Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:34

Tallie1979 schreef:
Volgens mij kan de buurman wel bezwaar aan tekenen nadat de vergunning er is, maar moet hij wel met zeer goede argumenten komen.

En hij krijgt er geen brief vanuit de gemeente van, het wordt gepubliceerd in de lokale bode. (Streekkranten bijvoorbeeld)

Je kunt vrij gemakkelijk instellen dat je mailtjes krijgt over dingen die gebeuren in een zelf-instelbare straal rond je huis. Krijg ik ook.

MarliesV

Zeker, iedereen kan bezwaar aantekenen, een vergunning wordt altijd ter inzage 6 weken neergelegd, in die periode mag er dus bezwaar gemaakt worden.

Of het bezwaar gegrond is en voor vertraging zorgt, is een 2e. Er zijn maar weinig steekhoudende argumenten waarbij dit gebeurd. Want de gemeente heeft al vergunning verleend, dus de aanvrager heeft in de gemeente haar ogen voldaan aan wetten en eisen.

Wel kan de bezwaarmaker zich nog beroepen op waardevermindering van de woning door de bouw van de buren. Maar dat wordt ook heel erg weinig echt toegekend.

Mijn ouders zitten midden in het proces (is ook bezwaar) en afgelopen week is dit in de gemeente raad besproken, inclusief mogelijkheid tot inspraak van beide partijen. En daarna hebben ze, ondanks een mega dossier, het toch als hamerstuk behandeld en goedgekeurd.

Winged

smurffie schreef:
Ts, mijn advies is blijf eerlijk.
Ruzie komt vooral door het gebrek aan communicatie.
Joh buurman, je overviel me best wel. Ik begrijp dat jullie dit graag zouden willen, maar wij hebben het huis gekocht omdat we het wilde zoals de situatie was. Dus helaas kunnen we je niet helpen met je wensen. Toch bedankt voor het kenbaar maken van je wensen. Mochten we er ooit anders over denken hoor je het gelijk!

Precies dit.

je wil de grond niet kwijt, terecht. Dus dan is een nee prima. De grond is niet te koop.

Hutcherson

Ik zou hetzelfde doen als jij ts. Eerst je eigen boeltje regelen en dan de buurman afwijzen dat het niet gaat gebeuren.
Ik heb ook al het een en ander meegemaakt qua vergunningen en mijn ervaring heeft het sterke vermoeden dat gemeenten anders handelen als ze de persoon in kwestie (die bezwaar maakt op een vergunningsaanvraag) kennen of weten dat die persoon direct juridische hulp inschakelt. Niet dat ze dan altijd die persoon maar gelijk geven hoor maar soms hebben die mensen best een grote vinger in de pap. Dus safety first: eerst je eigen hachie en dan gaan zitten voor zijn plannen.

Of je hangt er een onmogelijk bedrag aan. Kan ook.

MarjanB

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:38

Nou dat, mensen kunnen je op allerlei vlakken dwars zitten en zou even schijt hebben aan de onredelijke eisen van de buurman :+

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:43

Wat een bijzondere buurman zeg, dat hij denkt dat jullie zomaar even stukken grond aan hem verkopen...

Laat de buurman zijn plannen maar even op papier zetten, mocht hij alsnog bezwaar willen maken heb je in ieder geval op papier waarom hij bezwaar wilt maken , gemeente zal dan ook zien dat hij puur uit eigen belang is omdat hij zijn zin niet heeft gekregen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:45

_San87_ schreef:
Fitzroy schreef:
Buurman kan toch bezwaar aantekenen nadat het besluit genomen is? Daar zit je niet op te wachten.

Dat betekent toch niet dat dat bezwaar ook maar van enige invloed is?

Ja, want het werkt sowieso vertragend. Er komt een zienswijze gesprek voor een commissie en dan moeten zij er weer wat van vinden. Daar gaat echt wel een tijdje overheen. En in die tijd mag je nog niet beginnen. Been there done that.

Nee hoor, de buurman niet wijzer maken dan hij nu is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:55

_Pilipa_ schreef:
Laat de buurman zijn plannen maar even op papier zetten, mocht hij alsnog bezwaar willen maken heb je in ieder geval op papier waarom hij bezwaar wilt maken , gemeente zal dan ook zien dat hij puur uit eigen belang is omdat hij zijn zin niet heeft gekregen.

Wat hebben jullie toch rare ideeën over hoe gemeentes handelen :))

Een gemeente beoordeelt een aanvraag tot een omgevingsvergunning op grond van "kan dit binnen het bestemmingsplan en kan dit binnen de wettelijke kaders (bouwbesluit en omgevingswet)". Meer niet. Een gemeente doet niets met 'de buren'. Zelfs niet in het kader van de omgevingswet, waar participatie wel gevraagd wordt (als in: héb je je buren geinformeerd, ja/nee) maar 'nee' dus gewoon mag, en 'ja, ze zijn er tegen' ook géén invloed heeft.

Iedereen die een zienswijze indient, moet in die zienswijze zien te overtuigen dat de wettelijke kaders anders geinterpreteerd moeten worden of dat het bestemmingsplan niet geldt/gevolgd wordt. Voor alles wat binnen de regels valt, heeft een zienswijze domweg geen zin (en levert ook geen vertraging op)

Als stap 1 deugt (jij je aanvraag binnen bestemmingsplan en omgevingswet hebt gedaan) dan heeft stap 2 geen zin.
Die zienswijze wordt binnen die 6 weken inzagetermijn behandeld. Daarna mag je gewoon bouwen. Ook al is buurman het niet eens met het antwoord op de zienswijze.

Zienswijzen worden pas zinvol bij bestemmingsplanwijzigingen (of zoals ze nu heten, omgevingsplanwijzigingen) of 'planafwijkingsbesluiten'. En dan nog wordt er heel, héél zelden op basis van zienswijzen anders besloten.

Ter info: ik ben raadslid.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:59

Ibbel schreef:
_Pilipa_ schreef:

Wat hebben jullie toch rare ideeën over hoe gemeentes handelen :))

Een gemeente beoordeelt een aanvraag tot een omgevingsvergunning op grond van "kan dit binnen het bestemmingsplan en kan dit binnen de wettelijke kaders (bouwbesluit en omgevingswet)". Meer niet. Een gemeente doet niets met 'de buren'. Zelfs niet in het kader van de omgevingswet, waar participatie wel gevraagd wordt (als in: héb je je buren geinformeerd, ja/nee) maar 'nee' dus gewoon mag, en 'ja, ze zijn er tegen' ook géén invloed heeft.

Iedereen die een zienswijze indient, moet in die zienswijze zien te overtuigen dat de wettelijke kaders anders geinterpreteerd moeten worden of dat het bestemmingsplan niet geldt/gevolgd wordt. Voor alles wat binnen de regels valt, heeft een zienswijze domweg geen zin (en levert ook geen vertraging op)

Als stap 1 deugt (jij je aanvraag binnen bestemmingsplan en omgevingswet hebt gedaan) dan heeft stap 2 geen zin.
Die zienswijze wordt binnen die 6 weken inzagetermijn behandeld. Daarna mag je gewoon bouwen. Ook al is buurman het niet eens met het antwoord op de zienswijze.

Zienswijzen worden pas zinvol bij bestemmingsplanwijzigingen (of zoals ze nu heten, omgevingsplanwijzigingen) of 'planafwijkingsbesluiten'. En dan nog wordt er heel, héél zelden op basis van zienswijzen anders besloten.

Ter info: ik ben raadslid.

Super deze heldere uitleg!
Dan neem ik bovenstaand terug, blijkt dan niet heel veel toe te voegen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:06

Ben ik nou een van de weinige die denkt: wees kort, bondig en duidelijk. Gewoon NEE zeggen. En het daar bij laten. Hoeveel ze ook gaan zuigen, dwingen en dreigen. Laat gaan, besteed er geen enkele aandacht aan zolang geen officieel schrijven in de bus krijgt.

Hier stonden op een dag 3 buren aan de deur. Ze kwamen een stuk weiland kopen. Ik zei ik heb niks te koop. Ja maar de kindjes willen een grotere tuin. Tja niet mijn probleem, ga verhuizen. Ja maar ik deed er toch niets mee behalve paarden op te laten lopen…pffff. Toen kwam de voet tussen de deur, of ik toch maar even héél goed wilde luisteren. Ik was een asociale buurvrouw. Enzovoorts enzovoorts…. Het was nee en het bleef nee.
Toen wilde ze ineens dat ik de schaduwdoeken zou verwijderen zodat ze vrij uitzicht hadden. Sorry mijn hek, op mijn grond dus nee. Als je het uitzicht van een villa wilt, moet je ook een villa kopen en niet teren op andermans centen.

En zo gooiden ze stukje bij beetje hun eigen glazen in. Hadden ze vriendelijk komen vragen of het schaduwdoek weg mocht had ik dat zeker gedaan. Nu kunnen ze door hun onbeschofte gedrag de pot op.
De kunst is om bij je standpunt te blijven en het gedreig te negeren. Geef ze geen controle over je leven. Zeg nee, draai om en besteed er geen aandacht meer aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:09

Pareltjes schreef:
Ben ik nou een van de weinige die denkt: wees kort, bondig en duidelijk. Gewoon NEE zeggen. En het daar bij laten. Hoeveel ze ook gaan zuigen, dwingen en dreigen. Laat gaan, besteed er geen enkele aandacht aan zolang geen officieel schrijven in de bus krijgt.

Hier stonden op een dag 3 buren aan de deur. Ze kwamen een stuk weiland kopen. Ik zei ik heb niks te koop. Ja maar de kindjes willen een grotere tuin. Tja niet mijn probleem, ga verhuizen. Ja maar ik deed er toch niets mee behalve paarden op te laten lopen…pffff. Toen kwam de voet tussen de deur, of ik toch maar even héél goed wilde luisteren. Ik was een asociale buurvrouw. Enzovoorts enzovoorts…. Het was nee en het bleef nee.
Toen wilde ze ineens dat ik de schaduwdoeken zou verwijderen zodat ze vrij uitzicht hadden. Sorry mijn hek, op mijn grond dus nee. Als je het uitzicht van een villa wilt, moet je ook een villa kopen en niet teren op andermans centen.

En zo gooiden ze stukje bij beetje hun eigen glazen in. Hadden ze vriendelijk komen vragen of het schaduwdoek weg mocht had ik dat zeker gedaan. Nu kunnen ze door hun onbeschofte gedrag de pot op.
De kunst is om bij je standpunt te blijven en het gedreig te negeren. Geef ze geen controle over je leven. Zeg nee, draai om en besteed er geen aandacht meer aan.

Ik zou zeggen, lees het topic en dan kom je tot de conclusie dat jij niet een van de weinige bent. Verre van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:17

MarliesV schreef:
Zeker, iedereen kan bezwaar aantekenen, een vergunning wordt altijd ter inzage 6 weken neergelegd, in die periode mag er dus bezwaar gemaakt worden.

Of het bezwaar gegrond is en voor vertraging zorgt, is een 2e. Er zijn maar weinig steekhoudende argumenten waarbij dit gebeurd. Want de gemeente heeft al vergunning verleend, dus de aanvrager heeft in de gemeente haar ogen voldaan aan wetten en eisen.

Wel kan de bezwaarmaker zich nog beroepen op waardevermindering van de woning door de bouw van de buren. Maar dat wordt ook heel erg weinig echt toegekend.

Mijn ouders zitten midden in het proces (is ook bezwaar) en afgelopen week is dit in de gemeente raad besproken, inclusief mogelijkheid tot inspraak van beide partijen. En daarna hebben ze, ondanks een mega dossier, het toch als hamerstuk behandeld en goedgekeurd.

In haar ogen wellicht maar ook gemeentes maken fouten, bij onze buren was de vergunning goed gekeurd, ze hadden alleen bij de gemeente even over het hoofd heen gezien dat de plannen ook gedeeltelijk op onze grond ingetekend waren.... Onze gemeente barst van de fouten, er is zelfs iemand aangesteld om zich hier mee bezig te houden, wat toch eigenlijk wel heel triest is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:18

Pareltjes schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Tegelijkertijd is het makkelijk om te zeggen, en knap als je het kunt. Maar volgens mij heeft TS dit topic geopend omdat het haar (nog) niet lukt en ze zich bovendien zorgen maakt dat de buren haar dwars gaan zitten met vergunningen. Waar Ibbel inmiddels al veel bruikbare informatie over heeft gegeven.

Het is nu verder aan de TS en haar vriend. Als zij niet duidelijk kunnen/durven zijn naar de buren dan zal er een andere oplossing moeten komen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:19

Ik zou het nu ook meteen kort en luchtig afwimpelen. Nu kan het nog redelijk neutraal maar als je weken/maanden verwachtingen gaat scheppen/creëren wordt het alleen maar vervelender. We hebben het besproken maar we hebben zelf de grond nodig. Klaar!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:22

Koper schreef:
Pareltjes schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Tegelijkertijd is het makkelijk om te zeggen, en knap als je het kunt. Maar volgens mij heeft TS dit topic geopend omdat het haar (nog) niet lukt en ze zich bovendien zorgen maakt dat de buren haar dwars gaan zitten met vergunningen. Waar Ibbel inmiddels al veel bruikbare informatie over heeft gegeven.

Het is nu verder aan de TS en haar vriend. Als zij niet duidelijk kunnen/durven zijn naar de buren dan zal er een andere oplossing moeten komen.

Dus is het voor haar handig te lezen dat het kan….

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:23

Als je nu nee zegt is er een kans dat het vervelend wordt en een kans dat het klaar is.

Als je afwacht en je buren aan het lijntje houdt, weet je zeker dat het vervelend gaat worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:25

Iets met zachte heelmeesters….

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:27

Eleeke schreef:
Als je nu nee zegt is er een kans dat het vervelend wordt en een kans dat het klaar is.

Als je afwacht en je buren aan het lijntje houdt, weet je zeker dat het vervelend gaat worden.

Dat is niet waar
Sowieso is de kans dat de buurman op wat voor manier vervelend gaat doen tijdens de verbouwing veel kleiner als TS pas na de verbouwing antwoord geeft.

Daar komt bij dat als je nu nee zegt de buurman kan roepen "hoe kun je dat nou zeggen, ze hebben er niet eens over gedacht!!"

Dit soort dingen kan heel erg twee kanten op vallen en helaas is het nooit te voorspellen welke kant het op valt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:31

Vjestagirl schreef:
Eleeke schreef:

Dat is niet waar
Sowieso is de kans dat de buurman op wat voor manier vervelend gaat doen tijdens de verbouwing veel kleiner als TS pas na de verbouwing antwoord geeft.

Daar komt bij dat als je nu nee zegt de buurman kan roepen "hoe kun je dat nou zeggen, ze hebben er niet eens over gedacht!!"

Dit soort dingen kan heel erg twee kanten op vallen en helaas is het nooit te voorspellen welke kant het op valt.

En dus moet je gaan voorsorteren op wat misschien eventueel wellicht eens zou kunnen gebeuren? Ze wil het niet, dus PUNT. Wat vanuit dat antwoord gaat volgen zie je dan wel. Maar je bent duidelijk geweest zodat je nooit kan worden beticht dat je misschien valse verwachtingen hebt gewekt. Dan is het gelazer nog vele malen groter. Wat de buurman denkt, voelt, ervaart, hoef jij je in een geschil als deze totaal niet mee bezig te houden. Het gaat om opeisen van andermans eigedommen daar moet je koel en zakelijk mee omgaan. Heeft niets met emoties van doen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-04-24 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:34

Vjestagirl schreef:
Eleeke schreef:

Dat is niet waar

Dan zijn wij het hardgrondig met elkaar oneens.
Er is geen enkele reden om maanden te wachten, om mensen in het ongewisse te laten. Dat is achter de ellebogen.

Er is ook nog geen enkele reden nog om aan te nemen dat de buurman moeilijk gaat doen.
Deze buurman heeft helemaal niet moeilijk gedaan, heeft alleen laten weten heel heel heel graag en stuk grond te willen kopen van zijn buren.
en het is wel duidelijk dat buurman dat echt heel heel heel heel graag wil.

Meer niet, dat is alles, de rest is de fantasie van TS die in haar stress een beetje te ver doordenkt.

Buurman gaat vast balen als ts niet meewerkt, maar dat kun je beter eerder zeggen dan dat buurman alle plannen al uitgetekend heeft en de aannemer nog net niet heeft ingehuurd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:37

Je zegt gewoon, niks is te koop klaar. Ik vind het allemaal niet zo ingewikkeld klinken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:39

Eleeke schreef:
Vjestagirl schreef:
Er is geen enkele reden om maanden te wachten, om mensen in het ongewisse te laten. Dat is achter de ellebogen.

Er is ook nog geen enkele reden nog om aan te nemen dat de buurman moeilijk gaat doen.
Deze buurman heeft helemaal niet moeilijk gedaan, heeft alleen laten weten heel heel heel graag en stuk grond te willen kopen van zijn buren.

Meer niet, dat is alles, de rest is de fantasie van TS die in haar stress een beetje te ver doordenkt.

Buurman gaat vast balen als ts niet meewerkt, maar dat kun je beter eerder zeggen dan dat buurman alle plannen al uitgetekend heeft en de aannemer nog net niet heeft ingehuurd.

Precies het vetgedrukte! TS zal het waarschijnlijk allemaal goed willen doen, geen ruzie willen veroorzaken maar daarmee doet ze zich zelf te kort. Buurman kan daar wellicht heel listig op in spelen. Had het waarschijnlijk bij de vorige eigenaren ook al geprobeerd.

Op NEE zeggen staan geen boetes in NEDERLAND hoor! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:44

Eleeke schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat is niet waar

Die reden is er dus wel: geen gedoe willen tijdens de verbouwing. Als ik iets geleerd heb van buurtbemiddeling (bijv rijdende rechter en mr Frank Visser) is dat er zat mensen zijn die geen nee accepteren en dan allerhande kinderachtige oliebol uit gaan halen.

Het kán prima uitpakken, het kán ook heel wat minder prima uitpakken. Ik snap heel goed dat de TS geen gezeik wil als ze nog aan t verbouwen & verhuizen zijn.
Zolang je duidelijk bent over wanneer hij een antwoord kan verwachten is er niets mis met hem ff laten wachten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:44

meggiemeg schreef:
In haar ogen wellicht maar ook gemeentes maken fouten, bij onze buren was de vergunning goed gekeurd, ze hadden alleen bij de gemeente even over het hoofd heen gezien dat de plannen ook gedeeltelijk op onze grond ingetekend waren....

En dán houdt een zienswijze dus gewoon wél steek. Om de simpele reden dat de aanvraag níet met inachtneming van bestemmingsplan en wettelijke kaders is gedaan.
Zie mijn eerdere posts :D

En daar heeft de gemeente dan inderdaad een fout gemaakt door niet op te letten, dat kan. Ook ambtenaren zijn net mensen :))

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:46

Laten wachten of niet, het antwoord blijft nee. Ik snap niet waarom je dan zou wachten. Buurman klinkt alsof hij er echt wel op terug gaat komen, hoe lang blijf je er dan om heen draaien?