Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:43

Wat een slim gebruik van de ruimte!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:30

Ik hou wel van een hoek van 2 muren, zeker omdat aan de andere kant ook nog de wc zit. Dat kijk je nu niet tegen aan als je doucht :j

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:07

Mooie indeling, slim gedaan zo met de vouwdeuren! Wij zijn vrijdag begonnen en uiteraard gaat het dan toch minder hard dan gehoopt door wat onverwachte tegenvallers. Maar er bleek een lekke leiding achter het bad te zitten, dus dan toch goed dat het een keer open gaat, nu konden we alles netjes vervangen. Ben zelf aan het tegelen, en dat gaat tot nu toe heel goed, ben echt best trots op m'n eigen tegel kunsten :o planning is volgend weekend afwerken :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:55

Pff kom even klagen hoor... hebben net vanmorgen de sanitairconfigurator van ons nieuwbouwproject gekregen. We hebben daarvoor gekozen omdat de projectbegeleider tegen ons vertelde dat we echt hele ruime keuze zouden hebben en dat alles (behalve hele gekke opties) wel mogelijk zou zijn.

Nou de keuze is echt 3x niks. Keuze uit 3 douchekoppen, allemaal chrome en maar 1 regendouche optie. Maar 1 optie voor de douchewand. Wastafel heeft 3 modellen, maar het model met de dubbele wastafel daar vragen ze dan wel gelijk 3000€+ voor. Het hele plaatje van badkamer plus aparte toiletruimte met de 'beste' keuzes zou uitkomen op 6300€... (we hebben al 3000 'betaald' omdat we voor een badkamer binnen het project zouden gaan, met kale oplevering van badkamer en toilet zouden we dat bedrag terugkrijgen zegmaar). En dan hebben we niet eens wat we zouden willen en hebben we niet eens andere tegels gekozen (wat we wel voor ogen hadden). Die keuze moet nog komen maar daar zal ook wel een meerprijs van een paar duizend aan hangen. Wel allemaal A-merken (Villeroy en Boch bijv, andere optie is er niet) maar pfff jeetje minimaal €9300,- betalen voor iets wat niet eens in 'onze' stijl zou zijn.

Wat hebben jullie o.a. betaald? Onze badkamer is 320x183 er zou een dubbele wastafel incl kast + bijpassende spiegel, wc, douchewand en regendouche inkomen. Twijfelen over radiator. De WC is 100x131 met enkel wc en wastafeltje met kastje... Enige 'bijzondere' wat we eventueel wilden was een niet-chrome douchekop en kraantjes (zwart of gunmetal) en een dubbele wasbak+kast...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:57

Ik heb geen ervaring met nieuwbouw. Maar kun je dan niet zeggen dat je geen tegels/badmeubel etc wilt? En dat zelf bestellen en laten monteren?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:10

Scum schreef:
Ik heb geen ervaring met nieuwbouw. Maar kun je dan niet zeggen dat je geen tegels/badmeubel etc wilt? En dat zelf bestellen en laten monteren?

In principe wel, maar die keuze ligt wel al ‘vast’ dus dan zouden we een boete krijgen. Hij gaf aan dat het een boete van €150,- is per keuzeaanpassing dus hoop dat dat het dan maar is (al ben ik van mening dat het gratis zou moeten omdat ze ons niet goed/anders hebben voorgelicht maar goed). We hebben hem iig gemaild dus ben benieuwd.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:11

Wij hebben hetzelfde keuzeprogramma gehad IMANDRA. Wij hebben voor casco gekozen maar dat kan dus blijkbaar bij jullie niet meer.

Wat je zou kunnen proberen is dat je alleen de tegels via het project kiest zoals je ze wilt, en de rest standaard houdt (of weglaat). Wastafelmeubel is later te plaatsen, kranen zijn te vervangen, douchekop idem. Alleen als je inbouwkranen zou willen is dat geen mogelijkheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:22

Ik vind dat echt teveel geld voor iets wat je niet wilt hebben of niet mooi vindt.

Ik zou ook kijken of je alles kan terugdraaien en zelf iemand kan zoeken die iets plaatst met de door jullie uitgezochte spullen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:28

Nouja, een nieuwe badkamer is zowiezo niet goedkoop. Maar als je dan nu toch voor nieuwbouw gaat zou het wel fijn zijn als er ook meteen iets in zit wat je ook heel mooi vindt.
Per aanpassing is zeker niet hetzelfde als: ik wil geen badkamer (dus 150 Euro). Of is het dan ook nog: geen wc=150, geen meubel=150.....
Heb je dat zwart op wit staan waar hij aangeeft dat er een ruime keuze is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:41

Ik vind dat zo een rare regel? Je bent verplicht iets af te nemen en als je het niet mooi vindt, moet je alsnog boete betalen? Lijkt me echt heel raar en vraag me af of je daar niet onderuit kan komen. Ze zetten mensen zo ook wel erg onder druk.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:16

Ik heb me echt een bult gezocht maar kan het niet vinden, dus vergeef me als ik toch niet goed gezocht heb.... Welk programma wordt er veel gebruikt om een badkamer te plannen? Dat je er eventueel een 3d render van kan maken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:21

Scum schreef:
Nouja, een nieuwe badkamer is zowiezo niet goedkoop. Maar als je dan nu toch voor nieuwbouw gaat zou het wel fijn zijn als er ook meteen iets in zit wat je ook heel mooi vindt.
Per aanpassing is zeker niet hetzelfde als: ik wil geen badkamer (dus 150 Euro). Of is het dan ook nog: geen wc=150, geen meubel=150.....
Heb je dat zwart op wit staan waar hij aangeeft dat er een ruime keuze is?

Ja klopt, maar dit is toch heel duur voor iets wat niet volgens onze smaak kan. We hebben het helaas niet zwart-op-wit, dit is allemaal mondeling besproken tijdens de gesprekken.

De 'boete' was per keuze, en badkamer casco op laten leveren of niet is technisch gezien volgens onze keuzeopties 'één keuze', maar ik ben idd een beetje bang dat het toch gaat zijn zoals jij zegt (ook al is het bijv. niet mogelijk een betegelde badkamer zonder sanitair te laten opleveren). We gaan er even achteraan, want vind dit niet zo netjes van het project eigenlijk.

Ik neig er inderdaad naar om het toch casco te laten opleveren, gezien de kosten die we nu gaan maken. We hebben onze zorgen nu laten weten en gevraagd of er écht geen andere opties mogelijk zijn en hoe de procedure gaat zijn als we toch naar casco willen.

@Kristenn: Dat zou kunnen, maar technisch gezien betalen we dan wel al €3000 voor tegels + basissanitair. Dat geld kunnen we natuurlijk beter gebruiken, zeker als de tegels ook zo beperkt zijn. Vrienden van ons hebben in hetzelfde project ook een huis gekocht en konden maar kiezen uit 4 tegels (waarvan 3 lelijk en 1 zwart...). We hebben daarom ook expliciet gevraagd hoe het zat met de keuzes voor tegels en sanitair. Maar nu ben ik toch wel bang dat 'ruime keuze' die vier tegelopties inhoudt, gezien de sanitairkeuzes nu... En tegels is sowieso iets waarop we kunnen besparen, mijn vriend zijn zwager is tegelzetter en kan een mooi prijsje maken voor ons.

Wat een gedoe allemaal zeg, pff!

@Amethyst: Je kan floorplanner of sketchup gebruiken!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:23

IMANDRA schreef:
@Amethyst: Je kan floorplanner of sketchup gebruiken!

Floorplanner, dat is m! Die had ik al eens voorbij zien komen, maar ik kon er niet meer op komen..

Jij heel veel succes/sterkte met de badkamer. Ik hoop dat er een beetje een fatsoenlijke oplossing mogelijk is. Moet er niet aan denken om 9K uit te moeten geven aan iets wat niet volledig naar zin is :n

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:12

Is het ook nog een optie om de spullen wel te laten komen, maar niet in te laten bouwen en ze meteen op marktplaats te verkopen als nieuw? Wat een gedoe.....

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:57

Nou, even knutselen later....

Afbeelding
Zoals het nu is, het kleine kamertje rechtsonder is nu de douche, de grotere kamer een los slaapkamertje.

Afbeelding
Optie 1, dan hoeft er maar 1 deur dichtgebouwd te worden en 1 muurtje doorbroken.

Afbeelding
Optie 2, iets meer werk maar spreekt me wel enorm aan qua indeling.

Wat denken jullie? :-)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:42

Ik zou voor optie 2 gaan, ruimer en wat speelser.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:36

Ik ook! Optie 2 lijkt me ook prettiger in gebruik qua lopen etc.

Nou we hebben contact gehad met het project. Geen andere opties mogelijk, maar de tegelopties zouden wel heel uitgebreid zijn. Als die toch tegenvallen moeten we administratiekosten van zo'n 200 euro betalen om toch nog casco te laten opleveren... We gaan even met de zwager van m'n vriend bellen om te kijken voor hoeveel hij de badkamer kan betegelen en met de projectbegeleider kijken wat een beetje de meerprijs is voor andere tegels, en dan kunnen we gaan we aan de hand van die informatie beslissen of we nu meteen alles casco gaan doen en zelf tegelzetten, of dat we sanitair zonder meerprijs kiezen en betegelen laten doen via het project om vervolgens het sanitair te ontkoppelen en daar 'eigen' meubels te laten plaatsen (gezien we de opstelling waarschijnlijk wel hetzelfde willen houden).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:39

Nieuwbouw is echt achterlijk ja.
Heb 3 nieuwbouwhuizen gehad, na de eerste gelijk al besloten dat we het nooit meer via het project zelf zouden laten lopen.
Dan maar wat meer geregel en werk, maar de keuzes zijn echt te summier en de kosten te hoog...

Wel erg jammer voor jullie nu.
Hopelijk komen jullie er een beetje uit met de aannemer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:40

Liever 200 euro ophoesten dan een badkamer van 10.000 die niet eens naar je zin is

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:40

@Imandra: Is het een heel project of zijn jullie de enige? Bij vrienden is een badkamer geplaatst via een project en kregen zij niks gedaan. Zij hadden een project-tegelzetter die bagger werk leverde. Omdat ze er met een heel rijtje huizen (grote renovatie van een hele straat) tegenin zijn gegaan, stonden ze sterker. Wellicht zijn er bij jullie ook buren die hetzelfde te horen hebben gekregen en kan je samen tegen het project ingaan?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:57

Amethyst_ schreef:
Nou, even knutselen later....

[ [url=m/9h8VWN.png]Afbeelding[/url] ]
Zoals het nu is, het kleine kamertje rechtsonder is nu de douche, de grotere kamer een los slaapkamertje.

[ [url=m/1nZ6wF.png]Afbeelding[/url] ]
Optie 1, dan hoeft er maar 1 deur dichtgebouwd te worden en 1 muurtje doorbroken.

[ [url=m/uOIale.png]Afbeelding[/url] ]
Optie 2, iets meer werk maar spreekt me wel enorm aan qua indeling.

Wat denken jullie? :-)

Ik weet niet of ik het de moeite van het extra werk zou vinden, maar het geeft wel wat extra ruimte natuurlijk. Kan 2 ook qua ruimte op de overloop/gang een beetje goed?

Je zou ook nog een hoekbad in de linkerbovenhoek kunnen overwegen, en dan een iets ruimere wastafel?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:02

Cemlys schreef:
Liever 200 euro ophoesten dan een badkamer van 10.000 die niet eens naar je zin is

Precies. Ben in ieder geval blij dat we nog de optie hebben om, als we de tegelkeuze gezien hebben, toch nog van de project-badkamer af te zien.

@Sting: nee is een heel groot project in Brabant. Gaat echt om tientallen huizen in deze fase! We hebben echter alleen de contactgegevens gekregen van de directe buren, dus zou ook niet weten hoe ik de rest op moet trommelen haha. Maar op zich kunnen we nu wel de afweging gaan maken voor onszelf, even kosten-baten analyse doen. Zitten gelukkig niet vast aan deze badkamer. Kwaliteit van het tegelzetten wil ik inderdaad wel even bovenop blijven zitten (alhoewel er bij ons wel echt een groter bedrijf wordt ingezet ivm de grootte van het project), kan je dat wel dmv de opleveringscheck aankaarten? Neem aan dat als het niet goed gezet is dat de verantwoordelijkheid is van het project?

Enige voor de toekomst zou eventueel 'zelf' een huis bouwen zijn, niet meer via project :)). Dus met aannemer en architect in de weer haha./

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:10

Tegelzetten via het project bovenop zitten is echt lastig. Of je moet t geluk hebben dat je veel in de woning mag zijn, maar dat is vaak (en nu helemaal) niet het geval. Wij waren met casco badkamer en gedeeltelijk zwart montage in totaal 10000 euro kwijt denk ik. Maar dan wel alles volledig naar onze zin, en dingen die vanuit t project niet konden.

Onze buren wilden per se een zwart badmeubel. Was er maar 1 vanuit t project, was meteen 2000 euro. En kwaliteit valt vies tegen, van een plaatje af gekocht en ze zijn er nu toch eigenlijk niet blij mee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:20

IMANDRA schreef:
Cemlys schreef:

Precies. Ben in ieder geval blij dat we nog de optie hebben om, als we de tegelkeuze gezien hebben, toch nog van de project-badkamer af te zien.

@Sting: nee is een heel groot project in Brabant. Gaat echt om tientallen huizen in deze fase! We hebben echter alleen de contactgegevens gekregen van de directe buren, dus zou ook niet weten hoe ik de rest op moet trommelen haha. Maar op zich kunnen we nu wel de afweging gaan maken voor onszelf, even kosten-baten analyse doen. Zitten gelukkig niet vast aan deze badkamer. Kwaliteit van het tegelzetten wil ik inderdaad wel even bovenop blijven zitten (alhoewel er bij ons wel echt een groter bedrijf wordt ingezet ivm de grootte van het project), kan je dat wel dmv de opleveringscheck aankaarten? Neem aan dat als het niet goed gezet is dat de verantwoordelijkheid is van het project?

Enige voor de toekomst zou eventueel 'zelf' een huis bouwen zijn, niet meer via project :)). Dus met aannemer en architect in de weer haha./

Ik zou die adviseur eens heel erg vervelend aanspreken op z'n belofte dat er vanalles kan!

"luister vriend; JIJ hebt gezegd dat het allemaal geen probleem is. Kom met FATSOENLIJKE voorstellen en wel NU!!"

Over het algemeen kan er eigenlijk alles want de materialen zijn niet de kosten. Van de 10k die je bij elkaar telde, is de werkelijkheid ongeveer 4-5k materiaal, hooguit. De rest is uren (montage, planning, overhead)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:08

Amethyst_ schreef:
Jaaa foto's van groene tegels zijn welkom haha. Ondertussen wel onze keuze gemaakt voor de strakke groene tegel, het verschil in prijs is ons te groot om te negeren.

Lynn_Nikita; Wat een prachtig geheel! Die kleur blauw is echt prachtig. Heel mooi toegepast.

Dit zijn onze groene tegels <3

Afbeelding

En ik zou die 200 euro er echt voor over hebben als je er niet op een andere manier vanaf kan komen. Kun je niet proberen dat je de kosten hiervan gaat delen aangezien zij jou fout hebben ingelicht?