E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:30

Blijft een protector eigenlijk wel goed zitten op zo n scherm? Dacht eigenlijk dat dat niet werkt maar kan eigenlijk zo niet verklaren waarom ik dat denk...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:27

Op mijn telefoon en tablet blijven ze heel goed zitten :j . Op mijn tellie heb ik ooit een nieuwe gedaan, op de tablet zit nog steeds de eerste. Het is dat mijn lief die gemold heeft omdat hij dacht dat er een kras helemaal doorheen gegaan was (was niet, zo bleek), waardoor er nu er allemaal luchtbellen onder zitten 8-) , maar anders zou ik hem nog steeds niet hoeven vervangen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:15

Op mijn telefoon en tablet heb ik het ook. Maar dus niet op mijn reader. Heeft iemand daar wel een protection op geplakt?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:10

Ik heb een protector op het scherm van mijn ereader. Ik vind het erg fijn. Ik heb zelfs en protector op mijn nintendo ds (anders zou ie nu echt te erg bekrast zijn).

Ik heb mijn ouders verslaafd gemaakt aan de boeken van de grijze jager :P Mijn vader las eerst nooit, maar nu kan hij zijn ereader niet wegleggen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:52

Mag ik ook even jullie hulp vragen? :)

Van het weekend was mijn schoonmoeder hier en die had een Sony E-reader bij zich, en ik wist niet dat dat er zo mooi uitzag joh!

Is inderdaad een heel rustig schermpje, niet dat digitale "gevoel" maar het leek gewoon papier achter glas :P

Kan me nu inderdaad voorstellen dat je daar uren mee kunt lezen, en ook gewoon buiten in de zon....en ik ben binnenkort jarig dus zou eigenlijk ook wel zoiets willen. Een stuk goedkoper dan papieren boeken kopen lijkt me :)

Maar nu vraag ik me af.... kun je eigenlijk ook e-mail checken op zo'n ding? Dat lijkt me wel erg handig namelijk, want ik zit erg vaak op de laptop om mijn mail in de gaten te houden en als ik dan eens zit te lezen ga ik toch weer elke keer naar die laptop toe om mail te checken...en blijf daar dan hangen -O- Erg onrustig.

Zou geweldig zijn als ik die laptop lekker dicht kan laten en ook op de e-reader in de gaten kan houden of een belangrijke mail waar ik op zit te wachten, binnenkomt :)

Ik vind het leuke aan de Sony dat je gewoon echte knoppen hebt waarmee je kunt bladeren.

Maar de Kobo Glo heeft dan weer verlichting...en een betere resolutie.

De Paperwhite heb ik nog niet naar gekeken, nog geen tijd voor gehad :o

Maar weten jullie iets over de mogelijkheden van e-mail wellicht? _/-\o_

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:16

Ik weet alleen dat je met kindle wifi hebt en je kunt dus op internet. Het is niet geweldig, maar het is dus mogelijk. Het zal bij de anderen ook wel zo zijn :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:20

De Sony heeft ook wifi, dus daarop zou het ook kunnen. Ik vind het alleen wel een nadeel dat het wel wat langer duurt om te laden en dat alles dus in zwart/wit is. Maar voor mail lijkt me dat niet echt een nadeel omdat dat voor het overgrote deel toch tekst is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:24

Ja, bij de Sony zag ik dat je ook op internet kunt volgens mij, dus daarbij moet het wel kunnen :)

Zwart-wit of iets langzaam maakt me niks uit, als ik maar eens kan zien of de mail waar ik op wacht, binnenkomt. Je blijft toch nieuwsgierig en elke keer als ik die laptop open trek ter controle ga ik toch al snel ook even op Bokt kijken...enz. -O-

Ik zou eigenlijk het liefst net als op de laptop zo'n waarschuwinkje in beeld krijgen dat er mail is, maar dat zal wel niet kunnen op een E-reader denk ik :P

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:27

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Sony binnenkort met een nieuwe ereader uitkomt, misschien handig om even na te gaan voor je een 'oud' model koopt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:28

@ Pmarena, ik heb de kobo glo en volgens mij kan ik daar geen e-mail op ontvangen. Of nouja, misschien als het zou kunnen maar dan is het eng traag. Bovendien heeft het ding geen geluid dus je hoort 'm niet binnen *pingen*.

Maar, dat is toch niet de bedoeling van een boek lezen, dat je elk moment gestoord kan worden door een mailtje? ;) Timemanagement. ;-) Gewoon 2x per dag op een vast tijdstip je mail lezen.

Anyway, dat is misschien op heel veel pagina's eerder al te lezen maar ik ben en blijf een tevreden gebruiker van de Kobo Glo. Ik gebruik het achtergrondlicht heel veel en zou niet meer zonder willen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:34

Ik heb liever dat ik gestoord word door een mailtje dat er daadwerkelijk is, dan dat ik elke keer naar die laptop toe loop om te checken of het er al is...dat is veel onrustiger en ook een beetje frustrerend dat je steeds voor niks alles laat vallen om even te gaan kijken of er al weer mail is :P

Ik zou rustiger lezen als ik weet dat dat mailtje niet op de laptop staat te springen om gelezen te worden :D

Zit me anders constant af te vragen: zou die er al zijn? :P

In principe zit ik gewoon "op mijn werk" overdag natuurlijk, dus wil gewoon bereikbaar zijn maar niet constant met die laptop overal heen sjouwen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:07

Haha snap ik. :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:59

De Sony PRS-T1 (de vorige Sony, zeg maar) heeft wel Wifi, maar dat wil niet zeggen dat je er een mailprogrammaatje op kunt zetten, toch? Daarbij werkt het zo traag dat ik het sowieso nooit gebruik. Ik heb de luxe van een tablet erbij, als ik buiten wil lezen (als we ooit weer eens warm weer krijgen 8-) ) neem ik zowel reader als tablet mee :+ .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:04

De kobo heeft alleen een webbrowser, die afsluit zodra je weer gaat lezen. Dus dan zie je geen mail binnenkomen.
Ik heb mijn telefoon voor binnenkomende mail als ik geen computer in de buurt heb.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:45

Op de kobo kan je inderdaad op internet maar ik heb dat nog nooit gedaan... ja gewoon het kobo winkel gebeuren. Kan je je mail niet op je telefoon binnen laten komen. Dat heb ik namelijk wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:54

Ik heb nog wat verder zitten lezen en vergelijken en de Glo trekt me nog het meeste tot nu toe :)

Zoals ik het begrijp heb je daar dan ook een soort browser op toch?

Dus dan zou ik daarmee af en toe even in kunnen loggen op de webmail zodat ik kan checken of er al "spannende" mails binnen zijn en zo niet, dan kan ik lekker blijven lezen :)

Ik zie dat hij te koop staat vanaf een euro of 120, dat is nog wel te doen ook :j

Hij lijkt ook aardig gelijkmatig te verlichten en het klinkt goed dat je vanaf je computer gewoon boeken kunt downloaden en dan simpelweg over kunt slepen via USB naar je Glo?

Hoe zit dat eigenlijk met die boeken, kun je die *kuch* overal en nergens vandaan downloaden en dan altijd weergeven op je Glo of zit je dan weer met allerlei verschillende bestands-formaten :)

Ik hoop vooral dat de Glo ook zo'n mooie papier-looks heeft als de Sony van moesje, die keek echt heerlijk rustig, echt gewoon papier zeg maar, wat een verademing vergeleken met een laptop :+:

Vooral dat schitteren van schermen vind ik altijd heel storend, heb zelf ook een soort matte coating over m'n laptopscherm en dat scheelt al een stuk, maar hoef nog steeds niet ermee op de bank te zitten met het raam er achter...of in de zon buiten ofzo := En dat apparaten-gezoem voel je toch ook altijd, hoe stil ze ook zijn.

Heb zelf een GSM van minstens 10 jaar oud waarvan ik meestal niet eens weet waar die ligt :P

Die zoek ik eigenlijk alleen op als ik een eind met de auto moet rijden ofzo :P

Kun je dus ook niet mee op internet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:00

De Kobo Glo geeft heel fijn licht, niet veemoeiend voor je ogen.
En als je het licht uit hebt, lijkt het scherm heel veel op de sony :j

Hij ondersteunt heel veel verschillende bestandsfornaten, oa dus de epub en de pdf, de meest gebruikte formaten voor ebooks.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:06

Ik ontvang mijn mail op telefoon dus op reader hoeft niet van mij!
Als ik een belangrijke mail verwacht, zet ik het geluid van mijn tel aan. Hoef ik ook niet steeds te kijken....

Ik heb ook een Glo, het licht is heel fijn ik kan uren lezen zonder last van het licht te hebben. Boeken overzetten van pc op reader gaat heel simpel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:16

Klinkt super +:)+

Ik wil geen dure telefoon kopen gezien ik die toch nooit gebruik, koop dan liever een e-reader om eens tijdens een rustig momentje een keer te kunnen gaan lezen...moet er toch ooit een keer van komen dat we eens lekker in de zon in de tuin gaan zitten niksen...altijd werken word je ook zat :P

Ik kan eigenlijk nergens vinden wat je er nou echt nog meer mee kan, maar je kunt er dus mee op internet en dat vind ik heel fijn, even kijken of er nog spannende mails zijn zonder dat je meteen weer de digitale wereld ingesleurd wordt zeg maar zoals op de laptop :o

Kun je er verder nog wat geinige dingetjes mee? Van het lees-gebeuren heb ik nu wel aardig beeld na allerlei reviews enzo gelezen te hebben :P

Zoals bvb. het Sudoko als bij de Touch? http://www.youtube.com/watch?v=fTK6ChI6CZI

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:19

Boeken die eigenlijk bedoeld zijn voor bijvoorbeeld de kindle (.mobi) kun je heel gemakkelijk omzetten naar .epub met het programmatje calibre, dat gewoon freeware is en je dus gewoon gratis kunt installeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:22

Okee!

Ik zie die naam Calibre inderdaad overal genoemd worden :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:47

een ereader is echt naar mijn idee geschikt voor het lezen van boeken :) Het is eigenlijk een digitale versie van een boek.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:29

Als je er vanalles mee wilt kunnen zou ik niet voor een e-reader gaan maar voor een tablet. E-reders zijn toch echt en alleen bedoeld om op te lezen. Dat je er mee op internet kan is meer bedoeld om boeken te kunnen opzoeken en kopen. Niet om te mailen of om spelletjes op te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:38

Een tablet is weer niet om te lezen, zit je weer met dat glimmende scherm, ik wil dus echt een E-reader :j

Maar dan is het nog wel leuk als je er wat meer mee kunt :)

Voor mij juist een plus als het niet superfijn internet :P

Als ik maar af en toe even mail kan checken, als er dan iets interessants binnen is gekomen slinger ik de laptop wel aan maar dat hoeft dan lekker niet, kan ik lekker blijven lezen als er toch niks spannends in de mailbox ligt *\o/*

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:56

ehhh, geen mail op je smartphone??

De ereader is echt niet geschikt om te internetten, mijn kobo Glo kan het, maar ik heb dat maar 1x gedaan. Met een ereader kan je perfect lezen, that's it.