[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:07

Bedankt voor jullie antwoorden, dat geeft mij weer wat
hoop, verder info via pb :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:43

Gefeliciteerd Maris!

Hier schiet het nog niet echt op. Hebben weer gebeld voor een aantal huizen, maar weer allemaal verkocht...
Ik ben echt bang dat we straks in een appartememt of maisonette belanden, terwijl we het liefst gelijk een eengezinswoning willen. Maar ja, we moeten er toch echt uit, 31 december..

Maar ja komt wel goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:58

Ga alsjeblieft niet iets kopen omdat het moet :(:)
Je kunt altijd nog tijdelijk gaan huren tot het juiste huis voorbij komt.
Ik raakte indertijd ook gefrustreerd
Door verkochte huizen en hetgeen waat we wel kwamen niet te doen was qua klussen.
Maar uiteindelijk kom je er wel.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:13

Nee willen we ook echt niet hoor. Mijn schoonmoeder zit ons een beetje op te jagen, dat we nu gewoon beter een instap klaar appartement kunnen kopen en dan over een paar jaar een eengezinswoning. Maar dat willen we niet.

Ik heb nu nog flink spaargeld wat mijn ouders voor mij hebben gespaard, dat gaat ondanks dat je niet veel gaat klussen in zo'mn appartement toch op en dan duurt het heel lang voordat ik weer zo'n bedrag heb gespaard voor als we eventueel weer gaan verhuizen naar wat groters. Is gewoon mooi meegenomen als we dit kunnen gebruiken voor een nieuwe keuken/badkamer etc.

We komen er ook wel. Wij zijn allebei zo klaar met dit huurhuisje, dat we echt graag willen verhuizen. Moeten alleen wat meer geduld hebben. :))

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:15

Wij hebben wel gekozen voor een bouwdepot, maar hebben tegenover inkomen dusdanig lage hypotheek dat we dit heel snel kunnen terugbetalen. Dan liever meteen kunnen verbouwen dan eerst moeten sparen, omdat inrichting totaal niet onze smaak was en we graag klaar wilden zijn voordat we aan kinderen zouden willen beginnen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:38

Fee, fijn he... familie met adviezen :+
Mijn schoonouders deden net alsof ik zoonlief als een lammetje naar de slachtbank leidde , ik vertelde op den duur niet eens meer dat we een huis gingen bekijken want dan waren ze voor dat wij gingen kijken zelf al langs gereden en werd het betreffende huis tot de grond toe gelijk gemaakt en gedaan alsof ik zoonlief zou dwingen een wrak te kopen.
Dan ben je snel klaar met zaken bespreken met zullen we maar zeggen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:05

dondeyne, Wij hebben wel een redelijk hypotheek erbij maar gaan nog steeds elk jaar ruim omhoog qua salaris. Dat kunnen we dan weer mooi opvangen als ik minder ga werken als er kindjes komen .

Fee, het schiet ook niet echt op he ;( . Wij hebben wel echt geluk gehad met dit huis hoor. In heel Den Haag niks leuks kunnen vinden wat mij aan stond. Nu ben ik wel erg kritisch hoor maar uiteindelijk toch ons droomhuis kunnen kopen! :D Ik zou idd geen appartement gaan kopen. In onze regio zijn die zo slecht verkoopbaar.. Tenzij je een dik penthouse hebt natuurlijk maar voor dat geld kan je een leuk eengezinswoning kopen .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:41

Wij hebben ook een bouwdepot omdat onze inkomens tegenover totale lening nog zat uit kan. Wij gaan de woonkamer verlengen, dus sowieso 2/3 weken de achterkant eruit (wel een tijdelijke muur erin). Ik zit volledig in de ziektewet, dus ik zit ook liever in onze huurwoning te herstellen, dan dat ik daar woon en in de zooi zit. Ook voor het verven en doorleggen van het laminaat vind ik het veel praktischer dat we er niet in zitten.
Hebben bouwdepot ook tegenover een lagere rente, das ook leuk :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:47

WOZ waarde hang ik maar beperkte waarde aan.
Toen ik t huis kocht, kreeg ik na de oplevering een brief van de gemeente dat ze naar het huis wilde komen kijken ivm de vaststelling van de WOZ waarde.
Vorige eigenaren hadden ruim 25 jaar in het huis gewoond en al die tijd is de WOZ waarde alleen geïndexeerd. Een verbouwing waar geen vergunning voor nodig was, is door de gemeente dus ook helemaal nooit meegenomen in de waarde. Toen ik de eerste WOZ beschikking kreeg, was de waarde dan ook met 30.000 gestegen tov de waarde die zij 2 maanden daarvoor nog op papier hadden....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:54

Liezel1 schreef:
WOZ waarde hang ik maar beperkte waarde aan.
Toen ik t huis kocht, kreeg ik na de oplevering een brief van de gemeente dat ze naar het huis wilde komen kijken ivm de vaststelling van de WOZ waarde.
Vorige eigenaren hadden ruim 25 jaar in het huis gewoond en al die tijd is de WOZ waarde alleen geïndexeerd. Een verbouwing waar geen vergunning voor nodig was, is door de gemeente dus ook helemaal nooit meegenomen in de waarde. Toen ik de eerste WOZ beschikking kreeg, was de waarde dan ook met 30.000 gestegen tov de waarde die zij 2 maanden daarvoor nog op papier hadden....

WOZ waarde van nu is natuurlijk ook vastgesteld op 1 januari 2015, daarom
vind ik het stom :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:56

Yessss, ons huis is gisteren verkocht ovb.

Wauw, dat ging zo snel, de makelaar belde en binnen 10 minuten was het verkocht.

En nu....zoeken naar een ander huis.
Staan alle huizen op funda of kijken jullie nog andere sites waar huizen op staan die niet op funda staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:42

Jaap en huislijn dan hebt je zon 95% van wat er te koop staat.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:22

He wat fijn zeg, gefeliciteerd!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:49

Gefeliciteerd bridget !

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:01

Gefeliciteerd Bridget! Super fijn! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:17

Gefeliciteerd Bridget,

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:22

Net bod uitgebracht op het huis. Of het wat gaat worden is wel spannend, want er ligt beslag op het huis, mevrouw die erin woont heeft heibel met haar broers/zussen. Die gaat dus eerst nog naar de advocaat. En wil nu nog met niemand in gesprek en er ligt al een bod van andere.
We gaan toch ook op het andere huis bieden. Nog eens een goed gesprek gehad met vriend, en hij heeft me toch wel enthousiast kunnen maken. Over het huis was ik sowieso al enthousiast, maar de tuin was ik over aan het twijfelen. Terras ligt hoger dan de tuin, dus je hebt veel trappen, achterom ligt alleen een paadje. Dus met fiets enz moet je door het huis en trappen op en af. Maar daar is wel wat aan te doen. Vriend is hovenier, dus dat komt dan wel goed. Op dat huis is nog niet geboden.Is wel al eens ovb verkocht geweest, maar die mevrouw kreeg het bouwdepot niet rond.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:59

Ga je op 2 huizen tegelijk bieden?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:12

Dat mag in principe gewoon hoor. Je mag je tijdens t hele biedproces nog terugtrekken en na t tekenen heb je ook nog drie dagen bedenktermijn. Echt chique staat t niet echt.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:47

Liezel1 schreef:
Ga je op 2 huizen tegelijk bieden?!

Ja, ik vond het ook niet echt netjes, maar bij het ene huis ligt al een bod. Daarbij komt dat het nog een aantal weken kan gaan duren eer we daar wat van horen. De kans is groot dat het niet doorgaat. Als we zolang gaan wachten dan kan het net zo goed zijn dat het andere huis ook verkocht is. Wat wij willen en wat we te besteden hebben is niet zo heel veel in te krijgen en het animo is groot.
Daarbij mag het inderdaad wettelijk gezien. Netjes ? Nee niet echt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:10

Gefeliciteerd Bridget!

Maris89 schreef:
dondeyne, Wij hebben wel een redelijk hypotheek erbij maar gaan nog steeds elk jaar ruim omhoog qua salaris. Dat kunnen we dan weer mooi opvangen als ik minder ga werken als er kindjes komen .

Dit vind ik wel een riskant iets. Als het slechts CAO verhogingen zijn, dan dekt dat vaak de inflatie niet eens. :o Die CAO verhogingen zijn er namelijk als compensatie voor de inflatie, je verdient wel meer, maar door inflatie gaan je uitgaven ook omhoog, en daar hebben we die CAO verhoging voor, dat je er in de loop van de jaren feitelijk niet op achteruit gaat.
Wij denken juist precies andersom, nu kunnen we het betalen, en we weten niet wat de toekomst brengt. Wij zijn dus safe gaan zitten qua hoogte van de hypotheek, en hebben bovendien lineair, beginnen dus met veel te betalen aan aflossing, want nu kunnen we dat betalen. Bovendien in bijna 2 jaar tijd al flink wat tussentijds afgelost, dus de maandelijkse lasten zien we heerlijk naar beneden gaan. :D
Bouwdepot hebben we ook niet gepakt, planning is om deze zomer (mits we de vergunningen rond krijgen) een stuk aan de garage aan te bouwen (40 m2 dicht, en dan nog overkapping van 40 m2 erbij), maar dat doen we van het spaargeld. Wij vinden het zonde om veel rente te betalen. En dan zeggen er altijd "maar je krijgt ook lekker terug van de belasting", je betaald altijd nog een hoop meer.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:41

Neonlight schreef:
Gefeliciteerd Bridget!

Maris89 schreef:

Dit vind ik wel een riskant iets. Als het slechts CAO verhogingen zijn, dan dekt dat vaak de inflatie niet eens. :o Die CAO verhogingen zijn er namelijk als compensatie voor de inflatie, je verdient wel meer, maar door inflatie gaan je uitgaven ook omhoog, en daar hebben we die CAO verhoging voor, dat je er in de loop van de jaren feitelijk niet op achteruit gaat.
Wij denken juist precies andersom, nu kunnen we het betalen, en we weten niet wat de toekomst brengt. Wij zijn dus safe gaan zitten qua hoogte van de hypotheek, en hebben bovendien lineair, beginnen dus met veel te betalen aan aflossing, want nu kunnen we dat betalen. Bovendien in bijna 2 jaar tijd al flink wat tussentijds afgelost, dus de maandelijkse lasten zien we heerlijk naar beneden gaan. :D
Bouwdepot hebben we ook niet gepakt, planning is om deze zomer (mits we de vergunningen rond krijgen) een stuk aan de garage aan te bouwen (40 m2 dicht, en dan nog overkapping van 40 m2 erbij), maar dat doen we van het spaargeld. Wij vinden het zonde om veel rente te betalen. En dan zeggen er altijd "maar je krijgt ook lekker terug van de belasting", je betaald altijd nog een hoop meer.

Misschien heb ik het wat onduidelijk beschreven maar we kunnen het nu makkelijk betalen hoor :D. Houden ruim €1000,- pm over, zelfs als er gezinsuitbreiding zou komen. Wij zijn alleen een beetje laat begonnen met sparen. Eigen geld inleggen is natuurlijk nog beter maar wij hebben ervoor gekozen om dat te gebruiken voor de inrichting :).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:58

Dan is het inderdaad anders. :j
Maar hoor het wel regelmatig in de omgeving, en zie door die instelling ook regelmatig dat mensen het niet meer kunnen betalen. Zeker toen het een aantal jaar geleden sky high was in de huizenmarkt, en die huizen nu ook nog eens flink onder water staan.
Als je ook nog voor je inrichting moet shoppen moet je inderdaad keuzes maken. Wij hoefden dat gelukkig niet te doen, we hadden alles al (en veel nog dubbel ook, krijg je als je eerst apart woont en dan gaat samenwonen).

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:04

Neee zo zou ik absoluut niet kunnen leven. Wat een onzekerheid heb je dan zeg. Een huis kopen is natuurlijk altijd een gok, maar toch :) .

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:19

Ligt denk ik aan de situatie, hoe groot dat risico is.
Wij gaan wel, min of meer gegarandeerd, elk jaar nog fors omhoog :j Sinds we onze hypotheek hebben afgesloten, in November, heb ik nog een loonsverhoging van 13% gehad. Ik ben trainee en na mijn training zal mijn salaris zo'n 250% zijn van wat ik aan het begin verdiende. Mijn vriend is recruitment consultant en zijn inkomsten bestaan dus voor een groot deel uit commissie ("in het echt" verdient hij dus meer dan 2x zoveel als het salaris waar onze hypotheek op gebaseerd is. Dat zijn uiteraard geen gegarandeerde inkomsten maar zijn basissalaris is zo laag dat het zelfs met minimumloon te betalen zou zijn). Maar goed, wij zijn 20 en 22 dus dan is het sowieso denk ik al een iets ander verhaal.