[VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:24

Wat een mooie post, tijd gaat het leren als je weer terug bent in Nederland denk ik.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:47

Wat mooi geschreven zeg! Klinkt misschien heel dramatisch maar ik denk dat dat veranderende thuis gevoel nu voor altijd wel anders zal zijn, omdat je hart verdeeld is.

Zoals je het schrijft heb je echt een prachtig leven gehad de afgelopen maanden dus het is logisch dat dat wat met je emoties doet.

Is dat fanta melon op die foto met dat groene drankje? Dat mis ik echt nog het meest van heel Japan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:37

Heel mooi en je post over wat is nu thuis vind ik wijs en ontroerend.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:38

Hier een stille meelezer die vanaf het begin je avonturen al gevolgd heeft. Ten eerste bedankt dat je ons mee hebt genomen! Ik vond het heel mooi en ook wat leerzaam.

Ik vind je laatste post heel mooi geschreven.

Zou je (mits het kan) ooit helemaal naar Tokio willen emigreren?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:51

Je kan terug kijken op een prachtige avontuur wat je hebt mogen meemaken de afgelopen maanden. En hopelijk kun je dit snel nog eens ervaren of misschien zelfs helemaal verhuizen mocht je dat willen. Was heel leuk om mee te kunnen lezen met je verhalen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 12:34

Dank allemaal! Ik merk dat ik de laatste dagen erg veel in m'n hoofd zit en vooral ook op een automatische piloot alles aan het regelen ben. Gelukkig ben ik relatief productief als ik helder heb wat ik gedaan moet krijgen voor een XX datum dus dat zorgt er wel voor dat ik alle nodige zaken gedaan krijg. Ik moet echter niet te lang en te veel nadenken over mijn terugvlucht, want dan komen er redelijk wat emoties bij.

maj0 schreef:
Hier een stille meelezer die vanaf het begin je avonturen al gevolgd heeft. Ten eerste bedankt dat je ons mee hebt genomen! Ik vond het heel mooi en ook wat leerzaam.

Ik vind je laatste post heel mooi geschreven.

Zou je (mits het kan) ooit helemaal naar Tokio willen emigreren?

Emigreren is op dit moment voor mij, zowel op sociaal als financieel vlak, niet iets wat het plan is. Doordat de yen erg zwak staat tegenover de euro en ik als freelancer sowieso door veertien brandende hoepels zou moeten springen om uberhaubt een visa te krijgen wil ik dat werk voortzetten, zou dat teveel onzekerheden meebrengen.

Het sociale aspect zit 'm gedeeld ook daarin, aangezien ik als vrouwelijk ondernemer zonder Japanse roots en met tattoos, daarnaast ook nogal in de minderheid ben. Grote kans dat het soort opdrachtgevers waar ik nu voor werk mij niet zullen inhuren hier op basis van die aspecten en zeker doordat ik geen vloeiend business Japans (keigo) kan is dat al helemaal een groot rood kruis achter m'n naam. Ik moet dan echt onderaan de ladder beginnen en hoewel ik mij daar niet te goed voor voel, heb ik de afgelopen 5 jaar wel enorm hard gewerkt aan mijn carriere om in ieder geval voor nu dat niet te willen opgeven. Ik ga zeker kijken wat er mogelijk is voor een terugkeer en hoe dat financieel in te richten is met een langer verblijf hier (soort 50/50 constructie wellicht) maar daar moet ik mij echt in gaan verdiepen want daar zullen wel weer 134 andere regels voor zijn welke ik nu nog niet ken :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 12:37

AnnetteFlame schreef:
Wat mooi geschreven zeg! Klinkt misschien heel dramatisch maar ik denk dat dat veranderende thuis gevoel nu voor altijd wel anders zal zijn, omdat je hart verdeeld is.

Zoals je het schrijft heb je echt een prachtig leven gehad de afgelopen maanden dus het is logisch dat dat wat met je emoties doet.

Is dat fanta melon op die foto met dat groene drankje? Dat mis ik echt nog het meest van heel Japan

Het was een melon float met alchohol, iets wat wij ook nog niet hadden geprobeerd :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:41

Dank je voor je uitleg.

Heel veel plezier nog daar!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:11

Klinkt interessant was echt verslaafd aan de melon floats haha zo lekker.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:26

Natuurlijk heel jammer dat je nu al terug moet, maar ook een beetje voor ons. ;)
Je hebt ons in inkijkje gegeven in een totaal andere leefwereld. Ook goed om even extra te beseffen dat 'gewoon leven' er heel anders uit kan zien.
Nog een fijne tijd daar en een voorspoedige terugreis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:43

senna21 schreef:
Natuurlijk heel jammer dat je nu al terug moet, maar ook een beetje voor ons. ;)
Je hebt ons in inkijkje gegeven in een totaal andere leefwereld. Ook goed om even extra te beseffen dat 'gewoon leven' er heel anders uit kan zien.
Nog een fijne tijd daar en een voorspoedige terugreis.

Dit dus. Fijne terugreis!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 05:47

De laatste dagen ben ik buiten heel erg veel zaken regelen, spullen inpakken en ook weggeven (een goede vriendin van mij is hier net in haar eigen appartement gaan wonen, dus ze krijgt een halve uitzet van mij, haha). Ik heb van de week nog een doos opgestuurd naar Nederland en inmiddels heb ik het al een paar keer gedaan, dus ik ben goed bekend met de papieren en zaken die je moet meenemen/invoeren om dit correct aan te kunnen leveren bij de post office zodat alles verzonden kan worden. Dit proces is sinds September '23 wat veranderd, aangezien je nu per item een 'code' moet toevoegen van wat het is. Afgelopen week de laatste doos naar de post office gebracht, alles ingevuld en vervolgens terug naar huis. 10 minuten later werd ik gebeld op mijn Japanse nummer maar was net te laat met opnemen, nummer opgezocht en het bleek de post office te zijn. De voicemail was zo zacht dat ik amper kon uitmaken wat er precies gaande was, dus ik ben maar even terug gelopen.

Afbeelding

Daar aangekomen bleek dat de staffmember een pagina vergeten was voor de benodigde handtekening, die ik dus persoonlijk moest zetten anders kon het pakket niet opgestuurd worden. Dit werd vervolgd met een 90 graden 'gomen nasai' (het spijt mij zeer) verontschuldiging en vervolgens kreeg ik een wet towel aangerijkt. Dit is dus een standaard 'sorry' gift als er iets verkeerd gaat, waarbij ik wel wist dat dit zo was maar dit gebeurt vaak alleen nog in de wat meer ouderwetse settings zoals een bank of in dit geval, een post office. Moet je je voorstellen als er bij PostNL wat fout zou gaan dat de bezorger persoonlijk aan de deur z'n excuses komt aanbieden, zoiets kan je je haast niet voorstellen. Ik moest er wel een beetje om lachen, maar ik ben wel blij dat het gelukt is.

Afgelopen weekend ben ik nog even een stukje gaan wandelen, via Shibuya en toen nog even vanaf de 14de verdieping boven Shibuya Scramble een fijne lunch gehad. Ik wou sowieso ook nog bij Afuri eten want dat is m'n favoriete plek voor ramen (Yuzu Shio ramen, echt een aanrader!). Maandag had ik nog een pedicure gepland staan en in die wijk zit een Afuri vestiging, dus dat heb ik ook meteen kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister was mijn laatste kimono les, wat ik wel even heftig vond. We hebben mijn tweede cursus mogen afronden met een van de moeilijkste obi's die ik tot dusver zelf heb moeten knopen (Fukura Suzume), deze wordt alleen gedragen door ongetrouwde vrouwen op een komon of furisode kimono. Het afscheid van mijn sensei was een beetje emotioneel, ze heeft mij heel lief een zelf gemaakte obi-jime gegeven (koord waarmee je de obi vastknoopt) en ik had wat Nederlandse snacks plus een handgeschreven kaartje voor haar meegenomen. Heel gek dat alles zo snel voorbij is gegaan, daarna ben ik ook in kimono naar huis gegaan want ik vond het zonde na de moeite die in de obi was gaan zitten het meteen weer uit te doen.

Afbeelding

Afbeelding

De grootste focus is nu vooral de zaken die ik nog wil doen afronden maar ook de dingen die 'moeten' gebeuren inplannen. Maandagmiddag ga ik naar de city hall om mijn adres uit te schrijven, dat is altijd een vrij langdurig proces dus ik hoop dat ik dit keer iets korter dan 3 uur nodig heb om dat voor elkaar te krijgen. Het is de laatste dagen hier vrij warm weer, wat niet heel ideaal is omdat de hitte ook erg blijft hangen in huis. Maar goed, dat mag de pret (en emoties) niet drukken :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:28

Knap dat je zo je weg weet te vinden met alles en ik wens je een hele goede reis terug naar Nederland. Je kimono is prachtig. In Parijs zag ik ook nog een kimono winkel die me vanwege dit topic opviel, maar die kimonos waren niet zo prachtig van stof en kwaliteit (zo gezien in de vluggigheid) als die door jou in dit topic zijn getoond.
Ik ben benieuwd naar je toekomst. Ik zie je nog wel eens terug gaan naar Japan. Het lijkt net of je daar hoort.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:19

Wauw prachtig Courses!

Wij hebben in juli 2023 ook geprobeerd een pakket met souvenirs naar huis te sturen. Toen hoefde je nog niks per item aan te geven maar alsnog was het zo'n administratieve rompslomp dat dat dus niet goed is gegaan en nooit in Nederland is aangekomen. Fijn dat het bij jou wel goed gegaan is tot nu toe. Scheelt vast dat je de taal beter beheerst.

Geniet nog even van je laatste dagen!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:04

Ik wens je een hele fijne laatste tijd in Japan toe. Ik heb genoten van je topic, een bijzonder inkijkje in jouw leven in Japan. leuk voor ons om op deze manier wat mee te krijgen van het land en de cultuur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:10

Ik sluit me volledig bij bovenstaande reacties aan.
En omdat het zo leuk en interessant is om te lezen, hoop ik óók dat je nog een keer de kans hebt voor langere tijd terug te gaan.

Je zou een programma moeten maken zoals die verslaggever van NOS een programma over China en de invloed van de chinezen over de wereld moeten maken.
Of was een presentatrice/schrijfster je al voor over Japan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:25

Sterkte met de laatste periode in Japan, :knuffel: hoe lang ben je er nu in totaal geweest? Het zal wel heel raar en onwerkelijk zijn als je weer in Nederland bent

En waar je nu met nederland en dingen tegenaan loopt is dat iets typisch voor Japan of alle landen?

Mooie kimono die laatste foto.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:08

Ik bedoelde het programma Tokidoki van Paulien Cornelisse.

3opreis heeft overigens vanavond aflevering over Japan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:21

Dat opsturen was idd een ding denk dat wij een uur bezig waren met hulp van een Japanse. Later in Tokyo ook nog zelf 3 dozen gestuurd, maar toen wisten we het gelukkig al. En alsnog uur bezig met 3 dozen. Je moest gelukkig alleen beschrijven wat erin zat en hoeveel stuks en niet per item. Alles online gedaan dat was wel goed te doen.
Alleen wij moesten per doos dus nog 50-60 inklaring kosten betalen in nl echt zuur. Je koop het al en dan verzend je het en dan komt nl nog ff extra belasting geld innen. Hier gelukkig alles goed aangekomen 1 doos is nog onderweg, maar die is pas in september nagezonden door iemand van het hostel, ivm dat we nog dingen in moesten die niet op voorraad waren en ze zo lief was later voor ons terug te gaan. Dus duimen dat die ook goed aankomt.

Wat heb je een prachtig cadeau gekregen van je sensei! Nog even en je moet in kimono in het vliegtuig := . Geniet nog maar even volop van het weer daar en het lekkere eten want voor je het weet ben je weer in koud nat nl.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:09

Heb jij de zondagsbijeenkomst van de rockabilly’s in Tokyo al bijgewoond?
The Strangers dansen iedere zondag in Yoyogi
park.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:53

Lange post, is misschien voor mezelf ook wel even goed.

Pfoeh. November en het is inmiddels 8 maanden geleden dat ik op het vliegtuig stapte naar Tokyo met een (deels) one-way ticket. Inmiddels ben ik weer in Nederland en wat valt dat enorm tegen. Ik heb enorm veel moeite m'n draai te vinden, word helemaal gek van alle spullen die ik nog moet uitpakken en het voelt allemaal heel raar en onwennig aan. Ik mis m'n vriendinnen en sociale kring(en) enorm en ik heb ook extreem veel moeite met het oppakken en 'terug aanpassen' naar Nederland, het weer, de mensen en de cultuur.

De laatste week was een hele rare, drukke en beladen week. Er waren een aantal zaken die ik moest regelen: Uitschrijven bij de gemeente, mijn appartement leeg maken, een fotoshoot en daarnaast wou ik sowieso nog langs Meiji-Jngu om voor mezelf de periode spiritueel ook goed te kunnen afsluiten. Daarnaast uiteraard ook afscheid nemen van al mijn vrienden, want dat heeft er nog het meeste ingehakt en dat ging ook gepaard met heel wat emoties en vele tranen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

First things first: Inpakken. Ik had één koffer vol kimono al in Nederland staan en ik vloog met twee koffers, een camera tas en nog een losse shoulder bag zoals ik eigenlijk altijd doe. Één koffer ging van te voren naar het hotel, zodat ik op de dag van vertrek uit m'n appartement niet met twee koffers door de stad zou moeten slepen. Achteraf een goede keuze, want het regende flink op de dag van vertrek en dat was met twee koffers niet echt goed gegaan. Gelukkig heeft Japan super accurate en fijne services voor het verschepen hiervan, dus dat heb ik in goede orde achter kunnen laten bij de FamilyMart bij mij om de hoek.

Het afscheid nemen van iedereen ging in etappes, mede omdat wat mensen ziek waren, niet op de avond die ik ervoor gepland had konden komen of verhinderd waren door andere redenen. Ik vond het heel fijn iedereen nog even te zien want desondanks dat dit moment niet betekent dat mijn vriendschappen ophouden met bestaan, is het toch iets anders als je op 9000km aan de andere kant van de wereld verblijft of 30 minuten met de metro van elkaar af woont. Veel etentjes, buiten de deur lunchen of andere locaties bezocht om mensen te zien want erg veel voldoening gaf. Daarnaast heb ik van een aantal mensen wat waardevolle spullen gehad, een goede vriendin heeft mij een daruma-inspired Mofusand plushie gegeven die ik enorm koester, mede omdat Daruma voor geluk staat in de Japanse cultuur was dat een super lief cadeau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast had ik ook nog een fotoshoot op de planning staan, ik heb pre-corona een shoot gedaan welke nog steeds een van mijn favorieten is en ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn verblijf de afgelopen maanden niet heel hard heb gepushed op mijn fotografie. Het is een proces waar mijn hoofd naar moet staan en ik ben geen fan van dingen 'half' doen, dus dit was redelijk goed gepland met het team waar ik uiteindelijk heb geshoot. De aanloop naar de shoot was alles behalve vlekkenloos (make-up artist moest cancellen, model zei last-minute af) en de studio was al geboekt en aanbetaald, dus dat schoot niet op. Uiteindelijk heb ik met veel netwerken en rondvragen een super fijn team op de dag in de studio gehad, de beelden moet ik nog editen en doorheen maar ik weet zeker dat er super goede resultaten tussen zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard was het op gegeven moment ook tijd koffer nummer 2 in te gaan pakken, langs de city hall te gaan om mezelf uit te schrijven van mijn adres (deze keer geen 3.5 uur daar gezeten, improvement!) en uiteraard meubilair uit m'n appartement laten ophalen. Ook dat bleek een opgave, desondanks dat het allemaal gratis weg mocht maar mensen voelen zich dan toch minder genoodzaakt daadwerkelijk op te komen dagen. Stukje bij beetje werd mijn 'thuis' leger en minder kenmerkend voor hoe ik het heb ingedeeld de afgelopen maanden. Gek hoe dat zo snel ineens heel anders kan aanvoelen. Het was immers ook niet heel groot, dus in dat opzicht was er gelukkig niet heel veel wat weg moest, maar alsnog moesten de grote zaken wel weg zijn bij het inleveren van de sleutel en dat was dus ook echt de focus van die dagen. Na meerdere mensen die zonder enig bericht niet kwamen opdagen heb ik uiteindelijk 2 dagen voordat ik naar mijn hotel vertrok alles leeg gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

En dan is het de dag van vertrek, richting het hotel in Narita. Ik had al gezien dat mijn koffer daar was gearriveerd (protip: doe een AirTag in je koffers wanneer je op reis gaat dan kun je ze altijd volgen). Een eenmalig ticket voor de Keisei Skyliner die ik eenvoudig kon pakken vanaf de Chiyoda-sen, waar ik het hele jaar dankbaar gebruik van heb mogen maken vanaf mijn appartement. Narita is eigenlijk vrij dichtbij als je weet hoe de systemen werken en omdat KLM direct daarop vliegt heeft dat ook altijd mijn voorkeur. Het hotel waar ik verblijf is een standaard keuze, ik wist dus waar ik terecht kom en wat er is. Op dit soort beladen, lange dagen vind ik die kennis fijn en wat dat betreft ben ik best wel iemand die van structuur op dat gebied houd. Ik eet ook standaard daar voor diner, aangezien ze een goed restaurant op de 15de verdieping hebben zitten. Ik merkte dat ik erg moe was, alle emoties zaten hoog en inmiddels was het ook even nodig om te kunnen 'zitten' en alles over mij heen te laten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag zou mijn vlucht oorspronkelijk om 13:30 vertrekken, maar uiteindelijk hadden we zo'n twee uur vertraging door een medical emergency op de inbound vlucht. Toen ik de vertrekhal in liep snelde een cameraploeg naar mij toe, om vervolgens aan te geven dat ze op zoek waren naar mensen die vaker in Japan zijn geweest om ze op camera wat vragen te stellen. Aangezien ik toen al met moeite m'n emoties enigsins in bedwang kon houden heb ik aangegeven dat ik daar geen behoefte aan had en een resident ben, dus niet echt in aanmerking kom voor zoiets. Normaal gesproken had ik er misschien minder problemen mee gehad, maar dit was even niet het moment ervoor. Door de vertraging had ik wat extra tijd over en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt een laatste goede sushilunch te nuttigen, als je de optie hebt dan kan je er maar beter gebruik van maken.

Afbeelding

Ik ben opgehaald op Schiphol waar ik na 24 uur wakker zijn en alle emoties toen wel echt helemaal op was. Hoewel de sleutel nog steeds in de voordeur pastte en het meubilair nog steeds alle spullen zijn die ik ooit zelf heb aangeschaft, merk ik dat ik een hele grote afstand voel met wat ik voorheen ervaarde als thuis en hoe het nu voelt. Ik ben immers niet 4 weken weg geweest maar heb het merendeel van een jaar elders gewoond dus het is niet zo gek dat het tijd nodig gaat hebben, maar ik weet ook niet of tijd dat gevoel helemaal weg gaat nemen. Het voelt alsof hier niks veranderd is terwijl er voor mij een paar extra hoofdstukken aan het boek zijn toegevoegd en ik kan alles nog niet helemaal plaatsen.

Twee weken geleden was ik inwoner van Tokyo, nu zit ik in Utrecht dit bericht na véél uitstelgedrag toch maar af te maken. Het zijn twee compleet verschillende werelden en ik weet niet of die nog weer heel erg bij elkaar gaan komen. Ik zou heel graag willen afsluiten met een soort carpe diem moment dat het wel goed is zo, maar dat spreekt mijn gevoel tegen. Ik ben enorm dankbaar voor het feit dat ik de kans heb gehad dit avontuur aan te gaan, de mensen die mij voor de volle 100% hebben gesteund en iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Ik was alleen niet voorbereid op de verandering die ik zelf door zou maken en het gevoel wat dit met zich mee zou brengen. Zoals ik al eerder zei, thuis is inmiddels een fluide begrip geworden. Thuis is een gek woord, het heeft voor iedereen een andere betekenis en vorm. Thuis is niet enkel waar je paspoort zegt dat het is, thuis kan ook een gevoel zijn.

Thuis is voor mij inmiddels in Tokyo en dat gevoel, dat moet ik voor nu even gaan leren begrijpen. 本当にありがとう.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:06

Ach jee courses. Geef het de tijd. Ik weet niet of naar Japan emigreren in de toekomst mogelijk is maar ik heb het gevoel dat je toekomst daar ligt en niet in Nederland.
We gaan het zien.
Voor nu sterkte met weer "landen" in Nederland. Ik geef je een knuffel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:42

:knuffel: grote knuffel ook van mij, het gevoel vervreemd te zijn van je officiele thuis is een raar en verdrietig en pijnlijk gevoel. ;( Ik hoop voor je dat je dat een plek kunt geven of je toch de mogelijkheid krijgt zonder visum gedoe langer vaker of blijvend naar Japan te kunnen.

Het woord heimwee dekte voor mij uitstekend de lading, wee naar mijn heim dat niet meer in het nederlandse "thuis" was.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst nu, naast proberen te landen in Nederland. :(:)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:02

Wat mooi geschreven Courses! Wij hadden al een reversed cultuurshock omdat hier in Nederland iedereen zo luidruchtig en onbeleefd is maar die gevoelens vallen in het niet met wat jij nu moet voelen, verscheurd tussen twee werelden waar je bij de 1 niet kan zijn maart waar je hart ligt en 1 plek waar je nu bent waar je het liefst misschien niet meer bent of in ieder geval op dit moment even niet meer past.

Sterkte de komende tijd en dit is ook gewoon een vorm van rouw dus neem je tijd hiervoor! Het was een prachtig avontuur, dank dat je ons hebt meegenomen

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:07

Ik voel je emotie diep in mn hart zo overkomen vanuit je post. Een hele dikke knuffel voor jou :+: voor mij is het al jaren geleden dat ik in Japan was (2017 voor het laatst alweer). We hebben jaren geleden eens contact gehad over Japanse apotheken en nu heb ik als lezer je hele reis gevolgd. Bedankt dat je ons hebt meegenomen :+: