[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:27

@maris: gefeliciteerd!

@daantsje: het aankopen viel mij ook vies tegen. De stress om als eerste bij een gewilde woning te komen, de onderhandelingen (waarbij er nog weer iemand tussen kan komen), het gezeik om niets om de boel bij de geldverstrekker voor elkaar te krijgen... Pff toen de financiering rond was begon het pas leuk te worden!

Wij hebben nu 1,5 week de sleutel. De uitbouw wordt al hard aan gewerkt, kleuren uitgezocht voor de schilder voor t hele huis, al inpakken, spullen op MP gooien, nieuwe spullen kijken en kopen. Heeeerlijk!!

@marinke: toppie! Veel plezier vanmiddag! :D

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:46

Was bij de hyp.adv. geweest en toen was ik.. YES!! (uitkomst viel mee echt heel erg mee) maar toen ging ik huis bezichtigen. En de eerste is eigenlijk direct raak. (heb er ondertussen 4 gehad en heb vrijdag nog een 5e en donderdag de 2e voor dit huis. En ben denk ik wel langs een stuk of 30 gereden. Maar die foto's zijn ook erg misleidend) Maar toen zag ik wat de WOZ van die woning is en begon mij toch het rateltje te draaien. Ja stel dat de taxatie (die meestal stuk hoger is dan de WOZ) erg tegen valt. Dan zit ik met een behoorlijke eigen geld inbreng. AHHHHH.... En er is hierover ook weinig op internet te vinden.
Weten jullie trouwens wat de markt een beetje doet, zo net onder Assen? Ik heb wel wat sites bekeken en zie wel dat markt ongeveer 13% is gedaald t.o.v. 2008. Maar heb niet het gevoel dat het in de praktijk ook zo is. Heb net ook via Kadaster een woning rapport proberen te opvragen. Maar die geeft aan dat deze niet beschikbaar is ;-(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

Wat zit je nou toch moeilijk te doen over die taxatiewaarde.. Die wordt 9 van de 10 keer altijd gelijk gesteld op het geboden bedrag danwel het bedrag dat de verkopers er voor willen hebben indien zij die waardebepaling nodig hebben voor de aanschaf van een ander (nieuwbouw) huis.

Taxateurs gaan die waarde echt niet stukken lager zetten dan de verkoopprijs. Dan krijgen ze allerlei vragen van de hypotheekverstrekker.. Daar hebben ze helemaal geen zin in.

BloemBloem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:53

Onderburen van ons hun appartement was tot op afgelopen
vrijdag verkocht ovb, helaas kregen de kopers de financiering niet
rond... Dan ben je ziek :oo zo sneu!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:56

Wat Sammie zegt :+
taxatiewaarde is idd 99% van de keren gelijk aan de aanschafprijs , maak je daar alsjeblieft niet te druk om .
de reden dat je er online weinig tot niets over kunt vinden is omdat het zo zeldzaam is dat een woning lager word getaxeerd dan dat er aan uitgegeven word.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:01

Ons huis werd ook exact getaxeerd op de koopsom :+. Komt wel goed!

Dat is zó zuur BloemBloem. Hebben jullie nog niks gehoord van de laatste kijkers?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:05

wij hebben alles zelf geregeld van de bijkomende zaken, zo ook de taxatie..
de taxateur vroeg me gewoon naar de koopsom van het huis en of er nog sprake is van verbouwingen die gefinancierd moeten worden en om wat voor bedrag dat dat dan gaat...
taxatiewaarde was idd gewoon de koopsom en taxatie na verbouwing ook gewoon de koopsom + meer dan het bouwdepot dat we nodig hadden.

taxateurs zullen als het ook maar eventueel realistisch zou kunnen zijn , gewoon de gewenste bedragen pakken , leuke onderbouwing erbij doen en een aantal voorbeelden van huizen van een zelfde soort type (in de ruime zin van het woord) in de juiste prijscategorie , in de omgeving.
als die heel erg gaan afwijken/laag gaan zitten dan gaat dat mond op mond heul snel waardoor mensen voor een andere taxateur zullen kiezen en daarnaast zit een taxateur helemaal niet te wachten op geneuzel met hypotheekverstrekkers welke ze toch zullen krijgen bij flink afwijkende taxaties yov aankoopsom

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:13

Targaryen schreef:
Ons huis werd ook exact getaxeerd op de koopsom :+. Komt wel goed!

Dat is zó zuur BloemBloem. Hebben jullie nog niks gehoord van de laatste kijkers?

Ja ik vind het echt heel naar voor mijn buren, want het was ook wel
fijn dat er nu 1 van 6 verkocht was, geeft wellicht ook weer wat aanloop als mensen zien dat er in het complex gekocht wordt.

Nee, niets meer vernomen, maar ik denk dat mijn makelaar er van de week nog wel een belletje aan waagt, aangezien hij nu een aanknoping heeft en kan vragen of ze de VVE stukken hebben doorgenomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:59

daantjesjoy schreef:
Was bij de hyp.adv. geweest en toen was ik.. YES!! (uitkomst viel mee echt heel erg mee) maar toen ging ik huis bezichtigen. En de eerste is eigenlijk direct raak. (heb er ondertussen 4 gehad en heb vrijdag nog een 5e en donderdag de 2e voor dit huis. En ben denk ik wel langs een stuk of 30 gereden. Maar die foto's zijn ook erg misleidend) Maar toen zag ik wat de WOZ van die woning is en begon mij toch het rateltje te draaien. Ja stel dat de taxatie (die meestal stuk hoger is dan de WOZ) erg tegen valt. Dan zit ik met een behoorlijke eigen geld inbreng. AHHHHH.... En er is hierover ook weinig op internet te vinden.
Weten jullie trouwens wat de markt een beetje doet, zo net onder Assen? Ik heb wel wat sites bekeken en zie wel dat markt ongeveer 13% is gedaald t.o.v. 2008. Maar heb niet het gevoel dat het in de praktijk ook zo is. Heb net ook via Kadaster een woning rapport proberen te opvragen. Maar die geeft aan dat deze niet beschikbaar is ;-(

Mijn ervaring is dat woz waarde echt helemaal niets zegt over de verkoop of aankoopprijs. Taxatie zou jk me niet druk om maken.

Als ik naar je vragen kijk, denk ik dat je misschien meer baat hebt bij een aankoopmakelaar. Die kent de markt en kan je het beste adviseren.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:17

Daar heb ik wel naar gekeken. Maar die bedragen dat je daarvoor moet neerleggen ga ik niet betalen. Daarbij heb al een fijne hypotheek adviseur die al het nodig doet en controleert. En met een beetje rondvragen kom je ook al een heel eind. Mijn 2e post was gewoon even aan te geven hoe ik toen voelde niet om nog meer te 'zeuren' of taxatie rapport/eigen geld :o Ik ben gewoon iemand die 200% voorbereid op iets afgaat. Dat viel de hyp.adv. en de makelaren ook op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:25

Snap ik, ik vind het erg herkenbaar. Vooral dat alles willen weten, alles uitpluizen en analyseren 8-)
Maar het is niet voor niets een beroep, dus ik ben erg blij dat ik dat soort vragen kon afvuren op mn aankoopmakelaar en ook alle vertrouwen kon hebben in juiste/betrouwbare begeleiding. Zo konden mijn beren op de weg wel snel weggenomen worden.
Maar het is inderdaad een smak geld ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:39

Daantje, ik vind niet dat je zeurt hoor, alleen dat je je erg veel zorgen maakt om iets heel zeldzaams.

ik ben zelf ook van de grondige voorbereiding, heb het meeste ook zelf gedaan qua communicatie rondom het kopen, taxateur regelen, bouwkundige inschakelen, verkoopmakelaar achter zijn broek zitten , onderhandelen etc etc,
Maar er zijn gewoon dingen die je los kunt laten. Zoals die taxatie.
Die word doorgaans gewoon qua bedrag rechtgetrokken met wat er voor betaald gaat worden .
Je maakt je zorgen om iets wat wel zo ontzettend uitzonderlijk is waardoor het online zelfs onvindbaar is terwijl als er iemand iets negatiefs in welke zin dan ook meemaakt dit over het algemeen breed uit meet op het inet

Tuurlijk kun je een clausule op laten nemen in het voorlopig koopcontract als je die geruststelling echt heel erg graag wilt.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:20

Jotoma schreef:
@maris: gefeliciteerd!

@daantsje: het aankopen viel mij ook vies tegen. De stress om als eerste bij een gewilde woning te komen, de onderhandelingen (waarbij er nog weer iemand tussen kan komen), het gezeik om niets om de boel bij de geldverstrekker voor elkaar te krijgen... Pff toen de financiering rond was begon het pas leuk te worden!

Wij hebben nu 1,5 week de sleutel. De uitbouw wordt al hard aan gewerkt, kleuren uitgezocht voor de schilder voor t hele huis, al inpakken, spullen op MP gooien, nieuwe spullen kijken en kopen. Heeeerlijk!!

@marinke: toppie! Veel plezier vanmiddag! :D

Precies DIT! Ik heb echt zo'n stress van al dat geregel allemaal. Pfff! Heb trouwens nog niks binnen van mijn hypotheek adviseur dus hoop dat het nog komt. Daarbij ben ik ook iemand die zoals hierboven alles wilt weten en uitpluizen dus ben ook bijna 24/7 bezig met het huis :') .

Fee, nou dan zoek je toch best uitgebreid. Ik zal voor je duimen donderdag!!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:28

Zo, wij zijn gaan kijken vandaag.
Was erg oud allemaal. Keuken moet opnieuw, badkamer en wc waren oud, dak niet geisoleerd.
Wel een leuk huis, met veel ruimte en nogelijkheden. Ik zou zo een bod uitbrengen, maar vriend is wat kritischer. Misschien maar goed haha.
Vrijdag gaan we nog naar een huis kijken hier in het dorp. Beetje vergelijken, wat beter bij ons past.
We moeten wel niet te lang wachten met beslissen, want het huis waar we nu zijn geweest is veel intresse in.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:20

Alvast een vraagje voor volgend jaar. Wij zijn per 19 feb 2016 eigenaar van de woning en hebben bij de notaris de WOZ voor dit jaar betaald.
Hoe gaat dit volgend jaar in zijn werk? Ik meen dat je in oktober dit jaar hoort wat de WOZ waarde is en dan in februari de nota krijgt voor de belasting? Betaal je dat maandelijks of in een keer?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:54

Je kan kiezen. In termijnen of in één keer.

Zelf doe ik het altijd in 10 termijnen. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:57

Dank je Nanne, dan denk ik er even over na of we nu al maandelijks opzij zetten zodat we in 1x betalen, of dat volgend jaar gewoon in 10 keer gaan doen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:59

Er komen overigens geen extra kosten bij als je het in termijnen doet. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:09

Ok, thanks!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:35

Kennissen van ons hun huis is verkocht.... verdorie 2 weken in de
verkoop gestaan. Ik gun het ze van harte hoor, maar zo gruwelijk
jaloers, kan wel janken :oo :') :+ Wij willen ook zo graag verder......

Vanavond maar eens een goed gesprek aan met mijn man, dan de VP maar omlaag!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:21

Snap dat je jaloers bent, Bloem. Logisch toch! Hoop voor je dat het snel verkocht is.

Nou wij zijn vandaag eindelijk bij een huis wezen kijken. Helaas is het niks. Moest echt nog veel te veel aan gebeuren. Die mensen hebben alles zelf gedaan, maar alles moet dus ook weer opnieuw gebeuren. Houtje touwtje werk.
Maar we hebben nu eindelijk eens kunnen voelen hoe het is om iets te bekijken, en ook kunnen voelen dat het hem bij de eerste stappen binnen al niet ging worden. :+

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:16

BloemBloem schreef:
Kennissen van ons hun huis is verkocht.... verdorie 2 weken in de
verkoop gestaan. Ik gun het ze van harte hoor, maar zo gruwelijk
jaloers, kan wel janken :oo :') :+ Wij willen ook zo graag verder......

Vanavond maar eens een goed gesprek aan met mijn man, dan de VP maar omlaag!

Ergens snap en herken ik je gevoel wel hoor,
bekijk het anders ook maar van deze kant:
als het zo snel is verkocht, is het misschien ook wel te goedkoop verkocht. Of je daar als verkoper nu zo vrolijk van wordt?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:23

Wij hebben binnen twee dagen een huis gekocht en waren dus heel snel uit onderhandelt. Die stond super scherp op de markt, hebben we niet megaveel vanaf gekregen, maar hij was de vp ook waard.
Dus dat hij snel weg is, wil niet zeggen dat hij voor te weinig is weg gegaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:40

En dan nog, het is maar net welk doel een verkoper heeft he?
Wil je snel verkopen of neem je meer tijd met als doel om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen (met het risico dat je alsnog moet zakken omdat je het huis voor die vraagprijs uiteindelijk niet kwijt raakt)?
Wij hebben ons huis destijds voor een redelijk scherpe prijs in de markt gezet, waarbij we niet veel gezakt zijn tijdens de onderhandelingen. En praktisch geen restschuld.
We wisten wat het waard was en wilden het snel kwijt omdat we onze huidige woning wilden kopen. Dan is het heel simpel hoor...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:43

Wij hebben dat twee keer ook gedaan. En beide keren erg snel verkocht. De eerste keer sneller dan we wilden en de tweede keer stonden er zeker 10 huizen in dezelfde straat te koop (sommigen al 2 jaar) en we waren de eerste die verkochten. Als je snel kunt opleveren en een scherpe prijs geeft dan wil het nog wel eens rap gaan. Tweede huis is 3 weken later opgeleverd en zaten wij zonder huis langer. Maar ja zij wilde het onder die conditie kopen, succes we vinden wel een oplossing zelf.