Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:37

Ik moet dat nog regelen maar ik wil in plaats van een witte koof een houten eiken balk. Ik denk zelf 3 spotjes. Mijn eiland is maar 180.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:18

Afbeelding
Koof is inmiddels wit, maar zitten 2 spotjes in. Verder nog een lamp in de keuken met twee pitjes die je kunt draaien.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:12

Goede vraag van de lichtpunten. Dat is ook iets waar wij nog over na moeten denken. We zijn sinds vorige week actief op keukenjacht. We gaan uitbouwen (een prefab aanbouw) en hebben dan een nieuwe keuken nodig. We zijn inmiddels bij Bemmel & Kroon en Superkeukens geweest. Ik denk dat we voor de keuken bij SK gaan, omdat… Die kleur net iets mooier is :+

Dit is het idee qua indeling:
Afbeelding
Afbeelding

In de nis komen sowieso 2 spotjes en langs de schuifpui komen er 4 spotjes.

Het gaat tussen deze 2 kleuren qua keuken. De vloer is bijna zeker dat het deze wordt.
Afbeelding

En dit is de kleurstelling. Moeten nog keuzes maken qua kleuren, maar ik ben aan het puzzelen met crème/9010, een zandkleur en een groene kleur. Hebben jullie daar nog tips voor? Las al de 60% hoofdkleur/30% nuancekleur/10% accentkleur verdeling, maar ik kom nog niet lekker uit.
Afbeelding

Hebben jullie verder nog tips mbt deze indeling? :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:58

Hier de spots weggewerkt in het plafond. Alles is dimbaar en in te stellen qua warmte van licht. Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:15

Met licht zit ik ook nog wel een beetje. Spotjes (zeker inbouw) passen echt niet bij mij. Ik heb wel een mooie lamp voor boven het grote werk gedeelte. En ik wil graag een weg gewerkte led strip onder de bovenkastjes. Maar licht voor de bovenkastjes zelf heb ik nog niet bedacht en ook boven de kookplaat moet nog iets bedacht worden. Die ruimte is 5 meter hoog dus dat is echt nog zoeken naar een mooie en functionele oplossing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:20

Ik heb boven het eiland en de aanrecht lampen van Jansen en de Bont. Die zijn te bedienen met beweging en in kleur aanpasbaar. Erg blij mee.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:10

Bedankt voor de voorbeelden en tips. Heb er nu een beetje een beeld bij. We gaan in elk geval de spotjes verdelen in 3 schakelaars. 1 deel boven aanrecht, 1 deel boven kookeiland en 1 deel in de rest van de ruimte, dat wordt een soort u. De keuken is grofweg 5,5 bij 5,5 meter dus ik denk dat we zo wel een goede verdeling hebben.

Het idee is nu dit,
Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:15

Wbt licht kan ik het echt aanraden om een lichtplan te laten maken. Je kunt het maar één keer goed doen en dat is tijdens de (ver)bouw.
Wij hebben er een ontwerper voor ingeschakeld, en behalve een lichtplan kwam hij ook met een voorstel/aanpassing op het ontwerp van de architect voor de hele benedenverdieping. Dat heeft alles enorm veel mooier én logischer gemaakt.

We hebben in de keuken negen spots gelijkmatig verdeeld. In de eethoek en woonkamer in een U-vorm, en boven de eettafel nog een lamp. De spots zijn in drie groepen verdeeld (eethoek, keuken, woonkamer) en dimbaar. Eiland is 260x120.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:22

Ja dat hoorde ik ook al van iemand, ga ik nog even achteraan. Het is nu nog allemaal open, dus ik wil het gelijk goed doen.

Bij jullie heb je dus drie spotjes boven het eiland? Ziet er wel goed verlicht uit zo. Ons eiland is iets kleiner, maar wel vergelijkbaar met ook een zitje eraan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:39

Wij hebben idd ook een lichtplan laten maken. Dat maakt echt alles uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 07:47

Door wie laat je een lichtplan maken dan? Een binnenhuisarchitect?
Ik vind spotjes in een keuken prachtig maar ik houd van lampen. Bij het zitgedeelte zou ik graag lampen hebben, dat maakt het wat knusser en gezelliger voor mijn gevoel.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:22

Afbeelding

Wij hebben denk ik een vergelijkbare opstelling. 4 dubbele spots boven het eiland. Ook nog een spot in de nis en boven de deur naar de bijkeuken. In de plank in de nis zit een lichtstrip en om het geheel wat speelser te maken hebben we twee hanglampen.

En inderdaad, dit is nav het lichtplan wat voor ons is gemaakt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:14

Ik heb naast de spots nog hanglampen idd voor sfeer. Eentje boven zitje aan kookeiland. Boven eettafel en in zithoek. Geeft toch meer warmte

Lichtplan is voor ons opgesteld door binnenhuis architect samen met installatie bedrijf dat alles heeft aangelegd aan elektra. Die doen dat vaker

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:11

Anja_Joost schreef:
[ [url=m/bytxir.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben denk ik een vergelijkbare opstelling. 4 dubbele spots boven het eiland. Ook nog een spot in de nis en boven de deur naar de bijkeuken. In de plank in de nis zit een lichtstrip en om het geheel wat speelser te maken hebben we twee hanglampen.

En inderdaad, dit is nav het lichtplan wat voor ons is gemaakt.

Bedankt voor het voorbeeld, dit is inderdaad een beetje onze opstelling. Ook leuk zo, die twee hanglampen, ben weer op ideeën gebracht! :-) Ik heb ook degene die de keuken gaat plaatsen gevraagd en hij had ook nog goede tips qua licht dus ik denk dat we er nu wel uit zijn!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:21

Fleda schreef:
Voor de mensen die spotjes in de keuken hebben, hebben jullie foto’s hoe het eruit ziet? We krijgen geen bovenkasten. Ik vind het hele lichtplan maar een lastige, vooral ook boven het kookeiland. Genoeg licht, maar geen wir war aan spotjes. Ons eiland wordt 240 bij 100, spotjes zijn de enige lichtbron in de keuken.

Andere tips mbt tot licht in de keuken zijn ook welkom! :j

wij hebben zelfde formaat eiland en zijn ook met de spots bezig. Hebben buiten de koelkast/ovens geen hoge kasten in de keuken

bij ons is de ruimte wel wat kleiner, maar wij zitten aan een grid van 3x3 spots te denken, m.u.v. de hoge kasten, dus effectief 8. Waarbij 1 spot direct boven de kookplaat en boven de wasbak

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:57

Hier een lange rail met 6 spots eraan. Die kunnen ook verschoven worden, ze zijn allemaal met dim to warm uitgevoerd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:26

Wie heeft de afzuiging in de kookplaat?

Heb jij daar ook speciale pannen voor aangeschaft?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:55

Aight schreef:
wij hebben zelfde formaat eiland en zijn ook met de spots bezig. Hebben buiten de koelkast/ovens geen hoge kasten in de keuken

bij ons is de ruimte wel wat kleiner, maar wij zitten aan een grid van 3x3 spots te denken, m.u.v. de hoge kasten, dus effectief 8. Waarbij 1 spot direct boven de kookplaat en boven de wasbak

Dat had ik ook bedacht. Degene die de keuken in komt bouwen gaf alleen als tip om de niet direct erboven te zetten, zodat als je wel een keer voorover staat, je niet in je eigen schaduw staat. Als ze iets opzij zitten, heb je licht vanaf twee kanten. Ik denk dat het wel meevalt, maar is ook weer wat om over na te denken.

Wij krijgen straks een Bora kookplaat met afzuiging, nu nog geen ervaring mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:19

eenitraM schreef:
Wie heeft de afzuiging in de kookplaat?

Ik heb de afzuiging in mijn kookplaat.
Ik heb inderdaad andere pannen gekocht, niet vanwege de afzuiging maar omdat ik van gas naar inductie ben gegaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:01

Hier ook een Miele met afzuiging in de kookplaat. Werkt echt super! Nooit luchtjes in huis of iets. Echt beter dan boven.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:43

Hier een bora, wij hebben verder alles van miele maar ons werd door verschillende keukenbouwers andere merken downdrafts en inbouwsystemen afgeraden.Ik was geen voorstander van bora maar ben er uiteindelijk wel tevreden over.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:22

Hebben jullie ook andere pannen gedaan? Met speciaal afzuig deksel?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:43

Nee. Ik heb gewoon stalen fissler pannen voor inductie. Werkt prima.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:41

eenitraM schreef:

Geen speciale pannen. Wel nieuwe. Gewoon van de AH actie (greenpan). Gaat perfect hoor!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:11

Ik moest ook nieuwe ivm van gas naar de bora en (wederom :o ) gekozen voor de pannen van de hema. Regelmatig met 30% korting te krijgen. Niet gelet op speciale afzuigdeksels ofzo. Ze zijn wel handig met afgieten door het rubber op de deksel, geen pannenlappen ofzo meer nodig.