Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:49

ChantalSmook, momenteel werk ik niet. Bijbaantje ben ik mee gestopt voor oud & nieuw. Contract werd niet verlengd. |( . En met tijd komt het ook beter uit. Gaat veel tijd in me studie zitten.
Moet alleen nog even me profiel aanpassen. Staat ook dat me dochter 5,5 jaar is. Maar is sinds eergister 6 jaar *\o/*

Sammyy

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:40

Roxyi, gefeliciteerd!!! Balen van je contract, maar fijn dat het voor je opleiding beter is.

Sheran, ook ik vatte het op dat je er (bijna) een week mee deed := Sorry! Op deze manier is het idd niet heel goedkoop, maar het kan erger moet je maar denken :+

Pimmetje, de beeb doet het prima! Gisteren eerste spuitjes gehad en 5300 gram en 60 cm :=

Wij hebben de boodschappen vooral van de Lidl weg. Al komt een deel vaak ook van de AH. Deze week een leuk weekmenu samengesteld aan de hand van de aanbiedingen bij de Lidl, hebben ze uiteraard de helft weer niet -O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:43

Maar hebben jullie tips hoe ik het goedkoper kan krijgen dan? :D. Vorige week had ik wel een week met een tientje gedaan hoor, trouwens, dus je vat het niet altijd verkeerd op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:04

Ik ben al blij als ik onder de 40 blijf, dus kan je niet helpen ;).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:27

Sheran schreef:
Maar hebben jullie tips hoe ik het goedkoper kan krijgen dan? :D. Vorige week had ik wel een week met een tientje gedaan hoor, trouwens, dus je vat het niet altijd verkeerd op.

Ik lees dat je af en toe geen avondeten neemt, sla je het bewust over of eet je dan ergens anders?
Bezuinigen op boodschappen vind ik echt super maar ik wil absoluut niet dat het ten koste gaat van gezonde voeding. En mijns inziens is avondeten overslaan uit kostenoverweging dan niet de juiste manier van goedkoop boodschappen doen :n.

Wij hebben zojuist weekboodschappen bij de Lidl gedaan voor 28€ :). Morgen nog groente&fruit halen op de markt en dan zijn we als het goed is voor een hele week klaar voor 50€! Vorige week had ik op de markt voor 15€ groent&fruit ingeslagen en we hebben daarvan nog een krop sla & komkommer over. Dus deze week komen we dan ruim uit qua budget.
Mijn vriezer is alleen zo verdomd snel vol.. 1 brood, 2 kipfilets, 4 varkensfiletlapjes en een doosje diepvriesgroenten verder en ik kan er werkelijk waar niets meer bij doen. Dus dat is wel balen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:31

Ik zit vaak hele dagen in de trein en kan dan niet koken :). Of hele dagen op college en tussendoor in de trein. Dan is het 11 uur 's avonds als ik thuiskom en dan ga/kan ik dus niet meer koken :(. Ik probeer het wel zo veel mogelijk te vermijden om niet te koken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:04

Dan wordt koken idd lastig. Misschien doe je het wel, maar voor twee dagen koken en dan een bewaarbakje in de koelkast? Of past dat niet op je plankje?

Onze voorraad(die ik vanaf nu wekelijks wil gaan aanvullen):
Grote korfla & keukenkastje:
2 zakken koffiepads
1 pak gewone koffie
1 pakje koffiemelk
5 doosjes thee
Suiker, zowel klontjes als losse suiker
Bloem
Bakpoeder

1 pak zilvervliesrijst (kilo)
1 pak risottorijst
1 zak tagliatelle
1 zak penne
1 pak volkorenspaghetti
1 pak woknoedels

4 pakken gezeefde tomaten
4 blikjes tomatenpuree
2 blikken tomatenblokjes
1 pakje bouillonblokjes
1 blik kokosmelk

Volkorencrackers
Appelstroop
7-vruchtenstroop
Speculoospasta
Chocoladevlokken
Honing
Lijnzaad
Tarwezemelen
Pompoenpitten
Gojibessen

Sultana's
Stroopkoeken
Wafeltjes
Afbakbrood
Chips

Koelkast:
Boter
Roomboter
Eieren
Koffiemelk
2 bekers halfvolle yoghurt
Pak magere yoghurt
Magere kwark
30+ kaas (plakken)
Blok jong belegen kaas
Snijworst, gebraden gehakt en ham
Melk / optimel of sinaasappelsap
Dubbelfriss, rivella of cola (wel alle drie in huis maar breken één fles open en die gaat in de koelkast)
Ricotta
Mozarella
Sambal
Ketjap
2 pakjes zuivelspread light (ga die vanaf nu bij Lidl inslaan, scheelt een euro met Jumbo huismerk.. Hopen dat het net zo lekker is)

Inhoud van de groentela varieert wekelijks :))

Vriezer dus 1 brood, 4 porties kipfilet en 4 porties varkensfilet, en een doosje diepvriesboontjes.

Best een hele lijst zo :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:10

Hoe groot is je kamer??? Ik had gewoon een klein koelkastje op mijn kamer..... sommige anderen hadden een elektrische koelbox. Die zijn nog kleiner, maar voor bakjes ed wel heel praktisch omdat je die toch kan stapelen (gaan natuurlijk van bovenaf open).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:11

Wow, best een hele lijst ja :)
Mijn kamer is momenteel 6 vierkante meter :'). maar hij wordt groter. Eten in een bakje doen kan wel en dat past ook wel in mijn koelkastje, maar ik maak het dan niet op omdat ik vaak niet 2 avonden achter elkaar op dezelfde plek ben,en na die tijd durf ik het niet meer te eten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:14

Wat een goede tip van de koelbox! Wij gaan m ook onthouden voor de komende zomer, dan zal het hier wel erg warm zijn..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:14

Sheran: 6 m2 :wow: .
Hihi, ik woon ook op kamers maar heb een fullsize koelkast met 3 grote vriesladen op mijn kamer staan, het is even wennen aan het geluid af en toe maar ik kan echt niet zonder, zeker mijn vriezer om dingen in te slaan <3 .

Ik heb 1 keukenkastje in de algemene keuken, en dan nog wat voorraad bovenop mijn koelkast en 1 kastje onder mijn bureau.

Maar goed mijn kamer is dan ook 24 m2 :o .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:16

Haha, mijne was geloof 9 ofzo. Ik gebruikte de koelkast tegelijk als tv-meubel haha. Maar 6 is idd wel een stukje kleiner weer. Fijn dat je een grotere kamer krijgt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:23

Ja, over een maandje woon ik op 14 vierkante meter, wat een verademing zal dat zijn :). Maar zoals jullie begrijpen kan ik hier dus echt geen kast kwijt :)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:51

Mag ik me hier ook melden =)

Ik ben ook altijd in staat te bezuinigen en lees hier daarom ook graag mee

Mijn huishouden ziet er zo uit
woonkamer 24 m2
slaapkamer 1 = 9 m2
slaapkamer 2 = 12 m2
Badkamer(voorheen slaapkamer 3) = 7m2

- mezelf
- en 1 a 2 x per week mijn vriend
- mijn zoontje
- onze hond(chihuahua)
- 2 katten

heb ongeveer 40/50 euro per week te besteden

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:45

Zo, lees dat mensen een behoorlijke voorraad hebben, ikke ook :+ helemaal voor mij alleen. Sausjes, soepjes, vis in blik, div soorten pastas groenten in blik. Ga deze week ook de vriezer leeg eten.

Geraspte kaas is prima in de vriezer te bewaren hoor!
Sammyy, veel sterkte!

Wel apart trouwens dat de prijzen stiekum zoveel gestegen zijn, wel goed opgelet! Wilde nog iets vragen hier maar ben het alweer vergeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:10

Ik ben er gisteravond achter gekomen dat ik qua groente en vlees niks meer hoef te kopen tot 5/4. Ik moet nog wel wat aardappelen hebben (ik eet graag aardappelen, dus daarvan heb ik wel voorraad, maar niet zoveel). Voor de rest hoef ik pas over een week weer naar de winkel. In eerste instantie voor appels, maar dan neem ik ook maar weer direct kwark en eieren mee, dus dan hoef ik weer 2 weken niet naar de winkel. Ik moet zeggen, dit er gaan nu 7 zeer zuinige weken aan zitten te komen. Ik ben wel op dieet, dus dat scheelt wel iets (minder vlees voornamelijk met avondeten en minder aardappel), maar ook weer niet zo vreselijk veel. Kan ik eindelijk ook mijn restjes opmaken, dan raken de blauwe zakjes (die zijn sowieso van oktober/november 2011) ook eindelijk eens op. Mag ik daarna weer mijn vriezer vullen (ik vind dat zo heerlijk. Ik shop zo graag boodschappen, veel liever dan kleding).
Wacht, dat is niet helemaal waar. 4/4 mag ik lekkere dingen halen, maar dat is mijn verjaardag, daar heb ik gewoon nooit wat voor in huis (worden waarschijnlijk spareribs).

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:27

Ik haal altijd die wereld gerechten op vooraad als ze bv 1,- zijn of 2 voor zoveel
en roerbak groente haal ik ook een extra zakje als het in de aanbieding is en die vries ik dan in :j

aan komende week wil ik voor 25 euro proberen boodschappen te halen :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:19

Begrijp ik dan goed dat je tot begin april helemaal geen verse groente meer haalt?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:36

Zo, voor vijftien euro ingeslagen op de markt. Kunnen we weer een week vooruit!
Kom alleen tot de conclusie dat ik eieren en paprika ben vergeten in te kopen en nu twijfel ik of ik wéér naar de markt fiets (niet zoveel zin in, is erg druk in de binnenstad vandaag) of dat ik voor het gemak naar de Jumbo ga :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:44

mmm, ik ga vandaag of morgen ook maar eindelijk eens dat voorraadlijstje maken...althans..lijstje, vrees dat dat echt ene hele flinke lijst is :=
denk dat ik er standaard voor 14 dagen warm eten van kan maken :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:45

Dat klopt inderdaad. Ik heb nog een hele hoop in de diepvries liggen. Ik eet sowieso heel weinig verse groenten, eigenlijk altijd vanuit de diepvries. En dan 6 dagen in de week 150-250gr groenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:37

Ik heb een studio van 30m2 en ook weinig plek in de keuken. Heb 1 keukenkastje onder de gootsteen waar schoonmaakmiddelen, dweil, handdoeken/theedoeken/vaatdoekjes en kattengritzakken in staan gepropt/gestapeld. En dan nog 1 keukenkastje met 1 plankje in midden, onderin mn grill en rijst (zak 4,5kilo) en wat losse voorraad/bakjes etc. Op het plankje vooral glazen/bekers/diepvriesbakjes, fles olijfolie, fles chilisaus en andere hoge dingen (beschuit ook daar als ik het in huis heb). Dan heb ik een lage Billykast met twee mandjes erin, ene vol thee en ander met beleg (vlokken, hagelslag, poedersuiker, stroop, pasta, honing). En mn wijnglazen, bierglazen, koffievoorraad en kookboeken staan daarin. Bovenop staat mn Blond servies en messenblok en erboven hangt een kruidenrek. Verder onder de eettafel een plastic bak met deksel met voorraad (voornamelijk pasta +- 3,5 kilo nog denk ik :+, soepen, blikken knakworst, tomatenblokjes, suiker, zelfrijzend bakmeel, bloem, wereldgerechten etc). En sinds een tijdje nog een ladenkast, waarvan bovenste la ook eten (ontbijtspullen = cruesli, muesli, rozijnen), boemboes, bouillonblokjes, afbakbroodjes, bakspullen, cashewnoten, pijnboompitjes, potjes/blikgroente.

Mn koelkast heeft een vriesvak, maar daar krijg ik tegenwoordig vrij veel ingepropt. Daar moet je echt even handig in worden. Heb er nu (in porties) in liggen: 2x aardappeltoefjes, 3x vissticks, 4x crispino's, 4x vis/spinazie van Iglo, 5x kip, 2x gehakt, half brood, 1x pompoen, bak pastasaus. En heb het idee dat ik nog wat ben vergeten. Verder heb ik kleine blikjes tomatenpuree in de koelkast in de deuropening, die gebruik ik erg veel en nog 2 bollen mozzarella, courgette, wortels, appels, appelmoes, boter, bakboter, vloeibare boter, chocomelk, 2x cola, slagroom, 2x jam, zure groente, ketjap manis, sladressing en mosterd in staan.

Ik heb boven het aanrecht een plank hangen waar pannen (grote pan, kleine pan, grote wok, kleine wok, koekenpan), weegschaal, maatbekers, beslagkom, borden en kommen opstaan. Mn grote spatels, lepels hangen daaraan en ook bakje waarin vaatdoekje en afwasborstel zitten. En mn wcrol heb ik ook ophangen (van ikea zo'n ophangsysteem, met wat losse haken voor ovenwanten etc, kruidenrekje is daar ook van). Op aanrecht heb ik namelijk ook weinig ruimte (stuk naast de wasbak wat erbij hoort zeg maar, direct 2 kookplaten en dan nog wel stuk boven de koelkast, maar daar staat mn oven/magnetron op en die neemt best veel ruimte in. Met koken gebruik ik ook vaak de eettafel als extra oppervlak.

Vaak heb ik ook geraspte kaas in de vriezer liggen inderdaad, nadat ik hier had gelezen dat dat gaat :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:06

Een bedankje van mijn kant.

Ik ben echt enorm geinspireerd door dit topic.. lees hier nu een maandje mee of zo..
Wij gingen soms 4 x per week naar de supermarkt.. kochten maar raak, en gooiden ook veel weg..
Maar een poos terug heb ik besloten ons leven te beteren.. dus nu ook weekmenu's, een keer per week om boodschappen, en ik moet zeggen, het scheelt echt veel.. ik denk echt de helft..
En daarbij heb ik al een maand niets meer richting prullebak gedaan..

Vandaag ook maar een voorraadlijst gemaakt.. en wat hebben we veel in huis.. we kunnen hier makkelijk een maand van overleven.. Dus dat wordt ook meegenomen in het maandmenu.. :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:07

Goed bezig! +:)+

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:47

Ik doe ook meelezen, binnenkort samenwonen dus erg handig dit topic!!