[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:47

haike schreef:
Leuk Sannert! Qua locatie dan wel lastig, want elke dag 45 minuten reizen (neem aan 20 minuten heen extra en terug naar werk ed) is best wel veel. Gewoon gaan kijken en eerst eens aanvoelen hoe het huis is?

Qua bezichtigingen, kan dat vaak alleen op doordeweekse dagen, of ook wel weekenden? Wij werken beide fulltime en willen nu toch gaan kijken, dus even goed gaan plannen als zaterdag normaal niet kan.

Nou, vriend is hovenier. En zijn baas woont ook daar. Dus voor hem korterbij. Ik werk in de thuiszorg, dus ligt eraan waar ik heen moet. Enige is dat dochter net naar school aan het gaan is waar we nu wonen. En met ophalen als ik langer moet werken is dat wel handiger, schoonmoeder en schoonzus wonen nu 1 straat van ons vandaan allebei. Dus die kunnen dan bijspringen. Als ze naar een andere school zou gaan zou dat moeilijker zijn. Ook de andere 4 kleinkinderen gaan als ze 4 zijn naar dezelfde school als mijn dochter nu zit.

Bezichtigingen ligt aan de makelaar gok ik ? Denk dat weekenden vaak wel kunnen toch ?

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:50

45 minuten reizen lang?
Valt wel mee toch? Zowel mijn vriend als ik moeten 1 uur enkele reis naar ons werk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:13

Oeh morgen een kijker.. :):) .. Morgen? Ja morgen... Oud-collega die dichterbij de kids wil wonen.

En helaas zijn er makelaars die in t weekend en s avonds absoluut niet bezichtigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:41

Liezel1 schreef:
45 minuten reizen lang?
Valt wel mee toch? Zowel mijn vriend als ik moeten 1 uur enkele reis naar ons werk.

Is ook niet lang, maar als je niet gewend bent, toch wel een 'achteruitgang'. Moet je toch je planning op aanpassen.

Succes sammie!!

Wij vandaag rondje langs huizen gedaan, foto's kunnen toch ander beeld geven! Hadden er 7 bekeken van buitenkant en buurt en 4 al afgevallen nu en 1 twijfel. Ook huis wat positief opviel dus maandag bellen voor bezichtiging

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:38

Succes sammie !
Leuk haike ! Foto's kunnen inderdaad erg vertekenen. Zo denk je geweldig en als je het in het echt ziet vakt het heel erg tegen.
Ik heb vanmorgen de baas van vriend geappt en die gaat de makelaar bellen voor een afspraak !
Hij gaat met ons mee kijken, bouw technisch kan hij ons goed advies geven.
Het gaat mij alleen erom of ik het ga trekken om iedere dag langer te rijden om dochter na school te brengen, en zoon moet ook naar de opvang als ik moet werken. En ik zou misschien in de toekomst als gastouder willen gaan werken. Dan is het niet mogelijk om dochter zo 'ver' op school te hebben. Op loopafstand zou dan fijner zijn. Maar dat is een idee van nu. Misschien gaat dat wel helemaal niet door.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:47

is er geen school in de buurt?
Vooral als je kind wat ouder wordt is willen ze afspreken en dan wordt het wel lastig.
Vriendjes wonen dan ver weg. Je kunt ook overwegen om naschoolse opvang in de buurt te hebben of een gastouder voor die paar uurtjes na schooltijd.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:12

bridgetF schreef:
is er geen school in de buurt?
Vooral als je kind wat ouder wordt is willen ze afspreken en dan wordt het wel lastig.
Vriendjes wonen dan ver weg. Je kunt ook overwegen om naschoolse opvang in de buurt te hebben of een gastouder voor die paar uurtjes na schooltijd.

Er zijn vast scholen in de buurt, maar ze went heel moeilijk. In drukte is ze erg verlegen.
Ja, met afspreken had ik ook al aan gedacht. Maar eerst maar eens gaan kijken. Als het bevalt kunnen we dan nog eens goed gaan nadenken wat we gaan doen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:39

Haike gefeliciteerd, ik zou dat ook zo graag willen zeggen :D

Wij hebben afgelopen weekend 2 kijkers gehad, beide positief, 1 kwam er zelfs helemaal uit Emmen :oo Beide hebben ook de VVE stukken opgevraagd, dat is nog niet eerder voor gekomen. Had zo gehoopt dat ze de makelaar nog een keer hadden gebeld voor een 2e bezichtiging, maar nog niets vernomen. Willen zo graag verkopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:50

Spannend BloemBloem!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:51

Charaz schreef:
Spannend BloemBloem!

Ja en ik ben zwáár controlfreak, dus het begint nu echt
op mijn zenuwen te werken := :o

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:56

Spannend bloembloem !
Wij gaan morgen kijken ! Baas had de makelaar gebeld. Om 15.15.
Waren wel al een man of 10 geweest en ook al voor de tweede keer.
Maar dat vind ik ook niet gek voor de prijs en wat je ervoor krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:35

BloemBloem schreef:
Haike gefeliciteerd, ik zou dat ook zo graag willen zeggen :D

Wij hebben afgelopen weekend 2 kijkers gehad, beide positief, 1 kwam er zelfs helemaal uit Emmen :oo Beide hebben ook de VVE stukken opgevraagd, dat is nog niet eerder voor gekomen. Had zo gehoopt dat ze de makelaar nog een keer hadden gebeld voor een 2e bezichtiging, maar nog niets vernomen. Willen zo graag verkopen.

Spannend! Maar ze kunnen nog bellen toch, wij kregen van onze makelaar te horen mensen niet geïnteresseerd leken omdat woonkamer veel te klein vonden. Ruim week later opeens telefoon, ze kwamen toch terug met aankoop makelaar. Dat was vorige week maandag en donderdag kregen we een openingsbod, wat onderhandeld en vrijdag waren we eruit. Kan dus opeens snel gaan!

Sannert ook spannend! Qua afstand met dochter dan wel lastig idd, want afspreken wel moeilijker dan.

Sammie, hoe was de bezichtiging?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:39

Ja apart :') Oud collega, al een ouder iemand. En geen pijl op te trekken, hij was wel eerlijk dat ie meerdere opties had (waaronder huren van dochter) dus dat we er ook weer niet te veel hoop op moesten vestigen. :D Hij liet sowieso nog wat weten, maar ging volgende week bij nog wat huisjes kijken. Nou ja in het ergste geval heeft t huis weer een flinke schoonmaakbeurt gehad :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:38

Ik zat vanavond bij een stel aan tafel wat hier in Groningen een woning heeft gekocht. Zij vertelden dat het nog best een uitdaging was, een leuke woning voor het juiste bedrag vinden. Ook hier worden de woningen al voor boven de vraagprijs verkocht :oo Dat is dan wel in de gewilde wijken en zeker niet overal, maar het geeft wel aan dat het niet alleen in A'dam weer erg aantrekt.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:03

Dat gaat hier in Zoetermeer dus ook al.
Gaan dan donderdag bij een huis kijken in een erg gewilde wijk. Maar we gaan er dus maar meteen van uit dat we weer worden afgebeld en verkocht word voor boven de vraagrpijs. Zal mij echt niks verbazen.
Maar we wachten geduldig af. :))

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 05:42

Hai, hier ook op huizenjacht. Heb ook interesse in een huis en deze week 2e bezichtiging. Ben al bij de hypotheek adviseur geweest en weet dus dat dit huis dik onder mijn max ligt. Echter heb ik wel 1 max en dat is inbreng eigen geld. Dit ivm dat ik na relatie breuk bijna alles opnieuw moet kopen en daarvoor dus mijn spaargeld voor wil gebruiken.
Die max inbreng eigengeld (ivm max 102% hypotheek van de marktwaarde) is net iets meer wat ik zou moeten inbrengen van de vraagprijs.
Stel bod x wordt geaccepteerd. Echter taxatie is 5000 onder geaccepteerde bod. Dit betekend dat ik meer eigengeld moet inbrengen dan wat ik maximaal wil.
Hoe zouden jullie dit afdekken? Ik vind het nogal een risico waar er weinig over te vinden is.

Opties:
1 - taxatie rapport voordat ik een bod uitbreng. Met risico dat ik een taxatie voor niets heb laten doen als bod niet wordt geaccepteerd. Voordeel, toon werkelijk interesse en ik doe niet overbieden. Rapport is toch nodig voor je hypotheek aanvraag.
2 - opnemen als ontbindende voorwaarde. Maar hoe doe je dat verwoorden? Nadeel verkoper zou niet blij zijn met zo'n voorwaarde. Voordeel voor mij geen extra kosten als het tegen zit
3 - taxatie laten doen na accepteren bod maar voor de ondertekening voorlopig koopcontract.

De WOZ is trouwens zeker 20% lager dan de vraagprijs er is geen vergelijkbaars in de directe omgeving waarmee ik kan vergelijken. Vandaar mijn twijfel of de taxatie wel hoog genoeg zou zijn. Ik weet wat ze ervoor betaald hebben dus denk te weten wat ze ervoor willen hebben. Wat wel weer opmerkelijk is. Is dat de WOZ van de hoekwoningen (het is een 3 onder 1 kap waarvan ik dan de tussen woning zal kopen) 30k boven de vraagprijs is van die van mij. Terwijl qua oppervlak het iets meer is. Voor de rest vrij indentiek.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 06:47

Hoekwoningen zijn altijd iets duurder. Zit daar nu ook meer tuin bij oid? Garage/oprit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:46

Taxatiewaarde is zelden 5000 onder de verkoopprijs.. ;) meestal is dat precies hetzelfde :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:11

Ik heb ook nog niet meegemaakt dat de taxatie lager uitvalt dan de aankoopprijs :n
Dat de hoekwoningen hoger zitten qua woz , dat komt idd door het simpele feit dat het een hoekwoning is.
Maar als het verschil zo groot is dan denk ik eerder dat de woning waar je naar aan het kijken bent vrij laag zit.

Wat betreft taxaties, vaak word er , als de aankoopprijs enigszins realistisch is , wel rekening gehouden met die prijs.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 01-03-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:24

Klopt... de taxateur vroeg er hier ook nadrukkelijk naar en kwam precies met die prijs :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:24

Onze taxatie ging via onze financieel adviseur en die gaf aan wat de woning minimaal aan waarde moest hebben ook na bijv aanbouwen.
Heb het idee dat dat altijd een beetje natte vingerwerk is, wel inderbouwd, maar taxatie gaat nogal flexibel.

Vaak heb je bij een hoekwoning wel meer grond. In de huizen waar wij hebben gekeken in elk geval wel. Ook de huidige huurwoning. Al die woningen hebben aan de voor- en zijkant van het huis nog zo'n 4 meter extra. Dat maakt je achtertuin dus ook gelijk stukken breder.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:41

Waarom zou je een huis kopen wat onder de €5000,- getaxateerd wordt? Daarbij worden de meeste taxateurs beïnvloed door de hypotheekadviseurs zodat ze precies op het aankoopbedrag (of soms zelfs iets erboven) uitkomen :) . [edit] Idd precies wat Jotoma hierboven beschrijft :) .

Gisterochtend het voorlopig koopcontract getekend! Hypotheek offerte wordt als het goed is vandaag ook geregeld door onze adviseur. Het komt allemaal erg dichtbij nu! :D

Fee, in welke wijk in Zoetermeer zoek jij? Is een uitwijk naar Pijnacker of Berkel en Rodenrijs niks voor je?

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:48

Klopt bij de hoekwoningen zit wel meer tuin, denk zo'n 30m2. En de oppervlakte van de woningen zijn ook 10/15m2 meer. Wel hebben ze alle 3 een garage.

Inderdaad mijn fin.adv. zei ook als je laat taxeren laat het dan via ons doen. Dan regelen wij de rest wel ;-)

Dus denk dat ik een bod ga uitbrengen en voor de ondertekening van voorlopig koop contract taxatie doen. Weet ik in ieder geval dat de verkoper met mij wil onderhandelen en loop ik toch geen risico dat eigen geld te hoog is. Maar kan ik wel van uitgaan dat taxatie overeenkomt met geaccepteerd bod, bij niet en kan ik nog optijd eruit stappen. Kost mij dan wel wat geld. Maar altijd beter met een hoge inbreng eigen geld voor hypotheek.
Thanks!
Paar jaar geleden was het toch een stuk leuker om een huis te kopen. Vind het nu maar een stress gedoe. 15 en 18jaar geleden was ik toch lekker relaxed ermee bezig.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:55

Maris, eigenlijk kijken wij in alle wijken in Zoetermeer, is maar net wat er te koop staat/komt te staan. Zou het wel heel fijn vinden om in Rokkeveen te komen wonen, maar heb die hoop al opgegeven, is toch wat duurder. Maar gaan donderdag dus wel kijken bij een huisje in Rokkeveen.
Pijnacker, Berkel, Bleiswijk, Benthuizen kijken we inderdaad ook naar. Maar dan moet het huis wel echt geweldig zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:24

Wij zitten vanmiddag bij de notaris om de leverings- en hypotheekakte te tekenen. :list:Toch wel een beetje spanning, gewoon omdat het dan echt van ons is. Ons eerste huisje. :D <3

Die taxaties zijn inderdaad heel beïnvloedbaar, ze kijken gewoon naar wat er nodig is voor de hypotheek en maken er een mooi verhaaltje van.

Huizenmarkt trekt dan nu ook wel echt al snel aan. :oo Hier volgens mij nog best rustig, al moet ik zeggen dat ik mij de laatste paar weken niet meer zo bezig heb gehouden met het actuele aanbod. Maar het is wel duidelijk dat we weer richting een verkopersmarkt gaan, wel een goed teken alleen voor de kopers een stuk lastiger. :\

Fee ik duim zo voor jullie dat het door gaat donderdag!