[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:57

Oh gelukkig die wel, ging al bijna twijfelen. Kan ik toch nog rustig slapen vannacht. :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:16

Over veel kunnen lenen, wellicht mensen die jong een huis kopen, dit afbetalen en zo al een sloot eigen geld in te leggen hebben, erfenis, schenking, spaargeld én daarbij beide een goeie baan?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:46

6 ton kunnen lenen... wauw. Mijn man heeft echt wel een goede baan met een goed salaris maar ik werk maar 3 dagen en we hebben 3 kindjes. Ze zijn nu nog klein maar over pakweg 10 jaar gaan die natuurlijk heel wat meer kosten. Daarom gaan wij zelfs met 1,5 salaris niet aan onze max zitten. We willen ook nog een beetje leuk kunnen leven.

Wij raken zo langzamerhand flink gefrustreerd. Onze kopers hebben vorige week uitstel aangevraagd tot 3 juni en dat hebben we gegeven. Nu kreeg ik vanmorgen een telefoontje dat de kredietcommissie de 13e hun zaak pas behandeld dus nu horen we de 14e pas of ze een hypotheek gaan krijgen en dan zal het dus wel begin juli zijn voordat het eventueel rond is. Overdracht van 1 augustus zal dan ook krap worden aangezien wij dan pas met onze hypotheek kunnen beginnen. Als het dus al doorgaat want dat weten we dus ook pas de 14e. Ik ben geneigd om er mee te kappen en het opnieuw te koop te zetten maar er zijn de laatste 2 maanden wel 6 nieuwe huizen de verkoop in gegaan in onze wijk en allemaal in onze prijsklasse dus wie weet hoe lang het duurt voor de volgende koper zich meldt. Ze hebben het hier tenslotte voor het uitkiezen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:19

Dat lijkt me wel een moeilijke overweging/ afweging.
Inderdaad kan de volgende koper zich zo aandienen of je mist met de belasting om hem weer in de verkoop te zetten net de boot.
Geduld en wijsheid !

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:05

En wel opnieuw te koop zetten, maar huidige kopers eerste keus geven als er nieuwe mensen komen,m dan houd je beide opties open.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:11

daffieduck83 schreef:
En wel opnieuw te koop zetten, maar huidige kopers eerste keus geven als er nieuwe mensen komen,m dan houd je beide opties open.

Dit zou imo de beste optie zijn.

Wij zijn dinsdag weer naar een open huis geweest, aangezien je hier nog steeds geen "aparte" bezichtiging kan plannen.

Leuk huis, bod gedaan, maar we waren bieder nr. 3.

Gisteren de verkopende makelaar gesproken, en wat denk je .... willen de verkopers nóg een open huis aanbieden :x :x

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:23

Pff Bloem, dat is ook lekker..

Ik heb na maandag nog niks gehoord, geen tegenbod ook.. Ik vermoed dat de verkopers in onderhandeling zijn met de woning die zij op het oog hadden, maar dat weet ik natuurlijk niet. Is het te drammerig om er morgen achteraan te bellen..?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:36

Ik zou gewoon bellen, sterker nog, makelaar had ons toegezegd de andere dag
te bellen en om 19.00 uur hadden wij nog niets vernomen, heb haar een bericht gestuurd, en binnen 5 minuten belde ze terug. :?

Mensen hebben al een nieuw huis en zijn druk aan het klussen en willen graag later opleveren, wij hebben aangegeven dat het voor ons absoluut geen probleem is :) Echter hebben wij ook nog meerdere bezichtigingen staan deze week, en heb haar wel verteld, dat ondanks wij er dan een nare smaak aan overhouden, als dat ook bevalt we daar ook gewoon biedingen gaan doen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:27

Mlies schreef:

Ik heb na maandag nog niks gehoord, geen tegenbod ook.. Ik vermoed dat de verkopers in onderhandeling zijn met de woning die zij op het oog hadden, maar dat weet ik natuurlijk niet. Is het te drammerig om er morgen achteraan te bellen..?

Ik had woensdag al gebeld haha.
Ik ben helemaal slecht in wachten.
Wij hadden 2e pinksterdag een bod gedaan en makelaar belde woensdag

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:32

Mlies schreef:

gewoon bellen en vragen, wij hebben ook heel de tijd erachteraan gebeld, wilde niet het risico lopen dat andere mensen er net boven bieden en hun ermee gingen lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:24

Ik moest vandaag nog even de originele werkgeversverklaring opsturen en dan is voor mij de financiering rond.. Nu nog onze kopers en de kopers daarvan :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:26

Hoe toevallig kunnen dingen zijn!
De makelaar die ons huis in de verkoop neemt zei tegen ons dat hij wel al mensen wist die een huis als de onze zochten.
Gisteren was mijn man even buiten en zag dat er mannen wat pech met de motor hadden en zei dat ze wel even bij ons op het erf mochten staan in plaats van langs de weg.
Deze mannen waren op weg om eens te kijken bij een stolpboerderij die aan de overkant bij ons te koop staat.
Deze boerderij is echter pas verkocht. Mijn man zei dat de onze deze week officieel in de verkoop komt.
Ze wilden direct wel kijken en mijn man deed de rondleiding.
De mannen waren erg enthousiast.
Mijn man belt 's avonds de makelaar met dit verhaal.
De makelaar belt deze mensen op en jullie raden het waarschijnlijk al???.... Het waren dezelfde mensen als die hij in zijn hoofd had om te benaderen voor ons huis!
Dussss....het zou zo maar kunnen zijn dat ons huis verkocht is voordat het bord officieel in de tuin staat :D
Maar we wachten het af. Er moet heus nog wel wat water door de rivier.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:43

Dat zou ideaal zijn Mirim! Hopelijk word het wat!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:14

BloemBloem schreef:
daffieduck83 schreef:

Dit zou imo de beste optie zijn.

Wij zijn dinsdag weer naar een open huis geweest, aangezien je hier nog steeds geen "aparte" bezichtiging kan plannen.

Leuk huis, bod gedaan, maar we waren bieder nr. 3.

Gisteren de verkopende makelaar gesproken, en wat denk je .... willen de verkopers nóg een open huis aanbieden :x :x

:x Waaaarom.. Wat frustrerend zeg! Komt niet echt van de grond zoals jullie zouden willen hè? :(:)

Mlies: Ik zou gewoon bellen.. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je ze horen krijgt dat ze nog aan het onderhandelen zijn oid.

Mirim: Wat een toeval zeg! Bizar! Wie weet wat het oplevert, het klink in ieder geval positief. :D

Wij zijn vandaag bij de Hypotheker geweest voor een oriënterend gesprek. Allemaal heel netjes gegaan, dit keer geen gekke gezichten en opmerkingen als 'je bent veel te jong om te kopen'. Deze meneer begreep het zelfs heel goed. Huren is hier gewoon veel duurder dan kopen.
Duidelijk dat we nu kunnen starten met 240.000. Daar willen we wel wat onder blijven. Waar we willen gaan wonen zijn nog niet echt huizen voor rond de 200.000 te krijgen waar we onszelf wel zien wonen, dus we wachten af en houden Funda en makelaars op Facebook goed in de gaten, vaak wordt er al een sneak preview geplaatst e.d.
Hebben jullie een aankoopmakelaar in de arm genomen toen jullie een huis op het oog hadden? Of een zoekopdracht uitbesteed aan een aankoopmakelaar?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:54

Wij hebben geen aankoopmakelaar genomen.
Wel op gesprek geweest ter oriëntatie,maar zelf funda in de gaten gehouden en geonderhandeld

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:00

Zoeken kun je toch prima zelf?

En nee, geen aankoopmakelaar in de arm genomen :n Zag daar voor ons de meerwaarde niet echt van.
Wat is de reden dat je het overweegt Julia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:15

Bloem, wat vreemd! Waarom doen ze dat? Willen ze een hoger bod ofzo?

Julia, ik heb geen aankoopmakelaar gehad, hiervoor ook nooit. Met Funda kun je heel goed zelf zoeken en bieden/onderhandelen kan je ook prima zelf toch? Ook zijn er veel hypotheekadviseurs die ook een deel van het werk van een aankoopmakelaar doen, zoals taxatie.

Wanneer hoorden jullie dat de financiering van kopers rond was? Ze hebben bij ons nog 2 weken (zowel onze kopers als de kopers daarvan) maar als het niet zou lukken, dan zouden we dat toch nu al gehoord hebben?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:45

Ze hoeven het officieel pas de dag dat de financiering rond moet zijn te laten weten als het niet lukt of als ze verlenging nodig hebben. Netjes is dat natuurlijk niet..
Hier koopcontract 14 april getekend en 9 mei hoorden we dat er problemen waren. 24 mei vroegen ze uitstel (financieringstermijn was de 25e) en 1 juni vroegen ze weer 2 weken uitstel.

Hoe kan jij eigenlijk jouw financiering al rond hebben als dat van jouw kopers nog niet rond is? Bij onze bank moeten eerst onze kopers het definitief rond hebben voordat wij met onze aanvraag kunnen beginnen. Nu loop je wel een risico als jouw kopers (of hun kopers) het niet rondkrijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:50

De regels tegenwoordig maken het bijna onmogelijk om nog iets te financieren lijkt wel. Iedereen moet op iedereen wachten. Kans op foutgaan wordt zo wel steeds groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:51

Waarom zou dat niet kunnen? Er ligt een koopcontract met voorbehoud financiering en verkoop woning, maar ze kunnen dan toch wel al alle stukken verzamelen en doorrekenen enz? Het is dus rond in die zin dat alle stukken binnen zijn en dat allemaal akkoord is. Wij hebben ook alle 3 (kopers van kopers, kopers en ik) de uiterlijke datum voor financiering op dezelfde datum staan..

Bij mij werd toch wel op het hart gedrukt om het meteen te melden als er problemen waren met de financiering en juist niet te wachten tot de laatste dag..

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:49

Dat melden ze normaalgesproken ook wel hoor. Dat is bij ons ook gebeurd maar ze zijn het niet verplicht.

Oh op die manier. Wij hebben inderdaad ook al bijna alle papieren bij elkaar maar pas op het moment dat het definitief rond is wordt alles in werking gezet. Anders zitten wij straks al met advieskosten etc terwijl het allemaal niet door zou gaan.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:54

Thanks voor de reacties! Wij willen eigenlijk ook geen aankoopmakelaar inschakelen. Volgens mij kunnen we dat prima zelf. Echter de hypotheekadviseur adviseerde dit wel te doen. Hij vertelde dat makelaars vaak onderling makkelijker en sneller onderhandelen waardoor je sneller en goedkoper het huis kunt kopen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:41

Ons appartement staat nu zo'n 8 maanden te koop.
Echter loopt het helaas geen storm. (Ook niet na het zakken v/d vraagprijs)
Wat zouden jullie doen, afwachten of kijken of je nog ergens geld in kan investeren om het op te knappen?
Ik neig naar het laatste omdat ik weinig geduld heb.

En als jullie het op zouden knappen wat zouden jullie dan doen?

Toilet vervangen
Andere vloer in de woon en eetkamer, ligt nu zeil (wil dan een mooie laminaat vloer voor een leuke prijs)
Deurposten + deuren op (laten) knappen
Slaapkamer laten stucken (is nu heel lelijk behang en 1 gedeelte was door de katten gesloopt)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:06

Toilet zou ik geen dealbreaker vinden, tenzij ie nog oud groen of oranje is :+ Maar andere vloer en behang pimpen vind ik in deze een pluspunt :j Daar hebben wij ook voor gekozen. Als de deuren en de posten een likje verf nodig hebben, zeker doet. Dat is het geld helemaal niet, maar kan voor een kijker al too much wezen. Heb je het budget voor de toilet dan zeker doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:08

Op basis van de foto's. .. investeren in goede foto's. Op de een of andere manier komt het allemaal erg onvoordelig uit. Verder behang en deurposten. Vloer ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Laminaat is niet echt de investering waard denk ik.