschijnlijk. Maar ben er als makelaar dan eerlijk over als dat niet zo is.

Als we eerder op de vrijdag waren wezen kijken had t vrijdag al rond geweest denk ik... we waren nu eind van de middag, mijn eigen makelaar werkt in principe enkel van maandag en vrijdag en op de zaterdag beperkt telefonisch bereikbaar en de verkopende makelaar is open van di tm za en op maandag beperkt telefonisch bereikbaar...

Had dus sneller gekunt als t op een andere dag geweest was

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:58

rina schreef:
Het kan wel hoor Karuna. Daarbij de makelaars moeten zelfs al verkochte huizen online zetten. Funda is van de NVM, en die verplicht ze dat. Het zou best kunnen dat die mensen al voordat hij online kwam bezichtigd hebben, en precies op de dag waarop de makelaar hem online zet het ok van de bank hebben gekregen. Of dat ze al van te voren wisten dat dit huis te koop zou komen, ze direct een afspraak gemaakt hebben en gekocht.

En ja het is heel vervelend voor iemand die ook zoekt, maar de markt is op het moment gewoon zo. En soms kan je er niet tegen bellen. Dat is al meerdere hier in het topic overkomen.

Je hoeft ze helemaal niet op Funda te zetten. Wel in het achterliggende systeem, maar dat is wat anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:05

Was niet eens op funda, de makelaar in kwestie maakt daar geen gebruik van. :n huis niet aan doorgaande weg oid. Ook geen logische grote drukke plek waar veel mensen voorbij komen of zo. Blijft vreemd hoeveel mensen hebben op maandag ochtend vrij en kan een gezin met thuiskindjes zo snel op orde hebben en deur uitzijn. Zal dan wel maar ik blijf het wat vaag vinden.

Van het achterliggende systeem zou ik melding gekregen hebben. :j Maar ook dat niet dus :n vandaar dat ik vermoed dat het veel verder was dan makelaar meldt. Andere huizen van betreffende makelaar zou ik zaterdag melding gehad hebben met mededeling komt zondag in de verkoop :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:14

Ach ja... Je kan lang of kort speculeren. Energie besparen en door naar een volgende!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:37

Is niet voor mezelf dat scheelt weer. Kan zelf toch niks kopen helaas. Anders had ik wel een huis op het oog. Staat al maanden te koop voor een bedrag dat haalbaar is als ik hypotheek zou krijgen -O- , maar omdat ik tijd heb kijk ik voor iemand anders wat rond

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:42

Is een NVM makelaar verplicht een NVM koopcontract te gebruiken? Hebben een huis gekocht, maar de NVM verkoopmakelaar komt met een zelfgemaakt koopcontract. Ons inziens worden de rechten van de koper in dit contract minder goed beschermd. De NVM verkoopmakelaar piekert er niet over het NVM koopcontract te gebruiken. Nu zitten wij met een dilemma. Iemand een idee?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:58

Ik zou gewoon even bellen met NVM, ze kunnen het je vast wel vertellen. Het klinkt wel een beetje vreemd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:03

Niello schreef:
Is een NVM makelaar verplicht een NVM koopcontract te gebruiken? Hebben een huis gekocht, maar de NVM verkoopmakelaar komt met een zelfgemaakt koopcontract. Ons inziens worden de rechten van de koper in dit contract minder goed beschermd. De NVM verkoopmakelaar piekert er niet over het NVM koopcontract te gebruiken. Nu zitten wij met een dilemma. Iemand een idee?

Ik zit even de interne NVM-regelementen te bekijken en zie er zo 123 niets over staan. Wij bouwen ook wel eens dingen om, maar wel duidelijk zichtbaar. Ik betwijfel dat het verplicht is, maar vreemd is het wel.
Wat is er allemaal aangepast aan de koopovereenkomst?

Edit: je kan inderdaad altijd even de NVM bellen hoor.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:15

Bedankt voor jullie hulp. Heb net de NVM gebeld. Donderdag is er pas weer iemand aanwezig die onze vraag kan beantwoorden. Beetje laat. Zijn bang dat nu het huis alsnog aan een ander verkocht wordt die wat minder kritisch kijkt.