Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:51

Miljaar!heb jaren geleden met mijn idiote hoofd(Convallaria majalis)Lelietjes der dalen gezet. Wat een onkruid. Niet uit te roeien. Had afgelopen najaar al een flinke ton vol uitgstoken, kon dus vandaag weer aan de slag. Die rotdingen.
Heb een berg van wel 50 planten liggen incluis uitlopers. _-:( |o

max66

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:03

tips gevraagd, hoop dat jullie kunnen helpen:

Wij gaan komend weekend ons voortuintje aanleggen. De bedoeling is dat we een "bak" maken tegen de voorgevel aan, van stenen. Deze stenen zijn antracietkleurige betonnen bielzen van 60cm lang.
Ik wil hier twee leilindes inzetten en daaromheen Annabellen, een soort hortensia's. De (pot)grond komt dus tegen de voorgevel aan te liggen.

Mijn vraag is, kan dit kwaad om de grond gewoon tegen de voorgevel aan te storten?

Ik hoop dat het jullie duidelijk is wat ik bedoel? Bedankt alvast!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:40

oh, bij mij is de lelie van dalen kapot gevroren :')

Hier ook een plant die zich uitzaait, ben de naam even kwijt.. zelfs aan de andere kant van 't huis staat het en dat is toch wel zeker 20 meter verderop..

Ik zou er zeil tussen doen. Ik denk niet dat 't kwaad kan, maar dan trekt het de voegen en muur ook niet in...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:38

max66 schreef:
tips gevraagd, hoop dat jullie kunnen helpen:

Wij gaan komend weekend ons voortuintje aanleggen. De bedoeling is dat we een "bak" maken tegen de voorgevel aan, van stenen. Deze stenen zijn antracietkleurige betonnen bielzen van 60cm lang.
Ik wil hier twee leilindes inzetten en daaromheen Annabellen, een soort hortensia's. De (pot)grond komt dus tegen de voorgevel aan te liggen.

Mijn vraag is, kan dit kwaad om de grond gewoon tegen de voorgevel aan te storten?

Ik hoop dat het jullie duidelijk is wat ik bedoel? Bedankt alvast!

Persoonlijk zou ik er een stuk vijverfolie achter doen!! Scheelt erg veel vocht in/tegen je muur!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:57

Mag ik mij hier ook melden?

Voorzichtig aan begint het tijd te worden om inspiratie op te doen om van onderstaande "woestenij" een mooie tuin te maken.

Zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

Links op bovenstaande foto komt nog een garage, (het zwarte blokje in de tekening hieronder) en het hokje aan de rechterkant gaat nog weg

Afbeelding
Het zwarte/grijze blok is het huis, het zwarte blokje linksboven de garage (met daarnaast de garage die de buren nog gaan maken). Het rode is mijn idee van wat er in ieder geval bestraat gaat worden. Verder moet er nog een pad naar de schuurdeur, en een terras (of meerdere *D )
Voor voor en aan de zijkant heb ik wel een aardig idee. Maar enorm lastig om de rest te bedenken. Er staat nu niets. Dat is aan de ene kant fijn, want helemaal zelf te bedenken, wat het aan de andere kant ook enorm lastig maakt :o

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:46

Morganlefay dan doen ze het goed bij jou. Bij mij kwamen ze nooit goed op en bloeien al helemaal niet.

Grond tegen de gevel storten zou ik niet doen :n , buiten vocht dat in je muur trekt wat je niet moet willen denk ik dat daardoor ook je grond snel uitdroogt.

Kelan dat is een flinke klus.

Net naar een fair geweest met een vriendin en zwarte viooltjes gescoord *\o/*

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:10

En alle grond dat onder je fundering verdwijnt je kruipruimte in als je pech hebt. Collega heeft de hele gevel uitgegraven (7 m3) en daar bewapening met worteldoek tegenaan gespannen en toen de grond weer teruggeschept.
Ik zat al heerlijk een paar uur van mijn terras te genieten met een boek en een verse muntthee!

We'll een grote tuin of niet Kelan?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:16

Hier gaat de zon helaas weer schuil, het trekt aardig dicht. Zo eerst maar even m'n viooltjes oppotten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:27

Ik zit in een korte broek met t-shirt en het is echt enorm warm... Zit zelfs te zweten :')
Ik wilde ook viooltjes, maar die zagen er zo triest uit bij de bloemenwinkel.
De bijen/wespen en hommels hebben mijn azalea en fuchsia's al gevonden. Hopelijk laten ze mij met rust :')
Mijn skimmia heeft nu allemaal schattige bloemetjes. Ik had hem gekocht omdat hij tegen de vorst kan, maar niet verwacht dat het zo'n schattig plantje is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:55

Mootje schreef:
Ik zit in een korte broek met t-shirt en het is echt enorm warm... Zit zelfs te zweten :')
Ik wilde ook viooltjes, maar die zagen er zo triest uit bij de bloemenwinkel.
De bijen/wespen en hommels hebben mijn azalea en fuchsia's al gevonden. Hopelijk laten ze mij met rust :')
Mijn skimmia heeft nu allemaal schattige bloemetjes. Ik had hem gekocht omdat hij tegen de vorst kan, maar niet verwacht dat het zo'n schattig plantje is!

Ja vooral de hommeltjes en hun gebrom. Tis weer echt lente, alleen nog een goed buitje regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:00

Laurabram schreef:
Morganlefay dan doen ze het goed bij jou. Bij mij kwamen ze nooit goed op en bloeien al helemaal niet.

Grond tegen de gevel storten zou ik niet doen :n , buiten vocht dat in je muur trekt wat je niet moet willen denk ik dat daardoor ook je grond snel uitdroogt.

Kelan dat is een flinke klus.

Net naar een fair geweest met een vriendin en zwarte viooltjes gescoord *\o/*

Heb ook een stadstuin, ingebouwd en op het oost zuid oost. Bij mij doen veel planten het goed ook al zijn ze vaak niet echt winterhard. Aardorchidee, Gemberorchidee, Dicentra Scandens, klimmende fuchsia.
Zelfs de Lapageria Rosea komt gewoon weer op na een lange koude winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:34

Kelan schreef:
Mag ik mij hier ook melden?

Voorzichtig aan begint het tijd te worden om inspiratie op te doen om van onderstaande "woestenij" een mooie tuin te maken.

Zo ziet het er nu uit.
[ Afbeelding ]

Links op bovenstaande foto komt nog een garage, (het zwarte blokje in de tekening hieronder) en het hokje aan de rechterkant gaat nog weg

[ Afbeelding ]
Het zwarte/grijze blok is het huis, het zwarte blokje linksboven de garage (met daarnaast de garage die de buren nog gaan maken). Het rode is mijn idee van wat er in ieder geval bestraat gaat worden. Verder moet er nog een pad naar de schuurdeur, en een terras (of meerdere *D )
Voor voor en aan de zijkant heb ik wel een aardig idee. Maar enorm lastig om de rest te bedenken. Er staat nu niets. Dat is aan de ene kant fijn, want helemaal zelf te bedenken, wat het aan de andere kant ook enorm lastig maakt :o

Als je wat wil gaan doen eerst een goede omheining daarna alle gras eruit en dan......... aardappelen poten, gewone hennep zaaien en wat lupines en klaver.
Krijg je lekker veel stikstof in de grond en staat wel zo gezellie.
Mesten doe je met oude stalmest, kan koeien of paardenmest zijn, maakt op zich niet uit.
Daarna kan je wat gaan doen aan de indeling ed.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:31

Als het goed is ruiken de Skimmia bloemetjes ook nog heel zoet Mootje.

De zwarte viooltjes stonden bij de stand van een kweker. Nog gevraagd of hij m'n Brunnera Mr. Morse had maar helaas.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:07

Bedankt voor de reacties over de schutting! We hebben de gemeente maar even gemaild, want inderdaad op de site van gemeente brielle konden wij ook niks vinden. En gezien het echte azijnpissers zijn hierzo toch maar even zeker weten. We hadden het huis net twee weken en waren volop in de verbouwing toen stonden ze al twee man sterk aan de voordeur dat we binnen twee weken de conifeer haag gesnoeid moesten hebben... Hier ook lekker de hele dag in de tuin bezig geweest. We hebben weer drie groene bakken vol afval en een net terrasje

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:16

Kentaro schreef:
Persoonlijk zou ik er een stuk vijverfolie achter doen!! Scheelt erg veel vocht in/tegen je muur!

Ja, zoiets had ik ook gedacht idd, bedankt voor de tips!
Hier vandaag de hederahaag en de buxus gesnoeid. Vier vuilniszakken vol! Gras ook gemaaid, was nog niet echt gegroeid maar ziet er nu toch wel netter uit, ook omdat ik de kantjes netjes heb afgestoken....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:33

Heerlijk weer dit weer, binnenkort ook weer aan de slag in de tuin. Die is momenteel echt een bende na de winter.
Heb me vandaag even goed vermaakt met de bloesem, zo genieten vinden jullie niet?? :D

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:40

Vandaag leuke ideetjes opgedaan bij de Intratuin.
Koopzondag = +:)+ :D

Wát een mooie dingen gezien zeg!
Veel planten op stam tegenwoordig, zelfs Geraniums.
Heb een Spaanse Margriet op stam met witte bloemen meegenomen voor in een pot, ijsbloempies! in hysterische kleuren voor in de bloembakken voor. Waterplantjes voor in een schaal binnen met drijfkaarsjes en hopen dat de kat niet denkt dat het haar zwembad is...
2 Pieris-struikjes, mooie kleur blaadjes, beetje rozerood voor in de border bij de zwarte schuur.
En een kortingsbon van 5 euro gekregen voor de volgende aankoop.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:44

Goof, mooie bloesems! Bij jou in de tuin?
Die kortingsbon heb ik ook!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:43

O mooi Goof!
De Zeeuwse Knoopjes krijgen ook weer groene blaadjes trouwens +:)+

Mar van Tom, op stam is hip :j ik zag vandaag op een fair zelfs een op stam gekweekte klimmende pioenroos :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:53

Ik zie iedere dat nieuwe blaadjes aan de bomen zitten. Hier in de tuin overal nieuwe bloemetjes.
In het bos was alles groen ineens gisteren. Heerlijk!

De bomen en bosjes voor mijn lokaal schieten ook uit. Zo'n fijn gezicht!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:58

Ja je ziet het bijna groeien hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:59

Echt hè!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:02

Helaas het onkruid ook :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:04

Haha, op een balkon heb je gelukkig weinig last van onkruid :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:06

Laurabram schreef:
O mooi Goof!
De Zeeuwse Knoopjes krijgen ook weer groene blaadjes trouwens +:)+

Top :D

Bij mij bloeit vinca flink en de leeuwenbek komt ook weer lekker op. Heb verder nog weinig in de tuin gedaan.