[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:37

Berdien schreef:
Het is echt onvoorstelbaar hoe weinig mensen tegenwoordig kunnen lenen. Dat wordt al fors opgerekt door te toetsen op de tienjaarsrente of met andere trucjes, maar dan nog houdt het niet over. En dus wordt er massaal afgesloten op rentes van 10 jaar van rond de 2%, en dan staat de rente over tien jaar op 5%. Ik houd m'n hart vast :n Zeker jonge starters hebben het echt lastig. Kunnen bijna geen hypotheek krijgen, sociale woningbouw heeft een eindeloze wachttijd of daar verdienen ze net teveel voor en particuliere huur is niet te betalen. Niet voor niets dat mijn broertje van 26 (!) nog thuis woont. Werkt zich te pletter in de bouw, maar verdient niet veel en zit dus hartstikke klem.

Ja het is krom he. Wij zouden op dit moment ook minder aan hypotheek betalen dan dat we nu doen aan huur ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:48

Berdien ik piep ook overal tussendoor om die reden, teveel voor het een te weinig voor het ander. Maar dit bedrag is gebaseerd op de langst mogelijke vastzet periode. Wil niet over 10 jaar de verrassing van een idioot hoge rente hebben. Hebben al eerder 6,7 % rente gehad en meer dus weet dat het ook flink duurder kan. Wat mij nu nekt is de gewijzigde wetgeving eerder telde 12 jaar allimentatie onbepaald mee. Alleen nu kijken ze na die periode ook. En dan dondert bedrag naar beneden. Oude regeling zou ik 170000 euro hypotheek krijgen. Wat een huis vinden een stuk makkelijker maakt. En helaas ivm wao klap ik dan terug naar bijstands nivo. Geen bijstand maar aanvulling. Met bijstand zou ik zelfs nu nergens recht op hebben. In dit geval lang leve de afkeuring.

Eigenlijk best gek overheid verwacht dat je als bijstander wel minstens 300 euro huur moet kunnen betalen. Maar hypotheek bedrag dat lager ligt mag niet. Ik zou bij maximale hypotheek eerst rond de 400 euro per maand zitten en na 12 jaar terugvallen naar 175 euro per maand. Daar kan ik nergens iets voor huren.

Met een fulltime baan en een partrime baan zou je een eind moeten kunnen komen zou je zeggen. Zeker een bedrag van net boven de ton.

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:51

Bij bepaalde banken telt partneralimentatie (mits nog minstens 10 jaar) nog steeds mee als acceptatie inkomen! Sterker nog, ik ga een woning financieren voor iemand die alleen maar PA krijgt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:52

Klopt daarom heb ik nog recht ook. :j Alleen moet ik binnen 2 jaar kopen. Alleen de regels zijn verandert waardoor het te lenen bedrag flink is gedaald. Maar ben al blij dat ik 130000 kan krijgen. Is krap maar net haalbaar. Heb meer contact geld achter de hand maar geef dat liever niet uit. Zou het liefst na 12 jaar niet bijstand hoeven maar het redden met het gespaarde geld en wao. Geeft toch meer vrijheid en onafhankelijkheid.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-03-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:53

Ah, op die manier. Als ik eens voor je door moet rekenen wat er in jouw geval mogelijk is moet je maar een gil geven :) Ik doe momenteel niet veel anders :))

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:55

Ergens ben ik ook wel een beetje huiverig voor de rente die ik over 8 jaar opnieuw moet vastzetten (al zat ik op 3,45 en dus lang geen 2% helaas...).
Daarom probeer ik nu ook extra af te lossen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:55

Ik was dat al van plan. :D Maak graag gebruik van bokkers in dit soort gevallen. Heb drie gesprekken al gehad met verschillende partijen voordat ik uberhaupt was gaan rondkijken. Daardoor wist ik al dat ik in ieder geval mocht. En is het bedrag hoger geworden dan gedacht. Eerste berekeningen gaven aan max 80000 euro.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:12

Wat rot zeg Sannert!

Ik word een beetje bang van al die verhalen.
Maar volgens mij zit het bij ons ael goed.

Vandaag weer gebeld voor twee huizen. Allebei alweer verkocht. :')

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:47

Wij hebben de rente vastgezet op 20 jaar en door onze hypotheekvorm is dan bijna alle rente terugbetaald, waardoor het nog maar miniem uitmaakt. Ik ben zelf wel blij met die zekerheid. Dat betekent natuurlijk wel dat onze hypotheek relatief duurder wordt, maar daarvoor geldt hetzelfde als bouwdepot, ik weet dat mijn loon nog heel veel gaat stijgen.

Fee, jullie lopen echt alles mis! Bijna bizar! Heb je de mailfunctie op Funda enzo al aangezet? Dan zie je het toch net wat sneller en kun je meteen bellen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:58

Sannert schreef:
Pff. De hypotheekadviseur belde net. Hij had een 'foutje' gemaakt met berekenen. Komt er dus op neer dat we de hypotheek niet rondkrijgen, of we een flinke smak eigen geld moeten inbrengen.
We gaan dus nog even puzzelen wat de opties zijn. Maar het ziet er niet zo goed uit voor nu.

:oo!
Dikke knuffel!!!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:11

Ja de mailfunctie heb ik inderdaad aangezet. We hadden dezelfde dag nog gebeld (en dan nog niet eens heel laat op de dag) voor een aantal huizen en waren dan al 4 kijkers voor ons. Waarna we dus weer afgebeld werden vlak voor dat wij konden gaan bezichtigen. Zo snel gaat het dus. Geduld. Geduld. Geduld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:19

Wij hebben hem 10 jaar vast staan, maar na 7 jaar zouden wij al zoveel gezakt zijn in hypotheek dat we in een ander percentage vallen, omdat we dan nog maar 80% van de waarde financieren. Nu zal dat eerder zijn, want we hebben al tussentijds afgelost en zitten na nog geen 2 jaar (juni) op 88,9%.
Rente staat nu 1,64% lager als toen wij hem afsloten, wat gaat dat toch hard. Zo snel mogelijk maar aflossen dus, dat wij zo snel mogelijk van die rente af zijn. :))

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:19

dondeyne schreef:
Wij hebben de rente vastgezet op 20 jaar en door onze hypotheekvorm is dan bijna alle rente terugbetaald, waardoor het nog maar miniem uitmaakt. Ik ben zelf wel blij met die zekerheid. Dat betekent natuurlijk wel dat onze hypotheek relatief duurder wordt, maar daarvoor geldt hetzelfde als bouwdepot, ik weet dat mijn loon nog heel veel gaat stijgen.

Fee, jullie lopen echt alles mis! Bijna bizar! Heb je de mailfunctie op Funda enzo al aangezet? Dan zie je het toch net wat sneller en kun je meteen bellen :)

Bedoel je dat je een annuïteiten hypotheek hebt?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:45

Jep, was even de naam kwijt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:37

Maar dan heb je de rente toch nog niet grotendeels terugbetaald? Tenminste, niet vergeleken lineair. Bij die vorm heb je de rente al bijna terugbetaald, omdat je al zoveel meer afgelost hebt. Bij annuïteiten is na 20 jaar nog altijd meer dan de helft wat je betaald rente (zelfs 2/3de) en ga je pas in de laatste jaren echt aflossen.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:08

Ons hypotheek bedrag dat we kunnen lenen is ook lager dan vorig jaar. Maar nog mogen we niet klagen.
Ik verbaas me erover dat er moeilijk gedaan word over een bedrag van 105.000 euro.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:41

Uhm, nu ben ik even in de war, maar volgens mij is het niet correct wat jij zegt Neonlight. Als je op de ABN Amro site naar een annuïteitenhypotheek kijkt, zie je een plaatje waarin aangegeven wordt dat je in eerste instantie juist veel rente betaald, terwijl je later juist meer aflossing betaald. Minder rente betekent minder aftrekt betekent een relatieve stijging van je hypotheekkosten. Ik ben geen hypothekenexpert, maar zo is het ons uitgelegd op de bank en vind ik het ook terug op verschillende websites :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:27

Dat klopt, maar leg je annuïteiten en lineair naast elkaar en kijk dan eens welke er na 20 jaar het meeste rente betaald. Dat is annuïteiten. Je betaald dan nog altijd meer rente dan bij een lineaire. Daarom vond ik het juist zo vreemd dat je zei dat je juist de hypotheekvorm had gekozen waarbij je dan haast geen rente meer betaalde. Je kunt kiezen tussen 2 vormen als je een nieuwe afsluit, annuïteiten of lineair, en dan is dus lineair de vorm waarbij je na 20 jaar haast geen rente meer betaald. Sowieso betaal je veel minder rente bij lineair.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:43

Ik kom hier ook weer wat actiever meelezen. Wij hebben pas een huis gekocht, vorige week voorlopig koopcontract getekend en nu druk bezig met de hypotheek rond krijgen. We hebben de offerte al binnen, nu de laatste documenten nog compleet krijgen, alles doorlezen en dan kan het terug :D

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:47

Ik bedoelde niet dat we de hypotheekvorm met de minste rente hadden gekozen; de annuïteitenhypotheek hebben we om een hele andere reden gepakt. Maar het werd ons wel zo uitgelegd dat na die twintig jaar zo weinig rente overblijft dat het niet zoveel uitmaakt als dan de rente gestegen zou zijn en het dus geen zin heeft om hem langer vast te zetten :)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:34

Gefeliciteerd MissAnnemijn! Wij zitten nu in hetzelfde schuitje :) . Offerte is deze week opgestuurd naar de ING, dus afwachten geblazen!

Berdien, wat is jouw ervaring qua snelheid bij de ING? Ik heb een beetje op internet zitten zoeken maar dat zijn allemaal vrij oude topics.

Wij hebben ook voor annuiteiten gekozen :) .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:50

Beoordeling bij ING volgt als het dossier compleet is, en dan vaak binnen enkele werkdagen. Als er geen gekke dingen zijn en alle documenten zijn zoals ze horen (werkgeversverklaring voorzien van kvk-nummer en stempel) dan volgt een finaal akkoord vaak snel.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:18

Wij hebben gewoon nog steeds niets vernomen op ons tegenbod. Heb er een hard hoofd in :=

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:25

Jeetje, dat lijkt me ook spannend! Hoe lang wacht je al?

Ik heb ook een advertentie op Speurders geplaatst van onze woning. Nou krijg ik regelmatig Engelstalige mailtjes van mensen. Ik reageer er niet op, want het voelt niet goed. Kennen jullie dat?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:27

Sinds afgelopen vrijdag :-)