[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:27

Ik vind grijs mooier. Op een of andere manier meer van deze tijd. Maar ligt er dan natuurlijk ook aan of het bij je interieur past.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:58

Interieur is nagenoeg leeg. Enige dat mogelijk achterblijft is een tv-meubel. Hmm meningen zijn ernstig verdeeld via pb en hier :')

De keuken is trouwens wel bruinkleurig, nu zullen ze die er wel uitslopen, maar bij ons blijft ie nog zitten. Dat is wel een dingetje voor ons om op te letten. Dat dat een beetje bij elkaar past.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:25

Pff. De hypotheekadviseur belde net. Hij had een 'foutje' gemaakt met berekenen. Komt er dus op neer dat we de hypotheek niet rondkrijgen, of we een flinke smak eigen geld moeten inbrengen.
We gaan dus nog even puzzelen wat de opties zijn. Maar het ziet er niet zo goed uit voor nu.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:52

Jij hebt wel pech he Sannert? Eerst met de makelaar en nu dit. Dat is flink balen zeg!! Is het echt zoveel minder wat jullie nu kunnen lenen?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:07

Hij had het in eerste instantie berekend op de vraagprijs. Dan zou het helemaal niet lukken. Daarna heeft hij het berekend op het tegenbod wat de bank gedaan heeft en wat wij willen accepteren, en dan komen we op ongeveer een 10.000 uit wat we aan eigen geld moeten inbrengen. En dat hebben we dus niet.
Andere optie zou zijn om mijn studieschuld in een keer af te lossen. Maar dan hebben we uiteraard ook nog eigen geld nodig.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:19

Wat balen Sannert! Dat is echt een vervelend foutje.. Ruimte om die 10.000 met een krediet te financiëren is er ook niet? Misschien ook niet wijs, maar het is een optie om te overdenken.. Of zitten jullie nu echt aan jullie maximale hypotheek met bestaande studieschuld?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:25

Is het de eerste woning? Misschien kom je in aanmerking voor een starterslening bij de gemeente? Ik vind dit wel erg slordig hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:29

Wat een erge fout van de (makelaar doorgestreept :+ ) edit hypotheekadviseur trouwens. Hij zou beter moeten weten. En mag hopen dat hij deze foute berekening niet een factuur voor jullie van maakt. Sukkel.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-03-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:33

verkoopmakelaar toch? Lijkt mij niet dat daar een factuur voor komt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:38

Verkoop makelaar die de financiering voor een koper regelt? Dat is voor mij een nieuwe variant. Die denkt natuurlijk alleen in zijn eigen voordeel. Tegenwoordig moet je toch altijd een hypothekbespreking betalen omdat provisie niet meer mag?

Edit fout woord dat tot leuke misverstanden zorgt. :D was dus hypotheekadviseur en niet de makelaar. Duffe domme ikke. :P
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-03-16 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:44

Nee de makelaar heeft een fout gemaakt met de woning en de hypotheekadviseur een fout met de hypotheek. Maar jij zegt:

Citaat:
Wat een erge fout van de makelaar trouwens. Hij zou beter moeten weten. En mag hopen dat hij deze foute berekening niet een factuur voor jullie van maakt. Sukkel.

En dat was de verkoopmakelaar die die fout maakte.

Als je hier de hypotheekadviseur bedoelt kan ts idd *iets* doen met deze fout, maar wat weet ik niet precies. Daar zijn vast wel regels voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:46

A zie je, met een half bakken duf griep hoofd moet ik de woorden ook goed typen. :') Was in de war ook door jou verkoop makelaar

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:47

Sammie schreef:
Is het de eerste woning? Misschien kom je in aanmerking voor een starterslening bij de gemeente? Ik vind dit wel erg slordig hoor!

Starterslening was erin meeberekend. Daarmee heeft hij ook die fout gemaakt. Verkeerd percentage.
Factuur komt er niet. We hadden nog niks getekend. Hij had een berekening gemaakt wat we zouden kunnen lenen. Vanuit dat bedrag zijn we gaan kijken.

De hypotheekadviseur heeft deze fout gemaakt en de verkoopmakelaar had het bod op de verkeerde woning uitgebracht haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:50

Ja was al duidelijk :o heb het al gewijzigd, ik vond het al zo raar. :') En met duf hoofd de twee woorden omgewisseld. Geeft leuke misverstanden. Dat foute bod heb ik me al over verbaasd. Hoe kun je dat verkeerd doen. -O-

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:53

karuna schreef:
Ja was al duidelijk :o heb het al gewijzigd, ik vond het al zo raar. :') En met duf hoofd de twee woorden omgewisseld. Geeft leuke misverstanden. Dat foute bod heb ik me al over verbaasd. Hoe kun je dat verkeerd doen. -O-

Haha, kan gebeuren.
Was dezelfde straatnaam, en werd ook verkocht door de bank.
Misschien moeten we de makelaar maar bellen dat we dat huis kopen. Daar was ons bod wel geaccepteerd. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:54

Als het naar je smaak is waarom niet, tenzij het voor dat huis echt zwaar overvraagd is. :))

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:56

karuna schreef:
Als het naar je smaak is waarom niet, tenzij het voor dat huis echt zwaar overvraagd is. :))

Haha, nee was niet ons huis. We hebben het wel opgezocht. :') Maar niet ons ding.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:07

Vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als dit niet was opgemerkt en het hele traject was doorgezet op het verkeerde huis. Zou je dan verplicht aan de aankoop vastzitten. Ik bedoel dus financiering goedgekeurd enz en niemand de fout heeft opgemerkt eerder. Wel sneu voor de verkoper trouwens.

Niet jullie keuze dus, had gekund, :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:22

Je bedoelt pas op het moment dat je de sleutel krijgt na tekening bij de notaris? Ja dan zit je naar mijn weten er aan vast, misschien dat je dan de makelaar nog iets in zn schoenen kan schuiven, maar laten we wel zeggen dat je zelf als koper dan toch ook ontzettend veel stront in je ogen hebt gehad _O- Je afzegmogelijkheden zijn tijdens het biedproces tot drie dagen na tekenen koopcontract (waar perceel uitgebreid wordt genoteerd) en daarna op basis van de ontbindende voorwaarden.

Ik vraag mij af dit wel eens is voorgekomen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:28

Ik bedoel idd na tekenen van voorlopig koopcontract en de aflopende voorwaarden. Als er zoweinig verschil zit in bv de adressen. Er staat nu bijvoorbeeld een leuk huisje te koop. Is net kadastraal gesplitst in een voor en achterhuis. Maar fysiek is de tuin nog niet opgedeelt. Hebben dus net een aanvulling gehad in 23 en 23 a. Maar is ook als geheel te koop van een verkoper, dat was eerst een woning maar de verkoper heeft dus besloten de woning officieel in tweeen te hakken. De verkoopfotos zijn eigenlijk identiek, de voorkant dus. Daardoor kan er gemakkelijk een verwarring optreden. Voorhuis is voor mij echt ongschikt achterhuis wel. Het geheel is helaas ver boven budget maar de losse halve huisjes zijn heel goed betaalbaar.

Bij zoiets kun je heel goed de fout ingaan. Dan heb je denk ik een fiks probleem. Maar kun je daar dan als koper vanaf als blijkt dat de boel voor de verkeerde woning is neergezet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:29

bridgetF schreef:
Yessss, ons huis is gisteren verkocht ovb.

Wauw, dat ging zo snel, de makelaar belde en binnen 10 minuten was het verkocht.

En nu....zoeken naar een ander huis.
Staan alle huizen op funda of kijken jullie nog andere sites waar huizen op staan die niet op funda staan.

Gefeliciteerd!!!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:20

Dat zou wat zijn. :')

Ik heb net nog eens met vriend besproken, we gaan na een andere hypotheekadviseur, kijken wat die zegt.
Zijn baas vond het ook erg raar dat wij geen hypotheek konden krijgen. Die ging zijn bank eens bellen om informatie voor ons in te winnen.
En dat voor een huis van 105.000 ...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:23

Is geen mega bedrag, maar de eisen zijn krankzinnig tegenwoordig. Ik kom dadelijk uit op ruim 3000 bruto per maand voor de komende 12 jaar maar krijg met 5000 eigen geld maar 130000 hypotheek. Dat is bar weinig voor een bijna modaal inkomen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:27

Nee dat klopt, maar vriend werkt fulltime. Ik parttime. En we komen in aanmerking voor een starterslening ..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:34

Het is echt onvoorstelbaar hoe weinig mensen tegenwoordig kunnen lenen. Dat wordt al fors opgerekt door te toetsen op de tienjaarsrente of met andere trucjes, maar dan nog houdt het niet over. En dus wordt er massaal afgesloten op rentes van 10 jaar van rond de 2%, en dan staat de rente over tien jaar op 5%. Ik houd m'n hart vast :n Zeker jonge starters hebben het echt lastig. Kunnen bijna geen hypotheek krijgen, sociale woningbouw heeft een eindeloze wachttijd of daar verdienen ze net teveel voor en particuliere huur is niet te betalen. Niet voor niets dat mijn broertje van 26 (!) nog thuis woont. Werkt zich te pletter in de bouw, maar verdient niet veel en zit dus hartstikke klem.