Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lakiesha

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:31

Voorlopig hou ik nog steeds een stuk maand over in plaats van geld :Y) Dit wil ik dus graag gaan omdraaien :D

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:06

Ha ha, ja heel herkenbaar. Iedere maand hoop ik wat te sparen, maar helaas. Dat is me afgelopen jaar niet gelukt.

Net de 2e lading boodschappen gehaald... Bijna 40 euro... Morgen alleen nog vlaai halen en misschien nog wat. Denk steeds dat ik te weinig heb. Heel irritant. Heb deze week al dik 60 euro uitgegeven aan boodschappen. Ipv de normale 20 a 25 euro. Maar ja, hopelijk heb ik teveel gehaald. Dus kan dan nog even vooruit.

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:59

Hier ook het probleem dat ik graag wil sparen maar dat het niet altijd lukt.
Ook met het oog op de komende kleine letten wij een beetje op met wat we uitgeven. Straks zal dat namelijk meer zijn dan dat we nu doen.

Hier ook de boodschappen voor mn verjaardag binnen.
€50,- Waarschijnlijk houden we ook weer van alles over en hoeven we volgende week dus minder boodschappen te doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:10

Je kan er idd maar beter rekening mee houden dat je flink wat meer kwijt bent als je een kleine hebt! Wij moesten daar echt aan wennen in het begin, luiers, voeding, kleertjes, opvang, kost echt klauwen met geld (en nu ze wat ouder wordt....clubjes, nog meer kleren, ze willen nog eens naar de efteling, extra stoel in het vliegtuig op vakantie!). Geen slecht idee om al wat te gaan sparen. Je went er vanzelf weer aan, wij houden ondertussen weer geld over aan het eind van de maand in plaats van andersom.

Wij zijn deze week ook veel kwijt. Morgen tussen de middag eters (maak zelf goulashsoep) en de rest van het weekend logeetjes, dus het wordt hier een kleuterparty, met sapjes, chipjes, ijsjes en de dametjes willen zaterdagavond gourmetten :D Wel supergezellig! Ik ben benieuwd wat het gaat worden op de kassabon vanavond!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:10

Ik leef van het minimuminkomen als alleenstaande moeder van 2 kids, maar het lukt me nog steeds om elke maand 50 euro te sparen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:51

Dat vind ik heel knap! Ik leef ook van het minimum en ik heb moeite de eindjes aan elkaar te knopen. En ik woon alleen, nou ja, met 2 hondjes.
Vandaag wel flink ingeslagen bij de Emté supermarkt. Een mooi stuk riblap gevonden met niet al te veel vet, 430 gram voor 2,78€. Mooi voor een paar dagen lekker zacht suddervlees.
Ook lekker shoarmavlees gekocht, dat heb ik in de vriezer gemikt. Brocolli was in de aanbieding, 59 cent voor 1 pond, lekker voor een keer bij het stoofvlees, andere keer heb ik nog rodekool potje.

Omdat mijn cholestorol veel te hoog is, bleek bij bloedonderzoek heb ik sojamelk gekocht, de goedkoopste, toch nog wel duur eigenlijk, 1 euro voor 1 liter.

Hondenvoer weer voor een paar weken op voorraad en lekkere pastasoorten. 2 voor 1. Dus kastjes zijn gevuld. Ik was 30 euro kwijt, maar daarbij zit ook 3 liter wijn, ik rook niet maar hou wel van wijn, en dit was ook een aanbieding. Ik had in ieder geval 3 boodschappentassen vol, pitahbroodjes, droge kosterworst en nog wat kleine dingen.

Ah, de hondjes zijn gek op peesjes dus ik ben buiten mijn budget getreden met kalfspeesjes. Bij de dierenwinkel kosten ze 4,75 voor 100 gram (7 peesjes). Het is wel heel duur, moet eens kijken voor een ander adres. Bij de kiloslager verkopen ze varkensoren, héél groot maar ook héél vet. Dan weet ik al dat ze dat slecht verteren.

En, als je een verjaardag viert moet je dat ook goed doen. Het is immers feest!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:19

Ik vind het echt knap dat jullie met het minimum rondkomen. Mijn moeder moest het ook doen van de bijstand met twee kinderen, wij zijn nooit iets tekort gekomen, maar ik zag hoe moeilijk het soms was. Diep respect!

Wij waren 73 euro kwijt, echt compleet out of budget. Met het hele gezin boodschappen doen is niet zo handig.....drie personen die allemaal wel 'even iets extra's willen...'. Nou ja, tis feest dit weekend, volgende week de broekriem maar weer iets strakker aantrekken.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:39

Haha, dat is inderdaad niet handig. Ik hoop dat je geen blèrende kinderen erbij had die overal lekkere dingen zien en grijpen en die moeten terugleggen.

Mijn moeder had geen bijstand maar een hardwerkende man. Maar met 4 kinderen was het ook niet makkelijk. Toendertijd, jaren 60/70 was het niet de gewoonte dat de moeder een baan had. Mijn moeder was er dus als we tussen de middag kwamen eten en na schooltijd was ze er ook, met thee en mariakaakjes.
Ze kon goed breien en naaien en ik kan me herinneren dat ze mooie truien en overgooiers maakte voor mijn zus en mij.
We hebben nooit honger geleden maar er was ook niks extra, volgens mij was er toen ook niet veel. Met verjaardagen kreeg je toostjes met plakjes gekookt ei en daarop een toefje mayo. Misschien pinda's, of plakjes leverworst.

We zijn nu wel oververzadigd. Kijk eens naar die rijen chips e.d. in de super. Al die soorten kaas, worsten en andere vreterijen. Rijen fris en biersoorten.

Ik heb zelf geen kinderen maar denk dat het nu veel moeilijker is met een minimum inkomen rond te komen dan pakweg 30/40 jaar geleden. Wij kregen thee en ranja en later prikkellimonade (gazeuse). En verder was er niks en daar vroegen we ook niet om.

Respect voor alle ouders die proberen rond te komen van een klein budget. En dan bedoel ik ook ouders die het wel kunnen betalen maar hun kinderen besef willen bijbrengen dat niet alles zomaar kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:48

Voor een hele hoop kinderen die na +/- 1987 geboren zijn zal het vét afzien zijn als het straks allemaal wat minder gaat.

Die generatie is groot geworden in de jaren 90 en de eerste jaren 2000; toen de bomen tot in de hemel groeide. Ze weten niet beter dan dat alles er ALTIJD was.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:52

Nou, Arabesk, lekker aan het generaliseren? Er zijn altijd families geweest die elk dubbeltje moeten omdraaien: crisis of geen crisis :+
Verder ben je er als ouder zelf bij.... Ik ken genoeg kinderen die nooit frisdrank drinken of alleen in het weekend, uit school maar 1 snoepje mogen en clubjes? Nee, dat kunnen ze niet betalen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:20

toch heeft arabesk een goed punt.....
ik ken ook zeker kinderen die genoeg nemen met siroop en een spijkerbroek van de zeeman.
toch als je goed om je heen kijkt is dat bij heel veel kinderen anders.
kinderen die als weekgeld liepen te smijten met een bedrag waar jij en ik een maand van moeten [vr]eten,rijbewijsje erbij,tuurlijk ook een autotje benz geld enz enz.
uiteindelijk ontevreden koppen en een hoop problemen als ze het zelf moeten gaan doen.
immers,het salaris is geen feestgeld meer maar moet ook van geleeft worden.....
maar dit word wel erg off topic zo.

gisteren ook weer boodschappen gedaan voor een week.
heb het idee dat veel dingen heel stiekem weer duurder aan het worden zijn.
ik had niets extras meegenomen buitenom kattebrokken en toch weer 75/80 euro kwijt. [ex shag]

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:41

Ik ben sinds vorige maand ook weer op de centjes aan het letten, probeer 1x per week boodschappen te doen want als ik vaker naar de winkel ga neem ik toch weer dingen mee die eigenlijk niet nodig zijn. Ik kijk iedere week even naar de aanbiedingen bij AH en de action en beslis dan wat ik die week eet. Mijn huishouden bestaat uit mijzelf, 2 katten en een stuk of 30 kippen. Heb een grote vriezer dus probeer regelmatig restjes in te vriezen of in te spelen op aanbiedingen door een deel direct in te vriezen :)
De reden dat ik alles weer een beetje bij hou: Sta eigenlijk iedere week weer verbaasd waar alle centen aan opgaan. Ik koop geen koekjes, chips of iets dergelijks en toch is het geld steeds op :+ En ik wil toch ietwat sparen voor als het nodig is :D

Er staan hier overigens een aantal leuke tips in het topic +:)+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:50

Ik doe hier ongeveer voor €100,- in de week boodschappen.
Hier zit dan ook alles in voor 4 personen.
Brood haal ik bij de bakker, 3 stuks voor €3,50.
Sigaretten worden zelf gedraaid (bus 14,50 en een doos filters 1,09) en daar doen we gemiddeld 1,5 week mee, waar we vroeger 2 pakjes per dag rookten á €4,50.
Ik koop bijna alles bij de Aldi en wat ik daar niet kan krijgen koop ik bij de Deka.
De C1000 zit hier om de hoek, maar die is een heel stuk duurder dan de Deka.
Ik kook 5-6 keer per week gezond, veel groente e.d en 1-2 keer per week een keer een patatje, pizza of shoarma ofzo.

Ook kijk ik altijd reclamefoldertjes na of er dingen in de aanbieding zijn die ik veel gebruik.
Tandpasta en wasmiddel koop ik altijd A-merk en ik ben verslaafd aan Roosvicee Multivit Snaasappel-Kiwi.
Dit kost per pak €1,37 en ik drink er gemiddeld 1,5 pak per dag van :o dus ik ben altijd blij als ie ergens 1+1 gratis is.
Heb nog een dochter in de luiers, die koop ik ook altijd in de aanbieding.
Kids drinken hier allebei Roosvicee van de Aldi en eigenlijk nooit iets anders, hooguit een keer een bekertje yoghi.

Ik check ook altijd aanbiedingen op voordeelmuis.nl, vind het een hele handige site en je kan zoeken op merk of woord.
Boodschappen doe ik om de 4 dagen ongeveer en ik neem altijd netjes een lijstje mee, al beland er wel eens iets in de kar wat er niet op stond hoor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:53

Owja en restjes vries ik ook in, vooral pasta en verse groenten die over zijn, gaan gewoon gesneden in een zakje in de vriezer.

Ook maak ik taart en salades voor verjaardagen bijna altijd allemaal zelf (veeeel lekkerder)
En ik heb ook ontdekt dat je heel goed koekjes en muffins kan maken met zelfrijzend bakmeel, suiker, boter en eieren.
Ipv van die kant en klare pakketjes te kopen, die gewoon veel duurder zijn.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:03

Mijn dochter is er ook bewust mee bezig, ze weet dat ze al in haar handjes mag knijpen dat ze een eigen paard heeft. Vanavond zei ze tegen me: Mam als je weer limonade haalt, dan kan ik weer flesjes vullen zodat je geen pakjes drinken hoeft te halen voor school....scheelt weer :+: Ik ben ook heel open naar haar toe en ze weet dat bepaalde keuzes (zoals het houden van een paard) consequenties hebben, dat er dus bijv. geen vakantie in zit naar een lekker warm land. Maar wie weet wat het budgetshoppen gaat opleveren....toch een vakantie? :D

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:26

Een eigen paard is een luxe, toen ik als 10-jarige op de manege reed (dankzij mijn suikertante die de lessen-kaarten betaalde) was er een jongen die 2 fantastische eigen paarden daar had staan: Jos; ik keek daar enorm tegenop. Zeker in die tijd was dat toch voor de meeste kinderen ondenkbaar. We waren al heel blij dat we konden lessen.

Lief van je dochter, Lakiesha, bescherm haar ook maar een beetje. Je kunt maar eenmaal kind zijn, ik bedoel dus zonder zorgen voor geld of de toekomst.

Het is wel leuk dat wel elkaar bewust maken van budgetshoppen en tips geven. Wie heeft er vaatwastabletten van de Hema geprobeerd? Ik zag ze liggen maar dacht, eerst maar eens even op Bokt vragen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:57

Net even het dorp in geweest, gewoon rondkijken. Normaal kom ik niet verder dan de supermarkt. Loop ik daar met man lief en zie bij de kaas boer, oude kaas voor 7,50 de kilo. Snel denk ik even aan de prijzen van de C1000. Daar kost jongbelegen eigen merk 7,35. Ik hou wel van een lekker stukje kaas en voor dat prijsverschil, heb ik een lekker stuk mee genomen. Moet toch eens vaker het dorp in. En opzoek naar een boer waar je groente van zijn eigenland kan kopen, en kijken wat dat kost in vergelijk met de supermarkt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:26

wij willen ook graag sparen en krijgen ook een kleine zometeen dus vandaar onze besparingsdrang.
Heb overigens altijd op de centen gelet wat boodschappen betreft, altijd low-budget.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:52

Als je wil sparen bereken dat dan in je vaste lasten en schrijf meteen begin van de maand/na ontvangst salaris een bedrag over naar een spaarrekening via een automatische overschrijving. Dan is het nl meteen uit het zicht en geef je het minder makkelijk uit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:29

Zo doe ik dat ook, wij sparen al jaren minimaal 10% van ons inkomen. Dat gaat er gewoon meteen af, zodra het loon gestort wordt. Zo raak je niet gewend aan het extraatje, het is meteen weg.

Ik heb twee jaar geleden mijn paard weggedaan. Ik had de tijd en het geld er niet meer voor over. Sindsdien is het financieel allemaal een stuk ruimer, ik krijg daar veel rust van (hoewel ik het ook wel mis een eigen paard). Achteraf bleek mijn dochter ook nog heel erg allergisch, dus alleen maar een hele goede beslissing geweest. Nu rijd ik 2 of 3 keer per week op een privé menstal in de buurt. Kost me niks, af en toe een kleinigheidje meenemen voor de eigenaar, ze zijn vooral blij dat ik kom. Ik loop nu fanatiek hard, heerlijke hobby. Als ik geen zin heb (zoals met het weer de afgelopen weken....), ga ik niet, ik ben niemand iets verschuldigd. En als ik zin heb, ren ik lekker een uurtje door de bossen, mp3speler op, lekker buiten!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:49

vandaag boodschappen gedaan en we waren E100 kwijt :7
Daarmee wel ook alle verjaardagsboodschappen in huis, losse thee bij de bioloog voor de komende 3 maand en ook schoonmaakmiddel bij de bioloog vandaan.

Verder bij de Jumbo mooie aanbiedingen gescoord; sisi no bubbels 1+1 gratis, tonic 2e fles voor de helft, Pringels 1+1 gratis en nieuw soort brood 50% korting, van alles dus wat ingeslagen.
Bij de Lidl (we hebben net een nieuwe, met bakkerij!) hadden ze 3 appelflappen voor 1euro, dus ook onszelf even getrakteerd en meteen opgegeten, ze waren nog heerlijk warm namelijk, net uit de oven.

Al met al dus ongeveer E25 extra uitgegeven ivm de verjaardag en de overige kosten zijn dingen die we voor langere tijd hebben ingekocht.

Daarnaast heb ik een soort roosvicee gehaald wat ik in mijn flesjes ga doen, ik neem graag een klein flesje drinken mee naar mn werk maar die 6flesjes appelsap van de Lidl kosten wel E2,29 dus eigenlijk best duur want dat drink je in een week zo ff extra op. Ga nu dus mn flesjes maar steeds vullen met roosvicee, eens kijken wat ik daarvan vind.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:13

tamary schreef:
Als je wil sparen bereken dat dan in je vaste lasten en schrijf meteen begin van de maand/na ontvangst salaris een bedrag over naar een spaarrekening via een automatische overschrijving. Dan is het nl meteen uit het zicht en geef je het minder makkelijk uit.

Ja, in theorie is dat een heel goed idee. Ik doe dat via telebankieren automatisch iedere maand als mijn loon net binnen is. Maar... als de maand te lang duurd voor mijn geld. Boek ik het ook weer terug. Dus dat schiet nog niet op.

Heb vanmorgen de laatste verjaardagsboodschappen gedaan. Weer 20 euro. Maar ja, bezoek vanavond en morgen komt niets tekort.. Ik let de volgende weken wel weer extra op. Gelukkig heb ik vorige maand wat extra uren gewerkt. Scheelt toch weer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:33

Ik doe ook vooral zuinig om zeg maar alles te kunnen wat ik wil, dus en een paard hebben, en op (goedkope) vakantie kunnen, en kunnen sparen. etc. Dacht altijd dat we ook gewoon best wat te besteden hadden (en dat is natuurlijk ook wel zo als je met zijn 2-en fulltime werkt). Maar sprak laatst een collega waarvan ik weet dat hij exact hetzelfde salaris heeft als ik, hij vond dat we heel weinig verdiende en hij had maandelijks aan het einde van de maand geld tekort. Toen zijn we onze 'uitgaven' eens gaan vergelijken. Hij was 100€ meer kwijt aan wonen incl. g/w/l per maand dan ik. Maar ik betaal een paard wat iedere maand 300 kost, een auto (krijg geen km vergoeding omdat ik in een straal van 10 km woon, hij heeft geen auto en krijgt al zijn reiskosten met OV vergoed). Kwam erop neer dat van hetzelfde salaris ik zo'n 600 euro meer te besteden heb dan hij. Hij is bijvoorbeeld in zijn eentje rustig 15€ per dag aan boodschappen kwijt, iedere ochtend ontbijt kopen op het station, op de terugweg iedere dag boodschappen halen bij de ah to go, vaak eten laten bezorgen. En hij was zich er dus totaal niet van bewust dat hij veel geld uitgaf en dat de ah to go veel duurder is dan een gewone ah.
Toen was ik wel blij met mijn 'zuinige opvoeding' (even voor Arabesk in 1987 geboren en ben de oudste thuis). Toch wel fijn als je geleerd hebt om bij alles wat je koopt even na te denken. Als je het gewend bent is het automatisme en dat blijkt toch wel honderden euro's per maand te kunnen schelen. Alleen al van het verschil wat die collega en ik aan boodschappen uitgeven kan iedere maand mijn paard betalen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:39

Dan kan je zeker zeggen dat je het goed doet :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:44

En helemaal niet beter dan de meeste hier hoor, rond de 250 euro per maand met 2 personen. Maar die collega dus 450 in zijn eentje. Het is meer dat hij het heel slecht doet ;). Maar er zijn natuurlijk veel meer mensen die nergens naar kijken. Ik dacht wel leuk voor iedereen hier om te horen hoeveel je in verhouding met zulke mensen bespaart en overhoud iedere maand :D.