Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:03

Iemand hier die een tip heeft voor taxateur omgeving Eindhoven? (En dan met name ook de kosten)

Die prijzen lopen zo gruwelijk uiteen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:10

Noop niks op de planning hier.. wel even prima zo.. hou het met schuin oog een beetje in de gaten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:14

Die advertenties op Bokt zijn soms zo hilarisch.

Afbeelding

Was het maar zo makkelijk _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:13

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:54

Wat is jullie ervaring met taxeren van de woning?
Hoe wordt er getaxeerd ( voor de hypotheek), zit dat rond de vraagprijs van de woning? Of daarboven als er veel of vaak is overgeboden?
En hoe belangrijk is het dat je huis nog 'netjes' is :')
De taxateur van de kopers komt pas over 1,5 week langs dus daar kunnen wij niet op wachten.
Wij vertrekken over 3,5 week dus gaan nu echt alle spullen tevoorschijn toveren en inpakken dus we zitten dan wel flink in de rommel.

Niemand is erbij gebaat dat de taxatie laag uitvalt, dus ik had het huis graag netjes gehouden maar dat lukt niet ivm de tijdsdruk hier.
Iedereen zegt dat een taxateur daar wel doorheen kijkt, toch is mijn idee dat een makelaar toch ook wel weer blij verrast is iedere keer hoe wij een huis verkoopklaar opleveren. Dat werkt toch ook wel door in de waarde lijkt mij?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:59

Bij mij hadden ze exact mijn aankoopbedrag als taxatiewaarde voor de hypotheek :+
Ik vond dat best vreemd.
Originele Vraagprijs van het huis lag ook hoger en met 260m2 huis en 9053m2 grond is de waarde volgens mij ook hoger.

Maar goed het was voor de hypotheek dus ik hecht er verder geen waarde aan. Maar ik vond het wel vreemd precies mijn aankoopbedrag.
Volgens mij is dat niet altijd zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:00

listiglistje schreef:
Bij mij hadden ze exact mijn aankoopbedrag als taxatiewaarde voor de hypotheek :+
Ik vond dat best vreemd.
Originele Vraagprijs van het huis lag ook hoger en met 260m2 huis en 9053m2 grond is de waarde volgens mij ook hoger.

Maar goed het was voor de hypotheek dus ik hecht er verder geen waarde aan. Maar ik vond het wel vreemd precies mijn aankoopbedrag.
Volgens mij is dat niet altijd zo.

Hier ook hoor. Volgens mij doen ze dat expres. Dan taxeren ze precies de aankoopprijs.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:09

Hier precies hetzelfde, zowel bij aangekocht als verkocht huis. Wij hadden wel opgeruimd, maar niet funda klaar, daar kijken ze wel doorheen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:13

Ik heb ook een stukje overboden en het tweede bod was hetzelfde als het mijne, maar het huis is alsnog zo'n 15.000 onder wat ik uiteindelijk betaald heb getaxeerd. Wel boven de vraagprijs, maar zeker niet gelijk aan waarvoor het weggegaan is dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:26

bij ons is het boven de prijs getaxeerd als het bedrag dat we geboden hebben :)
paar duizend maar, maar toch. Valt me alleszins mee.

ze taxeren op basis van referentie-objecten (dus de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de buurt), en vierkante meters. Beetje troep lijkt me voor een taxatie niet zo relevant :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:47

Hier is het zeer ruim boven de vraagprijs getaxeerd maar 9000 onder onze aankoop prijs

Bezichtiging van gisteren kreeg makelaar geen hoogte van. Morgen hele dag bezichtigingen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:03

Mijn eigen huis weet ik eigenlijk niet, het appartement dat ik gekocht heb is zelfs nog boven mijn aankoopprijs getaxeerd en ik had al 17% overboden. Maar dat was wel een papieren taxatie. Ik denk van Calcasa.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:33

Zijn hier verkopers wel eens lastig gevallen door mensen die aanbelden omdat ze het op funda hebben gezien (of bord in de tuin zagen) die probeerden onderhands wat te regelen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:40

Bij ons vorige huis wel iemand die graag wilde kijken ( alles zat vol) maar dat hebben we afgewimpeld.

Maar het staat iedereen toch vrij om een bod te doen, of ze nou hebben bezichtigd of niet?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:56

Het staat nog niet op Funda. Ben nog steeds in onderhandeling met de eerste kijkers (die wilden voor funda uit een kans hebben en die heb ik ze gegeven). Makelaar wil nu nog niet Funda op om te voorkomen dat we geïnteresseerden gaan teleurstellen (als we er toch uitkomen met die eerste mensen) en waarschuwt dus voor, zeg maar, “belletje trek”. Dat had ik 6 jaar terug niet, maar goed het is nu een andere tijd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:57

Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een suuuuuuuper leuk huis gezien, maar de vraag is of het haalbaar is voor mij. De vraagprijs icm mijn salaris uit loondienst niet. Mijn werk als zzp-er doe ik te kort om mee te laten tellen helaas. (En ik krijg het ook niet als combinatie ingevoerd, en omdat ik nog maar weinig boekjaren heb moet ik ze bellen voor advies)
Nou komt er binnenkort wel een erfenis aan, maar hoeveel ik exact erf weet ik nog niet. Wel is het zo dat dit een behoorlijk bedrag is, waardoor het huis wat ik zag misschien een optie zou kunnen zijn. Maar die afwikkeling duurt nog zeker een maand of 2.

Hoe werkt dat? Moet ik gewoon wachten en hopen dat het huis er nog is als ik duidelijkheid heb? Kan ik nu al een actie ondernemen? Ik wil best een afspraak maken met een financieel adviseur, maar dan is het een beetje sneu als ik met 5 minuten buitensta omdat ik nu nog niets concreets heb.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 00:31

eilleen333 schreef:
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een suuuuuuuper leuk huis gezien, maar de vraag is of het haalbaar is voor mij. De vraagprijs icm mijn salaris uit loondienst niet. Mijn werk als zzp-er doe ik te kort om mee te laten tellen helaas. (En ik krijg het ook niet als combinatie ingevoerd, en omdat ik nog maar weinig boekjaren heb moet ik ze bellen voor advies)
Nou komt er binnenkort wel een erfenis aan, maar hoeveel ik exact erf weet ik nog niet. Wel is het zo dat dit een behoorlijk bedrag is, waardoor het huis wat ik zag misschien een optie zou kunnen zijn. Maar die afwikkeling duurt nog zeker een maand of 2.

Hoe werkt dat? Moet ik gewoon wachten en hopen dat het huis er nog is als ik duidelijkheid heb? Kan ik nu al een actie ondernemen? Ik wil best een afspraak maken met een financieel adviseur, maar dan is het een beetje sneu als ik met 5 minuten buitensta omdat ik nu nog niets concreets heb.

Met gewoon een belletje en kort uitleggen kom je al veel te weten van een financieel adviseur. De vraag die je hier stelt, kun je daar ook stellen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 02:25

Ik zat met mijn zus door te spreken wat voor verbouwingen we wilde gaan doen.

De keuken bleef een wel/niet onderwerp. Opknappen door te wrappen of vervangen. Ik zo, “wat zegt je onderbuik”, zij “keuken eruit en nieuwe erin”. Nou, bij mij ook, dus laten we gewoon eens gaan kijken wat dat zou kosten. Maar ja. Kunnen we het eens worden over de stijl zonder ruzie?

Dus ik zo, laten we gewoon eens compleet los van elkaar ieder naar de Ikea planner gaan (want dat het een Ikea keuken zou worden waren we al snel uit), en ieder onze ideale/eerste ingeving keuken samenstellen.

Dit was het eerste resultaat (screenshot van FaceTime met de twee designs naast elkaar, 1 klein 1 groot)

Afbeelding

:') _O- _O-

Ik geloof niet dat we bang hoeven te zijn dat we daar ruzie over gaan krijgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:07

:D Shiloh dat is een geruststelling, goeie aanpak!

Eilleen333 lastig…je zou een bod kunnen doen met een wat langer voorbehoud van financiering en de reden daarvoor uitleggen in de brief? Hangt helemaal van de situatie af van de verkopers of ze dat een probleem vinden. Staat er een aanvaarding termijn bij?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:21

eilleen333 schreef:

Ik heb mijn huis van een erfenis gekocht.
Bij de bank/hypotheekverstrekker moest ik de afschriften/printcreens laten zien dat het geld op rekeningen stond met mijn naam.
Een rekening met andermans naam of "de erven van" rekening was niet geldig.
Je moet het geld dus al in je bezit hebben op je eigen rekening(en).
Lijkt mij ook logisch.

Een erfenis afwikkelen kan erg lang duren, meestal wordt er pas verdeeld als de erfbelasting is betaald.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:58

opisop_shop schreef:
Wat is jullie ervaring met taxeren van de woning?
Hoe wordt er getaxeerd ( voor de hypotheek), zit dat rond de vraagprijs van de woning? Of daarboven als er veel of vaak is overgeboden?
En hoe belangrijk is het dat je huis nog 'netjes' is :')
De taxateur van de kopers komt pas over 1,5 week langs dus daar kunnen wij niet op wachten.
Wij vertrekken over 3,5 week dus gaan nu echt alle spullen tevoorschijn toveren en inpakken dus we zitten dan wel flink in de rommel.

Niemand is erbij gebaat dat de taxatie laag uitvalt, dus ik had het huis graag netjes gehouden maar dat lukt niet ivm de tijdsdruk hier.
Iedereen zegt dat een taxateur daar wel doorheen kijkt, toch is mijn idee dat een makelaar toch ook wel weer blij verrast is iedere keer hoe wij een huis verkoopklaar opleveren. Dat werkt toch ook wel door in de waarde lijkt mij?

Het huis wat wij verkocht hebben is ver onder de verkoopprijs getaxeerd (was ook op voorhand al bekend). Het huis dat wij gekocht hebben is daarentegen ver boven de aankoopprijs getaxeerd.

Bij taxatie kijken ze niet per se naar hoe netjes het eruit ziet. Door rommel kunnen ze wel heenkijken. Er wordt vnml gekeken naar de staat van het huis, het oppervlak, de ligging en eventuele extra plus of minpunten en daarna wordt het vergeleken met andere recentelijk verkochte woningen in de omgeving. Ik heb eventueel wel een voorbeeld van een taxatierapport als je die wilt zien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:59

eilleen333 schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat het te vroeg komt en je niks kan. Je moet eerst het geld hebben.
En zelfs al zou je een bod doen onder voorbehoud van financiering dan kan je dit datum niet eindeloos oprekken. Je zal vrij snel moeten komen met financiering.
Dus ik zeg altijd maar: als het voor je jou weggelegd is dan staat het nog even te koop. En anders was het niet voor je weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:18

eilleen333 schreef:

Ik had exact dezelfde situatie. Gedeeltelijk inkomen dat nog niet meegeteld kon worden en een aanstaande, flinke erfenis. Wij hebben de droom maar laten varen en nu een huis gekocht op basis van ons inkomen.

Opzich ook gewoon omdat het fijn is die erfenis als achter de hand te hebben, en niet aan je top te zitten met hypotheek. Kun je dat geld later lekker stoppen in het verbouwen van het huis. Of niet.

Als je zeker weet dat je het geld krijgt kun je kijken of je het van een vermogend familielid kan lenen, als onderpandse lening. Zou ik wel goed vast laten leggen, evt. ook bij notaris met rentepercentage (moet ook, anders wordt het als schenking gezien door de belastingsdienst). Het is wel een risico (stel dat de erfenis lager uitvalt etc.). Maar het zou een optie voor je kunnen zijn.

Wij hebben er voor gekozen dat risico niet te nemen. Simpelweg omdat het toch wel gewoon erg risicovol is om op de pof te kopen. Ookal weet je 99% zeker dat je het krijgt. Als die ene procent uitkomt ben je de banketstaaf.
Waarschijnlijk komt er ook wel een mooi huis op je pad als je het geld daadwerkelijk hebt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-22 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:20

Shiloh schreef:
Ik zat met mijn zus door te spreken wat voor verbouwingen we wilde gaan doen.

De keuken bleef een wel/niet onderwerp. Opknappen door te wrappen of vervangen. Ik zo, “wat zegt je onderbuik”, zij “keuken eruit en nieuwe erin”. Nou, bij mij ook, dus laten we gewoon eens gaan kijken wat dat zou kosten. Maar ja. Kunnen we het eens worden over de stijl zonder ruzie?

Dus ik zo, laten we gewoon eens compleet los van elkaar ieder naar de Ikea planner gaan (want dat het een Ikea keuken zou worden waren we al snel uit), en ieder onze ideale/eerste ingeving keuken samenstellen.

Dit was het eerste resultaat (screenshot van FaceTime met de twee designs naast elkaar, 1 klein 1 groot)

[ [url=m/9vZP6x.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') _O- _O-

Ik geloof niet dat we bang hoeven te zijn dat we daar ruzie over gaan krijgen.

Hilarisch :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:59

Suzanne F. schreef:
eilleen333 schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat het te vroeg komt en je niks kan. Je moet eerst het geld hebben.
En zelfs al zou je een bod doen onder voorbehoud van financiering dan kan je dit datum niet eindeloos oprekken. Je zal vrij snel moeten komen met financiering.
Dus ik zeg altijd maar: als het voor je jou weggelegd is dan staat het nog even te koop. En anders was het niet voor je weggelegd.

Ik was ook al aan het rondkijken in November, maar toen was onze erfenis ook nog niet rond.
Huis wat ik nu gekocht heb, stond toen al te koop en een van mijn favorieten!
Toeval in deze gekke markt....4,5 later nog :D dus moest zo zijn denk ik maar :j