[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:49

Dat is al lang wachten BloemBloem. Als ze er van af zien zou het wel zo netjes zijn als ze dat ook aangeven.

Lipstick, ik zou ze wel serieus nemen denk ik, ligt ook wel aan de vorm van de mail. Hier in deze omgeving zijn veel niet nederlands sprekende mensen. Zelf werk ik op een groot bedrijf een paar kilometer verderop (+10000 werknemers) waar de taalvoering engels is, simpelweg omdat het grootste deel van de werknemers geen nederlands spreekt, komen overal uit de wereld (bedrijf is er ook trots op dat ze al jaren het grootste aantal nationaliteiten in dienst heeft). Er zijn er veel die een koopwoning zoeken (gaat hier om hoger geschoold personeel, universitair, met goede inkomens) dus dan zijn engelstalige mails niet vreemd. Toen wij ons huis te koop hadden was de makelaar ook enthousiast vanwege de lokatie omdat het zo gunstig was voor die werknemers.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:50

Neonlight schreef:
Dat is al lang wachten BloemBloem. Als ze er van af zien zou het wel zo netjes zijn als ze dat ook aangeven.

Lipstick, ik zou ze wel serieus nemen denk ik, ligt ook wel aan de vorm van de mail. Hier in deze omgeving zijn veel niet nederlands sprekende mensen. Zelf werk ik op een groot bedrijf een paar kilometer verderop (+10000 werknemers) waar de taalvoering engels is, simpelweg omdat het grootste deel van de werknemers geen nederlands spreekt, komen overal uit de wereld (bedrijf is er ook trots op dat ze al jaren het grootste aantal nationaliteiten in dienst heeft). Er zijn er veel die een koopwoning zoeken (gaat hier om hoger geschoold personeel, universitair, met goede inkomens) dus dan zijn engelstalige mails niet vreemd. Toen wij ons huis te koop hadden was de makelaar ook enthousiast vanwege de lokatie omdat het zo gunstig was voor die werknemers.

Zo denk ik ook, maar goed je hebt ze erbij he :roll: Ik probeer maar te blijven hopen dat het tactiek is.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:54

Oh oke, bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken :o . Wat erg! Ik was een beetje achterdochtig.
Het is wel steeds dezelfde tekst ongeveer. Dat ze geïnteresseerd zijn in onze woning en wat we er echt voor willen hebben. Ik heb de prijs ook in de advertentie staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:07

Ligt ook wel aan het type mail, hoe dat het opgesteld is, etc. Is dan ook meer een gevoelskwestie.

Lipstick

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:26

Ik heb net een mail gegoogled, en daar stond bij bertruger.
Bij die andere twee vind ik niks bijzonders. Maar de mails zijn bijna het zelfde.

I am interested in your property, if is still available, I

would like to ask for your best selling price

I am interested in your property, please send
me more information's and what is your final price

I am interested in your property, if is still available, I would like to ask for your best selling price

Hier komt het op neer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:49

Via speurders zulke reacties snap ik de huivering wel... Om wat voor soort huis gaat het? Is het bijv aantrekkelijk voor expats oid.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:50

zijn nepmailtjes van oplichters
die krijg je ook bij auto'' s , paarden etc ..
je vraagt toch ook niet " wat is je beste prijs ( lees als laagste , goedkoopste ..) voor een huis wat je niet hebt bezichtigd ??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:26

Inderdaad, dat soort mailtjes zou ik ook niet vertrouwen.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:00

Nee, daarom vertrouwde ik het ook niet. Maar was natuurlijk wel fijn geweest als het wel te vertrouwen was..
Wij wonen vrijstaand aan het water. Onze woning hoeft in principe niks te gebeuren, tenzij het je smaak niet is (landelijk).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:13

besita schreef:
zijn nepmailtjes van oplichters
die krijg je ook bij auto'' s , paarden etc ..
je vraagt toch ook niet " wat is je beste prijs ( lees als laagste , goedkoopste ..) voor een huis wat je niet hebt bezichtigd ??

Die kans is zeer klein, maar kan wel degelijk gebeuren. In Amsterdam worden woningen veelvuldig opgekocht voor expats of andersoort werknemers.

Een woning aan t water lijkt mij wat vreemd overkomen. Ik zou er niet opreageren.. Als ze echt willen weten ze je ook wel op een andere manier te benaderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:38

Engelse mail kan prima idd, maar puur de mededeling " is het nog beschikbaar en wat is de beste(lees laagste) prijs zou ik idd gewoon deleten :evaw:

Een serieuze interesse mail zal inhoudelijker zijn

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:28

Maris89 schreef:
Gefeliciteerd MissAnnemijn! Wij zitten nu in hetzelfde schuitje :) . Offerte is deze week opgestuurd naar de ING, dus afwachten geblazen!

Leuk! Wij hebben alles getekend, ik moet morgen nog even langs mijn baas en maandag ligt alles bij onze hypotheekadviseur :D

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:35

Zat even de laatste pagina's nog terug te lezen, maar je kan inderdaad maar weinig lenen. Gelukkig komen wij met z'n tweetjes best een heel eind, maar de buurt die we uit hebben gekozen is nogal duur :')

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:28

Ik val even binnen hoor :)

Mijn vriend en ik zijn bezig om een appartement te kopen. Hebben de voorlopig koopakte en alle stukken nu binnen. Bij de onderhandelingen en bezichtigingen is er nooit een stuk naar ons gezonden over de huurovereenkomst van de huurketel die in de woning zit.
Deze kregen wij pas bij de voorlopige koopakte. Nu blijkt dus dat dat contract nu nog 116 maanden loopt. Wij zijn erin gedoken en de ketel die er hang t kost zo'n 1100 euro. Echter het bedrag wat wij in totaal nog gaan neerleggen als wij dit overnemen is 3480 euro. Dit is toch belachelijk of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
De makelaar reageerde een beetje verbaasd dat wij niet akkoord gaan met het overnemen van dit contract, vandaar dat het me toch ergens een beetje aan het twijfelen maakt.
De verkopers willen nu 500 euro van de vraagprijs afhalen om ons tegemoed te komen maar ik heb zoiets van dan betalen we alsnog 2980 zelf voor een ketel die er nu al 2 en half jaar hangt.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Edit: wij hebben overigens nog niets getekend

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:47

Ik ben een meelezer; wij hadden hetzelfde als dat jij omschrijft. Om dezelfde reden, dat je voor zo'n huurcontract de ketel eigenlijk 3x betaald, gingen wij niet akkoord om dat contract over te nemen. Was blijkbaar geen probleem.
Succes en alvast voorzichtig gefeliciteerd!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:53

Huurcontract hoef je zeker niet zomaar over te nemen :D Dan moeten de verkopers voor een andere oplossing zorgen, hetzij eea in overleg. Kan dus zijn dat zij de ketel in z'n geheel financieren, maar eruit halen is ook een optie..

kom anders met een tegenbod, waarin je de 2980 (of de 3480) deelt door tweeën. Zij dehelft en jullie andere helft.

Bij zo'n huurovereenkomst wordt de ketel aan het eind (als het goed is) van jullie én zou er ook een onderhouds contract bij zitten. Als dat niet het geval is is het een dure ketel.

116 maanden is dik 9 jaar.. bizar :=

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:04

Dat hadden wij ook met ons huis, maar dan met een huurboiler. Wij hebben ook aangegeven het ding niet over te willen nemen én in het koopcontract laten opnemen dat we er ook geen cent voor wilden betalen (voor verwijderen bijv.). Verkopers hebben de huur opgezegd en de dag na de sleuteloverdracht kwam een mannetje het ding verwijderen en heb er nooit meer iets van gehoord. :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:20

Suuskipje schreef:
Ik val even binnen hoor :)

Mijn vriend en ik zijn bezig om een appartement te kopen. Hebben de voorlopig koopakte en alle stukken nu binnen. Bij de onderhandelingen en bezichtigingen is er nooit een stuk naar ons gezonden over de huurovereenkomst van de huurketel die in de woning zit.
Deze kregen wij pas bij de voorlopige koopakte. Nu blijkt dus dat dat contract nu nog 116 maanden loopt. Wij zijn erin gedoken en de ketel die er hang t kost zo'n 1100 euro. Echter het bedrag wat wij in totaal nog gaan neerleggen als wij dit overnemen is 3480 euro. Dit is toch belachelijk of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
De makelaar reageerde een beetje verbaasd dat wij niet akkoord gaan met het overnemen van dit contract, vandaar dat het me toch ergens een beetje aan het twijfelen maakt.
De verkopers willen nu 500 euro van de vraagprijs afhalen om ons tegemoed te komen maar ik heb zoiets van dan betalen we alsnog 2980 zelf voor een ketel die er nu al 2 en half jaar hangt.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Edit: wij hebben overigens nog niets getekend

En je hebt al een nieuwe ketel voor 1400 euro, elk jaar onderhoud a 80 euro, betaal je veel en veel te veel. Je moet gewoon bedwingen dat ze zelf het contract afkopen! Anders afzien (bluffen) van de koop, zul je zien dat er ineens wel van alles kan....

p.s ik weet natuurlijk ook niet of er veel appartementen bij jullie in de verkoop staan (concurrentie)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:23

Ik wil niet vervelend doen, maar je kan niet zomaar voor elk willekeurig huis zomaar een willekeurige of de goedkoopste ketel kopen :') Zit je daar bijv. straks 2 uur te wachten tot je bad eindelijk is volgelopen met warm water :')

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:35

Suuskipje, het lijkt mij dat je gewoon kan zeggen dat je het abonnement niet over wilt nemen. Daarentegen zal je dan wel een nieuwe ketel incl installatie aan moeten schaffen. Reken daarmee dat je zeker €1500,- kwijt bent. Ons huis heeft/had een alarminstallatie en die was ter overname incl. het abonnement. Wij hebben aangegeven deze niet te willen overnemen en de koper moet nu regelen dat alles verwijdert wordt :) .

OEEHH! De status van onze hypotheekaanvraag bij de ING staat nu dossier akkoord en notariële instructie verzonden. Hebben alleen nog geen officieel bericht dat alles akkoord is maar volgens mij kunnen we nu voorzichtig gaan juichen :') *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:11

Over het algemeen kun je bij verkoop van een woning gewoon van huurcontracten van ketels af.
Dus voor de verkopers zou dit geen issue moeten zijn :m
Jullie zullen dan idd wel een andere ketel moeten regelen , maar over het algemeen kun je daar echt wel voor een 1500 mee klaar zijn.
Stel dat je dan idd ergens een onderhoudscontract afsluit ben je een 75 tot 100 euro per jaar kwijt aan dat contract (wij hebben dat ook en dat is incl. Onderdelen als er reparatie nodig is en ze komen jaarlijks de ketel controleren/onderhoude )
Ben je nog steeds een stuk goedkoper uit over het algemeen als huren...

Ik zou dus gewoon aangeven dat jullie huur van de ketel nieg overnemen en ze die dus gewoon kunnen opzeggen

Mocht je gek doen en 2000 kwijt zijn aan ketel+installatie ben je met onderhoudscontract en aanschaf nog steeds goedkoper uit dan huren.
Maar uitgaand van geen gekke specificaties waar de ketel rekening mee hoeft te houden zou je geen hele dure nodig hoeven te hebben

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:17

Wat een rare mails lipstick !
Maandagmorgen kan ik terecht bij een andere hypotheekadviseur. Kijken wat die ervan zeggen. Net al mijn gegevens van de afgelopen 3 jaar doorgestuurd, kan ze al wat voorwerk doen.
En een tegenbod gedaan. Ik ben benieuwd. Als we er nog wat vanaf zouden kunnen krijgen wordt het misschien wat makkelijker.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:18

Wij hebben centjes achter de hand voor een eigen ketel dus hadden daar al rekening meegehouden en hadden ook eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zo moeilijk zouden doen :+

Als we eenzelfde soort ketel plaatsen dan zijn we qua aanschaf zo rond de 1100 euro kwijt dus dat zou geen probleem moeten zijn.

We hebben nu een laatste bod aangegevn waarin we niet het volledige bedrag van de ketel van de vraagprijs afhalen maar zo om en nabij de helft. Gaan ze hier niet mee akkoord dan hebben we besloten af te zien van de koop.

Edit: de makelaar geeft dus aan dat ze dan het contract moeten afkopen en dat dat 2000 euo zou gaan kosten. Is hij me nu dan gewoon een verhaal aan het ophangen onder het mom van ' jong stel wat hun eerste huis gaat kopen zijn vast wel zo naief mij te geloven' ? Of kan het wel kloppen dat dit dan afgekocht moet worden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:24

Afkoop van contract van de ketel is het probleem van de verkoper. Jammer voor ze, ik zou me daar echt niet druk over maken. Hier wilden ze dat ook doen, maar we hebben huurcontract niet overgenomen maar de ketel over gekocht voor de toen reeele waarde. Je moet nooit een dergelijk huurcontract overnemen daarmee ben je financieel de pineut. Kost je een kapitaal.

Als de verkoper op zijn ketel verkoop,van huis wil laten afketsen, tsja waar liggen je prioriteiten. :+

Een ding kom ik trouwens steeds meer tegen en snap ik werkelijk niet. Prijsverhogingen van niet verkochte huizen, soms staan ze al heel lang (meer dan een jaar te koop) en gaat de prijs alleen maar omhoog ipv omlaag. Idem met bouwpercelen trouwens ook. Zie daar de logica niet van in, als ie met een lagere prijs al niet verkoopt zal een prijsverhoging al helemaal niet werken lijkt me, of de huizen nu meer waard zijn geworden of niet, :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:46

Suuskipje schreef:
Edit: de makelaar geeft dus aan dat ze dan het contract moeten afkopen en dat dat 2000 euro zou gaan kosten. Is hij me nu dan gewoon een verhaal aan het ophangen onder het mom van ' jong stel wat hun eerste huis gaat kopen zijn vast wel zo naief mij te geloven' ? Of kan het wel kloppen dat dit dan afgekocht moet worden?

Nee, dit kan wel degelijk. Je kan dit een beetje vergelijken met het meer aflossen op een hypotheek. Dan moet je ook een boete betalen over gederfde inkomsten. (zo beredeneert de bank)

Dus dit kan wel degelijk waar zijn. Dat bedrijf heeft een contract opgesteld en dat willen ze eerder afkopen, kan dus best zijn dat daar een boete bijkomt.. Ik vraag mij wel af dat als dat contract nog 9 jaar zou lopen of die ketel dan op dit moment spliksplinter is ofzo. Zulke contracten vind ik wel bizar. Mn ouders hadden een huurkoop, is ook overgenomen door de koper. Maar dat was voor 5 jaar. Niet voor 10.

Maar heel hard.. Dat is niet jullie probleem.. :) Als jullie geld hebben voor een eigen ketel kun je dat uitgeven ofwel je koopt m voor een bepaald bedrag over van hen. Dat zij dan meer kwijt zijn aan het afkopen van dat contract is dan echt hun pech. Je zou hierbij kunnen middelen. Dat je 1000 euro voor die ketel geeft en dat je dat wil zónder nog een huurcontract.