Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:32

Een peer groeit over het algemeen meer de hoogte in dan de breedte, ik weet niet of dat is wat je wil? Anders een Perzische slaapboom?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:42

Bedankt voor de suggesties, ik ga er even naar kijken. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:16

Hoe een peer groei is hoe je snoei. Een gewone conference perenras is makkelijk om aan te komen als handpeer. Wel aan te raden om compost toe te voegen met zandgrond.

Voor stoofpeer is de Gieser Wilderman een mogelijkheid ook compost toevoegen met aanplanten.

Wil je dat een fruitboom meer wijder gaat groeien dan is het uitbuigen van takken een mogelijkheid. Nu is daar het goede moment voor. Touwtje met een haring in de grond.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:42

Platanen geven een soort meeldauw-achtig poeder af. Wij hebben lei-platanen en mijn man, die nergens voor allergisch is heeft altijd jeuk en niesbuien met het snoeien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:03

Bellatrix schreef:
Ik ben op zoek naar een boom die in de hoogte niet groter wordt dan een meter of 3. Een boom die bloemen geeft. En dan het liefst dat de takken beginnen op 1.50 hoog, iig niet vlakbij de grond. Je moet er eigenlijk onderdoor kunnen lopen. Het mag best breed worden, hij moet schaduw geven.

Wat raden jullie aan?

Een sierkers is heel mooi en geeft fantastische bloesem in het voorjaar

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:04

Mars schreef:
Weten jullie iets over dakplataan en hooikoorts? Ik las dat ze een soort van brandhaartjes hebben op de bladeren klopt dat?
Ik ben nogal hooikoortsgevoelig maar een dakplataan in de tuin lijkt me wel prachtig. Wellicht zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Ik ben juist alle platanen hier aan het wegkappen. Het knotten vind ik een vervelende klus, en je raakt supersnel allergisch ervoor. Die bast schijnt een of ander stofje af te scheiden.

Nu hebben wij best last van die lome zwarte muggen, en prompt zag ik gisteravond laat 100.000 van die exemplaren op een omgehakte plataan zitten. Wie weet trekken die bomen ze dus ook aan ?

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:11

Mag ik binnen vallen en mee praten?

Sinds kort verhuist en veel plek om te beginnen met tuin en moestuin. Wil heeel graag een pluktuin ook. Vandaag de dahlia’s in een pot gedaan om voor te trekken. Ben heel benieuwd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 21:43

Wij hebben een hele grote apenboom in de tuin en sinds een paar maanden wordt deze bruin.
Iemand een idee waar dit door kan komen? Ik wil hem graag behouden.

Wij hebben een grote, oude vijver in de tuin en die willen we eind van het jaar dempen, gras er voor in de plaats en het grindpad van een meter of 60 vervangen door gemetselde staptegels (Griekse stijl), zodat we minder onderhoud hoeven te doen en we hier in de toekomst kunnen blijven wonen.
We hebben een tuinman die 6/7 x per jaar een hele dag komt, mijn man helpt dan met opruimen enz. maar het blijft (te) veel werk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:02

Electra63 schreef:
Wij hebben een hele grote apenboom in de tuin en sinds een paar maanden wordt deze bruin.
Iemand een idee waar dit door kan komen? Ik wil hem graag behouden.

Wij hebben een grote, oude vijver in de tuin en die willen we eind van het jaar dempen, gras er voor in de plaats en het grindpad van een meter of 60 vervangen door gemetselde staptegels (Griekse stijl), zodat we minder onderhoud hoeven te doen en we hier in de toekomst kunnen blijven wonen.
We hebben een tuinman die 6/7 x per jaar een hele dag komt, mijn man helpt dan met opruimen enz. maar het blijft (te) veel werk.

Een apenboom? :+

Wij hebben destijds hetzelfde gedaan. Oprit vervangen door stapstenen en dat scheelde veel werk. Kon je gewoon overheen maaien.

Nu hebben we een asfalt oprit. Nog makkelijker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 23:16

Vreterij aan de wortels, misschien een schimmel, eventueel kijken of er ergens een gaatje zit onderaan de stam.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 00:02

Bellatrix schreef:
Ik wil geen dakplataan. :o Ik wil een normale boom, met veel takken die alle kanten op gaan. :+

Ik zou ook kiezen voor een krentenboompje. En wil je er een die net zo breed wordt als dat ie hoog is, dan zou ik een kornoelje kiezen.
Onze kornoelje is een paar jaar geleden omgevallen met storm. Vond het zo'n mooie boom ;( dus ik ga nu voor een nieuwe kijken.

Afbeelding

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:28

Ik kom hier ook binnenvallen! :wave: Nieuwbouwhuis, vorig jaar opgeleverd, maar vorig jaar nog niets met de tuin kunnen doen. Ik ben een compleet newbie wat betreft tuinieren, maar ik vind het wel ontzettend leuk! Heb afgelopen najaar allemaal bloembollen geplant in een stuk van de tuin en die beginnen zich al te laten zien.

Nou heb ik wel een idee wat ik wil met de tuin, maar omdat ik totaal geen ervaring heb met tuinieren en waar ik uberhaupt moet beginnen... dacht ik, laat ik Bokt om advies vragen. Om jullie een beetje een beeldvorming te geven:

Afbeelding

Tekening van de tuin, want we hebben inmiddels een pad lopen door de tuin.
Afbeelding

Nou ben ik tot zo ver gekomen met mijn 'idee':
Afbeelding

Rode streep rechts zou ik graag een klimrek willen voor rozen of misschien een andere klimplant. Wat is het beste klimrek hiervoor, metaal of hout? (schutting is van hout)

Linksbovenin, ronde groene vlak wil ik misschien een kleine boom, maar omdat de schuur er naast zit, is dat misschien geen goed idee qua wortels? Groene sterretjes wil ik wat struiken planten, geen idee welke struiken nog (moeten wel hondvriendelijk zijn). Linksonder, paarse kruis is waar ik vorig jaar allemaal bloembollen heb geplant. Rechtsonder wil ik nog wat bloemen gaan planten denk ik? Of wat siergras?

Verder wil ik langs de schutting aan de linkerkant meer struiken/bloemen gaan planten denk ik? En misschien nog een klimplant aan de schuur?

Iemand verder nog ideeen? En wanneer te planten? Want het is nu al redelijk mooi weer, maar wil ook niet te vroeg juichen...

Ohja, en de tuin is op het zuiden gelegen, belangrijk detail. Dus de linkerkant krijgt pas een beetje zo vanaf 10-12 uur (door de schutting, en tijd van het jaar). Rechterkant krijgt zon vanaf zonsopgang tot +/- 15 uur.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:49

Lekker zo’n tuin waar nog weinig vast ligt. Persoonlijk zou ik betongaas gebruiken als klimrek, zo’n stik van 180 bij 180. Makkelijk tegen je schutting aan te brengen en heeft van zichzelf weinig ‘smoel’ dus alle aandacht naar de planten.
Maart/april is een prima tijd om te beplanten. Als je veel planten koopt, is het echt een idee om online te bestellen. Ik heb goede ervaring met https://www.kwekerijvlastuin.nl/?srslti ... i9fIf-B2FA
Bepaal voor je zelf welke kleuren je wil gebruiken, welke bloeitijd en hoogte en ga dan lekker puzzelen en gooi het mandje vol. En daarna begint het planten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:10

Hoe is de ligging van je tuin en op wat voor grond zit je? Handig om rekening te houden met zon en schaduw en grondsoort

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:20

pantarhei schreef:
Hoe is de ligging van je tuin en op wat voor grond zit je? Handig om rekening te houden met zon en schaduw en grondsoort

Tuin is op het zuiden gelegen. Heel warm in de zomer, heel de tuin krijgt (deels)zon, behalve in het hoekje links achter bij de schuur. Grondsoort is leemachtig (tenminste als ik de testen van online moet geloven).

We hebben hier Neutkens plantencentrum 5 minuten van ons vandaan, van tuinplantenwinkel.nl. Dacht misschien morgen even langsgaan en wat advies opdoen, en dan al wat meenemen en de rest online bestellen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:42

Heb je buren links? Dan moet je even goed nadenken en overleggen of je die boom daar wel wil. Binnen veel gemeentes moeten bomen een minimale afstand van de erfgrens. Je kan natuurlijk met je buren overleggen en wie weet gedogen ze het, maar als je nieuwe buren krijgt heb je kans dat de boom weg moet als die gaan klagen. Daarnaast is het nadenken wat voor boom je dan zou willen. Want de ene boom heeft veel meer ruimte nodig dan de ander.
Het is juist nu een perfecte tijd om planten in de tuin te zetten. Niet te warm, weinig vorst dagen meer.

Als je een tuin op het zuiden hebt, zou ik ook nadenken aan een zitplek in de schaduw. Aangezien je veel zon in de tuin hebt zal je die zelf moeten maken. Wil je dan natuurlijke schaduw (dus in de schaduw van een boom/bomen zitten) of wil je misschien een overkapping of pergola. Een pergola kun je ook weer laten begroeien met planten.

zijn er verder nog andere dingen om rekening mee te houden. Denk aan huisdieren of kinderen (in de toekomst). Dit is ook verstandig om mee te nemen in je tuinplannen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:03

Het is nu de perfecte tijd om een tuin aan te leggen, het vroege voorjaar.
Neutkens is inderdaad een goede, zeker als je een boompje wil.
Verder is Muijderman een goede kweker (vlakbij de Volmolen, weg van Veldhoven naar Waalre).. Die kweken ook echt veel zelf en niet allemaal in kassen opgekweekt. Dus wat je nu koopt moet vaak nog weer uitlopen, ooit lijken het lege potjes. :)) Maar vaak ook goedkoper weer, en ze kunnen daar bijzondere varianten hebben. En omdat het niet gekweekt is in de kas om de koper te verleiden (wat je bij Coppelmans wel hebt en bij Neutkens ook bij een deel van de collectie) kan het tegen vorst en kou.
De tuinaanplanting van ons komt van Neutkens en Muijderman.
Neutkens heeft ook veel fruitbomen, dat is ook een goede optie als boom. Zou dan wel een appel of peer pakken, daar komt niet zoveel rotzooi van als bijvoorbeeld een pruim of kers. Bij een fruitboom moet je er eigenlijk wel 2 hebben voor kruisbestuiving, dan krijg je de meeste vruchten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:47

Wat wil je doen in je tuin? Welke functies moet hij vervullen? Wat vind je belangrijk?

Zelf houd ik van diepte in een ontwerp. Alleen maar planten in een rechte lijn langs de randen gaan dat niet doen. Verder zou ik persoonlijk eetbare planten willen en de biodiversiteit bevorderen. Om die reden zou ik ook een lange bloeiboog willen. Dus dat er bijna altijd wel iets bloeit in de tuin. Maar je kunt er ook voor kiezen om de tuin een bepaalde maand optimaal vol kleurenpracht te laten zijn. Ik zou zelf meerdere plekjes om in verschillende omstandigheden te kunnen zitten (zon en schaduw, wel of niet naast het terras van de buren etc. )

Dus wat zoek jij?

(Ik maak professionele tuinontwerpen)

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:56

annepaardoes schreef:
Heb je buren links? Dan moet je even goed nadenken en overleggen of je die boom daar wel wil. Binnen veel gemeentes moeten bomen een minimale afstand van de erfgrens. Je kan natuurlijk met je buren overleggen en wie weet gedogen ze het, maar als je nieuwe buren krijgt heb je kans dat de boom weg moet als die gaan klagen. Daarnaast is het nadenken wat voor boom je dan zou willen. Want de ene boom heeft veel meer ruimte nodig dan de ander.
Het is juist nu een perfecte tijd om planten in de tuin te zetten. Niet te warm, weinig vorst dagen meer.

Als je een tuin op het zuiden hebt, zou ik ook nadenken aan een zitplek in de schaduw. Aangezien je veel zon in de tuin hebt zal je die zelf moeten maken. Wil je dan natuurlijke schaduw (dus in de schaduw van een boom/bomen zitten) of wil je misschien een overkapping of pergola. Een pergola kun je ook weer laten begroeien met planten.

zijn er verder nog andere dingen om rekening mee te houden. Denk aan huisdieren of kinderen (in de toekomst). Dit is ook verstandig om mee te nemen in je tuinplannen.

We hebben buren links en rechts, vandaar dat we een hele kleine boom willen (bestaan die uberhaupt, of wordt dat meer een grote heester?). Zitplek in de schaduw gaan wij deze zomer nog wel met een parasol doen. Misschien in de toekomst een pergola, maar voorlopig houden gaan we met een parasol dus aan de slag.

Verder moeten alle planten en bloemen hondvriendelijk zijn gezien er over een maand een opvanghondje uit het asiel komt.

Neonlight schreef:
Het is nu de perfecte tijd om een tuin aan te leggen, het vroege voorjaar.
Neutkens is inderdaad een goede, zeker als je een boompje wil.
Verder is Muijderman een goede kweker (vlakbij de Volmolen, weg van Veldhoven naar Waalre).. Die kweken ook echt veel zelf en niet allemaal in kassen opgekweekt. Dus wat je nu koopt moet vaak nog weer uitlopen, ooit lijken het lege potjes. :)) Maar vaak ook goedkoper weer, en ze kunnen daar bijzondere varianten hebben. En omdat het niet gekweekt is in de kas om de koper te verleiden (wat je bij Coppelmans wel hebt en bij Neutkens ook bij een deel van de collectie) kan het tegen vorst en kou.
De tuinaanplanting van ons komt van Neutkens en Muijderman.
Neutkens heeft ook veel fruitbomen, dat is ook een goede optie als boom. Zou dan wel een appel of peer pakken, daar komt niet zoveel rotzooi van als bijvoorbeeld een pruim of kers. Bij een fruitboom moet je er eigenlijk wel 2 hebben voor kruisbestuiving, dan krijg je de meeste vruchten.

Oh goeie tip van Muijderman! Is 15 minuutjes rijden, dus goed te doen.

Malenka schreef:
Wat wil je doen in je tuin? Welke functies moet hij vervullen? Wat vind je belangrijk?

Zelf houd ik van diepte in een ontwerp. Alleen maar planten in een rechte lijn langs de randen gaan dat niet doen. Verder zou ik persoonlijk eetbare planten willen en de biodiversiteit bevorderen. Om die reden zou ik ook een lange bloeiboog willen. Dus dat er bijna altijd wel iets bloeit in de tuin. Maar je kunt er ook voor kiezen om de tuin een bepaalde maand optimaal vol kleurenpracht te laten zijn. Ik zou zelf meerdere plekjes om in verschillende omstandigheden te kunnen zitten (zon en schaduw, wel of niet naast het terras van de buren etc. )

Dus wat zoek jij?

(Ik maak professionele tuinontwerpen)

Ik wil een hele natuurlijke tuin. We hebben ontzettend veel vogels nu al in de tuin, terwijl het kaal is (we zitten in een bosrijke gebied). En ik wil veel vogels, bijen en vlinders aantrekken. Veel textuur, bloemen, speels. Vandaar dat ons pad dan ook niet recht is, maar een boog in zit, dan kunnen we rechts bij de boog wat meer aanplanten bijvoorbeeld.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:23

ZwarteHeks schreef:
Ik wil een hele natuurlijke tuin. We hebben ontzettend veel vogels nu al in de tuin, terwijl het kaal is (we zitten in een bosrijke gebied). En ik wil veel vogels, bijen en vlinders aantrekken. Veel textuur, bloemen, speels. Vandaar dat ons pad dan ook niet recht is, maar een boog in zit, dan kunnen we rechts bij de boog wat meer aanplanten bijvoorbeeld.

Als je vogels en bijen wilt aantrekken, kijk dan vooral ook eens in het topic over inheems tuinieren - want met voedselrijke oorspronkelijke beplanting help je ze ècht het meest:

[LZP] Inheems tuinieren!

Ik heb zelf sinds begin vorig jaar een vogel- (en insect) vriendelijk balkon, en ik vind het erg leuk om daar al zoveel over geleerd te hebben. Van bloeiende planten en struiken tot kleine boompjes, er is zoveel keus in kleur, bloeiwijze, vruchten, hoogte.. <3
En natuurlijk het mooist als er elk moment van ieder seizoen iets voor ze te halen valt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 19:36

Ik zou je schuttingen begroeien met Toscaanse jasmijn, passiebloem en clematis. Allemaal worden ze blij van zon.
Verder vind ik salie, escallonia, rudbeckia, kogeldistel, laagblijvende struikrozen afgewisseld met bijvoorbeeld lampepoetsersgras mooi

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:00

Als ik er morgen aan toe kom zal ik een lijstje met planten maken die bij jouw wensen passen en een eenvoudige schets. Mocht ik dat nou dinsdag nog niet gedaan hebben... Stuur me dan gerust een herinnering. Ik heb het vrij druk momenteel. Maar dit moet wel tussendoor kunnen en het is leuk als mensen zo willen vergroenen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Mocht iemand zich willen uitleven op een ontwerp voor deze tuin, leef je uit.

Vereisten zijn: schuur+overkapping,
20m2 terras
Groen, maar wel onderhoudsarm (60+ers)
Afbeelding

Rechtsonderin is doorgang van voor naar achtertuin
De openslaande tuindeuren staan precies verkeerdom ingetekend :Y) en bovenin is achterdeur ganuit bijkeuken.
Stippellijn helemaal bovenin komen de containers te staan.
1 vakje is 20cm

Vaste objecten:
Cirkel met punt er in zijn bomen.
Onderin met scherpe punt is de vijver. Stipellijntje daar links van zijn struiken die zeer waarschijnlijk blijven staan