Een nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Voor ons ook nieuw terrein en dus een nieuwe tuin!
Ik ben eindelijk begonnen aan de bedden.
Ik maak 2 heuvelbedden, ook bekend als hügelkultur. Verder komen er gewone bedden. Als de heuvelbedden bevallen, gaan die in de komende jaren ook getransformeerd worden.

Men grave eerst een gat...

En vult die met resthout, voornamelijk snoeisel.
Daar bovenop gooi ik wat oude mest (konijnenmest en beetje paardenmest), een restje gft/compost, wat houtas. Daar bovenop komen de graszoden die van hetzelfde stuk komen, maar ondersteboven met de graskant naar beneden. Daar weer bovenop komt de grond die uit het gat komt. Dat vormt dan de grond waar de plantjes ingezet gaan worden.
Het idee is dat door het langzame verteren van het hout, je een voedingsbodem creeërt die door het verteringsproces wat extra warmte afgeeft. Met de frisse lentes en herfst hier is elk beetje warmte welkom om het groeiseizoen iets te kunnen verlengen. Wel zitten we op een zuidhelling en dus kan het aardig bakken in de zomer. Om daar wat bij te helpen wil ik aan de zuidkant bessen- en frambozenstruiken planten, die dan een deel van de zon op kunnen vangen en ook wat schroeiende wind op de warmere dagen. Van de zijkanten en bovenkant kan er dan nog wel de frissere wind langs komen.
Het zou ook meer water vasthouden doordat het hout dat heel goed kan, veel beter dan de stenen die er van oorsprong inliggen

Nu nog een locatie vinden waar ik zaden kan bestellen.
Pien, waar bestel jij jouw zaden?